abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218963268
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 20:03 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Ja, dus?

Als je alles compenseert wat hij daarboven zegt kom je op 200-250 miljoen liter (edit: gallons) water per dag. Dat is 4x zoveel als zijn eerste inschatting. Conclusie: het is significant meer dan hij oorspronkelijk dacht. Dan is het raar om te zeggen 'dus het is eigenlijk heel weinig'.
Wat hij oorspronkelijk dacht is niet relevant. Dat is gewoon weinig in vergelijking met andere dingen. Ik pakte deze er juist uit omdat het zeldzaam is dat iemand zijn fout toegeeft en zijn conclusie aanpast.

Het punt is: het is een mythe dat datacenters veel water slurpen.
pi_218963282
Alsof een datacenter om de hoek moet staan :') snapt ing het internet niet of hebben ze stiekeme belangetjes
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_218963283
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 20:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat hij oorspronkelijk dacht is niet relevant. Dat is gewoon weinig in vergelijking met andere dingen. Ik pakte deze er juist uit omdat het zeldzaam is dat iemand zijn fout toegeeft en zijn conclusie aanpast.

Het punt is: het is een mythe dat datacenters veel water slurpen.
Maar dat blijkt niet uit dat artikel he. Dat artikel zegt juist: 4x meer dan gedacht. Dan is zeggen 'zie je wel, dit is weinig' een rare interpretatie.

Post dan een artikel waaruit blijkt dat het eigenlijk in verhouding tot andere dingen niet veel is, zou ik zeggen. Maar goed, iedereen dom dakka slim, ik zal beter mijn best doen om je te begrijpen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_218963355
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 20:08 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Maar dat blijkt niet uit dat artikel he. Dat artikel zegt juist: 4x meer dan gedacht. Dan is zeggen 'zie je wel, dit is weinig' een rare interpretatie.
Omdat het weinig is. Ik snap dat je graag moeilijk wil doen maar: het is weinig. :)

Ter vergelijking:
quote:
I give these figures in the original article, but for comparison golf courses in the US use around a billion gallons of water a day, and cotton production uses around 2.5 billion gallons of water a day.
pi_218963384
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 20:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat het weinig is. Ik snap dat je graag moeilijk wil doen maar: het is weinig. :)

Ter vergelijking:
[..]

Hangt ervanaf he. Als dit twee datacenters zijn en 1 miljoen golfbanen is het alsnog veel, als het 1 miljoen datacenters en twee golfbanen zijn is het andersom.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_218963494
Flikker toch op met die datacenters :')

We lopen te panieken om het klimaat. We zitten te panieken om het stroomnet. We zitten te panieken om de beschikbaarheid en kwaliteit van ons drinkwater.

Maar ondertussen gaan we wel datacenters neerzetten die letterlijk alle groene stroom die we opwekken verbruiken en miljoenen liters water verspillen. En de ENIGE die hier profijt van heeft is big tech. Het creeert geen banen, het levert geen zak op behalve winst voor dikke multinationals waar wij geen zak van terugzien. De fuck zijn we nou mee bezig?

Voor productiviteit hebben we niet zoveel datacenters nodig. Jouw mailtjes en documentjes in de cloud is een fractie van de huidige capaciteit. Zelfde geldt voor het economisch verkeer. Verreweg het leeuwendeel van datacenters wordt gebruikt als CDN voor social media en 'AI'. Beide zaken waar we als maatschappij echt alleen maar slechter van worden en waar we eigenlijk zo snel mogelijk vanaf zouden moeten willen.

Fuck. Datacentra.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_218963614
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 17:29 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
In dat artikel stellen ze inderdaad dat het voor het meeste werk geen reet uitmaakt of het datacenter hier of in Duitsland staat.
Het is wel een nietszeggend stukje "research" inderdaad. Als men nou echt gedegen onderzoek had gedaan naar het effect van de concentratie van data centers en de mate van start-ups die daarvan afhankelijk zijn om het vermeende derde-orde effect op waarde te schatten, dan was dat wellicht nog interessant geweest. Nu is het een beetje handje wuiven. Ja het feit dat Amsterdam al vroeg een belangrijk internetknooppunt was heeft geholpen voor veel bedrijven, maar data centers? Ik heb mijn twijfels. Kent Ierland disproportioneel veel succesvolle startups die veel behoefte hebben aan rekenkracht of opslag bijvoorbeeld?

Het enige wat echt extreem lage latency vereist is doorgaans flitshandel, maar dan is het vooral zaak om zo snel mogelijk bij de servers van de beurs te komen, niet zo zeer om data centers nabij te hebben.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Forum Admin dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:39:47 #58
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218963633
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 20:36 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het is wel een nietszeggend stukje "research" inderdaad. Als men nou echt gedegen onderzoek had gedaan naar het effect van de concentratie van data centers en de mate van start-ups die daarvan afhankelijk zijn om het vermeende derde-orde effect op waarde te schatten, dan was dat wellicht nog interessant geweest. Nu is het een beetje handje wuiven. Ja het feit dat Amsterdam al vroeg een belangrijk internetknooppunt was heeft geholpen voor veel bedrijven, maar data centers? Ik heb mijn twijfels. Kent Ierland disproportioneel veel succesvolle startups die veel behoefte hebben aan rekenkracht of opslag bijvoorbeeld?

Het enige wat echt extreem lage latency vereist is doorgaans flitshandel, maar dan is het vooral zaak om zo snel mogelijk bij de servers van de beurs te komen, niet zo zeer om data centers nabij te hebben.
Ik ga er van uit dat jij dit al weet, maar er zijn dus mensen die geld verdienen met die latency. Heel bizar fenomeen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218963645
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 20:39 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik ga er van uit dat jij dit al weet, maar er zijn dus mensen die geld verdienen met die latency. Heel bizar fenomeen.
Ja vandaar dat ik flitshandel aanhaal, maar dat heeft met de locatie van datacenters weinig van doen.
  Forum Admin dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:45:45 #60
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218963696
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 20:40 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja vandaar dat ik flitshandel aanhaal, maar dat heeft met de locatie van datacenters weinig van doen.
Nee, niets.

Er staat me ook iets bij over een potentieel datacenter ergens in het westen waarbij de burgermeester van die gemeente op snoepreis is gestuurd door het bedrijf die het er wilde bouwen. Volgens mij was het Facebook. Hoe dan ook, ik zie het nut niet in van al die datacenters in Nederland..zeker niet als we het drinkwater dossier in ogenschouw nemen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218963751
Nederland :')

Je land kapot maken door stikstofregels :')

En ondertussen iedereen maar kankeren op asielzoekerts die niets verkeerd doen
pi_218964041
quote:
Opnieuw slurpen Nederlanders volop mobiele data: dit is er aan de hand
Vandaag om 19:19

Onderweg appen en internetten is dit jaar wederom een stuk populairder dan bellen of sms’en. Nederlanders maken in 2025 volop gebruik van hun mobiele databundels: honderden miljoenen gigabytes werden al verslonden door abonnementhouders in ons land.

Dat is de uitkomst van de meest recente Telecommonitor van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het instituut dat toezicht houdt op marktpartijen, maar ook consumentengedrag onderzoekt, zag in het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 719 miljoen gigabyte aan mobiel dataverbruik onder Nederlanders. Dat is een stijging van 16 procent tegenover het eerste kwartaal; de laatste forse toename in het verbruik zagen we in het eerste kwartaal van 2023, toen een percentage van 20 procent werd gemeten.

ACM zegt in een persbericht dat het mobiele dataverbruik in de afgelopen jaren steeds om de drie jaar verdubbeld is. Dat tegenover een structurele daling van het aantal telefoontjes en sms-berichten in de afgelopen kwartalen, al neemt bellen en sms’en in dit kwartaal wel lichtjes toe. Onder aanbieders van telecommunicatie ziet de ACM minder verschil: KPN en Odido zijn nog altijd marktleiders.
meer: https://www.bright.nl/nie(...)-er-aan-de-hand.html
pi_218964085
Klinkt als VVD berichtgeving. Lekker eenzijdig, puur gericht op centen.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:48:17 #64
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218964139

Een situatieschets @Zipportal
pi_218965940
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:04 schreef LXIV het volgende:
Veel ruimtebeslag, veel belasting op het stroomnet, weinig kwalitatieve werkgelegenheid.
De moderne kassen en varkensboeren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218966109
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 13:28 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
nederland wil zo graag een kenniseconomie zijn, dan is die noodzaak er wel degelijk
Eerst investeren in onderwijs voor de kenniseconomie, daar lopen we achter. Datacenters lopen we voorop dus dat mag nu even stil staan. Een goede kenniseconomie is een wisselwerking. Als we qua datacenters al voorop lopen, moeten eerst de minder lopende onderdelen verbeterd worden.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_218966265
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 09:57 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Eerst investeren in onderwijs voor de kenniseconomie, daar lopen we achter. Datacenters lopen we voorop dus dat mag nu even stil staan. Een goede kenniseconomie is een wisselwerking. Als we qua datacenters al voorop lopen, moeten eerst de minder lopende onderdelen verbeterd worden.
We leven natuurlijk niet in een planeconomie. Waarom zou wat de overheid investeert in onderwijs wederzijds uitsluitend zijn met wat de markt zou willen investeren in datacenters?
Het gaat hier eerder om bottlenecks op het energienet bijvoorbeeld. Dus dan is de keuze eerder nieuwe woonwijken of meer datacentra.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 10:27:27 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218966325
Ik denk dat dit type economische activiteiten prima past in dunbevolktere landen.
pi_218966488
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
We leven natuurlijk niet in een planeconomie. Waarom zou wat de overheid investeert in onderwijs wederzijds uitsluitend zijn met wat de markt zou willen investeren in datacenters?
Het gaat hier eerder om bottlenecks op het energienet bijvoorbeeld. Dus dan is de keuze eerder nieuwe woonwijken of meer datacentra.
Het ging mij meer om het kenniseconomie-argument om de boel hier vol te plempen met datacenters terwijl we blijkbaar al de hoogste dichtheid hebben. Die dingen leveren in principe weinig op. Als je ze al graag hier neerzet is het om de data-opslag binnen NL te houden. Iets wat ik als strategisch wenselijk zou zien. Maar dan alleen voor veiligheids-kritische data.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_218966602
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:55 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Het ging mij meer om het kenniseconomie-argument om de boel hier vol te plempen met datacenters terwijl we blijkbaar al de hoogste dichtheid hebben. Die dingen leveren in principe weinig op. Als je ze al graag hier neerzet is het om de data-opslag binnen NL te houden. Iets wat ik als strategisch wenselijk zou zien. Maar dan alleen voor veiligheids-kritische data.
Het ING 'rapport' is dan ook echt flinterdun waar het aankomt op de vermeende derde-orde effecten van datacenters. Ja dat je als je datacenters bouwt werk genereert voor de bouwsector is evident, maar daar zou je sowieso opportunity costs in moeten meenemen.
Dat nabijheid van datacenters cruciaal zou zijn voor allerlei vormen van start-ups van AI tot FinTech (de zogenaamde derde-orde effecten) wordt echter meer als waarheid geponeerd dan ondersteunt met empirisch bewijs. In de VS zijn er b.v. heel veel in North-Carolina. Is dat waar de OpenAIs van deze wereld zich bevinden? Nee natuurlijk niet. OpenAI komt uit de valley, maar de datacenters liggen o.a. in Ohio en Texas.
pi_218966620
Een datacenter levert alleen iets op tijdens en voor de bouw.

Daarna praktisch niets meer want het produceert niets, behalve een druk op bronnen zoals drinkwater en dat je geen enkel bedrijf meer kan aansluiten in de buurt want elektra kan het niet aan.

Het is de grootste onzin van deze eeuw.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 13:06:13 #72
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218967536
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stel dat ik de een van deze bedrijf met eigen datacenter was, zou ik lekker een eigen elektriciteitscentra naast bouwen, eventueel ook hele dak vol met zonnepanelen. Bespaart zelf enorme energie rekening.

Kan ik lekker doorgaan met geld verdienen. Overheid krijgt ook wat graantje mee!

Dat zou ik wel doen als ik Tata steel was. Kerncentrale bij bouwen. Op 1 voorwaarde dat Tata steel deels energie op net mag verkopen (bijverdienen). En Subsidie hiervoor ontvangen.
Fantastisch idee, denk je dat het ook realistisch uitvoerbaar is in Nederland?

Denk je ook dat, de kosten van de investering dan nog opwegen tegen de baten , en dat het niet veel beter is de investering elders te doen?

Antwoord : Ja.
Lachen joh.
  woensdag 8 oktober 2025 @ 13:16:19 #73
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218967616
Datacentra gebruiken zeer veel stroom, in NL is stroom momenteel een groot probleem.
Hoe meer stroom er verbruikt wordt des te meer schaalvoordelen je kan behalen.
Ligt er maar net aan hoe het aangevlogen gaat worden.

Feit is dat er de komende jaren sowieso extreem geinvesteerd moet gaan worden in stroom, dan is het toch positief dat dit terugverdiend kan gaan worden? Wat zijn de meerkosten bij het aanleggen van al die kilometers kabels om hier ook een factor voor datacentra in op te slaan?

Of zeg ik nu iets heel raars?

in NL als rijk land zijnde moeten we blij zijn dat wij die kansen krijgen ipv een bangladesh. Even gejat van de ING

'Een datacenter is een industrieel, hoog beveiligd pand, gebouwd met één doel: zorgen dat computerservers met digitale applicaties altijd blijven draaien. Nederland kent circa 189 datacenters (2023) die goed zijn voor 1,5 Mld. BBP (Nederlandse Economie: 1.068 Mld. BBP). Er zijn 11.000 FTE in en rondom de Nederlandse datacenters aan het werk (direct en indirect). (bron: DDA ).'

Lijkt toch een welkome aanvulling aan het BBP ?
Alleen al het feit dat dit omloopt in de economie is gunstig.
Lachen joh.
pi_218967795
Niemand die zich afvraagt waarom dat datacentra in Nederland willen komen waar de energie duur is en er netcongestie is in plaats van ergens op in een hutje op de hei te zitten waar het tegenovergestelde is? Wat is daar de reden achter?
pi_218967941
Ja maar onderbuikgevoelens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')