---------------------------------------quote:Mededeling over priester N.M. Mantje
Ons bereikte het bedroevende bericht dat de priester N. Mantje op 22 augustus 2025 bij het begin van zijn emeritaat heeft aangekondigd in het huwelijk te willen treden. Ondanks aansporingen om hiervan af te zien heeft dit plaatsgevonden op 1 oktober 2025.
Wij leven mee met de gelovigen die hierdoor geschokt en teleurgesteld zijn. Priesters geven bij de priesterwijding hun gehele leven aan God en de geloofsgemeenschap en beloven celibatair te leven omwille van het rijk der hemelen (vgl. Mt. 19,12).
Het huwelijk door een priester aangegaan zonder dispensatie wordt door de katholieke kerk niet als een geldige huwelijksverbintenis beschouwd.
Zoals voorzien in het kerkelijk recht heeft de bisschop per decreet d.d. 2 oktober 2025 moeten vaststellen en verklaren dat priester Mantje van rechtswege een suspensie heeft opgelopen, wat betekent dat hij niet langer als priester mag functioneren; het is hem niet langer toegestaan kerkelijke functies of priesterlijke taken uit te oefenen (vgl. Wetboek van Canoniek Recht c. 1333 par. 1, vgl. c. 1394 par. 1).
De bisschop blijft bereid om op zijn verzoek voor hem bij de Paus dispensatie aan te vragen in de celibaatsbelofte.
https://www.bisdomhaarlem-amsterdam.nl/?p=news&id=8272
Dat is toch al straf genoeg zou je denken?quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:48 schreef Hyaenidae het volgende:
En dan op je 75ste ontmaagd worden door een verlepte oma.
Die heeft al genoeg gastjes gevuld hoorquote:Op zondag 5 oktober 2025 10:48 schreef Hyaenidae het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
quote:Op zondag 5 oktober 2025 11:06 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Die heeft al genoeg gastjes gevuld hoorOntmaagding via de anus telt niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.pindazakje
Ik hoop dat ie homo isquote:Op zondag 5 oktober 2025 10:55 schreef Sorella het volgende:
Ik wens hem en zijn man of vrouw nog veel gelukkige jaren
Dat zou nog mooier zijn ja!quote:Op zondag 5 oktober 2025 12:35 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Ik hoop dat ie homo is! Wat zal dat voor opschudding zorgen
Omakutje.nlquote:Op zondag 5 oktober 2025 10:48 schreef Hyaenidae het volgende:
Hij is dus al met pensioen hè gekkiesquote:verklaren dat priester Mantje van rechtswege een suspensie heeft opgelopen, wat betekent dat hij niet langer als priester mag functioneren; het is hem niet langer toegestaan kerkelijke functies of priesterlijke taken uit te oefenen
Als een priester met pensioen gaat, betekent dat niet dat hij geen priesterlijke taken meer mag uitvoeren.quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hij is dus al met pensioen hè gekkiesZe zijn weer lekker salty bij de kerk, heerlijk.
Want met 75 ben je zelf niet verlept ofzo?quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:48 schreef Hyaenidae het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)-woord-moeten-hebbenquote:Bevrijding
Mantje ervaart zijn keuze nu als een bevrijding. "Wanneer je de ander aankijkt en voelt dat je bij jezelf thuiskomt, weet je dat je de juiste keuze hebt gemaakt", zegt hij. "Het voelt als alles op zijn plaats valt."
Hoewel hij de reacties van het bisdom als pijnlijk ervoer, vooral de harde brieven die hij ontving, benadrukt Mantje dat hij begrijpt hoe de kerk functioneert. "Ik ben 28 jaar priester geweest. Ik begrijp dat mensen vasthouden aan de regels, en dat ze niet anders kunnen reageren dan volgens de letter van de wet. Ik heb 28 jaar met trots gewerkt en ben eervol ontslagen. Liefde en barmhartigheid zouden het laatste woord moeten hebben. Wat er nu gebeurt, is het resultaat van een wet, maar ik kan alleen maar doorgaan met mijn leven."
Mantje is inmiddels gehuwd in de oud-katholieke kerk, waar zijn huwelijk werd voltrokken door een vrouwelijke priester. "Ik heb niet het gevoel dat er iets in de sacraliteit of aanwezigheid ontbrak", zegt hij.
[..]
Die heeft al genoeg gastjes gevuld hoorEhhm.. Pardon?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
Oh.quote:Op zondag 5 oktober 2025 13:31 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als een priester met pensioen gaat, betekent dat niet dat hij geen priesterlijke taken meer mag uitvoeren.
[..]
Die heeft al genoeg gastjes gevuld hoorHoe weet jij dat? Heb je met hem gedaan/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
Ik ben katholiek maar totaal niet bedroefd. Ik vind het celibaat voor priesters dikke onzin. Zelfs Jezus had een vrouw aan zijn zijde.quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:48 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ik stel voor dat alle bedroefde katholieken zich laten kruisigen om dit schandaal af te kopen.
Dat had hij uiteraard kunnen doen, maar misschien was daar geen vacature voor een priester.quote:Op maandag 6 oktober 2025 03:42 schreef livelink het volgende:
Hij had al eerder de overstap naar de Oud-katholieke kerk kunnen maken. Dan had hij ook niet hoeven te wachten met trouwen.
Whut?quote:
Beste heer,quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar goed wat wil je van Katholieken. Die kennen de Bijbel niet en verzinnen er van alles bij.
Katholieken hebben vaak niet eens een Bijbel in huis lol.quote:Op maandag 6 oktober 2025 20:57 schreef Scjvb het volgende:
Dus u mag er zelf van alles bij verzinnen wat niet zou kloppen bij goedgeluimde maar vooral (streng)gelovige katholieken. Het zijn immers wij als waardige katholieken die het geloof sinds jaar en dag 'naar behoren' op meest bijbelse wijzenofwel kerkelijke dogma's belijden.
Omdat JG een religieuze organisatie is, geen politie macht of rechtgevende macht.quote:Binnen uw kerk zijn vorige decennia zelfs invallen geweest omdat JG geen inzage wilde geven, omdat sterke aanwijzingen bestonden dat belastende info verdoezeld werd. Bahh!![]()
![]()
Ahum?quote:Tijd om eindelijk eens - net als de RKK-kerk betaamt en al decennia terug gedaan heeft- het wellicht eveneens onwelriekende
misbruik daar aan te pakken, of in elk geval ervoor te zorgen dat verantwoordelijken jaren na dato de dans niet ontspringen.
Mensen mogen uiteraard hun mening hebben over het verplichte celibaat voor priesters in de Rooms-Katholieke Kerk. Een causaal verband tussen het verplichte celibaat en sexueel misbruik door priesters is nooit aangetoond.quote:Op maandag 6 oktober 2025 06:48 schreef VEM2012 het volgende:
Hij heeft groot gelijk. Celibaat is een slecht idee. Dat wakkert alleen maar misbruik aan.
Da Vinci Code niet gezien? Het vroege christendom was een feministisch epicentrum.quote:
Jezus had Maria aan zijn zijde. Ik zeg niet dat hij ermee neukte. Dat weet niemand. Zo ver gaat de bijbel niet. Maar ze was wel heel belangrijk voor hem. Waar het celibaat vandaan komt, wie dat verzonnen heeft, geen idee, maar het is niet door Jezus opgelegd.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Whut?
Maar goed wat wil je van Katholieken. Die kennen de Bijbel niet en verzinnen er van alles bij.
Owh ik zeg ook niet dat het celibaat iets Bijbels is, dat is het niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Jezus had Maria aan zijn zijde. Ik zeg niet dat hij ermee neukte. Dat weet niemand. Zo ver gaat de bijbel niet. Maar ze was wel heel belangrijk voor hem. Waar het celibaat vandaan komt, wie dat verzonnen heeft, geen idee, maar het is niet door Jezus opgelegd.
Klopt, maar ook niet dat het niet zo was. Niemand weet of Jezus als maagd aan het kruis is gegaan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Owh ik zeg ook niet dat het celibaat iets Bijbels is, dat is het niet.
Jezus had vrouwen aan zijn zijde als volgelingen en steun. Over een romantische relatie met wie dan ook zegt de Bijbel niet.
Hartstikke middeleeuws!!quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:02 schreef Solispolar het volgende:
Wat een middeleeuwse toestanden. Aldus @:Starhopper. Je weet wat er gebeurt met moslima’s die buiten hun hoofddoek af willen doen? Is dat dan ook middeleeuws of is het dan ineens cultuur?
Er schijnen aanwijzingen te zijn dat zij zijn echtgenote was.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Jezus had Maria aan zijn zijde. Ik zeg niet dat hij ermee neukte. Dat weet niemand. Zo ver gaat de bijbel niet. Maar ze was wel heel belangrijk voor hem. Waar het celibaat vandaan komt, wie dat verzonnen heeft, geen idee, maar het is niet door Jezus opgelegd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |