abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218958225
quote:
Nederlandse economie loopt miljarden mis door datacenterstop
Auteur: ANP | 7-10-2025

De Nederlandse economie dreigt miljarden euro's mis te lopen doordat de groei van datacenters tot stilstand komt in ons land. Daarvoor waarschuwt ING in een nieuw rapport, schrijft De Telegraaf.

Miljarden
Zo mogen er door het volle stroomnet in Amsterdam tot 2035 geen nieuwe datacenters meer worden gebouwd en juist daar klopt het hart van de digitale infrastructuur. Volgens ING verdwijnen zonder de bouw van nieuwe datacenters op termijn banen, investeringen en kennis naar het buitenland. Dat kost miljarden.

Vooral bedrijven die werken met kunstmatige intelligentie (AI) hebben veel rekenkracht nodig en kunnen gaan uitwijken naar landen waar nog wél ruimte is. ING pleit voor meer regie vanuit de overheid om nieuwe datacenters te koppelen aan duurzame energiebronnen, zodat Nederland zijn digitale voorsprong en verdienvermogen behoudt.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-door-datacenterstop

dit is erg zorgwekkend. datacenters zijn de 'fabrieken' van de moderne economie. het maximaliseren van rekenkracht is één van de belangrijkste doelen voor een natie in de 21e eeuw. rekenkracht = macht. de digitale economie draait op data. wetenschappelijk onderzoek en allerlei simulaties vereisen veel rekenkracht. onze digitale diensten draaien op rekenkracht.

omdat we te traag bouwen lopen we steeds verder achter. te weinig woningbouw, te trage uitbreiding van het stroomnet, en ga zo maar door

we moeten nu echt eens af van al die complexe vergunningsprocedures in dit land en de overheid moet meer de centrale regie nemen wat betreft bouwen in het algemeen.

quote:
File op stroomnet alleen maar langer: 14.000 bedrijven op wachtlijst
NOS Nieuws | gisteren, 10:33 | Aangepast gisteren, 15:47

Het aantal bedrijven dat wacht op een zwaardere aansluiting voor stroom is in een paar maanden tijd sterk toegenomen. In april ging het nog om 11.000 bedrijven. Inmiddels wachten 14.000 bedrijven op een aansluiting. Dat blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer van het demissionaire kabinet.

Bedrijven en huishoudens hebben steeds meer stroom nodig. Daarom zijn er, naast transformatorhuisjes en extra hoogspanningskabels, meer zware stroomaansluitingen nodig. Dat levert een wachtlijst op en ondanks eerdere maatregelen lukt het niet om die terug te dringen.

Het ministerie heeft het over extra maatregelen. Zo moeten consumenten verleid worden om op andere momenten dan ze gewend zijn hun apparaten aan- of uit te zetten. Ook moeten er vier verschillende tarieven komen waarin stroom duurder of goedkoper is.
meer: https://nos.nl/artikel/25(...)rijven-op-wachtlijst

[ Bericht 2% gewijzigd door gwn_een_user op 07-10-2025 11:12:38 ]
pi_218958230
We kunnen beter AZC's bouwen
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:04:59 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218958333
Veel ruimtebeslag, veel belasting op het stroomnet, weinig kwalitatieve werkgelegenheid.
The End Times are wild
pi_218958345
Als je ziet welke nare neveneffecten alle datacenters hebben in de VS op de lokale burgers, namelijk sterk stijgende electriciteit en waterprijzen, het constant wegvallen van waterdruk en geluidsoverlast, dan weet ik niet of we hier zo rouwig om moeten zijn.

Bekijk deze YouTube-video

https://www.bloomberg.com(...)-electricity-prices/

Het is weer een geval de lusten en winsten voor de ultra rijken, de lasten voor de samenleving.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:14:17 #5
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_218958378
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:06 schreef Jaeger85 het volgende:
Als je ziet welke nare neveneffecten alle datacenters hebben in de VS op de lokale burgers, namelijk sterk stijgende electriciteit en waterprijzen, het constant wegvallen van waterdruk en geluidsoverlast, dan weet ik niet of we hier zo rouwig om moeten zijn.

Bekijk deze YouTube-video

https://www.bloomberg.com(...)-electricity-prices/

Het is weer een geval de lusten en winsten voor de ultra rijken, de lasten voor de samenleving.
Liever een datacenter dan en Tata steel.
pi_218958388
Juist doordat zo’n data center aan het internet hangt maakt het weinig uit waar zo’n center fysiek zit. Vind de conclusie van ING dan ook erg overtrokken. Ik neem ‘reaearch’ uit het bedrijfsleven sowieso nooit zo serieus. Dit is daar geen uitzondering op.
pi_218958401
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:14 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Wat heel Nederland staat vol met Tata steel fabrieken? Wat een gekke vergelijking.
pi_218958429
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:15 schreef Alpha0 het volgende:
Juist doordat zo’n data center aan het internet hangt maakt het weinig uit waar zo’n center fysiek zit. Vind de conclusie van ING dan ook erg overtrokken. Ik neem ‘reaearch’ uit het bedrijfsleven sowieso nooit zo serieus. Dit is daar geen uitzondering op.
Wie denk je dat er financieel op vooruit gaat als deze datacenters hier komen?
pi_218958549
quote:

[..]
Nou, daar werkt nu nog steeds 9000 mensen (zijn er veel meer geweest). Een datacenter werkt hooguit een m/v of 9.

En het eigendom plus inkomsten zijn dan vaker in het buitenland dan in eigen land.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218958583
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:35 schreef 215 het volgende:
Een datacenter werkt hooguit een m/v of 9.

En het eigendom plus inkomsten zijn dan vaker in het buitenland dan in eigen land.
dat is een beetje als zeggen dat een snelweg enkel de banen van wegwerkers creëert...
pi_218958590
quote:

[..]
Bij Tata Steel werken tenminste nog mensen. Nu elektriciteit schaars is vraag ik mij zeer af of extra datacenters nu echt het meeste bijdragen aan economische groei. Het idee dat we als Nederland "macht" verliezen als dat centrum in Duitsland komt te staan heb ik niet zo'n moeite mee. EU enzo
pi_218958601
Wow, miljarden mislopen!!
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_218958602
Stel dat ik de een van deze bedrijf met eigen datacenter was, zou ik lekker een eigen elektriciteitscentra naast bouwen, eventueel ook hele dak vol met zonnepanelen. Bespaart zelf enorme energie rekening.

Kan ik lekker doorgaan met geld verdienen. Overheid krijgt ook wat graantje mee!

Dat zou ik wel doen als ik Tata steel was. Kerncentrale bij bouwen. Op 1 voorwaarde dat Tata steel deels energie op net mag verkopen (bijverdienen). En Subsidie hiervoor ontvangen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218958620
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:38 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
dat is een beetje als zeggen dat een snelweg enkel de banen van wegwerkers creëert...
Voor welk onderzoek van bedrijven hebben ze een ping van 5<Ms nodig?
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:43:15 #15
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218958628
Kunnen we missen als kiespijn. Wat staat daar allemaal op dan?
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:43:44 #16
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218958637
Dat zal, tegelijk vreet het enorm veel stroom wat we zelf nodig hebben en heeft het behoorlijk wat water nodig (meestal is dat dan gewoon drinkwater).

Dus nee voorlopig mogen ze wegblijven.
pi_218958663
quote:

[..]
Welke banen creert een data center in de omgeving dan? Volgens mij is dat beperkt tot gebouw onderhoud, schoonmakers en iemand die zo nu en wat geheugen kan bijprikken in een server.

Ik heb begin deze eeuw een paar maanden in een datacenter gewerkt. In de praktijk waren we vooral bezig met back-up tapes van klanten te vervangen. Naast eens een draadje anders in pluggen en iemand een nieuwe kast te laten vullen. Dat vullen en vervangen zal nog steeds fysiek moeten, die andere taken zullen vast anders opgelost zijn en geen mensen ter plaatse nodig hebben. Dat kan prima gedaan worden door een goedkoper en slimmer iemand in India.
pi_218958687
quote:

[..]
Het maakt voor het werk dat gebruik maakt van een datacenter toch geen reet uit of dat ding in NL of Duitsland staat?
pi_218958772
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:45 schreef 215 het volgende:

[..]
Welke banen creert een data center in de omgeving dan? Volgens mij is dat beperkt tot gebouw onderhoud, schoonmakers en iemand die zo nu en wat geheugen kan bijprikken in een server.

Ik heb begin deze eeuw een paar maanden in een datacenter gewerkt. In de praktijk waren we vooral bezig met back-up tapes van klanten te vervangen. Naast eens een draadje anders in pluggen en iemand een nieuwe kast te laten vullen. Dat vullen en vervangen zal nog steeds fysiek moeten, die andere taken zullen vast anders opgelost zijn en geen mensen ter plaatse nodig hebben. Dat kan prima gedaan worden door een goedkoper en slimmer iemand in India.
zoals ik al aangaf in de OP. de economie van vandaag draait op data. de waarde van een datacenter zit 'm in de economische infrastructuur die het creëert en de compute die het beschikbaar stelt voor innovatie. het is als een snelweg of een haven: de meeste mensen werken er niet, maar ze zijn wel de motor achter een veel grotere economische activiteit
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:00:22 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_218958794
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:57 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
zoals ik al aangaf in de OP. de economie van vandaag draait op data. de waarde van een datacenter zit 'm in de economische infrastructuur die het creëert en de compute die het beschikbaar stelt voor innovatie. het is als een snelweg of een haven: de meeste mensen werken er niet, maar ze zijn wel de motor achter een veel grotere economische activiteit
We hebben gigantische problemen op stroomnet waardoor een hoop bouwprojecten vertraging oplopen (zowel woningen als bedrijfspanden).

De vraag is dan; wat heb je liever? Dat mensen hun woning kunnen betrekken of een datacenter?
pi_218958913
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 12:00 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
We hebben gigantische problemen op stroomnet waardoor een hoop bouwprojecten vertraging oplopen (zowel woningen als bedrijfspanden).

De vraag is dan; wat heb je liever? Dat mensen hun woning kunnen betrekken of een datacenter?
het is niet het één of het ander. we hebben zowel nieuwe woningen nodig als meer datacenters. niet dat dat veel uitmaakt want bouwprojecten in NL zowel voor woningen als bedrijven lopen vast op meerdere fronten.

je kunt ze opdelen in drie grote knelpunten. netcongestie is er één, maar dat is vooral een recent probleem. wat al veel langer speelt is het juridische knelpunt van de stikstofuitstoot.

de stikstofuitspraak van de RvS uit 2019 heeft voor veel onzekerheid en vertraging gezorgd bij bouwprojecten.

en dan hebben we natuurlijk het probleem van het nederlandse vergunningsproces, die nog altijd heel traag en complex is.

die laatste twee problemen spelen al veel langer en daar had ook veel sneller wat aan gedaan moeten worden.

dit zijn problemen die de politiek moet oplossen, maar de politiek in nederland is al jaren een totale grap.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:21:43 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218958960
quote:

[..]
Het geld wordt verdiend door bedrijven die de cloud gebruiken en waarde kunnen toevoegen. Die bedrijven kunnen net zo goed in Spanje of de VS staan. Datacenters kosten de gemeenschap eigen geld.
The End Times are wild
pi_218958970
quote:

[..]
Ja, dat heb je al verteld maar je kan nog steeds niet beantwoorden om welke banen het dan gaat. Wat is de impact op lokale banen als je dat zelfde datacenter 250 km verderop zet?

Graag gewoon met voorbeelden en niet in vage algemeenheden antwoorden.
pi_218958977
Ach dat moet je ook relativeren, nieuwe bedrijven kunnen in veel gevallen al niet open omdat het stroomnetwerk vol zit.

Complete industrieterreinen blijven daarom leeg.

Dat kost ook geld
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218959020
quote:

[..]
In tegenstelling tot een haven of snelweg maakt het niet zoveel uit of het datacenter 200km verderop staat.
pi_218959065
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 12:15 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
het is niet het één of het ander. we hebben zowel nieuwe woningen nodig als meer datacenters. niet dat dat veel uitmaakt want bouwprojecten in NL zowel voor woningen als bedrijven lopen vast op meerdere fronten.

je kunt ze opdelen in drie grote knelpunten. netcongestie is er één, maar dat is vooral een recent probleem. wat al veel langer speelt is het juridische knelpunt van de stikstofuitstoot.

de stikstofuitspraak van de RvS uit 2019 heeft voor veel onzekerheid en vertraging gezorgd bij bouwprojecten.

en dan hebben we natuurlijk het probleem van het nederlandse vergunningsproces, die nog altijd heel traag en complex is.

die laatste twee problemen spelen al veel langer en daar had ook veel sneller wat aan gedaan moeten worden.

dit zijn problemen die de politiek moet oplossen, maar de politiek in nederland is al jaren een totale grap.
Dit klopt gewoon niet. De problemen in zowel het stroomnet als met de stikstof zijn begonnen onder Balkenende en Rutte heeft ook zijn oortjes dichtgehouden tot het acuut werd.
pi_218959162
maar
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 12:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dit klopt gewoon niet. De problemen in zowel het stroomnet als met de stikstof zijn begonnen onder Balkenende en Rutte heeft ook zijn oortjes dichtgehouden tot het acuut werd.
klopt, dat bedoel ik eigenlijk met 'recent'. het probleem speelt al langer maar vooral de afgelopen jaren lees je er bijna non-stop over in het nieuws. omdat de vraag heel hard is toegenomen. nu is er echt een harde stop bereikt.

het uitbreiden van het stroomnet wordt geblokkeerd vanwege jarenlang onderinvesteren en vasthouden aan complexe vergunningsprocedures.
pi_218959177
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:48 schreef Ludachrist het volgende:
Het maakt voor het werk dat gebruik maakt van een datacenter toch geen reet uit of dat ding in NL of Duitsland staat?
Dat legt ING hier uit https://www.ing.nl/zakeli(...)ar-tegen-welke-prijs
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_218959185
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:42 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Voor welk onderzoek van bedrijven hebben ze een ping van 5<Ms nodig?
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 12:22 schreef 215 het volgende:

[..]
Ja, dat heb je al verteld maar je kan nog steeds niet beantwoorden om welke banen het dan gaat. Wat is de impact op lokale banen als je dat zelfde datacenter 250 km verderop zet?

Graag gewoon met voorbeelden en niet in vage algemeenheden antwoorden.
denk aan aanbieders van digitale diensten, softwareontwikkeling, cloudbeheer, cybersec, data-analyse, ai-ontwikkeling, medisch/farmaceutisch onderzoek, banen in de financiële sector: datacenters ondersteunen de systemen die worden gebruikt voor HFT, risico-analyse, fraude-detectie, etc etc
en voor de meeste van het bovengenoemde heb je echt wel behoefte aan een zo laag mogelijke latentie en hoge verwerkingssnelheid
pi_218959198
quote:
goed artikel!
quote:
Ludo Baauw, CEO van IMG-Intermax Group verwoordde deze zorgen als volgt:

Datacentercapaciteit is in Nederland nauwelijks voor startups beschikbaar. Dat is zonde voor de BV Nederland, want innovatieve bedrijven kiezen hierdoor vaker voor andere landen en daardoor zijn er straks in andere landen mooie ondernemingen die ook in Nederland hadden kunnen zitten.
pi_218959230
quote:
Oke de conclusie is dus dat ze geen idee hebben of en hoe nadelig het echt is en de vraag of beperkte stroomcapaciteit beter naar andere bedrijven kan gaan voor meer groei is al helemaal niet meegenomen.

Slotje!
pi_218959245
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 12:15 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

We staan al als klein landje in de top 8 van landen met de meeste datacenters en hebben zelfs de meeste datacenters per capita in de wereld.

https://www.visualcapital(...)e-most-data-centers/

Die noodzaak van meer zie ik helemaal niet.
pi_218959412
Oh nee nu moet Facebook hun troep ergens anders stallen ;(
pi_218959532
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 12:47 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
[..]
denk aan aanbieders van digitale diensten, softwareontwikkeling, cloudbeheer, cybersec, data-analyse, ai-ontwikkeling, medisch/farmaceutisch onderzoek, banen in de financiële sector: datacenters ondersteunen de systemen die worden gebruikt voor HFT, risico-analyse, fraude-detectie, etc etc
en voor de meeste van het bovengenoemde heb je echt wel behoefte aan een zo laag mogelijke latentie en hoge verwerkingssnelheid
Er staat werkelijk geen enkel voorbeeld tussen waarvoor je ooit op zaal moet komen. Toepassingen die super eisen stellen aan verbindingen zijn er niet zoveel en als dat al zeer kritisch is dan hou je die toch al in huis.

Ik denk dat een enige reden om ze in Europa te willen houden de gunstige regelgeving is mbt overheidsbemoeienis die er zo goed als niet is in de EU in tegenstelling tot veel buitenlanden. Maar of die data ergens in midden op Jutland zit of in centrum Amsterdam zal werkelijk nauwelijks iemand kunnen schelen.
pi_218959640
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 12:56 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
We staan al als klein landje in de top 8 van landen met de meeste datacenters en hebben zelfs de meeste datacenters per capita in de wereld.

https://www.visualcapital(...)e-most-data-centers/

Die noodzaak van meer zie ik helemaal niet.
nederland wil zo graag een kenniseconomie zijn, dan is die noodzaak er wel degelijk
pi_218959738
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 13:28 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
nederland wil zo graag een kenniseconomie zijn, dan is die noodzaak er wel degelijk
Die ambitie wordt ingehaald door de realiteit dat we een klein land zijn met schaarste.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:41:38 #37
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218959780
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 11:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stel dat ik de een van deze bedrijf met eigen datacenter was, zou ik lekker een eigen elektriciteitscentra naast bouwen, eventueel ook hele dak vol met zonnepanelen. Bespaart zelf enorme energie rekening.

Kan ik lekker doorgaan met geld verdienen. Overheid krijgt ook wat graantje mee!

Dat zou ik wel doen als ik Tata steel was. Kerncentrale bij bouwen. Op 1 voorwaarde dat Tata steel deels energie op net mag verkopen (bijverdienen). En Subsidie hiervoor ontvangen.
Dat ze zelf, eventueel gedeeltelijk, voor hun energie gaan zorgen ben ik het zeker mee eens. Echter, kerncentrales zijn economisch niet rendabel.

Veel bedrijven doen daar ook wat aan. Shell Moerdijk heeft een zonnepark, het dak van Fugro in Nootdorp ligt aardig vol en drinkwaterbedrijven zoals Evides en PWN dragen ook hun steentje bij.

Datacenters hebben we er naar mijn mening al genoeg van zie Schiphol Oost. Sommigen zijn trouwens volledig gevuld met porno. Ze zorgen ook maar voor weinig werkgelegenheid, meestal britse expats. Die zijn expert als land. Ze moeten die dingen neerzetten waar het goedkoop is en waar genoeg stroom is. Spanje en Frankrijk hebben goeie mogelijkheden.

ING komt met dit bericht naar buiten uit eigenbelang. Ik ben benieuwd wat Sandra Phlippen, hoofdeconoom ABN/AMRO gespecialiseerd in duurzame investeringen, hier van vindt.

Op abandoned platforms op de Noordzee zie ik niet zitten ivm corosie door zoute zeelucht al is daar genoeg stroom van de windmolens en ook koelwater in overvloed.

Ik denk aan dunbevolkte gebieden met een dikke powerplant ernaast. Powerplants liggen doorgaans ook naast een rivier voor koelwater. Het is waanzin datacenters op dure grond te gaan neerplanten.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218961889
quote:
In dat artikel stellen ze inderdaad dat het voor het meeste werk geen reet uitmaakt of het datacenter hier of in Duitsland staat.
pi_218961981
Tja, leuk om het dak van een datacentre vol te leggen met zonnepanelen maar eh, is dat voldoende?

quote:
AI-overzicht
Het energieverbruik per vierkante meter voor een datacenter is erg variabel, maar een serverruimte kan ongeveer 3.000 kWh per jaar verbruiken
En wat leveren zonneparken op per m2?
quote:
AI-overzicht
De gemiddelde jaarlijkse opbrengst van een zonnepark ligt tussen 125 en 175 kWh per m²
Oei, het blijkt dus dat je maar liefst zeven tot acht datacenters met panelen moet bedekken om er slechts een van energie te voorzien. Mijn huis heeft nog niet eens de helft van het dakoppervlak bedekt met panelen en daar hield ik al energie van over.

Of te wel, datacenters horen niet thuis in een dicht bevolkt land met gebrek aan energie-infrastructuur. En de idioot die bij voorbaat voor vele jaren de windenergie in de Wieringermeer voor een prikkie heeft verkocht aan een datacentre mogen ze van mij het land uitzetten.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:04:44 #40
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218962508
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 17:44 schreef 215 het volgende:
Tja, leuk om het dak van een datacentre vol te leggen met zonnepanelen maar eh, is dat voldoende?
[..]
En wat leveren zonneparken op per m2?
[..]
Oei, het blijkt dus dat je maar liefst zeven tot acht datacenters met panelen moet bedekken om er slechts een van energie te voorzien. Mijn huis heeft nog niet eens de helft van het dakoppervlak bedekt met panelen en daar hield ik al energie van over.

Of te wel, datacenters horen niet thuis in een dicht bevolkt land met gebrek aan energie-infrastructuur. En de idioot die bij voorbaat voor vele jaren de windenergie in de Wieringermeer voor een prikkie heeft verkocht aan een datacentre mogen ze van mij het land uitzetten.
En dat datacentrum zet je dan 's avonds uit of werkt men met megabatterijen?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:08:12 #41
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_218962527
Het bbp is natuurlijk heilig in Nederland, fuck het welzijn van de bevolking.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_218962582
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 13:41 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Dat ze zelf, eventueel gedeeltelijk, voor hun energie gaan zorgen ben ik het zeker mee eens. Echter, kerncentrales zijn economisch niet rendabel.
Juist wel. Tech bedrijven stoppen miljarden in kernenergie. Microsoft gaat een oude reactor weer heropenen.

De instapkosten zijn hoog maar als de centrales er eenmaal staan is er niets beters. Meer reactoren via investeringen van bedrijven = goed voor iedereen ^O^
pi_218962641
Ik vind de vraag "wat levert het de Nederlandse maatschappij op?" veel belangrijker.

Een datacenter kan je overal bouwen. De afzichtelijke gebouwen die veel water en electriciteit slurpen leveren ons niks op. Bovendien kan je van dezelfde electriciteit, water en ruimte veel nuttiger gebruik maken door er een bedrijvenpark neer te zetten waar meerdere bedrijven iets doen ipv ééntje die ook nog eens bijna geen werknemers heeft.

Datacenters kunnen ze beter ergens anders in de EU neerzetten; Duitsland of Frankrijk, bijvoorbeeld? Die landen hebben de ruimte.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:36:28 #44
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218962806
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 19:08 schreef MichaelScott het volgende:
Het bbp is natuurlijk heilig in Nederland, fuck het welzijn van de bevolking.
denk aan het aantal FTE dat hiemee aan het werk kan blijven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218962870
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 19:22 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik vind de vraag "wat levert het de Nederlandse maatschappij op?" veel belangrijker.

Een datacenter kan je overal bouwen. De afzichtelijke gebouwen die veel water en electriciteit slurpen
Ze slurpen niet veel water, dat is een mythe. Zie hier bijvoorbeeld:

https://www.construction-(...)ut-data-center-water
pi_218963087
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 19:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

De conclusie van dat artikel:

quote:
Conclusion
So to wrap up, I misread the Berkeley Report and significantly underestimated US data center water consumption
pi_218963111
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 19:54 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
De conclusie van dat artikel:
[..]

Dat is het begin van de conclusie. Als je ook de rest quote:

quote:
However, the methods used to produce these estimates are debatable, and seem to have been chosen to give the maximum possible value for data center water consumption. If you exclude the water “consumed” by hydroelectric plants via reservoir evaporation, you get something closer to perhaps 275 million gallons per day.1 And if you take into account the fact that lots of data center operators use renewable energy PPAs (mostly from wind and solar sources), my guess is that you get something closer to 200-250 million gallons per day (though I haven’t run a detailed calculation here).
Ter vergelijking:

quote:
I give these figures in the original article, but for comparison golf courses in the US use around a billion gallons of water a day, and cotton production uses around 2.5 billion gallons of water a day.
Leuk geprobeerd, maar lees het even helemaal door voortaan :)
pi_218963192
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 19:40 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Klopt. In het kort; drinkwater gebruikt men voor de koeling, slechts een klein deel verdampt.
Er word ook wel gezuiverd afvalwater gebruikt, maar de meeste (oudere) datacenters hebben die optie niet.

Het is net als de mythe over windmolens. In een windmolen zit gemiddeld 1500 liter olie. Dat is smeerolie voor de tandwielen, lagers en zorgt voor koeling. Echter gaat die olie minstens 5 jaar mee en gaat het daarna alsnog een proces in van recycling. Die olie gaat dus niet verloren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218963235
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 19:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is het begin van de conclusie. Als je ook de rest quote:
Ja, dus?

Als je alles compenseert wat hij daarboven zegt kom je op 200-250 miljoen liter (edit: gallons) water per dag. Dat is 4x zoveel als zijn eerste inschatting. Conclusie: het is significant meer dan hij oorspronkelijk dacht. Dan is het raar om te zeggen 'dus het is eigenlijk heel weinig'.

quote:
Ter vergelijking:
Jeetje. Nog erger: huishoudens gebruiken 27.4 miljard gallons (of iets van 90 miljard liter water) per dag. Dat is pas veel. Ook daarom zijn datacenters zuiniger dan huishoudens.

quote:
Leuk geprobeerd, maar lees het even helemaal door voortaan :)
:') . Oke doei.
  dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:05:15 #50
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218963255
Oei de datacenter lobby is ook weer bezig. Geloof deze onzinnige kolder niet.

Opzouten. Walgelijke dingen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')