Vond ik toen een zeer domme actie: Nethanyahu die door het ICC wordt aangepakt.quote:Op last van de Amerikaanse president Donald Trump heeft Microsoft in mei de mailbox van de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof in Den Haag uitgezet. Hierdoor staat het minder afhankelijk worden van Amerikaanse techbedrijven plots hoog op de Europese agenda.
Wat gebeurt er als Trump vandaag besluit dat Amerikaanse techbedrijven als Microsoft, Google, Apple, Amazon en Oracle geen diensten meer mogen leveren aan mensen, bedrijven en overheden in Europa? In dat geval kunnen Europeanen niet meer bij hun mail of bij hun foto's en bestanden die zijn opgeslagen in de cloud van Apple, Google of Microsoft.
"Maar ook veel Europese bedrijven en overheden zijn erg afhankelijk van de diensten van Amerikaanse techbedrijven", waarschuwt Marijn Hoijtink in gesprek met NU.nl. Zij is universitair hoofddocent internationale betrekkingen aan de universiteit van Antwerpen. "Sinds Trump weer aan de macht is, zien we het risico dat de VS niet meer onze vriend is. We zien dat een persoon als Trump aan de macht grote consequenties kan hebben."
Europa heeft volgens Europarlementariër Kim van Sparrentak jarenlang de ogen gesloten voor hoe afhankelijk we zijn van Amerikaanse techbedrijven. "Lange tijd werd met rollende ogen naar mij gekeken als ik daarvoor waarschuwde in het Europees Parlement."
"Maar iedereen heeft de inauguratie van Trump gezien waarbij de directeuren van de meeste techbedrijven op de eerste rij zaten. Dat in combinatie met de gebeurtenissen bij het Internationaal Strafhof heeft zelfs de grootste gelovers in de Amerikaanse vriendschap wakker geschud."
Het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag vaardigde vorig jaar november een arrestatiebevel uit tegen onder anderen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu vanwege oorlogsmisdaden in de Gazastrook. De Verenigde Staten reageerden als trouwe bondgenoot van Israël met sancties tegen het strafhof, aanklagers en rechters. Amerikaanse (tech)bedrijven mogen geen zaken meer doen met het ICC en gesanctioneerde personen. Daardoor zijn de werkzaamheden van het strafhof nagenoeg stilgevallen, schreef de NOS in juni.
Iedere stap richting onafhankelijkheid is er één in goede richting
"Onafhankelijk worden van Amerikaanse techbedrijven krijgen we niet op korte termijn voor elkaar, als we het überhaupt al voor elkaar kunnen krijgen", schetst Deborah Nas. Zij is hoogleraar technologie en innovatie aan de Technische Universiteit Delft. "Maar iedere stap richting autonomie, hoe klein ook, is een stap in de goede richting."
Bij alles wat met kritieke infrastructuur te maken heeft, zoals energie, water, mobiliteit, havens en gezondheidszorg, moet Europa volgens Nas digitale soevereiniteit nastreven. Dat betekent volgens haar niet dat je álles bij Amerikaanse techbedrijven hoeft weg te halen.
Om minder afhankelijk te worden moeten bedrijven, instellingen en overheden volgens Nas een inventarisatie maken wat omvalt als Amerikaanse techbedrijven de stekker uit diensten trekken. Je kunt dat volgens haar vergelijken met noodstroom in een ziekenhuis. "In ziekenhuizen wordt op voorhand nagedacht wat allemaal moet blijven werken als de stroom uitvalt. Met diezelfde blik moeten we ook naar digitale diensten kijken."
Schuld van Amerikaanse afhankelijkheid ligt bij onszelf
Het grootste probleem is dat er voor veel diensten van Amerikaanse techbedrijven geen geschikte Europese alternatieven zijn. Dat die situatie zo is ontstaan en in stand gehouden wordt, hebben we volgens Van Sparrentak aan onszelf te wijten.
"Grote opdrachten van overheden gaan vrijwel altijd naar Amerikaanse techbedrijven. Het zou een goede zaak zijn als overheden in Europa van Amerikaanse tech afstappen", zegt Van Sparrentak. "Dat betekent dat je tegen Europese techbedrijven zegt: we geven jullie het vertrouwen, jullie krijgen een tienjarig contract en daarmee voldoende geld om Europese alternatieven te ontwikkelen. Dat is een eerste stap om Europese techbedrijven een boost te geven."
De urgentie die we nu voelen om digitaal onafhankelijker te worden, moeten we volgens Nas in de toekomst zien vast te houden. Als Trump over iets meer dan drie jaar aftreedt en de oorlog in Oekraïne voorbij is, kan het zijn dat die urgentie verdwijnt.
Maar de situatie nu laat volgens Nas goed zien hoe belangrijk het is om de afhankelijkheid van landen buiten Europa af te bouwen. "Technologie is niet langer een hulpmiddel maar van strategisch belang voor onze economie en geopolitieke positie. We moeten het daarom ook als zodanig gaan behandelen."
Precies, dat begint al met de media die elke scheet van Trump belachelijk afspiegelt.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:39 schreef LXIV het volgende:
Beter werken we aan onze relatie met Amerika ipv straks met allemaal dure en gare Europese software opgescheept te zitten
Zo kun je inzien dat de eu ook als een tamme hond het baasje VS moet blijven volgen zonder tegenspraak. We kunnen immers geen grotere broek aantrekken dan dat want we zijn hardstikke afhankelijk van de vs.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vond ik toen een zeer domme actie: Nethanyahu die door het ICC wordt aangepakt.
Gevaarlijke grote broek van een ongekozen club.
Desalniettemin als je een grote broek wil aantrekken moet je ook zorgen dat je je spullen voor elkaar hebt. En niet compleet afhankelijk zijn van Google en Microsoft.
Zodat we nog steeds afhankelijk blijven van de vs? En als we een keer tegenspraak willen leveren, dat we dan ook maar vrede moeten hebben dat onze overheid eruit ligt tot dat we onze keutel intrekken? En als we dat niet doen dat ook het gros van alle andere bedrijven plat worden gelegd? Die macht heeft de us big tech immers.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:39 schreef LXIV het volgende:
Beter werken we aan onze relatie met Amerika ipv straks met allemaal dure en gare Europese software opgescheept te zitten
Inderdaad. Beetje lomp om ze nu als vijand te beschouwen omdat er een hork van een president zit. De digitale infrastructuur van de amerikanen is broodnodig, ongeacht wat de mening over deze afhankelijkheid is.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:39 schreef LXIV het volgende:
Ehhh, nou, dat dacht ik even niet. Wat is de bron van dit bericht? Het is allang bewezen dat dit niet klopt.quote:Op last van de Amerikaanse president Donald Trump heeft Microsoft in mei de mailbox van de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof in Den Haag uitgezet. Hierdoor staat het minder afhankelijk worden van Amerikaanse techbedrijven plots hoog op de Europese agenda.
Dat is het hele idee van het nieuwsartikel toch… Niemand verwacht dat we pats-boem over kunnen. Dat zal geleidelijk moeten en zal decennia overheen gaan.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Inderdaad. Beetje lomp om ze nu als vijand te beschouwen omdat er een hork van een president zit. De digitale infrastructuur van de amerikanen is broodnodig, ongeacht wat de mening over deze afhankelijkheid is.
Ik snap dat je niet de poedel van wilt zijn. Maar dat zul je geleidelijk moeten afbouwen.
https://www.nu.nl/tech/63(...)ligt-alles-plat.htmlquote:Op zondag 12 oktober 2025 20:15 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ehhh, nou, dat dacht ik even niet. Wat is de bron van dit bericht? Het is allang bewezen dat dit niet klopt.
Je kan inderdaad beter je eigen vrije pers muilkorven dan proberen wat onafhankelijker van de Amerikanen te wordenquote:Op zondag 12 oktober 2025 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Pr
[..]
Precies, dat begint al met de media die elke scheet van Trump belachelijk afspiegelt.
Je kunt ook hybride technieken gebruiken, ik zal het simpel proberen uit te leggen hoe zoiets werkt, om een voorbeeld te geven, als ik een website in de Microsoft Cloud draai, kan ik fijn gebruiken maken van hun storage solution, die is erg goedkoop, kan de boel makkelijk beveiligen, en nog veel meer voorbeelden. Ik kan in mijn code, uiteraard direct de Microsoft library gebruiken om een bestand weg te schrijven, dit kan in ongeveer 5 regels code. Echter het vervelende is, dat als ik nu weg wil uit de cloud ook mijn software moet gaan omschrijven, en dat is niet handig als mijn website op dat moment uit de lucht is.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:18 schreef embedguy het volgende:
[..]
Dat is het hele idee van het nieuwsartikel toch… Niemand verwacht dat we pats-boem over kunnen. Dat zal geleidelijk moeten en zal decennia overheen gaan.
Als de vs als vijand beschouwd zou worden, dan zou het wel pats-boem moeten. Maarja, de vs is gelukkig niet onze vijand. Nog niet.
Mooi punt! Snap er niks van als niet-IT er maar het klinkt goed!quote:Op maandag 13 oktober 2025 07:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kunt ook hybride technieken gebruiken, ik zal het simpel proberen uit te leggen hoe zoiets werkt, om een voorbeeld te geven, als ik een website in de Microsoft Cloud draai, kan ik fijn gebruiken maken van hun storage solution, die is erg goedkoop, kan de boel makkelijk beveiligen, en nog veel meer voorbeelden. Ik kan in mijn code, uiteraard direct de Microsoft library gebruiken om een bestand weg te schrijven, dit kan in ongeveer 5 regels code. Echter het vervelende is, dat als ik nu weg wil uit de cloud ook mijn software moet gaan omschrijven, en dat is niet handig als mijn website op dat moment uit de lucht is.
Echter, om dit probleem te voorkomen, kun je ook een andere techniek gebruiken, zo is er een vrij bekende Library die Dapr heet, als ik deze Dapr library gebruik, kan ik met net zoveel gemak code schrijven om een bestand weg te schrijven. Het verschil zit erin dat je met DAPR agnostisch kunt werken, de Truc zit er in dat ik in de Dapr configuratie bepaal wat voor opslag medium ik gebruik, en de DAPR library neem het feitelijke wegschrijven voor zijn rekening. Kortom wil ik morgen mijn zelfde code in mijn eigen Datacenter draaien, dan hoef ik alleen een stukje configuratie aan te passen.
Ja want bij Microsoft of Apple is in de geschiedenis alles in een keer goed gegaan bij het ontwikkelen van hun producten.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:39 schreef LXIV het volgende:
Mee eens. Europa heeft genoeg kennis, kunnen, skills en talent om ook een eigen "Microsoft", "Cloud", "Oracle" en allerlei andere IT producten te ontwikkelen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Pr
[..]
Precies, dat begint al met de media die elke scheet van Trump belachelijk afspiegelt.
Laat de EU ook het hele budget aan greendeal/klimaat besteden aan infrastructuur elektra, datacenters en eigen BIG tech.
Een eigen Europese Microsoft concurrent is zeer gewenst.
En dat hele klimaatgeneuzel leidt nergens toe.
Zelden een groter kut programma gezien dat Outlook maar dat terzijde. Overigens maken het Zwitserse Proton heeft een paar prima applicaties op dit gebied.quote:Op zondag 12 oktober 2025 19:39 schreef LXIV het volgende:
Ja, maar dit bleek dus helemaal niet waar te zijn. Ik vermoed dat dit propaganda is, maar ik weet niet wat de oorsprong is van deze misinformatie. Het strafhof heeft zelf aangegeven dat ze zich niet herkennen in dit verhaal.quote:Op zondag 12 oktober 2025 20:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/tech/63(...)ligt-alles-plat.html
Voor een hele hoop kun je al open source projecten gebruiken als basis. Gooi daar je Europese saus overheen en je eigen infra omheen bouwen. Zo ontzettend ingewikkeld hoeft het niet te zijn ja.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:18 schreef HSG het volgende:
Paniekzaaierij om niks. De Amerikanen weten ook wat ze te verliezen hebben als ze de EU buiten spelen zetten dus zo snel zal het niet gaan.
[..]
Ja want bij Microsoft of Apple is in de geschiedenis alles in een keer goed gegaan bij het ontwikkelen van hun producten.
[..]
Mee eens. Europa heeft genoeg kennis, kunnen, skills en talent om ook een eigen "Microsoft", "Cloud", "Oracle" en allerlei andere IT producten te ontwikkelen.
Het ICC is een vreemde club die al 10 jaar wordt afgeluisterd en onder druk gezet wordt door oa de Mossad, die gaan hun zwakheden niet zomaar blootleggen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 09:05 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Ja, maar dit bleek dus helemaal niet waar te zijn. Ik vermoed dat dit propaganda is, maar ik weet niet wat de oorsprong is van deze misinformatie. Het strafhof heeft zelf aangegeven dat ze zich niet herkennen in dit verhaal.
Sowieso raar dat ze daar niet gewoon een lokale mail server hebben.quote:Op maandag 13 oktober 2025 08:26 schreef Wotte het volgende:
Applicaties zijn overigens niet het probleem de onderliggende infrastructuur. Dat migreer je niet zomaar.
Mee eens, maar het nadeel van open-source is dat je voor ondersteuning afhankelijk bent van de community in plaats van een softwareleverancier. Een leverancier betaal je om ondersteuning te bieden, terwijl een community ook gewoon kan zeggen: "Sorry, ik weet het niet dus succes ermee."quote:Op maandag 13 oktober 2025 09:16 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Voor een hele hoop kun je al open source projecten gebruiken als basis. Gooi daar je Europese saus overheen en je eigen infra omheen bouwen. Zo ontzettend ingewikkeld hoeft het niet te zijn ja.
In principe wel maar het is wel overkomelijk.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:51 schreef HSG het volgende:
[..]
Mee eens, maar het nadeel van open-source is dat je voor ondersteuning afhankelijk bent van de community in plaats van een softwareleverancier. Een leverancier betaal je om ondersteuning te bieden, terwijl een community ook gewoon kan zeggen: "Sorry, ik weet het niet dus succes ermee."
Mwa. De microsoft Cloud is veiliger/hoedkoper dan ‘een lokale mail server’ ooit gaat kunnen zijn, dus heel gek is het op zich niet. Los van dat je niet afhankelijk wilt zijn van usa bedrijven.quote:Op maandag 13 oktober 2025 10:33 schreef xzaz het volgende:
[..]
Sowieso raar dat ze daar niet gewoon een lokale mail server hebben.
Ja, dat kan ook.quote:Op maandag 13 oktober 2025 07:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kunt ook hybride technieken gebruiken, ik zal het simpel proberen uit te leggen hoe zoiets werkt, om een voorbeeld te geven, als ik een website in de Microsoft Cloud draai, kan ik fijn gebruiken maken van hun storage solution, die is erg goedkoop, kan de boel makkelijk beveiligen, en nog veel meer voorbeelden. Ik kan in mijn code, uiteraard direct de Microsoft library gebruiken om een bestand weg te schrijven, dit kan in ongeveer 5 regels code. Echter het vervelende is, dat als ik nu weg wil uit de cloud ook mijn software moet gaan omschrijven, en dat is niet handig als mijn website op dat moment uit de lucht is.
Echter, om dit probleem te voorkomen, kun je ook een andere techniek gebruiken, zo is er een vrij bekende Library die Dapr heet, als ik deze Dapr library gebruik, kan ik met net zoveel gemak code schrijven om een bestand weg te schrijven. Het verschil zit erin dat je met DAPR agnostisch kunt werken, de Truc zit er in dat ik in de Dapr configuratie bepaal wat voor opslag medium ik gebruik, en de DAPR library neem het feitelijke wegschrijven voor zijn rekening. Kortom wil ik morgen mijn zelfde code in mijn eigen Datacenter draaien, dan hoef ik alleen een stukje configuratie aan te passen.
Sorry, maar dat is marketing praat. Voor een simpel bestand wegschrijven zal dat wellicht maar ik schat dat je dat voorbeeld als beeldspraak gebruikte.quote:net zoveel gemak code schrijven om een bestand weg te schrijven
Lijkt veiliger. Schijnbaar.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:21 schreef embedguy het volgende:
[..]
Mwa. De microsoft Cloud is veiliger/hoedkoper dan ‘een lokale mail server’ ooit gaat kunnen zijn, dus heel gek is het op zich niet. Los van dat je niet afhankelijk wilt zijn van usa bedrijven.
Wie gaat dat gebruiken? Beter dan Libre office gaat het niet snel worden en daar gaat ook bijna niemand op over.quote:Op maandag 13 oktober 2025 07:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mooi punt! Snap er niks van als niet-IT er maar het klinkt goed!
Het zijn toch vrij eenvoudige technieken en zaken om als Europa die basis software te verkrijgen:
Mail, cloud opslag, bewerkingssoftware als Office.
En dan begin niet over Libre office, of een vage mail server.
Nee een volwaardige betaalde Europese versie, moet toch makkelijk te maken zijn door Europa?
Jup jup :-)quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Lijkt veiliger. Schijnbaar.
Of is heel veilig en betrouwbaar totdat niet meer zo is.
Azure heeft anders flinke problemen gehad met security. Bij verschillende grote toko's is het een tijd geweest (en mogelijk nog steeds) dat je een verdomd goede reden moest hebben om voor Azure i.p.v. AWS/GCP te kiezen.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:21 schreef embedguy het volgende:
[..]
Mwa. De microsoft Cloud is veiliger/hoedkoper dan ‘een lokale mail server’ ooit gaat kunnen zijn, dus heel gek is het op zich niet. Los van dat je niet afhankelijk wilt zijn van usa bedrijven.
Niemand wil over. Je zal dat Europees moeten aanpakken door er A gigantisch veel geld in te investeren B (semi)overheid gewoon verplichten de Europese producten te gebruiken.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:49 schreef embedguy het volgende:
[..]
Wie gaat dat gebruiken? Beter dan Libre office gaat het niet snel worden en daar gaat ook bijna niemand op over.
Want tja, het kost gewenning, het werkt niet goed samen met MS office, het mist wat features, etc. Die redenen ga je niet snel wegnemen. Elk nieuw product kost gewenning, zal niet geweldig samenwerken met ms office (of je zou dat somehow moeten gaan afdwingen) en zal niet alle features hebben die ms office wel heeft, want patenten etc.
En dan hebben we het alleen nog maar over simpele office programma’s. Een goede vervanger van Windows gaat nog lastiger zijn om te maken. Er is geen enkele cloud provider in Europa die kan tippen aan de Amerikaanse/Chinese cloud providers, etc.
Europa zal nog een lange weg te gaan hebben. Het zal met verbazen als dat zou gaan lukken. Europa is liever bezig met reguleren dan met gelijkwaardige producten maken. Ik ben eigenlijk geen voorstander van reguleren maar misschien moet Europa inzetten op ‘open standaarden forceren’.
Uhm, ik ben zelf voormalig software engineer (nog steeds wel een beetje), maar tegenwoordig vooral cloud engineer, om bijvoorbeeld een voorbeeld te geven op Lambdas of Functions, die kun je tegenwoordig ook gewoon direct als Node(s) draaien op Kubernetes. Juist deze techniek kost je echt niet zoveel moeite om je software agnostisch te maken, daarnaast geeft het ook nog tal van voordelen dat de abstractielaag dit optimaal en veilig doet, kortom als de interface op je provider veranderd, dan hoef je dat niet zelf aan te passen omdat de library dat voor je doet.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:35 schreef embedguy het volgende:
[..]
Ja, dat kan ook.
Maarja, hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Bedrijven forceren om cloud agnostische applicaties te bouwen inclusief alle bijbehorende bureaucratie en kosten? Hoe gaan we bijvoorbeeld Postnl zover krijgen dat ze van vuistdiep-in-native-aws naar cloud agnostisch gaan? En hoe gaan we voorkomen dat de nieuwe postnl-equivalent voor het veel makkelijkere en goedkopere aws/Azure native gaat?
[..]
Sorry, maar dat is marketing praat. Voor een simpel bestand wegschrijven zal dat wellicht maar ik schat dat je dat voorbeeld als beeldspraak gebruikte.
Je gaat gewoon geen noemenswaardige applicatie kunnen bouwen met Dapr, zonder dat dat heel veel hoofdpijn oplevert inclusief extra kosten en inclusief het nadeel dat je software en bedrijf logger wordt. Gewoon de aws/Azure/gcp weg opgaan is veel makkelijker, goedkoper, wendbaarder en sneller voor een bedrijf.
Er is nog geen cloud-agnostische systeem dat makkelijk werkt voor complexe applicaties. Logisch ook, want het grote geld doet er alles aan om dat te voorkomen. Die staan daar helemaal niet op te wachten. We zouden als Europa inspiratie op kunnen doen van de aanpak van China: alles wat je bouwt moet open zijn voor concurrentie. Dus géén AWS Lambda maar wél OpenFaas support. Niet het zoveelste smaakje managed Kubernetes met al zijn provider specifieke dingen maar zoiets als Dapr bij wet fatsoenlijk moeten supporten, etc.
Azure heeft zeker wel zijn issues gehad, maar investeert er ook enorm in, daarnaast werk ik de laatste tijd veel met GCP en dan met name op het Authenticatie deel, ik kan je zeggen dat ik niet zo onder indruk ben.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:51 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Azure heeft anders flinke problemen gehad met security. Bij verschillende grote toko's is het een tijd geweest (en mogelijk nog steeds) dat je een verdomd goede reden moest hebben om voor Azure i.p.v. AWS/GCP te kiezen.
Daarnaast kan het cloud platform veilig zijn, maar zijn de engineers en architecten die het inrichten capabel genoeg om het veilig te houden?
Ondanks de cloud security denk ik dat applicaties veiliger in de cloud draaien dan on prem. On prem is amper nieuws, als daar weer de zoveelste security issue is.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:51 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Azure heeft anders flinke problemen gehad met security. Bij verschillende grote toko's is het een tijd geweest (en mogelijk nog steeds) dat je een verdomd goede reden moest hebben om voor Azure i.p.v. AWS/GCP te kiezen.
Daarnaast kan het cloud platform veilig zijn, maar zijn de engineers en architecten die het inrichten capabel genoeg om het veilig te houden?
Daar ben ik helemaal voor!quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Niemand wil over. Je zal dat Europees moeten aanpakken door er A gigantisch veel geld in te investeren B (semi)overheid gewoon verplichten de Europese producten te gebruiken.
Deze moeten dan elk facet bezitten zodat Windows, MS office, cloud overzees, compleet overbodig zijn.
En aangezien je er dan toch alles aan doet meteen nog een stuk beter.
Vooral ook de echt eigen datacenters zijn belangrijk.
En de hele rij aan Adobe-programma's. Photoshop, Indesign, enzovoort.quote:Op maandag 13 oktober 2025 18:49 schreef embedguy het volgende:
[..]
Wie gaat dat gebruiken? Beter dan Libre office gaat het niet snel worden en daar gaat ook bijna niemand op over.
Want tja, het kost gewenning, het werkt niet goed samen met MS office, het mist wat features, etc. Die redenen ga je niet snel wegnemen. Elk nieuw product kost gewenning, zal niet geweldig samenwerken met ms office (of je zou dat somehow moeten gaan afdwingen) en zal niet alle features hebben die ms office wel heeft, want patenten etc.
En dan hebben we het alleen nog maar over simpele office programma's. Een goede vervanger van Windows gaat nog lastiger zijn om te maken. Er is geen enkele cloud provider in Europa die kan tippen aan de Amerikaanse/Chinese cloud providers, etc.
Europa zal nog een lange weg te gaan hebben. Het zal met verbazen als dat zou gaan lukken. Europa is liever bezig met reguleren dan met gelijkwaardige producten maken. Ik ben eigenlijk geen voorstander van reguleren maar misschien moet Europa inzetten op 'open standaarden forceren'.
Klopt. Voor RHEL betaal je vooral voor support maar dan is er support. Maar er zijn talrijke Open Source applicaties waar je geen betaalde support hebt.quote:Op maandag 13 oktober 2025 13:40 schreef Joppiez het volgende:
[..]
In principe wel maar het is wel overkomelijk.
Zie bijvoorbeeld Chromium OS of iets als Electron waar er veel verschillende producten/forks op zijn ontstaan, zonder dat er een community (significant) bijdraagt aan het kern project.
Het beste voorbeeld is mijn inziens Linux en organisaties als Red Hat en SUSE (= Europees / Luxemburgs) die haar eigen extensies er op geschreven hebben en enterprise support/consultancy kunnen leveren. Ook wat Valve heeft gedaan met haar SteamOS is indrukwekkend omdat dit volgens mij het grootste Linux succesverhaal is wat en masse door gamers/consumenten gebruikt wordt. Het kan dus wel allemaal.
Kunnen die Kubernetes functies ook nét zo secure en makkelijk aan alle AWS event sources en sinks gekoppeld worden als AWS Lambdas? Is het net zo makkelijk te onderhouden en updaten als de Lambda runtime? Reageren die functies ook net zo snel als in Lambda zonder allerlei work arounds toe te moeten passen of security op te geven? Is multi-region disaster recovery nét zo makkelijk en net zo snel? How about compliance, is dat net zo makkelijk?quote:Op maandag 13 oktober 2025 19:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uhm, ik ben zelf voormalig software engineer (nog steeds wel een beetje), maar tegenwoordig vooral cloud engineer, om bijvoorbeeld een voorbeeld te geven op Lambdas of Functions, die kun je tegenwoordig ook gewoon direct als Node(s) draaien op Kubernetes. Juist deze techniek kost je echt niet zoveel moeite om je software agnostisch te maken, daarnaast geeft het ook nog tal van voordelen dat de abstractielaag dit optimaal en veilig doet, kortom als de interface op je provider veranderd, dan hoef je dat niet zelf aan te passen omdat de library dat voor je doet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dusja, er zijn zeker redenen waarom bedrijven tóch voor Lambda kiezen. Dat is niet voor niets.
Neemt niet weg dat het mooi zou zijn als Europa bedrijven zover zou krijgen dat ze hierin andere keuzes zouden maken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door embedguy op 13-10-2025 21:02:36 ]Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |