Ja, dat sowiesoquote:Op woensdag 8 oktober 2025 20:32 schreef MisterFox het volgende:
Gewoon doen. Je bent een volwassene met een eigen wil.
a je pleegt eerst diefstal.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 20:44 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Ja, dat sowieso
Maar ook geen zin in gezeik als er onverwacht een BOA in mn nek staat te hijgen. Op sommige plekken hebben bewoners zelf een tuintje gemaakt naast de bomen, maar vaak is dat in bloempotten of -bakken. Niet direct in de grond dus. Maar naast een boom is wat anders dan in een parkje of aangelegd plantsoen natuurlijk.
a. Lekker boeiend. Moeten ze dr container maar op omheind terrein neerzetten of een afsluitbare container gebruiken. En natuurlijk aangifte doen van diefstal. Nu is het voor mij een res nullius.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 21:08 schreef Chinless het volgende:
A
[..]
a je pleegt eerst diefstal.
b je verwacht van een kreupel kindje te kunnen groeien in een verboden wereld.
Even voor de duidelijkheid: jouw hele betoog is belachelijk en kwetsend. Diefstal blijft diefstal, punt uit, of de container nu op slot zat of niet; jouw suggestie dat toegankelijkheid van eigendom iemands verantwoordelijk maakt is krom. En die vergelijking met “kreupele kindjes” is niet alleen slecht argumenteren, het is grof ableistisch en stinkt naar het misbruiken van leed voor je eigen punt. Als je serieus wilt discussiëren, kom met fatsoenlijke feiten en argumenten. Als je alleen provoceren wil, doe ons een plezier en hou je mond of zeg sorry.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 21:19 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
a. Lekker boeiend. Moeten ze dr container maar op omheind terrein neerzetten of een afsluitbare container gebruiken. En natuurlijk aangifte doen van diefstal. Nu is het voor mij een res nullius.
b. Ook kreupele kindjes verdienen een kans op leven. Of laat jij die ook creperen als je ze niet lief en lief meer vind?
#a. Het is volgens jou uitlokking?quote:Op woensdag 8 oktober 2025 21:19 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
a. Lekker boeiend. Moeten ze dr container maar op omheind terrein neerzetten of een afsluitbare container gebruiken. En natuurlijk aangifte doen van diefstal. Nu is het voor mij een res nullius.
b. Ook kreupele kindjes verdienen een kans op leven. Of laat jij die ook creperen als je ze niet lief en lief meer vind?
Ga janken joh.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 21:21 schreef Chinless het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid: jouw hele betoog is belachelijk en kwetsend. Diefstal blijft diefstal, punt uit, of de container nu op slot zat of niet; jouw suggestie dat toegankelijkheid van eigendom iemands verantwoordelijk maakt is krom. En die vergelijking met “kreupele kindjes” is niet alleen slecht argumenteren, het is grof ableistisch en stinkt naar het misbruiken van leed voor je eigen punt. Als je serieus wilt discussiëren, kom met fatsoenlijke feiten en argumenten. Als je alleen provoceren wil, doe ons een plezier en hou je mond of zeg sorry.
Je mag er van mij elke term aangeven waar jij gelukkig van wordt <3 zolang je maar niet diefstal! gaat roepen. Dan ben je gewoon een teer zieltje die beter een andere hobby kan zoeken.quote:
Ah, die plantjes zouden ze ook kunnen laten ophalen door die mensen die planten doneren of voor een paar euro aan mensen die een klein bedrag aanbieden. Maar dat is wellicht elke keer teveel werk of hun aanbod is te groot, kan ook.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 20:21 schreef Kamelenteen het volgende:
Ik heb de laatste tijd een aantal keer potlelies uit de container meegenomen bij de kweker. Kennelijk afgekeurd door een schoonheidsfoutje ofzo, maar verder dikke prima. Als ik er een paar neerzet bij de weggeefkast zijn ze een dag later ook allemaal weg
Ze staan een week of twee en daarna zijn ze uitgebloeid, als ze tenminste volledig tot bloei kwamen. Ik ben nog aan het uitvogelen of ik wat fout doe, enz, maar dat is een ander verhaal. Ik heb het idee dat ze veel langer kunnen staan maar dat ze bij mij veels te snel verwelkt zijn.
Nou zijn deze planten ook geschikt voor de tuin en overleven de bollen ook in de winter. Dat bracht mij op het volgende idee: eenmaal uitgebloeid die planten lekker buiten ergens planten, zodat ze komend jaar weer opkomen en de straat wat opfleuren. Naast een boomperk in de binnenstad bijvoorbeeld of in een plantsoen waar verder niks bijzonders staat aan planten.
Is zoiets legaal, verboden of moet ik het gewoon doen, of de gemeente het nou goedkeurt of niet? Ik neig naar het laatste namelijk.
[ afbeelding ]
Dit soort lelies dus, of sterk hierop lijken in diverse kleuren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.^ Als ik het zou durven zou ik het wellicht ook nog doen. Maar zo zit ik niet in elkaar.
Misschien zou ik het vragen. Maar zelfs daarvoor zou ik me generen. Tenzij ik al in een prima gesprek ben met die kweker. Maar zou er nooit op af stappen om het te vragen.
Ivm het planten:
Je kunt bij de gemeente vragen om een stukje grond te adopteren of te vragen waar het wel mag. Er zijn geloof ik wel stukken waar je bijvoorbeeld die wilde bloemen mag zaaien.
Hier in de gemeente is dat wel toegelaten. Je kunt het zelfs kopen na een tijd. Maar als je het doet zonder toestemming wordt gewoon de boel eruit getrokken en dat vind ik zonde. Daarom zou ik het niet doen.
Paar jaar geleden zelfs over gedroomd… dat ik in de deur van m’n auto bloemenzaad had, en steeds dat ik in de file stond een handje uit het raam gooide. Tijd later stond heel de middenberm in bloei met mooie gekleurde veldbloemen.
Heb nog overwogen om echt die zaadbommetjes eens eruit te gooien. Maar ik durf dat helemaal niet.Ik zou me vet opgelaten voelen als mensen dat in die file zouden zien.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
Ik denk dat zo'n kweker het irritanter vind dat iemand continue zn personeel komt onderbreken tijdens de werkzaamheden en zijn bedrijf betreedt, dan dat iemand een afgeschreven plantje, paprika of radijsje uit zn container op de parkeerplaats redt eigenlijk.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:35 schreef investeerdertje het volgende:
Je zou maar een container op je eigen terrein hebben staan, dat mensen het ineens prima vinden zaken er uit mee te nemen.
Vraag het dan op zn minst.
Katten zijn huisdieren. Die moet je lekker binnen laten, zeker in een binnenstad of in een omgeving met veel autoverkeer .quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:24 schreef Lienekien het volgende:
Je weet dat lelies heel giftig zijn voor katten?
Waarom stel jij deze vraag eigenlijk?quote:Op woensdag 8 oktober 2025 20:21 schreef Kamelenteen het volgende:
Ik heb de laatste tijd een aantal keer potlelies uit de container meegenomen bij de kweker. Kennelijk afgekeurd door een schoonheidsfoutje ofzo, maar verder dikke prima. Als ik er een paar neerzet bij de weggeefkast zijn ze een dag later ook allemaal weg
Ze staan een week of twee en daarna zijn ze uitgebloeid, als ze tenminste volledig tot bloei kwamen. Ik ben nog aan het uitvogelen of ik wat fout doe, enz, maar dat is een ander verhaal. Ik heb het idee dat ze veel langer kunnen staan maar dat ze bij mij veels te snel verwelkt zijn.
Nou zijn deze planten ook geschikt voor de tuin en overleven de bollen ook in de winter. Dat bracht mij op het volgende idee: eenmaal uitgebloeid die planten lekker buiten ergens planten, zodat ze komend jaar weer opkomen en de straat wat opfleuren. Naast een boomperk in de binnenstad bijvoorbeeld of in een plantsoen waar verder niks bijzonders staat aan planten.
Is zoiets legaal, verboden of moet ik het gewoon doen, of de gemeente het nou goedkeurt of niet? Ik neig naar het laatste namelijk.
[ afbeelding ]
Omdat ik geen zin in gezeik heb met boa's die opeens kunnen opdoemen als je net je plantje aan het ingraven bent. En tevens ook deels onwetendheid. Het is niet iets wat ik dagelijks doe namelijk en als het mag, dan zou ik in theorie helemaal los kunnen gaan. En eigenlijk overweeg ik dat dus, als ik er nu wat plant en die komend jaar ook daadwerkelijk op komen. Ik zie liever fleurige planten, dan boomperkjes met hondendrollen ernaast. En met een dagelijkse aanvoer van afgekeurde lelies kan ik er best een paar meenemen elke keer als ik er langsfiets en ergens ingraven.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:33 schreef maily het volgende:
[..]
Waarom stel jij deze vraag eigenlijk?
Gewoon doen.
Nu je weet hoe giftig ze zijn: gewoon geen lelies in de openbare ruimte plaatsen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:29 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Katten zijn huisdieren. Die moet je lekker binnen laten, zeker in een binnenstad of in een omgeving met veel autoverkeer .
Ik heb gelezen dat lelies giftig kunnen zijn. Hoe giftig precies weet ik niet, maar ik denk niet dat een kat die aan een lelie snuffelt direct omvalt en gaat hemelen. Dr zullen wel meerdere planten in bloemperken en parken staan die giftig zijn voor bepaalde dieren.
Edit, even gegoogled![]()
Veelvoorkomende giftige tuinplanten:
Bolgewassen:
Lelies (zeer giftig en kunnen nierfalen veroorzaken), Tulpen, Narcissen, Hyacinten, Sneeuwklokjes en Krokus.
Struiken en heesters:
Azalea's, Rhododendrons, Oleander, Hortensia, Hulst, Taxus, Buxus en Klimop.
Volop te vinden hier in de tuinen en plantsoenenBeter de kat maar binnen laten dus
Ja, dat is wel een dingetje :/quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nu je weet hoe giftig ze zijn: gewoon geen lelies in de openbare ruimte plaatsen.
Je kunt er een hekel aan hebben dat mensen hun katten buiten laten lopen, maar dat is nog geen reden om die dieren moedwillig te schaden.
Dus bij jou in de buurt groeien en bloeien deze planten niet meer?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nu je weet hoe giftig ze zijn: gewoon geen lelies in de openbare ruimte plaatsen.
Je kunt er een hekel aan hebben dat mensen hun katten buiten laten lopen, maar dat is nog geen reden om die dieren moedwillig te schaden.
Dan geloof je me toch lekker niet, joh.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 11:20 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dus bij jou in de buurt groeien en bloeien deze planten niet meer?
Tulpen, Narcissen, Sneeuwklokjes en Krokussen.
Dat was de vraag niet van 'm.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 11:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan geloof je me toch lekker niet, joh.
Wat is dat nou voor flutredenatie?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 11:36 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Dat was de vraag niet van 'm.
Onze hond is 13 geworden. Ze vond het heerlijk om druiven te snoepen, vers van de druivenstruik. Ook druiven zouden zeer giftig zijn volgens de dierenarts en Google.
Dat je een site van de dierenarts dat druiven heel giftig zijn voor honden best met een korreltje zout kan nemen. Dan zal dat met katten ook wel zo zijn, als die een keertje met een lelie, krokusje of tulp in aanraking komen. Al zijn katten wel wat kleiner dan de meeste honden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 11:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor flutredenatie?
Best wel komisch om in dit topic te lezen dat je zelf vooral geen gezeik wilt, maar als andere mensen posten dat zij ook een valide standpunt over je vraag hebben dat je dat zelf allemaal een hoop gezeik vindt...quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:36 schreef Kamelenteen het volgende:
Omdat ik geen zin in gezeik heb met boa's die opeens kunnen opdoemen als je net je plantje aan het ingraven bent.
Die geven een mening. De boa mogelijk een boete en in gezeik of discussie met hen heb ik dus geen zin.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 12:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Best wel komisch om in dit topic te lezen dat je zelf vooral geen gezeik wilt, maar als andere mensen posten dat zij ook een valide standpunt over je vraag hebben dat je dat zelf allemaal een hoop gezeik vindt...
Dat weten katten zelf ook.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:24 schreef Lienekien het volgende:
Je weet dat lelies heel giftig zijn voor katten?
Raar ja. Je zou toch denken dat ze verheugd zouden reageren op zo'n stuk woekerend onkruid.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 07:39 schreef Blaadjes het volgende:
Heb dat in het verleden wel eens met munt gedaan maar had toch het idee dat de gemeente er niet om kon lachen ondanks het ontbreken van regelgeving.
Ik weet niet of dat nou zo'n probleem is gezien ze gewoon ook als tuinplant en als bollen verkocht wordt. Daarnaast worden ze grootschalig geteeld in kassen dus voor exotische ziekten hoef je ook niet bang te zijn dan. Dat laatste is natuurlijk wel het geval als je wat planten uit het verre Oosten of elders uit het wild meeneemt.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:18 schreef Lenny77 het volgende:
Buiten het feit dat ze giftig zijn is het maar de vraag of je exoten los moet gaan laten in onze natuur...
De Japanse duizendknoop werd ook gewoon verkocht. Het resultaat is bekend. Kreng is praktisch niet meer uit te roeien....quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:35 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat nou zo'n probleem is gezien ze gewoon ook als tuinplant en als bollen verkocht wordt. Daarnaast worden ze grootschalig geteeld in kassen dus voor exotische ziekten hoef je ook niet bang te zijn dan. Dat laatste is natuurlijk wel het geval als je wat planten uit het verre Oosten of elders uit het wild meeneemt.
Jup. Onze gemeente is not amused met die krengen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 14:44 schreef Netsplitter het volgende:
De Japanse duizendknoop werd ook gewoon verkocht. Het resultaat is bekend. Kreng is praktisch niet meer uit te roeien....
Katten en ook honden zullen niet gauw giftige planten eten, het probleem met lelies e.d. is het stuifmeel wat op de vacht kan komen en wat ze dan binnen krijgen als ze zich zelf wassen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:29 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Katten zijn huisdieren. Die moet je lekker binnen laten, zeker in een binnenstad of in een omgeving met veel autoverkeer .
Ik heb gelezen dat lelies giftig kunnen zijn. Hoe giftig precies weet ik niet, maar ik denk niet dat een kat die aan een lelie snuffelt direct omvalt en gaat hemelen. Dr zullen wel meerdere planten in bloemperken en parken staan die giftig zijn voor bepaalde dieren.
Bolgewassen:
Lelies (zeer giftig en kunnen nierfalen veroorzaken), Tulpen, Narcissen, Hyacinten, Sneeuwklokjes en Krokus.
Struiken en heesters:
Volop te vinden hier in de tuinen en plantsoenenBeter de kat maar binnen laten dus
quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 22:21 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Katten en ook honden zullen niet gauw giftige planten eten, het probleem met lelies e.d. is het stuifmeel wat op de vacht kan komen en wat ze dan binnen krijgen als ze zich zelf wassen.
Ik verwacht eigenlijk niet dat dat zal gebeuren. De plant is hoger dan een kat. Dan moet de kat dus echt eraan snuffelen en/of likken.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 22:21 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Katten en ook honden zullen niet gauw giftige planten eten, het probleem met lelies e.d. is het stuifmeel wat op de vacht kan komen en wat ze dan binnen krijgen als ze zich zelf wassen.
Je weet toch niet wat de reden is dat dit in de container beland? Misschien een te hoge dosis bestrijdingsmiddelen waardoor het niet meer verkocht mag worden.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 23:47 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Ga janken joh.
U ziet deze container staan op 1.5m meter van een fietspad en besluit er een paar paprika's uit te halen. Ga jij een burgerarrestatie doen als je dat iemand ziet doen? Want oei, mag niet. Is diefstal he?
[ afbeelding ]
Deze container staat hier en meer specifiek evenwijdig aan het gras op de kiezelstenen.
Onder voorbeeldje, paar honderd meter verderop:
https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Voor een kwekerij een blauwe container vol me verlepte, oude radijsplantjes staan en hebt trek in een radijsje. Is dat even handig! Je ziet de radijsjes nog aan de plantjes hangen dus je redt een paar radijsjes van de toekomstige composthoop. Oei, diefstal! Schande! Bel de politie!
Of zal het de kweker letterlijk aan zn aars roesten als iemand een paar radijsjes of afgekeurde paprika's meeneemt?
In beide gevallen geldt namelijk dat de kweker zn container ook elders had kunnen neerzetten en niet op een wat voor de wet geldt als openbare weg, waarmee je heel makkelijk kan voorkomen dat iemand een paar paprika's, radijsjes of.. of.. meeneemt.
Ik heb wel een buurvrouw die heeft zo de boomspiegel voor haar huis helemaal mooi gemaakt met leuke plantjes enzo. Ging jaren goed maar toen kwam er iemand van de gemeente met een bosmaaier en die heeft het helemaal kapot gemaaktquote:Op woensdag 8 oktober 2025 21:54 schreef Jordy-B het volgende:
Meestal mag het gewoon. de meeste gemeentes vinden het helemaal geen punt als je voor ze een stukje groen beheert.
Hou gewoon rekening met de locatie. Ga niet langs een drukke weg lopen pielen, wees er zeker van dat het openbare grond is en plant geen tuinplanten in een natuurgebied.
Goed om te weten.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:29 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Bolgewassen:
Struiken en heesters:
De gemeente haalt het gewoon weg, wanneer op die plek weer onderhoud plaatsvindt.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 20:21 schreef Kamelenteen het volgende:
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |