https://www.ad.nl/binnenl(...)gd-protest~afa59caf/quote:Caroline van der Plas van de BBB heeft een bezoek aan de redactie van De Gelderlander dinsdag in Nijmegen afgezegd. Van der Plas voelt zich niet veilig in Nijmegen nu er een protest lijkt te zijn aangekondigd.
Albert Heller
6 oktober 2025, 20:14
Laatste update: gisteren om 21:43
Van der Plas is een van de lijsttrekkers die voorafgaand aan de verkiezingen in gesprek zou gaan met journalisten van De Gelderlander en studenten van de Radboud Universiteit. Omdat Van der Plas zich niet veilig voelt op de campus, is al in een vroeg stadium besloten het gesprek op de redactie van De Gelderlander te houden. Ook is er geen grote ruchtbaarheid aan het bezoek gegeven.
De komst van Van der Plas blijkt echter te zijn uitgelekt. Op sociale media wordt haar komst aangekondigd door ‘nijmegenencampment’, een groep die eerder gebouwen van de universiteit bezette. ‘Stop inviting zionists to our spaces’ zo staat er te lezen op het Instagramaccount.
Teleurstelling bij Van der Plas én De Gelderlander
Van der Plas vreest demonstraties bij het kantoor van De Gelderlander en heeft daarom besloten haar komst af te zeggen. „Voor demonstraties zelf ben ik niet bang. Maar ik kan intimidatie, bedreiging en mogelijk geweld verwachten”, zegt de BBB-leider.
„Ik wilde het gesprek met open vizier aangaan, maar dat wordt mij nu onmogelijk gemaakt. Tussen dit soort activisten zitten mensen die gebouwen hebben gesloopt, agenten bedreigd en belaagd. Dit is pas ondermijning van de rechtsstaat en de democratie: een gekozen volksvertegenwoordiger zo intimideren dat zij niet meer publiekelijk in gesprek kan gaan. Het is dieptriest, maar mijn veiligheid gaat boven alles.”
Dat zorgt voor grote teleurstelling bij zowel de partij als de redactie van De Gelderlander. „Dit is heel vervelend”, reageert hoofdredacteur Joris Gerritsen. „In een vrij land als het onze verdient iedere partij de kans om haar stem te kunnen laten horen. Het is treurig dat politici zich zo bedreigd voelen dat een interview als dit niet door kan gaan.”
quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 04:36 schreef the-eye het volgende:
Even vergetende dat dit jaar Hamas hier via diverse partijen meedoet aan de verkiezingen
Nou, we hebben gezien waartoe extreemlinks in staat is bij de UVA. Dus ik geef mevrouw Van der Plas groot gelijk.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:29 schreef Starhopper het volgende:
Carolien is bang voor lastige vragen
Dit noemen we kleur bekennen van de universiteit. Duidelijk waar ze staan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 06:27 schreef ColorCartridge het volgende:
En die enge Harrie Patat die de boel nog behoorlijk aan het opstoken is. Dat de Radboud uni die man er nog steeds niet heeft uitgebonjourd is mij een compleet raadsel.
Het bestuur zal wel net zo radicaal zijn.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 06:27 schreef ColorCartridge het volgende:
En die enge Harrie Patat die de boel nog behoorlijk aan het opstoken is. Dat de Radboud uni die man er nog steeds niet heeft uitgebonjourd is mij een compleet raadsel.
Ik zie nu Caroline onder zo'n tentje op de campus, in discussie met studenten over: "Wat is een varken?"quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:44 schreef opgebaarde het volgende:
Vorige maand
"Natuurlijk, het is verschrikkelijk. Je hebt de neiging om te zeggen: 'Het hoort erbij', maar het hoort er helemaal niet bij. Bedreigingen komen van mensen die het niet met mij eens zijn. Dat vind ik het gevaarlijke. Je ziet wat er met Charlie Kirk is gebeurd. Voor een enkeling betekent het dat je gewoon doodgeschoten wordt."
