Het Mandela effect is tekenend voor deze tijd van social media en uiteraard kwam de geest uit de fles in de VS. Pas later zijn wij ook naar voorbeelden gaan zoeken.
Ik beperk me in eerste instantie even tot de politieke kern..
Het gerucht "Mandela is stervende" (de kern ervan): Dit is de meest aangehaalde en waarschijnlijke oorsprong.
In 1985 waren er wijdverspreide en geloofwaardige berichten dat Nelson Mandela ernstig ziek was, mogelijk met tuberculose, en dat hem adequate medische zorg werd ontzegd. Anti-apartheidsgroepen verspreidden deze berichten actief om druk uit te oefenen op de Zuid-Afrikaanse regering. Een kop of nieuwsitem met de tekst "Mandela is stervende in de gevangenis" kon na verloop van tijd gemakkelijk verkeerd worden geïnterpreteerd als "Mandela stierf in de gevangenis".
Dit kwam (uiteraard) in de echokamer terecht binnen de VS.
Halverwege de jaren 80 verspreidde zich in de VS een sterk gerucht, voornamelijk via mond-tot-mondreclame en de talk radio, dat Nelson Mandela in de gevangenis was overleden. Dit was geen verhaal met een begrafenis of officiële aankondiging; het was een hardnekkig, laag-bij-de-gronds geloof.
Toen mensen later over Mandela hoorden, redeneerden ze: "O, leeft hij nog?" of, vaker nog, "Wacht even, ik dacht dat hij dood was?"
Maar wat dit en andere voorbeelden beter laat zien is een bepaalde arrogantie. Niet willen toegeven dat er foute aannames zijn, maar 'We kunnen er niet naast zitten' roepen en tot zover gaan dat 'de hele tijd en de wereldgeschiedenis' een soort van interdimensionair verbogen moet zijn, want stel je voor dat we eens een blunder moeten toegeven. En zulk geloof moet niet overwaaien (wat het al een beetje gedaan heeft, maar goed).
Waar ik naartoe wil is eigenlijk dat waarheidsvinding belangrijk is, zowel details als het grotere plaatje tellen. Dat het helemaal niet erg is dat iemand een blunder of blunders toegeeft, hoe groot dan ook. Politiek gezien of mbt educatie. Zolang we maar wat de verdieping opzoeken en wat van elkaar leren.
En dat we Amerika niet langer moeten volgen, niet in trends, niet in hypes, niet in politiek. Niet uit een superieuriteitsvisie maar omdat het betreffende land in totale verval is geraakt, wat in geen afzienbare tijd meer goed komt.
Trump is welliswaar het uithangbord van het hele verval, maar degenen die NASA en "Silicon valley" groot gemaakt hebben druppelen langzaam weg en met zo'n politieke zombie erbij kunnen we het beter een nieuwe koers varen zonder de VS.