FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / ben je als bedrijf verplicht (soms) inklaringskosten / invoerbelasti..
Pajanusmaandag 6 oktober 2025 @ 14:54
Zelf te betalen?

Een leverancier geeft aan dat we bij een specifieke productgroep (folie, uit maleisie) zelf de 6,5% belasting moeten betalen en dat dit vanuit NL regelgeving verplicht is.

Voorheen hebben wij dit bij alles in de prijs laten verwerken zo dat we geen gedoe hebben en levering tot aan onze deur.

Klopt dit verhaal?
Ik kan op de site van de Douane wel het tarief terugvinden maar deze regeling dan weer niet..
golfermaandag 6 oktober 2025 @ 14:59
Wat zei de douane toen je ze belde met deze vraag?
Seven.maandag 6 oktober 2025 @ 15:06
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 14:54 schreef Pajanus het volgende:
Zelf te betalen?

Een leverancier geeft aan dat we bij een specifieke productgroep (folie, uit maleisie) zelf de 6,5% belasting moeten betalen en dat dit vanuit NL regelgeving verplicht is.

Voorheen hebben wij dit bij alles in de prijs laten verwerken zo dat we geen gedoe hebben en levering tot aan onze deur.

Klopt dit verhaal?
Ik kan op de site van de Douane wel het tarief terugvinden maar deze regeling dan weer niet..
Ligt aan de Incoterms die je als het goed is terug kunt vinden op de factuur en/of vrachtbrief, meestal zie je de afkorting:


Met ingang van 1 januari 2020 kunnen koper en verkoper kiezen uit de volgende 11 Incoterms®:

Voor elke vorm van transport:

EXW Ex Works (Af fabriek)
FCA Free Carrier (Vrachtvrij tot vervoerder)
CPT Carriage Paid To (Vracht betaald tot)
CIP Carriage and Insurance Paid To (Vracht en verzekering betaald tot)
DAP Delivered At Place (Geleverd ter bestemming)
DPU: Delivered at Place Unloaded (Geleverd ter bestemming en gelost)
DDP Delivered Duty Paid (Geleverd rechten betaald)

Voor transport over zee en binnenwateren:

FAS Free Alongside Ship (Vrachtvrij langszij schip)
FOB Free On Board (Vrachtvrij aan boord)
CFR Cost and Freight (Kostprijs en vracht)
CIF Cost,Insurance and Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)

Wat deze codes precies betekenen, vind je hier:

https://www.evofenedex.nl(...)de-11-incoterms-2020
Pajanusmaandag 6 oktober 2025 @ 15:29
quote:
14s.gif Op maandag 6 oktober 2025 15:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ligt aan de Incoterms die je als het goed is terug kunt vinden op de factuur en/of vrachtbrief, meestal zie je de afkorting:

Met ingang van 1 januari 2020 kunnen koper en verkoper kiezen uit de volgende 11 Incoterms®:

Voor elke vorm van transport:

EXW Ex Works (Af fabriek)
FCA Free Carrier (Vrachtvrij tot vervoerder)
CPT Carriage Paid To (Vracht betaald tot)
CIP Carriage and Insurance Paid To (Vracht en verzekering betaald tot)
DAP Delivered At Place (Geleverd ter bestemming)
DPU: Delivered at Place Unloaded (Geleverd ter bestemming en gelost)
DDP Delivered Duty Paid (Geleverd rechten betaald)

Voor transport over zee en binnenwateren:

FAS Free Alongside Ship (Vrachtvrij langszij schip)
FOB Free On Board (Vrachtvrij aan boord)
CFR Cost and Freight (Kostprijs en vracht)
CIF Cost,Insurance and Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)

Wat deze codes precies betekenen, vind je hier:

https://www.evofenedex.nl(...)de-11-incoterms-2020
Hi Seven, bedankt voor je reactie!

Die Incoterms begrijp ik (althans..) en dan is het DDP.
Maar alsnog geeft deze partij aan dat het in dit geval de verplichting is van de afnemer om dit zelf in handen te nemen.
Ik kan de code mogelijk wel naar je sturen via je DM?
Seven.maandag 6 oktober 2025 @ 15:35
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 15:29 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Hi Seven, bedankt voor je reactie!

Die Incoterms begrijp ik (althans..) en dan is het DDP.
Maar alsnog geeft deze partij aan dat het in dit geval de verplichting is van de afnemer om dit zelf in handen te nemen.
Ik kan de code mogelijk wel naar je sturen via je DM?
Als er DDP op de factuur en vrachtbrief staat, dan zou je in principe gewoon de douane kunnen vertellen dat ze contact op kunnen nemen met de verkoper voor het voldoen van de inklaring.

Wat is de plaats van bestemming?

quote:
DDP - Geleverd rechten betaald (overeengekomen plaats van bestemming)

Transportkosten: de kosten van het vervoer naar de overeengekomen plaats van bestemming zijn voor rekening van de verkoper.
Douaneformaliteiten: de verkoper moet alle douaneformaliteiten verzorgen die verbonden zijn aan de uitvoer, doorvoer en invoer naar de afgesproken plaats van bestemming. Voor zijn rekening zijn ook de kosten daarvan, en de rechten, belastingen en heffingen die daarmee verband houden.
Transportverzekering: geen van beide partijen is verplicht een verzekering voor de goederen af te sluiten.
Toevoeging plaats van levering: aan de leveringsconditie moet altijd worden toegevoegd waar de overdracht van de goederen plaatsvindt. Bij DDP is dit aangegeven met: … named place of destination (… overeengekomen plaats van bestemming).
Seven.maandag 6 oktober 2025 @ 15:37
Je kunt de verkoper ook nog verwijzen naar: https://iccwbo.org/busine(...)ules/incoterms-2020/
Pajanusmaandag 6 oktober 2025 @ 15:53
quote:
7s.gif Op maandag 6 oktober 2025 15:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Als er DDP op de factuur en vrachtbrief staat, dan zou je in principe gewoon de douane kunnen vertellen dat ze contact op kunnen nemen met de verkoper voor het voldoen van de inklaring.

Wat is de plaats van bestemming?
[..]

Hi,

Vanuit Maleisie naar Denemarken (niet ingeklaard) naar NL
freak1maandag 6 oktober 2025 @ 15:57
en vergeet de accijnzen niet op olie...
Seven.maandag 6 oktober 2025 @ 16:35
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 15:53 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Hi,

Vanuit Maleisie naar Denemarken (niet ingeklaard) naar NL
Place of destination: ergens in Denemarken?
Pajanusdinsdag 7 oktober 2025 @ 08:46
quote:
5s.gif Op maandag 6 oktober 2025 16:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Place of destination: ergens in Denemarken?
Denemarken in Entreprot, uiteindelijk NL
Seven.dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 08:46 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Denemarken in Entreprot, uiteindelijk NL
Hier kan ik niet echt iets mee. Entreprot(dok) is in NL dus wat staat er precies als Place of Destination? Het kan niet zowel DK als NL zijn.

En waar zit de verkoper?

Ik ga er maar even vanuit dat de Place of Destination dus ergens in de EU is. DDP zegt ook iets over invoer, doorvoer en uitvoer. Als Place of Destination in Denemarken is, dan beroep je je op invoer naar Denemarken en doorvoer naar NL. Als Place of Destination NL is, dan beroep je je op invoer.

Als de verkoper niet meewerkt, dan kun je ook nog aangeven dat ze de hele zending wel weer mogen ophalen op eigen kosten. Is de factuur al betaald?

En ff checken, om hoeveel geld gaat het met die 6,5% invoerrechten?

Als het DDP is, sta je gewoon in je recht en dan moet je je sowieso afvragen of je wel zaken wil doen met een partij die blijkbaar Incoterms niet snapt..
Pajanuswoensdag 8 oktober 2025 @ 09:11
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 12:30 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hier kan ik niet echt iets mee. Entreprot(dok) is in NL dus wat staat er precies als Place of Destination? Het kan niet zowel DK als NL zijn.

En waar zit de verkoper?

Ik ga er maar even vanuit dat de Place of Destination dus ergens in de EU is. DDP zegt ook iets over invoer, doorvoer en uitvoer. Als Place of Destination in Denemarken is, dan beroep je je op invoer naar Denemarken en doorvoer naar NL. Als Place of Destination NL is, dan beroep je je op invoer.

Als de verkoper niet meewerkt, dan kun je ook nog aangeven dat ze de hele zending wel weer mogen ophalen op eigen kosten. Is de factuur al betaald?

En ff checken, om hoeveel geld gaat het met die 6,5% invoerrechten?

Als het DDP is, sta je gewoon in je recht en dan moet je je sowieso afvragen of je wel zaken wil doen met een partij die blijkbaar Incoterms niet snapt..
Ondertussen ben ik er achter gekomen,

Firma wilt zelf niet importeren, zij betalen de vervoerspartner voor transport en om dan het importproces te voltooien geven zij de papieren aan de partner en betalen wij 6,5% aan de partner om de boel te importeren.

De andere partij is dus niet de importeur maar wij zijn het zelf.

Probleem is nu wel, dat ipv betaling na ontvangst betaling enkele weken voor levering is.
Dat moet ik nog bespreken...

Bedankt voor jullie hulp, topic kan in principe dicht.
Seven.woensdag 8 oktober 2025 @ 18:02
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 09:11 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Ondertussen ben ik er achter gekomen,

Firma wilt zelf niet importeren, zij betalen de vervoerspartner voor transport en om dan het importproces te voltooien geven zij de papieren aan de partner en betalen wij 6,5% aan de partner om de boel te importeren.

De andere partij is dus niet de importeur maar wij zijn het zelf.

Probleem is nu wel, dat ipv betaling na ontvangst betaling enkele weken voor levering is.
Dat moet ik nog bespreken...

Bedankt voor jullie hulp, topic kan in principe dicht.
Maar waren er nou duidelijke afspraken gemaakt over de Incoterms?
Pajanusdonderdag 9 oktober 2025 @ 08:58
quote:
5s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 18:02 schreef Seven. het volgende:

[..]
Maar waren er nou duidelijke afspraken gemaakt over de Incoterms?
quote:
5s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 18:02 schreef Seven. het volgende:

[..]
Maar waren er nou duidelijke afspraken gemaakt over de Incoterms?
Nu, uiteindelijk, is alles duidelijk geworden ja.
IMO nogal schimmig, de prijslijst leek anders opgebouwd te zijn en dan met DDP levering. terwijl de daadwerkelijke leveringen niet DDP zijn.
Seven.donderdag 9 oktober 2025 @ 18:13
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:58 schreef Pajanus het volgende:

[..]
[..]
Nu, uiteindelijk, is alles duidelijk geworden ja.
IMO nogal schimmig, de prijslijst leek anders opgebouwd te zijn en dan met DDP levering. terwijl de daadwerkelijke leveringen niet DDP zijn.
Hopelijk valt de financiėle impact mee..