Ze heeft een punt. Ze kan zomaar doodgeschoten worden
Sowieso voor de BBB is er niks te winnen op een universiteitscampus. Dus dan dit maar aangrijpen om als een varkentje in de stront van haar slachtofferschap te kunnen wentelen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:38 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik wilde mijn mening *snik* vertellen, maar *snik* er waren met een andere *snik snik snik* mening, dus bleef ik thuiiiiiis. *Snik*.
ftfyquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:29 schreef Starhopper het volgende:
Carolien is bang voor lastige vragen agressieve pro hamas idioten
Het is allemaal zo voorspelbaar. Valt nog mee dat ze Kirk niet bij naam heeft genoemd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Sowieso voor de BBB is er niks te winnen op een universiteitscampus. Dus dan dit maar aangrijpen om als een varkentje in de stront van haar slachtofferschap te kunnen wentelen.
Klopt, Alexandra van Huffelen is de voorzitter. Dan weet je dat men het daar niet zo nauw neemt met de democratische waarden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:13 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Het bestuur zal wel net zo radicaal zijn.
Oh voor Glazenmaker gaat het weer niet ver genoegquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:38 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik wilde mijn mening *snik* vertellen, maar *snik* er waren met een andere *snik snik snik* mening, dus bleef ik thuiiiiiis. *Snik*.
Is gewoon fophef voor de beeldvorming. Vergelijken met Charlie Kirkquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:05 schreef the-eye het volgende:
[..]
Oh voor Glazermaker gaat het weer niet ver genoeg![]()
Er is iemand d'r mond gesnoerd dus actie "geslaagd" zou je denken maar ze had vandaag ook nog kop van jut moeten zijn
Beetje vroeg om al aan de pilsjes te zijn.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:05 schreef the-eye het volgende:
[..]
Oh voor Glazenmaker gaat het weer niet ver genoeg![]()
Er is iemand d'r mond gesnoerd dus actie "geslaagd" zou je denken maar ze had vandaag ook nog kop van jut moeten zijn
Verstop alle hardgekookte eieren!quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:45 schreef Cupfighter het volgende:
Het is hier kermis nu in Nijmegen denk dat ze bang zijn dat Carolien de hele oliebollenkraam leeg vreet
Het komt van der Plas gewoon ontzettend goed uit dat ze kan zeggen dat ze bedreigd wordt, want dan hoeft ze niet weer met de billen bloot in een zaal met kritische vragen. De laatste tijd is het overduidelijk dat ze inhoudelijk niet weet waar ze het over heeft, en dat ze eigenlijk niks te zeggen heeft nadat ze haar standaard reclameriedeltje afgedraaid heeft. Dan is in de slachtofferrol kruipen zonder iets inhoudelijks te hoeven zeggen wel een heel makkelijke oplossing natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:05 schreef the-eye het volgende:
[..]
quote:Op sociale media riepen activistische groepen, waaronder Nijmegen Encampment, vervolgens op 'geen zionisten uit te nodigen' en De Gelderlander te boycotten.
Misschien kan ze inderdaad even ervaringen uitwisselen met Kaag en Christianne van der Wal. Die hebben ervaren hoe het is als er ineens een groep mensen met brandende fakkels in je voortuin staan. Bijna net zo eng als demonstrerende studenten.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 08:49 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat zijn het toch een ongelooflijk stel jankerds daar op rechts, in hun slachtofferrol.
Caroline is zeker vergeten hoe haar eigen boeren achterban tekeer is gegaan en het debat beïnvloedde?
Niet nodig om iemand de mond te snoeren als er toch alleen maar mest uitroltquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:05 schreef the-eye het volgende:
[..]
Echt he. Goedkoop scoren met ongefundeerde onzin.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 07:38 schreef Gehenna het volgende:
[..]![]()
Het topic is in de OP al de nek omgedraaid
Ik vermoed dat ze juist op de hoogte is van de ervaringen van Kaag en Van der Wal maar dat ze, net als ik, nog niet wist dat intimidatie ondertussen een geaccepteerd onderdeel van het politieke spel isquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het komt van der Plas gewoon ontzettend goed uit dat ze kan zeggen dat ze bedreigd wordt, want dan hoeft ze niet weer met de billen bloot in een zaal met kritische vragen. De laatste tijd is het overduidelijk dat ze inhoudelijk niet weet waar ze het over heeft, en dat ze eigenlijk niks te zeggen heeft nadat ze haar standaard reclameriedeltje afgedraaid heeft. Dan is in de slachtofferrol kruipen zonder iets inhoudelijks te hoeven zeggen wel een heel makkelijke oplossing natuurlijk.
Volgens de nieuwsberichten is er trouwens nergens sprake geweest van oproepen tot geweld tegen Van der Plas.
[..]
[..]
Misschien kan ze inderdaad even ervaringen uitwisselen met Kaag en Christianne van der Wal. Die hebben ervaren hoe het is als er ineens een groep mensen met brandende fakkels in je voortuin staan. Bijna net zo eng als demonstrerende studenten.
Laten we heel duidelijk zijn; uit niets blijkt dat ze bedreigd wordt. Ze heeft gewoon zelf besloten dat ze demonstranten eng vindt als ze niet met prinsenvlaggen staan zwaaien.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het komt van der Plas gewoon ontzettend goed uit dat ze kan zeggen dat ze bedreigd wordt, want dan hoeft ze niet weer met de billen bloot in een zaal met kritische vragen. De laatste tijd is het overduidelijk dat ze inhoudelijk niet weet waar ze het over heeft, en dat ze eigenlijk niks te zeggen heeft nadat ze haar standaard reclameriedeltje afgedraaid heeft. Dan is in de slachtofferrol kruipen zonder iets inhoudelijks te hoeven zeggen wel een heel makkelijke oplossing natuurlijk.
Volgens de nieuwsberichten is er trouwens nergens sprake geweest van oproepen tot geweld tegen Van der Plas.
[..]
[..]
Misschien kan ze inderdaad even ervaringen uitwisselen met Kaag en Christianne van der Wal. Die hebben ervaren hoe het is als er ineens een groep mensen met brandende fakkels in je voortuin staan. Bijna net zo eng als demonstrerende studenten.
Je vraagt je af hoe we dat conflict hier zo geïmporteerd hebben.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:49 schreef Isdatzo het volgende:
Het ene clubje extremisten jaagt het andere clubje extremisten weg.
Gaaf land.
Ze had er ook voor kunnen kiezen om met de freedomfighters in gesprek te gaan?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Laten we heel duidelijk zijn; uit niets blijkt dat ze bedreigd wordt. Ze heeft gewoon zelf besloten dat ze demonstranten eng vindt als ze niet met prinsenvlaggen staan zwaaien.
Waarom? Lijkt me allerminst constructief.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:15 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ze had er ook voor kunnen kiezen om met de freedomfighters in gesprek te gaan?
Zojuist een reactie ontvangen - ze willen graag dat jij alleen maar toegang krijgt tot ONZ en KLB.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:10 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Is er al een reactie van de universiteit zelf dat ze er alles aan gedaan hebben om de veiligheid te waarborgen voor haar?
Of blijft het angstvallig stil aan die kant?
Het debat was al gecanceld waarna het een interview bij omroep Gelderland zou zijn. Nu bleek ook dat uitgelekt zoals bekend werd gemaakt door de freedomfighters zelfquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Waarom? Lijkt me allerminst constructief.
Zaten die demonstranten dan in de beoogde debatruimte? Ik mis denk ik even hoe zij niet meer aan dat debat mee kon doen door die demonstranten.
Quote me het stukje uit het bericht waaruit blijkt dat het daar onveilig voor haar is. Of dat er bedreigingen zijn geuit.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het debat was al gecanceld waarna het een interview bij omroep Gelderland zou zijn. Nu bleek ook dat uitgelekt zoals bekend werd gemaakt door de freedomfighters zelf
Van mij moet ze niets. Persoonlijk zie ik haar liever niet dan wel aanwezig bij debatten, omdat ik vind dat ze niets tot zeer weinig toevoegt. De tijd die anderen nodig hebben om haar "5-6 jaar oude kinderen leren hoe ze moeten vingeren" onzin te ontkrachten, kan beter besteed worden.quote:Maar volgens jou had dat allemaal niet uit moeten maken en had ze gewoon moeten gaan
Waarom eigenlijk?
Lol, dit heb ik gemistquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Quote me het stukje uit het bericht waaruit blijkt dat het daar onveilig voor haar is. Of dat er bedreigingen zijn geuit.
En sure, wellicht weet haar team meer dan ik. Maar op basis van dit nieuws blijkt haar onveiligheid niet. Er staat duidelijk "Omdat Van der Plas zich niet veilig voelt op de campus". Niets over een reële dreiging, niets over de organisatie of politie die iets aangeeft als "beter niet doen".
Was dat laatste anders geweest, dan kan ik me volledig in Caroline's keuze vinden en zou ik hetzelfde gedaan hebben. En dan zou ik ook nog graag zien dat de politie enige geuite bedreigingen en/of dreiging voor haar veiligheid serieus onderzoekt en aanpakt.
Maar nee. Er staat in dat bericht niets meer dan een geïmpliceerd protest tegen haar komst, dat ze zich onveilig voelt, en daardoor niet meer komt.
[..]
Van mij moet ze niets. Persoonlijk zie ik haar liever niet dan wel aanwezig bij debatten, omdat ik vind dat ze niets tot zeer weinig toevoegt. De tijd die anderen nodig hebben om haar "5-6 jaar oude kinderen leren hoe ze moeten vingeren" onzin te ontkrachten, kan beter besteed worden.
Bekijk deze YouTube-video
Ze zegt het echt. Algemene Politieke Beschouwingen 2024.
Aap, noot, mies, clitoris.
Anders toon je even aan dat ik gelijk had.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:36 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Zojuist een reactie ontvangen - ze willen graag dat jij alleen maar toegang krijgt tot ONZ en KLB.
Waarom mag dit? Waarom mogen mensen in deze positie bewezen onzin verkopen alsof het waarheid is? Wat mij betreft voeren ze een systeem in waarin politici een boete moeten betalen (van hun eigen geld en niet de partij-kas) elke keer als ze betrapt worden op bewezen onzin verkopen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:54 schreef probeer het volgende:
Van mij moet ze niets. Persoonlijk zie ik haar liever niet dan wel aanwezig bij debatten, omdat ik vind dat ze niets tot zeer weinig toevoegt. De tijd die anderen nodig hebben om haar "5-6 jaar oude kinderen leren hoe ze moeten vingeren" onzin te ontkrachten, kan beter besteed worden.
Dat, of een korte schorsingquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom mag dit? Waarom mogen mensen in deze positie bewezen onzin verkopen alsof het waarheid is? Wat mij betreft voeren ze een systeem in waarin politici een boete moeten betalen (van hun eigen geld en niet de partij-kas) elke keer als ze betrapt worden op bewezen onzin verkopen.
Dan krijg je weer dat ze gaan piepen dat ze monddood gemaakt worden omdat ze de waarheid durven te zeggen... Misschien verplicht een rectificatie moeten plaatsen, daar waar ze de onzin verkocht hebben? Lijkt me heerlijk als vd Plas daar naar voren wordt geroepen in de tweede kamer en dan moet oplezen: "Mijn uitspraken over zelfbevrediging in lesmateriaal voor jonge kinderen waren onjuist. Er staat niks over masturberen in het lesmateriaal voor zesjarige kinderen, en ik heb onzin herhaald die ik op twitter heb gelezen. Ik had het mis, en meneer Jetten had gelijk."quote:
Begrijp ik hoor, maar met hoe makkelijk je nu met snip-its je eigen achterban kan bereiken is dat niet voldoende denk ik.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:57 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dan krijg je weer dat ze gaan piepen dat ze monddood gemaakt worden omdat ze de waarheid durven te zeggen... Misschien verplicht een rectificatie moeten plaatsen, daar waar ze de onzin verkocht hebben? Lijkt me heerlijk als vd Plas daar naar voren wordt geroepen in de tweede kamer en dan moet oplezen: "Mijn uitspraken over zelfbevrediging in lesmateriaal voor jonge kinderen waren onjuist. Er staat niks over masturberen in het lesmateriaal voor zesjarige kinderen, en ik heb onzin herhaald die ik op twitter heb gelezen. Ik had het mis, en meneer Jetten had gelijk."
Verplicht ook een rectificatie, in zijn geheel met de hastag #ik heb gelogen, op je eigen twitter.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:00 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Begrijp ik hoor, maar met hoe makkelijk je nu met snip-its je eigen achterban kan bereiken is dat niet voldoende denk ik.
Was er laatst niet een dierenactivist die dreigde om het partijbureau van BBB in brand te steken? En we weten, vooral sinds 6 mei 2002, allemaal waar dierenactivisten toe in staat zijn.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 09:24 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het komt van der Plas gewoon ontzettend goed uit dat ze kan zeggen dat ze bedreigd wordt, want dan hoeft ze niet weer met de billen bloot in een zaal met kritische vragen.
[..]
Dus je ziet haar persoonlijk liever niet aanwezig dan wel bij debatten. Nou dat is geluktquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Quote me het stukje uit het bericht waaruit blijkt dat het daar onveilig voor haar is. Of dat er bedreigingen zijn geuit.
En sure, wellicht weet haar team meer dan ik. Maar op basis van dit nieuws blijkt haar onveiligheid niet. Er staat duidelijk "Omdat Van der Plas zich niet veilig voelt op de campus". Niets over een reële dreiging, niets over de organisatie of politie die iets aangeeft als "beter niet doen".
Was dat laatste anders geweest, dan kan ik me volledig in Caroline's keuze vinden en zou ik hetzelfde gedaan hebben. En dan zou ik ook nog graag zien dat de politie enige geuite bedreigingen en/of dreiging voor haar veiligheid serieus onderzoekt en aanpakt.
Maar nee. Er staat in dat bericht niets meer dan een geïmpliceerd protest tegen haar komst, dat ze zich onveilig voelt, en daardoor niet meer komt.
[..]
Dat kan toch gewoon naast elkaar bestaan? Ik kan (willekeurige rapper) kut vinden omdat hij op het laatste moment een optreden afzegt, maar blij zijn dat ik niet naar hem hoef te luisteren?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:06 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dus je ziet haar persoonlijk liever niet aanwezig dan wel bij debatten. Nou dat is gelukt
Maar daarna vindt je het laf dat ze niet naar Nijmegen gaat
Laf? Eh, het is gewoon een politieke zet. Met haar 'door de slechte betogers ben ik niet meer veilig en kan ik niet komen, blabla afbraak democratie'-frame wint ze mogelijk meer stemmen van mensen die de BBB als een van hun opties overwogen, dan door een stel Nijmeegse studenten proberen te overtuigen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:06 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dus je ziet haar persoonlijk liever niet aanwezig dan wel bij debatten. Nou dat is gelukt
Maar daarna vindt je het laf dat ze niet naar Nijmegen gaat
Als die gezellige jongens van zo'n defence league hem op staan te wachten kan ik me dus best voorstellen dat hij wat anders gaat doenquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Laf? Eh, het is gewoon een politieke zet. Met haar 'door de slechte betogers ben ik niet meer veilig en kan ik niet komen, blabla afbraak democratie'-frame wint ze mogelijk meer stemmen van mensen die de BBB als een van hun opties overwogen, dan door een stel Nijmeegse studenten proberen te overtuigen.
En zonder reële dreiging trap ik daar niet zo in.
Als morgen bijvoorbeeld Jetten verkondigt dat hij zich nu niet meer veilig voelt in het D66 partijkantoor in Den Haag, en er daardoor niet meer komt, dan krijgt hij van mij eenzelfdereactie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Robert Moog died for our synths
Je hebt helemaal gelijk, ik wil graag daarin mijn post nuanceren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:44 schreef the-eye het volgende:
[..]
Als die gezellige jongens van zo'n defence league hem op staan te wachten kan ik me dus best voorstellen dat hij wat anders gaat doen
Ik begrijp je punt en kan daar wel in meegaanquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 13:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, ik wil graag daarin mijn post nuanceren.
Als Caroline of Jetten zich onveilig voelen, vind ik dat oprecht naar voor ze. Dat wens ik niemand toe. Is per definitie niet fijn.
Maar als er geen sprake is van een reele dreiging, dan hoeven ze wmb niet aan te komen met een 'door x wordt nu y onmogelijk gemaakt, afbraak van democratie en rechtsstaat'. Ze kiezen er zelf voor, op basis van hun gevoel van onveiligheid. Moeten ze zelf weten, maar schuif dat de ander niet in de schoenen.
En alweer; als er een echte dreiging is, hoor je mij nergens over. Slimme keuze om niet te komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |