https://www.metronieuws.n(...)woningtekort-emigre/quote:Steeds meer Nederlanders overwegen verhuizen naar het buitenland door nijpend woningtekort
Livia Guldie | 10 okt 2025, 11:59
Door de torenhoge huizenprijzen en het structurele gebrek aan woonruimte, voelt een groot deel van de starters op de woningmarkt in Nederland zich steeds vaker uitzichtloos. Voor veel jonge woningzoekenden lijkt het bijna onmogelijk om een betaalbare woning te vinden. Dit heeft ertoe geleid dat steeds meer starters serieus overwegen om hun geluk in het buitenland te zoeken.
Specifiek onder degenen die momenteel actief op zoek zijn naar een huur- of koopwoning, bijna vijfduizend deelnemers in een onderzoek, blijkt dat één op de vijf al concrete plannen heeft om in het buitenland een woning te zoeken, of dit serieus overweegt.
Uit recent onderzoek van EenVandaag blijkt dat bijna een derde van de starters vanwege deze problemen overweegt om over de grens te kijken naar woonmogelijkheden.
Verhuizen naar het buitenland
Emigreren: het klinkt als een grote stap, maar is tegenwoordig in deze woningcrisis een reële optie. De meeste geïnteresseerden blijven toch het liefst zo dicht mogelijk bij huis. Van degenen die een woning in het buitenland overwegen, kijkt de grootste groep, 46 procent, het liefst net over de Nederlandse grens, in België of Duitsland. Daarna zijn Spanje of Scandinavië de populairste opties.
Ongeveer een derde, 32 procent, ziet zichzelf hun huidige baan houden en dan op en neer te rijden, of vanuit huis te werken. „Werken kan ik grotendeels online doen, dus dat neem ik gewoon mee. Het idee dat je vanuit een huis met tuin, of vanuit de zon in Portugal kan werken en wél fatsoenlijk kunt wonen, klinkt stukken aantrekkelijker dan hier vastzitten in een krappe huur”, zegt iemand in het onderzoek.
Genoodzaakt te verhuizen
Veel woningzoekenden zijn de hoop al verloren op de huizenmarkt en zoeken het daarom over de grens: „Ik ben nu 36 en heb al geaccepteerd dat ik hier nooit een huis zal kunnen kopen, of je moet krom liggen voor de hoge hypotheekkosten”, vertelt iemand die daarom nu naar een woning in Frankrijk zoekt. „Jammer dat ik Nederland moet verlaten, maar het zit er hier niet meer in.”
Naast de lagere huizenprijzen laten veel woningzoekers zich ook leiden door andere voordelen van het wonen in het buitenland. Ze verwachten daar ook wel lagere energie- en levensonderhoudskosten, meer woonruimte, of een aantrekkelijkere leefomgeving. Denk bijvoorbeeld aan meer natuur, een gunstiger klimaat of een cultuur waarin ze zich misschien beter thuis voelen.
Andere redenen voor emigreren
Maar niet alleen de woningmarkt speelt mee: voor ongeveer 8 procent van alle deelnemers spelen andere factoren dan de woningmarkt een rol bij de overweging om naar het buitenland te verhuizen. Vaak gaat het om het huidige politieke klimaat in Nederland, dat door sommigen als te links of juist te rechts wordt ervaren.
Waar de ene groep spreekt over ‘polariserende politiek’ of ‘extreemrechts gedachtegoed’, noemen anderen juist de ‘woke-cultuur’ of ‘massa-immigratie’ als reden om het land te verlaten. Politieke voorkeur laat zien dat kiezers van PVV en Forum voor Democratie het vaakst over emigratie nadenken, maar in hun geval minder vanwege de woningmarkt en meer door deze politieke overwegingen.
Beter in het buitenland dan Nederland?
Ongeveer vijfhonderd deelnemers aan het onderzoek hebben eerder al de stap naar het buitenland gezet of hebben daar inmiddels een woning gevonden. Van hen geeft ongeveer een kwart aan dat de moeilijke situatie op de Nederlandse woningmarkt heeft meegespeeld in die beslissing. Daarnaast zien sommige respondenten een trend waarbij steeds meer Nederlanders overwegen om het land te verlaten vanwege de woningmarkt.
Tegelijkertijd waarschuwt een deel van de deelnemers dat het leven in het buitenland niet per se makkelijker is. Zo vertelt één deelnemer: „Ik heb zelf 25 jaar in het buitenland gewoond en het is daar zeker niet eenvoudiger leven. Salarissen liggen lager, er is geen sociale zekerheid en veel regelingen zijn ingewikkeld door bureaucratie. Veel Nederlanders denken dat het buitenland beter is, maar dat valt vaak tegen.”
Veel woningzoekers zitten al lange tijd vast op de markt. Ruim een kwart van de starters zoekt langer dan drie jaar, bij sociale huurzoekers is dat 37 procent. Twee derde verwacht bovendien binnen een jaar geen woning te vinden.
quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:17 schreef Chivaz het volgende:
Werken in Nederland en net over de grens wonen bevalt mij prima. Het scheelt mij honderden euro’s per maand aan brandstof, huur en energie. Ik heb er ook nog meer ruimte voor terug ook.
Welk land?quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:18 schreef asco het volgende:
[..]![]()
![]()
Al bijna 20 jaar geleden gedaan. Nooit spijt van gehad.
Ik verbaas me altijd nog over de prijzen hier, een paar kilometer van de grens, en dat ze überhaupt langer dan 1 maand te koop staan. Het verschil is nog altijd best groot.
Daar zijn ze zo strengquote:Op zondag 12 oktober 2025 15:45 schreef Filosoofert het volgende:
Ik denk er ook over om naar Duitsland te gaan
Moet je in Duitsland niet 20% zelf financieeren?quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:18 schreef asco het volgende:
[..]![]()
![]()
Al bijna 20 jaar geleden gedaan. Nooit spijt van gehad.
Ik verbaas me altijd nog over de prijzen hier, een paar kilometer van de grens, en dat ze überhaupt langer dan 1 maand te koop staan. Het verschil is nog altijd best groot.
Betreft België.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Moet je in Duitsland niet 20% zelf financieeren?
Dit soort naief geneuzelquote:"Het idee dat je vanuit een huis met tuin, of vanuit de zon in Portugal kan werken en wél fatsoenlijk kunt wonen, klinkt stukken aantrekkelijker dan hier vastzitten in een krappe huur."
Er zijn ook maar weinig banen waar dit kan, zeker als iemand daar moet gaan inschrijven valt je werkgever in 1 keer onder ander recht.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:57 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit soort naief geneuzel
Verhuis gewoon naar een krimpregio als het allemaal zo onbetaalbaar is. Er zijn delen van Nederland waar je nog prima betaalbaar kan wonen.
En dan zit je daar als een soort van paria. Volgens mij heeft de lokale bevolking daar niets op met al die buitenlanders die hun huizen komen opkopen.quote:
Noorwegen, Finland, IJsland.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:41 schreef Tjoent het volgende:
Ik zei de gek ben ook een draaiboekje aan het maken om te emigreren in de nabije toekomst.
Maar welk land nou het beste zal zijn dat valt nog niet mee. Engelstalig is het handigst natuurlijk.
Poging Hongaars leren gedaan maar dat is pittig en zonde als je nog niet definitief weet waar naartoe te gaan.
Dus maar verder met Spaans leren, dat is altijd handig.
Wat zou jullie meest ideale land zijn om te wonen op NL na? Warme landen vallen voor mij sowieso af. Beetje de vier seizoenen zoals NL heeft, zou ideaal zijn. Of met zonder de zomers.
Hangt er beetje vanaf waar je iets koopt/huurt, vaak zijn die kleine dorpjes 1 grote familie, waar al het land en huizen ook van die mensen zijn, die vinden het op zich niet zo erg om dat te verhuren, maar je bent niet echt onderdeel van ze, tenzij je daar heel veel moeite in gaat steken want die spreken geen Engels.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:08 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
En dan zit je daar als een soort van paria. Volgens mij heeft de lokale bevolking daar niets op met al die buitenlanders die hun huizen komen opkopen.
Ik overweeg om deels in Spanje te gaan wonen over een paar jaar, maar ik ben in de gelukkige omstandigheid dat binnenkort mijn appartement afbetaalt is, ik een redelijk goede baan heb, en waar remote werken in principe geen probleem is.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:41 schreef Tjoent het volgende:
Ik zei de gek ben ook een draaiboekje aan het maken om te emigreren in de nabije toekomst.
Maar welk land nou het beste zal zijn dat valt nog niet mee. Engelstalig is het handigst natuurlijk.
Poging Hongaars leren gedaan maar dat is pittig en zonde als je nog niet definitief weet waar naartoe te gaan.
Dus maar verder met Spaans leren, dat is altijd handig.
Wat zou jullie meest ideale land zijn om te wonen op NL na? Warme landen vallen voor mij sowieso af. Beetje de vier seizoenen zoals NL heeft, zou ideaal zijn. Of met zonder de zomers.
Ja, ik ben misschien een zeurpiet maar ga ook deels op m'n wijlen vader af, wat hij altijd zei.quote:
Spanje is mooi maar blijft EU en geen water uit de kraan kunnen gebruiken, zou me tegenstaan.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik overweeg om deels in Spanje te gaan wonen over een paar jaar, maar ik ben in de gelukkige omstandigheid dat binnenkort mijn appartement afbetaalt is, ik een redelijk goede baan heb, en waar remote werken in principe geen probleem is.
Wil je binnenkort een stap nemen? Wees de trend voor, kijk wat nu opkomend is, Polen doet het vrij aardig, zeker als je in IT zit. Maar ik voorspel dat Vietnam de komende 20 jaar enorm gaat boosten, hebben enorm geinvesteerd lange tijd terug in Informatica opleidingen, daarnaast relatief stabiel land, harde plezierige werkers.
Nee hoor.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:25 schreef Jed1Gam het volgende:
Veel praatjes, meeste blijven gewoon zitten.
Ik ga specifiek naar Gran Canaria, vaste land van Spanje heb ik weinig mee, ik drink sowieso bijna geen water dus maak me daar niet zo druk omquote:Op zondag 12 oktober 2025 16:26 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Spanje is mooi maar blijft EU en geen water uit de kraan kunnen gebruiken, zou me tegenstaan.
Nee, nog niet binnenkort. Ik denk over zo'n 8 a 10 jaar, afhankelijk van de (politieke) situatie hier in NL.
Polen en Hongarije trekken me ook maar wederom... Rusland als bijna- buur/ buur, mwah.
Het probleem is dat heel veel niet in cijfers terugkomt, zo weten we in Nederland niet goed hoeveel mensen er nou echt "wonen" in Nederland, neem als voorbeeld veel Spanjaarden die gewoon naar Amsterdam komen en hier gaan werken, maar niet inschrijven, maar gewoon een kamertje onderhuren. Ik durf uit mijn eigen ervaring te zeggen dat dit vrij fors is.quote:
Ja bijvoorbeeld over een koppel met geen budget een IQ van 70 dat een snackbar in een Grieks Bergdorp best kan slagen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:34 schreef probeer het volgende:
Tsja, als Nederlanders emigreren krijgen we TV programma's met Nederlandse koppels die in een ander land hun droom van een beter leven najagen, en daarbij stuiten op zowel culturele verschillen (en daar soms nogal moeilijk op reageren) als ook bestuurlijke obstakels, met een hoop gedram over hoe lastig het allemaal wel niet is om hun zaken geregeld te krijgen.
De fucking ironie.
Je kunt ook ergens gaan wonen waar nu al veel Nederlanders wonen. In bijv. Canada is dat op sommige plekken het geval. En aan culturele verschillen jezelf aanpassen lijkt me een must. Dat weet je van tevoren.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:34 schreef probeer het volgende:
Tsja, als Nederlanders emigreren krijgen we TV programma's met Nederlandse koppels die in een ander land hun droom van een beter leven najagen, en daarbij stuiten op zowel culturele verschillen (en daar soms nogal moeilijk op reageren) als ook bestuurlijke obstakels, met een hoop gedram over hoe lastig het allemaal wel niet is om hun zaken geregeld te krijgen.
De fucking ironie.
Nou, ga naar het buitenland dan! Met je kleine lettertjes.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.metronieuws.n(...)woningtekort-emigre/
nederland heeft een groot probleem: wederzijdse ontkenning. zowel links als rechts zijn het probleem:
rechtse partijen: we motten minder migranten!!!11 (zeggen verder vrij weinig over huizen bouwen)
linkse partijen: we motten meer bouwen!!1 (zeggen verder vrij weinig over migratie beperken)
het is niet het één of het ander. er is te veel netto migratie, én er worden te weinig huizen gebouwd. er zijn vrijwel geen serieuze partijen die dit erkennen.
de bevolkingsgroei is al jarenlang veel groter dan de bouwcapaciteit. de netto migratie van tienduizenden per jaar + natuurlijke aanwas = structurele druk op de woningvoorraad.
de bouwcapaciteit is niet elastisch. grond, vergunningen, stikstof, personeel, financiering - allemaal beperkende factoren.
linkse partijen zeggen dan wel te willen bouwen, maar mijden migratiebeperking uit ideologische of humanitaire overwegingen.
rechtse partijen focussen op migratie, en verder niet veel anders. hebben heel vaag onderbouwde en onderontwikkelde bouwplannen.
zoals uit het artikel blijkt, is het gras in het buitenland ook niet altijd bepaald groener. maar 1 ding is zeker, ik zeg het steeds vaker, de toekomst in nederland ziet er steeds grijzer uit, net zoals de lucht vandaag als ik het uit het raam kijk
Oprecht veel sterkte en zo, ik hoop dat jullie tzt vinden wat jullie zoeken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:26 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Spanje is mooi maar blijft EU en geen water uit de kraan kunnen gebruiken, zou me tegenstaan.
Nee, nog niet binnenkort. Ik denk over zo'n 8 a 10 jaar, afhankelijk van de (politieke) situatie hier in NL.
Polen en Hongarije trekken me ook maar wederom... Rusland als bijna- buur/ buur, mwah.
Kan jij je voorstellen dat er ergens op een Turkse/Marokkaanse/Eritrese/Syrische versie van het FoK!-forum twee users met elkaar aan het praten zijn over het mogelijke emigreren naar een ander land om een in hun ogen beter / meer wenselijk leven op te bouwen?quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:36 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Je kunt ook ergens gaan wonen waar nu al veel Nederlanders wonen. In bijv. Canada is dat op sommige plekken het geval. En aan culturele verschillen jezelf aanpassen lijkt me een must. Dat weet je van tevoren.
Willen die dekselse Duitsers wéér binnen vallen?quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom zou je, als even geduld hebt is Nederland veranderd in buitenland.
2x in Oostenrijk geweest dit jaar, heerlijk rustig.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:54 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik was afgelopen zomer in Denemarken. Schone straten, lekker rustig en weinig veiligelanders, Toen dacht ik wel:"Als ik twintig jaar jonger was was ik misschien wel naar Denemarken verhuisd."
Ik ben niet meer jong, maar ik verhuis volgend jaar naar Denemarken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:54 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik was afgelopen zomer in Denemarken. Schone straten, lekker rustig en weinig veiligelanders, Toen dacht ik wel:"Als ik twintig jaar jonger was was ik misschien wel naar Denemarken verhuisd."
Van-life 'hutspot en febo-muur'-foodtrucks in Bulgarije. Met jong kind en actieve hond. En een Instagram pagina met ~2k volgers.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja bijvoorbeeld over een koppel met geen budget een IQ van 70 dat een snackbar in een Grieks Bergdorp best kan slagen.
Ik ga over 12 jaar .quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:26 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Mijn vaders familie zou na de oorlog naar Brazilie verhuisd zijn, maar omdat mijn oom geestelijk gehandicapt was kwamen ze daar niet in, en toen is mijn oudste tante met haar man naar Canada geëmigreerd (en de rest in Nederland gebleven). En nu heb ik 50+ Canadese familieleden (jup, net konijnen die lui). Ik kan wel rondvragen of ze daar op je zitten te wachten? Jullie/wij hebben iig nog steeds dezelfde woorden voor grootouders; "oma" en "opa". Verder zal je denk ik toch echt Canadees moeten leren.quote:Op zondag 12 oktober 2025 16:36 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Je kunt ook ergens gaan wonen waar nu al veel Nederlanders wonen. In bijv. Canada is dat op sommige plekken het geval. En aan culturele verschillen jezelf aanpassen lijkt me een must. Dat weet je van tevoren.
Als je te zijner tijd een FoK!-topic en gofundme pagina opent waar je ons mee laat stemmen op je Filipijnse bruid(egom), gooi er ergens even een @probeer in, want ik doneer graag iets voor een stem.quote:Op zondag 12 oktober 2025 17:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Ik ga over 12 jaar .
Ik kan mijn pensioen 10 jaar eerder laten betalen.
Dus ga ik naar de Philippine.
En later de aow van 80% (verlies 20% omdat ik naar het buitenland gaat)
Krijg bruto betaalt dus belasting daar betalen wat niks is .
Boot verkopen tegen die tijd en dat geld mee nemen .
Moet wel 10k euro borg betalen voor de visum en krijg ik weer terug mog ik terug gaan in de toekomst naar Nederland.
Ga ik dood blijft de 10k daar in de schatkist.
Je kan ook 10k gebruiken om een woning te kopen dat vervalt na de staat terug als je dood gaat of je verkoop het als je weg gaat.
Dat is de toekomst plan .
Met 57 jaar weg te gaan.
Ga me niet kapot werken tot mijn 67 jaar voor deze achterlijk kapotte land veroorzaakt door hebzucht en Europa met contributie kosten.
Tenslotte 2026 moet nederland 5 miljard aan de EU gaan storten en 6 miljard aan de nato.
Knetter gek zijn ze daar
Er zijn ook genoeg dorpen en platteland in NL. Daar is het een stuk rustiger en minder gestresst.quote:Op zondag 12 oktober 2025 17:15 schreef LXIV het volgende:
De gemeente waar ik woon koopt nu ook huizen op op de vrije markt om statushouders te huisvesten. Dan wordt je als starter met je eigen belastinggeld ook nog eens weggeconcureerd op de koopmarkt! Onmogelijk om daar tegenop te bieden, de gemeente kan altijd 1000 euro meer neerleggen.
Ik snap wel dat mensen uit Nederland vertrekken. Niet alleen wegens de woningmarkt overigens. Het is hier tegenwoordig letterlijk altijd en overal druk. Overal mensen en auto's. Ik denk dat er effectief al >20 miljoen mensen aanwezig zijn in dit land op ieder zeker moment. Altijd lawaai. Altijd hectiek. Altijd stress.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |