abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218994467
Binnenkort wordt er een nieuwe keuken bij mij geplaatst.
De wanden en het plafond worden dan eerst nieuw gestukt.

Ik zal de wanden dus moeten behandelen met een verf, zodat er geen vetspetters enzo in gaan trekken.
Ik zoek dus een verf die stevig is en die goed afneembaar is.

Ik heb eerder verf gebruikt op siliconenbasis die waterafstotend is. Ook heb ik hier wel verf gebruikt die in ziekenhuizen gebruikt wordt.

Wat raden jullie mij aan om op die muren te smeren?
pi_218994890
Wij hebben Sikkens, als ik het goed heb onthouden, die afneembaar is. Dus als er gespetterd is (water of voedsel) kan ik er een licht vochtige doek overheen halen en het is weer schoon.
pi_218994970
Er is speciale muurverf voor keukens:
https://www.karwei.nl/assortiment/zoeken?text=muurverf%20keuken

Ik heb er nog geen ervaring mee, anders dan dat ik het een maand geleden bij vrienden in het buitenland op de muur heb gebruikt (dus een ander merk en nog geen tijd gehad om te zien hoe afneembaar hij is).
pi_218995040
Wij hebben geen achterwand, maar geverfd met sikkens rezisto easy clean. Werkt perfect. Kan goed afnemen, neemt geen kleur op van bij. pastasaus.

Dit hebben we vaker gedaan, met diverse kleuren en zelfs de lichtste kleur zit er nog goed op zonder problemen en vlekken.
pi_218996005
Precies die van sikkens is perfect. Niet besparen op de kwaliteit verf bij deze klus.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_218998443
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 00:44 schreef FFnog het volgende:
Binnenkort wordt er een nieuwe keuken bij mij geplaatst.
De wanden en het plafond worden dan eerst nieuw gestukt.

Ik zal de wanden dus moeten behandelen met een verf, zodat er geen vetspetters enzo in gaan trekken.
Ik zoek dus een verf die stevig is en die goed afneembaar is.

Ik heb eerder verf gebruikt op siliconenbasis die waterafstotend is. Ook heb ik hier wel verf gebruikt die in ziekenhuizen gebruikt wordt.

Wat raden jullie mij aan om op die muren te smeren?
Sikkens Pearl Clean Matt afwasbare muurverf.

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219000014
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 07:37 schreef simonblue het volgende:
Er is speciale muurverf voor keukens:
https://www.karwei.nl/assortiment/zoeken?text=muurverf%20keuken

Ik heb er nog geen ervaring mee, anders dan dat ik het een maand geleden bij vrienden in het buitenland op de muur heb gebruikt (dus een ander merk en nog geen tijd gehad om te zien hoe afneembaar hij is).
Die moet je dus niet kopen
  zondag 12 oktober 2025 @ 20:59:52 #8
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_219000151
Wij hebben Histor Clean, zeven jaar later nog prima tevreden over.
KuikenGuppy
pi_219003190
Wij hebben schrobvaste muurverf gebruikt in alle verkeersruimtes in huis. Supersterk en goed afwasbaar.
pi_219005490
Is het een heel nieuw huis, of juist heel oud? Houd er dan rekening mee dat is sommige uitzonderingen je muren potdicht smeren problemen kan geven. Heel nieuw beton van nieuwbouw kan problemen geven als je het meteen helemaal waterdicht verft. Hele oude huizen met murwen waar optrekkend vocht in zit juist ook.

Waarschijnlijk is het geen probleem hoor, maar er zijn een paar uitzonderingen te bedenken waarin muren lucht en water(damp)dicht verven geen goed idee is. Wij wonen in een gebouw uit 1904, en als op oude muren waterdichte verf gesmeerd wordt, dan komt het er na een tijdje in vellen vanaf.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_219009588
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 14:44 schreef knoopie het volgende:
Is het een heel nieuw huis, of juist heel oud? Houd er dan rekening mee dat is sommige uitzonderingen je muren potdicht smeren problemen kan geven. Heel nieuw beton van nieuwbouw kan problemen geven als je het meteen helemaal waterdicht verft. Hele oude huizen met murwen waar optrekkend vocht in zit juist ook.

Waarschijnlijk is het geen probleem hoor, maar er zijn een paar uitzonderingen te bedenken waarin muren lucht en water(damp)dicht verven geen goed idee is. Wij wonen in een gebouw uit 1904, en als op oude muren waterdichte verf gesmeerd wordt, dan komt het er na een tijdje in vellen vanaf.
Het is een woning van een jaar of 30 oud, met gasbeton tussenwandjes. Volgens mij moet dat geen probleem hierin opleveren.
Wanden worden eerst gestukt om ze mooi vlak te maken.
pi_219010422
Als telg uit een 3de generatie schildersfamilie zou ik je adviseren de Boonstoppel producten te overwegen.

Kost wat, waar de meesten van schrikken, maar het resultaat mag er dan ook zijn... Heb je ook nog wanden te doen met oudere verflagen, verkleurd of vlekken dan meteen maar Garantietex isoleer.

https://www.deverfzaak.nl/boonstoppel-garantietex-isoleer.html
pi_219014005
Ik denk eraan om het boeltje te spuiten, nog nooit eerder gedaan, maar ik denk dat ik dan een strakker resultaat zal krijgen.

Ik ben deze tegengekomen bij Bol, is dit iets om goed mee te kunnen werken, of kan ik toch beter de roller pakken?

https://www.bol.com/nl/nl(...)EEAQYAiABEgJ2LPD_BwE
pi_219014158
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 09:11 schreef Watuntrik het volgende:
Als telg uit een 3de generatie schildersfamilie zou ik je adviseren de Boonstoppel producten te overwegen.

Kost wat, waar de meesten van schrikken, maar het resultaat mag er dan ook zijn... Heb je ook nog wanden te doen met oudere verflagen, verkleurd of vlekken dan meteen maar Garantietex isoleer.

https://www.deverfzaak.nl/boonstoppel-garantietex-isoleer.html
Het is nieuw stucwerk, zou Garantietex Satin dan een goede optie zijn?
pi_219016444
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:05 schreef FFnog het volgende:
Garantietex Satin dan een goede optie zijn?
Yup geen probleem :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 18:05 schreef FFnog het volgende:
Het is nieuw stucwerk
Sowieso goed laten drogen, dan fixeren met Boonstoppel Fixeergrond... Om het echt strak te krijgen telt de schilder voor nieuw stucwerk altijd 2 lagen tex omdat het ook na fixeren meestal toch nog flink zuigt. Ongeacht welke tex je gebruikt, bij goedkopere merken vaak nog meer lagen. Vandaar dat Boonstoppel vaak geadviseerd wordt je doet met 1 emmer waar je met andere merken 3 emmers nodig hebt en dan wordt goedkoop alsnog duurkoop en meer uren werk.

Als je het daarna achter paar jaar nog eens doet is 1 laag zeker genoeg.
pi_219025513
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 17:37 schreef FFnog het volgende:
Ik denk eraan om het boeltje te spuiten, nog nooit eerder gedaan, maar ik denk dat ik dan een strakker resultaat zal krijgen.

Ik ben deze tegengekomen bij Bol, is dit iets om goed mee te kunnen werken, of kan ik toch beter de roller pakken?

https://www.bol.com/nl/nl(...)EEAQYAiABEgJ2LPD_BwE
Iemand ervaring met spuiten van muurverf?
  Moderator donderdag 16 oktober 2025 @ 17:47:45 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219029985
Een schrobvaste muurverf, ik heb deze gebruikt. Ruikt naar kauwgomballen overigens. https://www.verf.nl/product/trimetal-magna-clean-mat

Voor plafonds bestaat extra matte verf, zodat de aanzetten nog minder te zien zijn
https://www.verf.nl/product/trimetal-magnatex-plafond
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219033775
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 23:56 schreef FFnog het volgende:

[..]
Dat spuiten kom je alleen maar tegen bij grote (nieuwbouw) projecten in lege ruimtes en dan is het meer voor het gemak en snelheid dan voor het resultaat. Is dan ook afhankelijk van wie het doet, ikzelf ben nooit schilder geworden slechts opgegroeid in schildersfamilie grootvader, vader en broer. En dan valt me op als ik eens 40m² in de tex moet zetten ben ik dagen aan het klooien omdat ik de handigheid mis. En de ervaren professionele schilder is er in iets meer dan een halve dag mee klaar en het zit er retestrak in. Die plakken eerst een half uurtje alles af wat schoon moet blijven en beginnen dan te soppen. Ik vermoed dat spuit opbouwen en daarna weer schoonmaken en inpakken niet veel tijdwinst zal opleveren. En als ze dan met spuit komen is het geen Bol.com of Gamma spuitje. Dat is ander spul en wordt machine/man uur doorgeteld. En vergt meer voorbereiding in ruimtes met beglazing etc.

Verder weet ik niet hoe het functioneerd, die doen dat elke dag ik niet, schilderen lijkt zo simpel maar werkt toch aders zij hebben een techniek en de kijk die ik mis. Daarbij heb ik na halve muur lamme schouder omdat ik de bewegingen niet gewend ben en wordt langzame slak.

Zelden spuiters gezien alleen op grote nieuwbouwprojecten waar de kozijnen nog niet gemonteerd zijn. En als die beginnen moet je wegwezen als niet totaal ingepakt bent in de juiste kleding met masker en bril.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 17-10-2025 08:46:01 ]
pi_219051419
Ik heb het uit nieuwsgierigheid eens voor je nagevraagd... Het grote verschil tussen spuiten en rollen is dat spuiten meer tex opbrengt dan rollen. Spuiten is sneller, rollen is zuiniger. Voor de doe het zelf dus niet goedkoper omdat je dan de uren niet echt hoeft te tellen. Als je het al over uren hebt bij kleine ruimte. Dan is het dus aanschaf spuit tellen en meer verf tellen dan met rollen.

Satijn glans kan op nieuw stucwerk maar, dan moet het wel superstrak gestuct zijn... Glans op de muur zal juist vanwege de glans bij lichtval van daglicht alle afwijkingen (strepen, bobbels,banen, putjes) sterk accentueren. Dan is de beste keuze nog altijd mat want dit camoufleert de oneffenheid in het stucwerk beter en geeft strakker resultaat.

Er zijn best veel goede verfsoorten tegenwoordig, de een zweert bij Sigma de ander bij Boonstoppel etc. Kwestie van voorkeur en welke deal je hebt of kunt maken met de verkoper. Maar volgens zijn ervaring de beste muurverf voor schoon en nieuw stucwerk is.

https://classidurverf.nl/(...)-HYDROFINISH-MAT.pdf
pi_219057932
Ik zat aan spuiten te denken in de veronderstelling dat het resultaat strakker zou zijn omdat je de aanzetten van de roller dan niet hebt.
Daarnaast ga je met de roller overlappen waardoor je bij de overlap dus een extra laag verf krijgt en dat ga je ook zien.

De ruimte is verder leeg, muren en kozijn is dus redelijk eenvoudig af te plakken denk ik.
Als ik ga rollen moet ik deze ook afplakken.
pi_219062701
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 01:58 schreef FFnog het volgende:
Ik zat aan spuiten te denken in de veronderstelling dat het resultaat strakker zou zijn omdat je de aanzetten van de roller dan niet hebt.
Daarnaast ga je met de roller overlappen waardoor je bij de overlap dus een extra laag verf krijgt en dat ga je ook zien.

De ruimte is verder leeg, muren en kozijn is dus redelijk eenvoudig af te plakken denk ik.
Als ik ga rollen moet ik deze ook afplakken.
Vegen zien na het rollen heb je alleen met slecht dekkende verf na het drogen of niet genoeg verf opzetten. Of zoals genoemd glanzende verf en vegen in het stucwerk.

Met de roller kom je niet in kleine strakke hoekjes en niet achter het leidingwerk op de muur. Dan plak je de kozijnen in de hoeken af met afplakband die breed genoeg is en die hoeken doe je dan met de kwast (bokkenpoot) En de grote vlakken met de roller. Zit het keukenblok er al in deze dan geheel afdekken tegen spetters bij het doen van het plafond. Leidingen kun je afdekken met papier er omheen te wikkelen en stukje tape wanneer er te weinig ruimte achter is om met de kwast vanaf te blijven.

Hier komt dan ook het beetje fijne gevoel kijken wat de proffie wel heeft, hoe nat maak je de roller en met welke snelheid trek je hem over het oppervlak. Dat leer je met ervaring, doe je dit nooit en te grof dan klieder je alles en jezelf onder met spetter. Profie's kliederen niet de verven. Dus maak de roller niet te nat zodat de klodders verf niet rondvliegen wanneer je die over de muur of plafond trekt.

Met spuiten verdun en vernevel je de verf en zul je alles moeten afplakken en geheel afdekken waar geen spuitnevel op mag neerslaan. Met de kwast kun je strak zonder teveel overslag in een hoekje strijken, met de spuit kun je dat niet het is immer geen sierspuitje waarmee je te werk gaat.

Zoals ik in eerder bericht aangaf, voor het resultaat hoef je niet voor spuiten te kiezen, rollen is net zo strak mits je de goede verf gebruikt. En gemiddeld kun je met spuiten +/- de dubbele hoeveelheid verf verbruiken. Rollen strijk je uit en spuiten valt niets uit te strijken wat je erop spuit zit er op en blijft op de plek waar je het spuit zitten. Dan is 2 lagen spuiten ongeveer gelijk aan 4 lagen rollen. En ook met spuiten doe je nieuw en zuigend stucwerk voor de zekerheid in 2 lagen.

Nog een tip, plak af en doe dezelfde dag het verfwerk en verwijder alle tape meteen nadat het verven klaar is. Niet dag(en) van te voren afplakken en niet wachten tot de verf droog is met tape verwijderen. Wanneer de plaklaag op de tape de tijd krijgt volledig door te harden, krijg je die troep bijna niet er vanaf en dan is dat een hoop geklooi en uitgeharde tape afkrabben.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 20-10-2025 18:13:55 ]
pi_219062773
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 23:56 schreef FFnog het volgende:

[..]
Ja maar je moet een goede airless spray apparaat kopen, die onder hogedruk een hele 10l kan spuiten.
En echt echt alles goed afplakken.
Ik was 4 uur bezig met afplakken en 15min met 2 lagen spuiten.

Achter de keukenwand kun je naast goede saus schrobklasse II ook een coating opdoen.

Maar spuiten is idd veel strakker.
Ik heb geloof ik deze
https://www.bol.com/nl/nl(...)ch/9300000003469143/
Vakman pur sang
pi_219099529
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2025 18:05 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Vegen zien na het rollen heb je alleen met slecht dekkende verf na het drogen of niet genoeg verf opzetten. Of zoals genoemd glanzende verf en vegen in het stucwerk.

Met de roller kom je niet in kleine strakke hoekjes en niet achter het leidingwerk op de muur. Dan plak je de kozijnen in de hoeken af met afplakband die breed genoeg is en die hoeken doe je dan met de kwast (bokkenpoot) En de grote vlakken met de roller. Zit het keukenblok er al in deze dan geheel afdekken tegen spetters bij het doen van het plafond. Leidingen kun je afdekken met papier er omheen te wikkelen en stukje tape wanneer er te weinig ruimte achter is om met de kwast vanaf te blijven.

Hier komt dan ook het beetje fijne gevoel kijken wat de proffie wel heeft, hoe nat maak je de roller en met welke snelheid trek je hem over het oppervlak. Dat leer je met ervaring, doe je dit nooit en te grof dan klieder je alles en jezelf onder met spetter. Profie's kliederen niet de verven. Dus maak de roller niet te nat zodat de klodders verf niet rondvliegen wanneer je die over de muur of plafond trekt.

Met spuiten verdun en vernevel je de verf en zul je alles moeten afplakken en geheel afdekken waar geen spuitnevel op mag neerslaan. Met de kwast kun je strak zonder teveel overslag in een hoekje strijken, met de spuit kun je dat niet het is immer geen sierspuitje waarmee je te werk gaat.

Zoals ik in eerder bericht aangaf, voor het resultaat hoef je niet voor spuiten te kiezen, rollen is net zo strak mits je de goede verf gebruikt. En gemiddeld kun je met spuiten +/- de dubbele hoeveelheid verf verbruiken. Rollen strijk je uit en spuiten valt niets uit te strijken wat je erop spuit zit er op en blijft op de plek waar je het spuit zitten. Dan is 2 lagen spuiten ongeveer gelijk aan 4 lagen rollen. En ook met spuiten doe je nieuw en zuigend stucwerk voor de zekerheid in 2 lagen.

Nog een tip, plak af en doe dezelfde dag het verfwerk en verwijder alle tape meteen nadat het verven klaar is. Niet dag(en) van te voren afplakken en niet wachten tot de verf droog is met tape verwijderen. Wanneer de plaklaag op de tape de tijd krijgt volledig door te harden, krijg je die troep bijna niet er vanaf en dan is dat een hoop geklooi en uitgeharde tape afkrabben.
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Op zich heb ik redelijk wat schilderervaring en de randen etc doe ik altijd gewoon met de kwast zonder af te plakken. Dat is altijd goed strak.

Ik was meer benieuwd hoe het zou zijn om te spuiten, dit heb ik dus nog nooit gedaan. Vandaar mijn vraag...
Maar ik twijfel nu toch wel of ik het niet gewoon ga rollen.
pi_219099549
quote:
1s.gif Op maandag 20 oktober 2025 18:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja maar je moet een goede airless spray apparaat kopen, die onder hogedruk een hele 10l kan spuiten.
En echt echt alles goed afplakken.
Ik was 4 uur bezig met afplakken en 15min met 2 lagen spuiten.

Achter de keukenwand kun je naast goede saus schrobklasse II ook een coating opdoen.

Maar spuiten is idd veel strakker.
Ik heb geloof ik deze
https://www.bol.com/nl/nl(...)ch/9300000003469143/

Ik dacht ondertussen ook al dat het dan een airless spray zou moeten worden. Anders staat er gewoon veel druk op met veel spuitnevel. Ik denk dat als je het plafond met lucht gaat doen, je helemaal onder de spuitnevel zit zelf...

Ik zat zelf te denken om gewoon alles in schrobklasse 1 te zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')