POLLquote:DEN HAAG (ANP) - Leider van GroenLinks-PvdA Frans Timmermans wil premier worden als zijn partij in de nieuwe regering stapt na de verkiezingen eind deze maand. Dat zegt hij in een interview met De Telegraaf. "Dat is mijn voorkeur. Ik ben al een keer minister geweest." Als dat niet lukt, blijft hij liever fractievoorzitter.
Timmermans weet nog niet wie dan de vicepremier zou worden en gaat er desgevraagd van uit dat Femke Halsema liever burgemeester van Amsterdam blijft.
De partijleider, die voormalig minister van Asiel en Migratie Marjolein Faber een "prutser" heeft genoemd om het uitblijven van resultaten, ziet het als zijn taak om in een volgende regering in elf maanden "het fundament te leggen voor het weer aan de praat krijgen van dit land". Als dat niet lukt, "dan mag iedereen ons en mij prutser noemen", aldus Timmermans.
Volgens hem is het een gemiste kans dat de huidige regering de spreidingswet voor asielzoekers niet heeft uitgevoerd. Daarmee zou een crisis in de opvang voorkomen zijn. "Als je die had aangepakt, had je een deel van de ergernis van veel mensen kunnen verminderen. Daarmee heb je de instroom niet verminderd, maar heb je het ongemak gereduceerd."https://nieuws.nl/politiek/timmermans-wil-als-premier-en-niet-als-minister-in-nieuw-kabinet-9uU9dV
Ik snap überhaupt niet dat ze niet gewoon weer afsplitsen. Het oude PvdA was nog wel op te stemmen. Nu is het bijna een engere partij geworden dan FvDquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:17 schreef timmmmm het volgende:
Dan is het maar goed dat hij zo ver achter staat in de peilingen. Wellicht zijn we na de verkiezingen wel helemaal van deze griezel af, kan GL-PvdA eindelijk de belofte bij de fusie inlossen met een goede, frisse partijleider.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die oprecht denken dat een Klaver het niet veel beter had gedaan
Nou nou, je kan het ook overdrijven. Ik heb bij Timmermans wel een even slecht gevoel als bij Wilders, dat wel. Dat boze geroep steeds, het liefst tegen elkaar, ik heb er niks mee.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:20 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Ik snap überhaupt niet dat ze niet gewoon weer afsplitsen. Het oude PvdA was nog wel op te stemmen. Nu is het bijna een engere partij geworden dan FvD
Een frisse wind krijg je niet wanneer de keuzes Timmermans en Wilders zijn, die allebei al 25 jaar in het centrum van de macht zitten. Ze roepen samen wel om het hardst dat het anders moet (als ze de afgelopen kwart eeuw gedaan hebben?)quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:21 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoewel ik niets tegen op Timmermans. Maar Nederland heeft echt keer ander kabinet nodig. Een frisse windje.
Want na 20 jaar rechts, is het tijd voor ander koers. Dit keer moeten we echt op milieu, woning en economische (binnenland) richten.
Het feit dat NSC het zo verprutst heeft telt natuurlijk ook wel mee. Evenals BBB.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:24 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zij, samen met opportunist Yesilgoz, zijn de enige reden dat het CDA zo hoog scoort door de Balkenendevibes te versterken
Van die peilingen klopt vaak geen hol. Die halen maximaal vijf zetels hoor.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:50 schreef hoechst het volgende:
Ik keek serieus net naar de actuele peilingen van de verkiezingen.
Blijkt dat er serieus mensennzijn die op gl/pvda stemmen 🤣🤣🤣🤣
Dat zal je Wilders nooit horen zeggen.quote:De partijleider, die voormalig minister van Asiel en Migratie Marjolein Faber een "prutser" heeft genoemd om het uitblijven van resultaten, ziet het als zijn taak om in een volgende regering in elf maanden "het fundament te leggen voor het weer aan de praat krijgen van dit land". Als dat niet lukt, "dan mag iedereen ons en mij prutser noemen", aldus Timmermans.
Maagverkleining toch?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 12:28 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik vraag me overigens wel af met de beelden van de laatste tijd of Timmermans nou een ernstige ziekte heeft, of aan de ozempic zit.
Maagverkleining gehad.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 12:28 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik vraag me overigens wel af met de beelden van de laatste tijd of Timmermans nou een ernstige ziekte heeft, of aan de ozempic zit.
quote:
AH ja, dat kan natuurlijk ook.quote:
Gelukkig zijn dat niet onze enige twee keuzes en kunnen we ook fatsoenlijke mensen verkiezenquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 12:39 schreef Beathoven het volgende:
Ik zie liever premier Timmermans dan premier Wilders. Niet zozeer om het karakter van de twee, (ben ook geen groot fan van Timmermans), maar om de duidelijke koers die er bij Timmermans wel is, waarbij het bij PVVD doormodderen en kleptomanisch problemen vergroten blijft.
Als het om de poppetjes zou gaan dan heb ik liever Aboutaleb, want Nederland heeft een ijzervreter nodig, iemand die bovendien stemmen bij PVV kan wegtrekken. Maar goed, dat gaat zeer waarschijnlijk niet gebeuren.
Overigens zie ik het ook somber in als het Timmermans of een andere goede premier wordt. De stilstand van het huidige kabinet hebben ons in de problemen geholpen. En het 'Biden-effect' van alles uit het slop trekken, om vervolgens keihard een sloopkogel ertegenaan te krijgen daarna. Dat is wat er op de loer ligt met neo-liberalisme
Mag de optie 'meh' ook?quote:
Klaver roept ook een stuk minder aversie op heb ik het idee.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:17 schreef timmmmm het volgende:
Dan is het maar goed dat hij zo ver achter staat in de peilingen. Wellicht zijn we na de verkiezingen wel helemaal van deze griezel af, kan GL-PvdA eindelijk de belofte bij de fusie inlossen met een goede, frisse partijleider.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die oprecht denken dat een Klaver het niet veel beter had gedaan
rechts van cda stemmen, die gaan daar nooit mee akkoordquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:39 schreef embedguy het volgende:
Wat is de beste tactiek om dit te voorkomen?
CDA stemmen schat ik? Ik vind het nog wel eng dat cda de deur ver open heeft staan om met glpvda samen te werken, maar het is ten minste fijn dat Frans dan geen premier wordt.
Alles is beter dan die engnek van een Wilders.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 13:30 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Laten we in godsnaam hopen dat die Timmermans nooit premier gaat worden.
Baudet is beter ja?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:40 schreef Gehakt_bal het volgende:
[..]
Alles is beter dan die engnek van een Wilders.
Liever nog Timmermans dan Klaver.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Klaver roept ook een stuk minder aversie op heb ik het idee.
bij de meeste mensen andersom heb ik het idee boktorquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Liever nog Timmermans dan Klaver.
Klaver
Vanuit rechts perspectief kun je toch echt beter Timmermans hebben dropstaafquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
bij de meeste mensen andersom heb ik het idee boktor
ja zou kunnen maar dit is wat ik waarneem.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:54 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Vanuit rechts perspectief kun je toch echt beter Timmermans hebben dropstaaf
Was een paar jaar terug wel anders. Ben geen groot fan van Klaver, maar de laatste jaren lijkt hij zich wat meer onder de radar te begeven. Bewust of niet, andere vangen daardoor de klappen op die een kopstuk normaliter krijgt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Klaver roept ook een stuk minder aversie op heb ik het idee.
Gewoon allebei niet. Beide vind ik het maar vreemde types.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:40 schreef Gehakt_bal het volgende:
[..]
Alles is beter dan die engnek van een Wilders.
Ik walg van Mona maar helaas had ze dat debat toch wel aardig de bovenhand en kon Klaver niet veel meer dan af en toe proberen om zich heen te bijtenquote:Op zondag 12 oktober 2025 00:08 schreef Shreyas het volgende:
Heeft Timmermans trouwens al Jesse Klaver aangesproken op de minachtende uitspraak palingpopulisme?
Het was echt een staaltje Wilders-politiek dat Jesse beoefende, waar Fransje altijd zo op tegen is.
Als Timmermans dit niet doet heeft het er alle schijn van dat hij zijn eigen mensen niet eens in het gareel kan houden, laat staan dat hij dan een coalitie kan leiden.
Daar is Timmermans helemaal niet op tegen. Die vindt het ook nodig om politiek opponenten voor schandvlek ed uit te maken.quote:Op zondag 12 oktober 2025 00:08 schreef Shreyas het volgende:
Heeft Timmermans trouwens al Jesse Klaver aangesproken op de minachtende uitspraak palingpopulisme?
Het was echt een staaltje Wilders-politiek dat Jesse beoefende, waar Fransje altijd zo op tegen is.
Als Timmermans dit niet doet heeft het er alle schijn van dat hij zijn eigen mensen niet eens in het gareel kan houden, laat staan dat hij dan een coalitie kan leiden.
Voor al haar fouten is Keijzer wel jurist en bestuurskundige en oud-advocaat. Vergelijk dat eens met Klaver. Het is echt schrikbarend wat voor oppervlakkige dombo's komen bovendrijven bij PvdA/GL. Zie ook Habtamu of Kauthar bijv.quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:52 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik walg van Mona maar helaas had ze dat debat toch wel aardig de bovenhand en kon Klaver niet veel meer dan af en toe proberen om zich heen te bijten
Does not compute. Wie is ‘die’ en wat is ‘daar’?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 16:33 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
rechts van cda stemmen, die gaan daar nooit mee akkoord
Die fusie GL en PvdA was natuurlijk een wanhoopsdaad om een soort van front te vormen tegen de destijds grote VVD die in z'n eentje meer zetels had dan die twee bij elkaar. Maar een deel van de achterban van GL en die van de PvdA is er helemaal niet blij mee.quote:Op zondag 12 oktober 2025 18:06 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik heb familie die echt altijd PvdA stemden, maar dankzij de huidige koers met Timmermans en de GroenLinks meuk zal de traditie worden verbroken. Netjes gedaan Frans en vrienden.
Het is wel zo dat iemand die niet blij is met PvdAGL en naar PVV of VVD uitwijkt of is uitgeweken eigenlijk al van het latere tijdperk is toen PvdA 'partij van de allochtonen' genoemd werd door PVV-rechts. Omdat ze voor allochtone werknemers opkwamen en enkele allochtonen op de lijst hadden. Toen werd er al beweerd dat de PvdA de PvdA niet meer was. Dus vergeet GL.quote:Op zondag 12 oktober 2025 23:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Die fusie GL en PvdA was natuurlijk een wanhoopsdaad om een soort van front te vormen tegen de destijds grote VVD die in z'n eentje meer zetels had dan die twee bij elkaar. Maar een deel van de achterban van GL en die van de PvdA is er helemaal niet blij mee.
Dan nog steeds grote kans dat het gaat gebeuren. Bontenbal is toch nog redelijk jong en onervaren, Frans is er erg geschikt voor en heeft veel ervaring.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:39 schreef embedguy het volgende:
Wat is de beste tactiek om dit te voorkomen?
CDA stemmen schat ik? Ik vind het nog wel eng dat cda de deur ver open heeft staan om met glpvda samen te werken, maar het is ten minste fijn dat Frans dan geen premier wordt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |