abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218975509
Zoals velen heb ik ook een pc die te oud is ( :') ) om te updaten naar Windows 11.
Nu bood Windows al een jaar extra verlenging aan op de beveiligingsupdates mits je 30 dollar overmaakte naar hun.
Daar was de eu het niet mee eens en die heeft met Microsoft onderhandeld tot er een compromis uit kwam

Het eindoordeel, windows gaat Europa nog een jaar lang gratis beveiligingsupdates aanbieden.
Er zit wel een addertje onder het gras, je moet ingelogd zijn met je Microsoft account, en de update installeren om mee te kunnen doen. De opening voor deze verlenging is sinds dinsdag aan het uitrollen, check je systemen of je al in aanmerking komt.

Tis geen vaste oplossing, maar dit bied wel even ademruimte om te wisselen op Linux, of een nieuwe pc te kopen.

https://tweakers.net/nieu(...)voor-windows-10.html
Twiddel
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 15:12:18 #2
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_218975708
Hoeraatjes
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_218975836
Yuppiiii
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
  Moderator donderdag 9 oktober 2025 @ 15:38:44 #4
pi_218975843
Probeer zelf de laatste dagen steeds 11 te installeren maar wil niet op een of andere manier.

Nou ja prima ik blijf lekker zolang het LEUK is op 10.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_218975851
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:38 schreef ChevyCaprice het volgende:
Probeer zelf de laatste dagen steeds 11 te installeren maar wil niet op een of andere manier.

Ja hier ook, mijn chip is blijkbaar net een generatie te oud ofzo :')

Kom ik op mijn werk, is de werkpc met een nog oudere chip dan die van mij wel met win 11 geïnstalleerd :')
Twiddel
pi_218976283
Met deze methode via Rufus krijg je soms een installatie van Windows 11 op een wat oudere pc best voor elkaar.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  zondag 12 oktober 2025 @ 18:25:20 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_218998798
r
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 15:38 schreef ChevyCaprice het volgende:

rufus gebruiken
pi_219008834
Gelukkig had ik vorig jaar al een refurbished Windows 11 laptop gekocht. Mijn laptop ervoor begaf het, en ik heb ook nog ergens een oeroude uit 2011 liggen (ik denk zelfs Windows 7 nog :@ ), doet het nog steeds maar zo traag als wat...

De vraag van deze digin00b is (niet voor mezelf maar gewoon in zijn algemeenheid): hoeveel risico loop je vanaf morgen nu écht met een verouderd besturingssysteem? Als je niet over wil naar Linux of Windows 11 en dus niets doet, hoe groot is de kans dat er iets gebeurt als je gewoon blijf doorwerken op zo'n ding?
The only way you can be original, is to be yourself.
  VIVA maandag 13 oktober 2025 @ 21:50:53 #9
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_219008873
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 21:46 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Gelukkig had ik vorig jaar al een refurbished Windows 11 laptop gekocht. Mijn laptop ervoor begaf het, en ik heb ook nog ergens een oeroude uit 2011 liggen (ik denk zelfs Windows 7 nog :@ ), doet het nog steeds maar zo traag als wat...

De vraag van deze digin00b is (niet voor mezelf maar gewoon in zijn algemeenheid): hoeveel risico loop je vanaf morgen nu écht met een verouderd besturingssysteem? Als je niet over wil naar Linux of Windows 11 en dus niets doet, hoe groot is de kans dat er iets gebeurt als je gewoon blijf doorwerken op zo'n ding?
De kans is niet zo heel groot dat er iets gebeurt.....Als er echt een kritiek lek ontdekt wordt, is de trend dat Microsoft ook de patch aan eenieder aanbied die geen gebruik maakt van enige ESU of iets...Dit is tot op heden ook de trend bij Windows XP en Windows 7 gebruikers geweest...Toch raad ik aan om te kijken of je de gratis 1 jaar patch extentie voor elkaar kunt krijgen.

Ten alle tijden is de grootste kwetsbaarheid, de persoon die achter de computer zit...Ga je er goed mee om, dan kun je zelfs Windows XP nog prima gebruiken
What lies behind makes no sense in my mind
pi_219018004
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 21:50 schreef cosmosis het volgende:

Ten alle tijden is de grootste kwetsbaarheid, de persoon die achter de computer zit...Ga je er goed mee om, dan kun je zelfs Windows XP nog prima gebruiken
Eerste ja, tweede nee, je kunt prima bewust zijn wat je doet, tegen sommige zaken doe je simpelweg niets, in het verleden was er bijvoorbeeld een kwetsbaarheid waarbij een plaatje laden in een pagina je al een virus opleverde, dus dan doe je daar niets tegen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219018013
Stel je PC is te oud maar zonder dat je dit weet probeer je windows 11 te installeren: gaat het dan mis of krijg je gewoon de optie om de installatie te annuleren?
pi_219018041
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 05:25 schreef 2172619626795 het volgende:
Stel je PC is te oud maar zonder dat je dit weet probeer je windows 11 te installeren: gaat het dan mis of krijg je gewoon de optie om de installatie te annuleren?
Je zal een melding krijgen dat je computer of laptop niet voldoet aan de systeemeisen. Dan kan je de installatie annuleren, je kunt niet verder.

Een eis is een beveiligingschip genaamd TPM, en minimaal de 8ste generatie Intel core processor.

Uiteraard kan een beetje computernerd Windows 11 op een stokoude computer installeren die niet voldoet aan die eisen, maar daar maak je niemand blij mee. Het zal belachelijk traag reageren en kan zomaar op een dag alsnog niet meer werken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_219018070
Slimme nerds zouden de handen ineen moeten slaan om Windows 7/8.1 weer volledig werkend te krijgen op moderne pc’s. Inclusief ondersteuning voor nieuwere hardware en CPU's. De originele ISO-bestanden en checksums zijn nog steeds beschikbaar voor Windows 7-8.1

[ Bericht 2% gewijzigd door InzolVC op 15-10-2025 06:37:02 ]
pi_219018090
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 05:58 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Je zal een melding krijgen dat je computer of laptop niet voldoet aan de systeemeisen. Dan kan je de installatie annuleren, je kunt niet verder.

Een eis is een beveiligingschip genaamd TPM, en minimaal de 8ste generatie Intel core processor.

Uiteraard kan een beetje computernerd Windows 11 op een stokoude computer installeren die niet voldoet aan die eisen, maar daar maak je niemand blij mee. Het zal belachelijk traag reageren en kan zomaar op een dag alsnog niet meer werken.
Helder antwoord! Dankjewel :)
pi_219018141
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 06:29 schreef InzolVC het volgende:
Slimme nerds zouden de handen ineen moeten slaan om Windows 7/8.1 weer volledig werkend te krijgen op moderne pc’s. Inclusief ondersteuning voor nieuwere hardware en CPU's. De originele ISO-bestanden en checksums zijn nog steeds beschikbaar voor Windows 7-8.1
Hoe zie je dat voor je, je weet dat windows geen open source is he. Slimme nerds doen daarom niks met windows, en gebruiken linux. Dat werkt gewoon op alle computers.
pi_219018149
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 21:46 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Normaal gesproken niet zo veel, maar naargelang de tijd vordert, worden de onderdelen die meekomen met het OS wel kwetsbaar. Daarnaast gaat het gebeuren dat je geen updates meer kan krijgen voor bepaalde software. Voor zoiets als een officetoepassing of een single-player game is dat niet zo erg, maar bij dingen als browsers en email clients gaat dat toch echt een probleem worden, aangezien die juist constant bezig zijn met beveiliging.

Wat je nu gaat zien is dat van lieverlee toepassingen stoppen met het leveren van updates voor Windows 10, maar dat zal bij de meesten niet onmiddelijk zijn.
pi_219020609
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 06:29 schreef InzolVC het volgende:
Dat kun je gewoon draaien hoor, sterker nog je kunt 3.1 ook gewoon nog officieel downloaden.
Het punt zit hem niet in kunnen draaien, maar het feit dat je er geen beveiligingsupdates voor krijgt, tenzij je een premium security plan hebt. Volgens mij gaan die vrij ver terug, alleen zijn die vaak wel beperkt tot een bepaalde scope.
pi_219020719
Shit. Had ik die gratis update al moeten doen of kan dat nog steeds???
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 15 oktober 2025 @ 13:57:21 #19
pi_219020756
quote:
11s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:53 schreef vosss het volgende:
Shit. Had ik die gratis update al moeten doen of kan dat nog steeds???
Het kan nog!
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator woensdag 15 oktober 2025 @ 13:58:15 #20
pi_219020765
Mij is het inmiddels gelukt trouwens. Geen RUFUS nodig gehad. Volgens mij was het bij mij puur diskspace dat het niet lukte. (terwijl die me de optie gaf om een andere disk te gebruiken maar dat lukte dan uiteindelijk nooit) B-)
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:06:40 #21
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219020833
oh ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ze nog een jaar kan wachten met een nieuwe laptop kopen... maar ze moet dus ingelogd zijn op een microsoft account om updates te krijgen..

Dat gaan we dus niet doen.. toch maar nieuwe laptop laten kopen dan.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_219020846
quote:
15s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:06 schreef junkiesietze het volgende:
oh ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ze nog een jaar kan wachten met een nieuwe laptop kopen... maar ze moet dus ingelogd zijn op een microsoft account om updates te krijgen..

Dat gaan we dus niet doen.. toch maar nieuwe laptop laten kopen dan.
Waarom zou je dat niet willen?
pi_219020882
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:57 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Het kan nog!
Tot wanneer, ik moet morgen een oogoperatie. :X

=edit=
Typo vanwege oog.
vosss is de naam,
  Moderator woensdag 15 oktober 2025 @ 14:12:53 #24
pi_219020889
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:11 schreef vosss het volgende:

[..]
Tot wanneer, ik moet morgen een ooroperatie. :X
Staat geen deadline voor :lijstje:
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  FOK!fotograaf woensdag 15 oktober 2025 @ 14:13:51 #25
842 Zorro
Z
pi_219020897
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:11 schreef vosss het volgende:

[..]
Tot wanneer, ik moet morgen een ooroperatie. :X
Ook dat nog!
Kunnen ze gelukkig mooi tegelijk doen met je oog O-)
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219020909
quote:
6s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:13 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ook dat nog!
Klote typo. :')
vosss is de naam,
pi_219020935
quote:
6s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:13 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ook dat nog!
Als het goed gaat krijgt hij een oorkonde.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:21:21 #28
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219020966
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waarom zou je dat niet willen?
ik gebruik computers alleen met een locaal account. fuck altijd maar voor alles een account te moeten aanmaken.
En ik krijg dat mn ouders toch niet uitgelegd.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_219020996
quote:
15s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:21 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
ik gebruik computers alleen met een locaal account. fuck altijd maar voor alles een account te moeten aanmaken.
En ik krijg dat mn ouders toch niet uitgelegd.
Ik ben ook niet zo van onnodige accounts, maar juist bij computers en telefoons is het best handig ivm met backups en andere integraties zoals Password managers.
pi_219021418
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben ook niet zo van onnodige accounts, maar juist bij computers en telefoons is het best handig ivm met backups en andere integraties zoals Password managers.
Daarvoor heb je toch helemaal geen Microsoft-account nodig? Laat staan dat je er mee moet inloggen.

Hier blijft mijn account ook lokaal. En als Microsoft dat gaat tegenwerken is het toedeledokie met Windows.
pi_219021481
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:35 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Daarvoor heb je toch helemaal geen Microsoft-account nodig? Laat staan dat je er mee moet inloggen.

Hier blijft mijn account ook lokaal. En als Microsoft dat gaat tegenwerken is het toedeledokie met Windows.
Voor het merendeel van de mensen die weinig snappen hoe je zaken backuped is zoiets als onedrive verdomde handig, flikker het in een map en het word van zelf gebackuped, en je kan het desnoods op je telefoon of op een andere PC ook weer gebruiken. Nog maar niet te spreken dat het ook handig is vanuit MFA opzicht.
pi_219022415
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Voor het merendeel van de mensen die weinig snappen hoe je zaken backuped is zoiets als onedrive verdomde handig, flikker het in een map en het word van zelf gebackuped, en je kan het desnoods op je telefoon of op een andere PC ook weer gebruiken. Nog maar niet te spreken dat het ook handig is vanuit MFA opzicht.
Daarvoor hoef je in Windows helemaal niet in te loggen met een Microsoft-account, dat kan gewoon met een lokaal account en dan vervolgens separaat in OneDrive inloggen.
pi_219022890
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:36 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Daarvoor hoef je in Windows helemaal niet in te loggen met een Microsoft-account, dat kan gewoon met een lokaal account en dan vervolgens separaat in OneDrive inloggen.
Ah dus dan is het geen probleem... :') :')
pi_219023447
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 18:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ah dus dan is het geen probleem... :') :')
Jawel, dat is het dus wel als Microsoft besluit dat je in Windows in moet loggen met een Microsoft-account, dat zei je net zelf...

quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben ook niet zo van onnodige accounts
Dat hele OneDrive-verhaal staat compleet los van het wel of niet verplichten van een Microsoft-account voor inloggen in Windows.

8)7
pi_219044632
Ik maak wel een programmaatje zodat W10 toch nog updates krijgt. Heb ik ook ooit gemaakt voor Windows XP.
En W11 op niet ondersteunde machines installeren _of_ upgraden gaat inmiddels ook perfect.
pi_219067731
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 07:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
Hoe zie je dat voor je, je weet dat windows geen open source is he. Slimme nerds doen daarom niks met windows, en gebruiken linux. Dat werkt gewoon op alle computers.
Software voor Windows werkt vaak niet onder Windows emulators onder Linux.
pi_219068050
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 11:32 schreef InzolVC het volgende:

[..]
Software voor Windows werkt vaak niet onder Windows emulators onder Linux.
Er is voor bijna alles een goed Linux alternatief.
pi_219068058
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 11:52 schreef Farenji het volgende:

[..]
Er is voor bijna alles een goed Linux alternatief.
Video en Photo AI alternatieven bijvoorbeeld zijn vaak erg bewerkelijk onder Linux en script-based. Niet voor mijn weinige computer skill level.
pi_219068094
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 11:55 schreef InzolVC het volgende:

[..]
Video en Photo AI alternatieven bijvoorbeeld zijn vaak erg bewerkelijk onder Linux en script-based. Niet voor mijn weinige computer skill level.
Idd, voor photoshop etc is er geen Linux versie of alternatief dat in de buurt komt, dat is omdat Adobe een grafhekel aan Linux heeft. Maar dat is wederzijds.

Op andere gebieden is Linux zo ontzettend superieur dat er zelfs in Windows een Linux subsysteem zit.
pi_219068145
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:01 schreef Farenji het volgende:

[..]
Idd, voor photoshop etc is er geen Linux versie of alternatief dat in de buurt komt, dat is omdat Adobe een grafhekel aan Linux heeft. Maar dat is wederzijds.

Op andere gebieden is Linux zo ontzettend superieur dat er zelfs in Windows een Linux subsysteem zit.
Welke Linux raadt jij aan?

Dat ik sowieso niet ontkom aan Linux is nu wel een gegeven. Want niks draait meer normaal onder mijn Windows7.
pi_219068194
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:07 schreef InzolVC het volgende:

[..]
Welke Linux raadt jij aan?

Dat ik sowieso niet ontkom aan Linux is nu wel een gegeven. Want niks draait meer normaal onder mijn Windows7.
Ik ben zelf groot fan van Debian, die is erg goed en heel stabiel, maar als je voor het eerst Linux probeert is misschien Mint een betere keuze.
  donderdag 23 oktober 2025 @ 06:32:22 #42
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_219082529
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 12:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik ben zelf groot fan van Debian, die is erg goed en heel stabiel, maar als je voor het eerst Linux probeert is misschien Mint een betere keuze.
Mint of PopOS inderdaad, en anders natuurlijk Ubuntu. Ik merk alleen wel dat normale gebruikers modern Gnome te ingewikkeld vinden.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  donderdag 23 oktober 2025 @ 11:45:42 #43
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_219084233
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:40 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat kun je gewoon draaien hoor, sterker nog je kunt 3.1 ook gewoon nog officieel downloaden.
Het punt zit hem niet in kunnen draaien, maar het feit dat je er geen beveiligingsupdates voor krijgt, tenzij je een premium security plan hebt. Volgens mij gaan die vrij ver terug, alleen zijn die vaak wel beperkt tot een bepaalde scope.
En zie maar eens een driver te vinden voor bijv. je netwerk-chip/-kaart.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')