abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218939865
Honden met katten vergelijken is appels met peren vergelijken.

Wat vind jij typerende verschillen? Of waarin zie je juist overeenkomsten?
pi_218939868
Ze hebben allebei 4 poten
  zondag 5 oktober 2025 @ 00:57:01 #3
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218939877
Met honden heb je veel meer directe interactie en een diepere band.

Je kunt ze zoveel leren en zijn je trouwste kameraad die er is.

Katten zijn toch afstandelijker.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 5 oktober 2025 @ 00:57:30 #4
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218939878
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 00:51 schreef Raw85 het volgende:
Ze hebben allebei 4 poten
En een staart 😱
En tanden 😱
En oren 😱
A murky, forgotten land.
pi_218939897
Ik weet niet helemaal zeker of het klopt. Ik heb begrepen dat honden wel snappen dat katten en ook mensen andere diersoorten zijn dan zij zelf. Katten daarentegen hebben een heel ander soort beleving.

Katten zien dieren en mensen waarbij ze zich vertrouwd voelen of als vader- of moederfiguur of ze stellen zich zelf als zodanig op. Ze zien niet echt onderscheid tussen verschillende diersoorten. In de ogen van de kat ben je of een vriend of een vijand.

Honden zijn roedeldieren en maken het onderscheid tussen diersoorten wel. Op dat gebied zou je kunnen zeggen dat honden intelligenter zijn.

Wat betreft jagen vind ik katten veel efficienter: heel onverschrokken en moedig en heel goed ontwikkelde reflexen. Honden kunnen wel beter ruiken dan katten, echter wat betreft de andere zintuigen leggen ze het zwaar af tegenover katten.

Ik vind honden en katten wel overeenkomsten hebben m.b.t. het kunnen inschatten of een mens wel of niet te vertrouwen is.
pi_218939905
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 01:10 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik weet niet helemaal zeker of het klopt. Ik heb begrepen dat honden wel snappen dat katten en ook mensen andere diersoorten zijn dan zij zelf. Katten daarentegen hebben een heel ander soort beleving.

Katten zien dieren en mensen waarbij ze zich vertrouwd voelen of als vader- of moederfiguur of ze stellen zich zelf als zodanig op. Ze zien niet echt onderscheid tussen verschillende diersoorten. In de ogen van de kat ben je of een vriend of een vijand.

Honden zijn roedeldieren en maken het onderscheid tussen diersoorten wel. Op dat gebied zou je kunnen zeggen dat honden intelligenter zijn.

Wat betreft jagen vind ik katten veel efficienter: heel onverschrokken en moedig en heel goed ontwikkelde reflexen. Honden kunnen wel beter ruiken dan katten, echter wat betreft de andere zintuigen leggen ze het zwaar af tegenover katten.

Ik vind honden en katten wel overeenkomsten hebben m.b.t. het kunnen inschatten of een mens wel of niet te vertrouwen is.
Honden jagen graag met groep honden en of mens. Dat maakt hen juist effectiever dan enkeling die op jaagt.
Zowel kat en honden kun je wel iets aanleren. Echter hond is makkelijker te doen dan kat.

Honden hebben eigenlijk meer gemeen met mens dan kat, dat komt door Evolutionair ontwikkeling. Een uniek samenwerking met mens, hierdoor werd mens ook succes met jagen. Daartegen hebben honden zijn zelfstandigheid opgeven voor de zekerheid.

Kat heeft nog steeds zelfstandigheid, maar maken graag misbruik van mens emoties.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218939979
Honden blaffen, katten niet.
pi_218940098
De kat vermaakt mij meer dan een hond. Honden doen veel hetzelfde.

VB:
Hond ligt vaak op dezelfde plek, kat steeds een andere door het jaar heen.

Hond luistert vrijwel altijd, kat vind er het zijne van en daardoor vaak genoeg niet.

Hond komt vrijwel altijd bij snoep, ook bij een crimineel. Katt kijkt meer de kat uit de boom.

Honden en katten, beiden leuk maar momenteel vermaakt een kat mij meer met zijn eigenzinnige gedrag en onvoorspelbaarheid.

Kat verzint iedere keer een nieuw spelletje. Honden doen staartschudden, beetje hijgen, blaffen en dan voorspelbasr.
Baasje komt thuis de hond wacht je op.

Die luie kat kijk je aan en doet zijn ding. Blijft liggen of loopt naar de bak. Mauw mauw moet eten.
pi_218940489
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 01:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Kat heeft nog steeds zelfstandigheid, maar maken graag misbruik van mens emoties.
Zo interpreteren mensen dat.

Voorbeeld. De kat kan zelf naar binnen door het kattenluik, maar miauwt buiten net zolang totdat het baasje de deur voor hem opendoet. "Zo zie je maar weer. Een hond heeft een baas en een kat heeft personeel!" De echte reden is dat het niet prettig voelt voor de kat om via het luikje naar binnen te gaan ivm zijn snorharen.

Een kat is geen roedeldier en snapt het concept "baasje gehoorzamen = beloning" niet. De katten van mijn buren mogen niet naar boven op de slaapkamers. Dat is altijd jarenlang zo geweest. Toch proberen ze elke keer weer naar boven te gaan. Als de buurvrouw dan streng "Nee!" roept, gehoorzamen ze wel.

Ik denk dat de kat het interpreteert zo van "Nee, jij mag daar niet komen, want dat is mijn territorium!" Dan gehoorzamen ze in de zin van dat ze de mens die veel groter is als een te sterke tegenstander zien. Maar ze blijven het toch proberen, want ze hebben het nodig om hun omgeving te inspecteren. Ze willen elk plekje daarvan kunnen onderzoeken.

Voor zowel honden als katten geldt: als je liefde en affectie geeft, krijg je dat absoluut terug. Daarom kunnen honden en katten vaak ook binnen één gezin samenleven. Ik vind het daarbij ook bijzonder dat ze allebei de lichaamstaal van de ander kunnen begrijpen. De hond snapt op den duur dat als de staart van de kat omhoog staat, de kat vriendelijk is naar hem, terwijl dat bij een hond iets heel anders betekent. Andersom snapt de kat weer dat als de hond met zijn staart kwispelt, de hond speels en enthousiast en niet bedreigend is zoals dat bij andere katten wel het geval is.

Maar er zal altijd wel enige rivaliteit zijn.
pi_218941289
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 04:57 schreef Invisibli het volgende:
De kat vermaakt mij meer dan een hond. Honden doen veel hetzelfde.

VB:
Hond ligt vaak op dezelfde plek, kat steeds een andere door het jaar heen.

Hond luistert vrijwel altijd, kat vind er het zijne van en daardoor vaak genoeg niet.

Hond komt vrijwel altijd bij snoep, ook bij een crimineel. Katt kijkt meer de kat uit de boom.

Honden en katten, beiden leuk maar momenteel vermaakt een kat mij meer met zijn eigenzinnige gedrag en onvoorspelbaarheid.

Kat verzint iedere keer een nieuw spelletje. Honden doen staartschudden, beetje hijgen, blaffen en dan voorspelbasr.
Baasje komt thuis de hond wacht je op.

Die luie kat kijk je aan en doet zijn ding. Blijft liggen of loopt naar de bak. Mauw mauw moet eten.
EN kadden zijn atletischer en behendiger, ware ninja's _O_
Kadden zijn verfijnd, honten zijn lomp.
EN honten stinken, als je ze aait aan je vingers maar ook uit hun bek :r
pindazakje
  zondag 5 oktober 2025 @ 10:26:22 #11
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218941302
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 00:57 schreef StateOfMind het volgende:
Met honden heb je veel meer directe interactie en een diepere band.

Je kunt ze zoveel leren en zijn je trouwste kameraad die er is.

Katten zijn toch afstandelijker.
Met mijn ragdoll kan ik telepathisch communiceren. Wat nou afstandelijk?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 5 oktober 2025 @ 10:33:47 #12
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218941359
Katten kun hun peopgaatje schoon likken
Want het wetboek ken ik ook
  zondag 5 oktober 2025 @ 11:42:52 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218941858
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 01:10 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik zie dat juist omgekeerd : honden zien alle fauna die geen hond is als een vreemd soort hond, en is daarom ook makkelijk in een gezin te integreren, omdat het toch een roedel is, zij het met wat aparte andere honden.

Een kat ziet een mens niet als vreemde kat, en katten hebben ook een aparte taal ontwikkeld om met mensen te spreken : het miauwen. Als ik een nieuwe kat in mijn groep opneem is het een mijlpaal als hij of zij met me begint te communiceren in kleine prr- of mekker-geluidjes, i.p.v. miauwen.

Katten kunnen ook met mensen samenleven zonder een nauwe relatie, het zijn dan meer kostgangers dan familieleden; voor honden zou dat ondenkbaar zijn. Een relatie met een kat opbouwen lijkt veel meer op het opbouwen van een relatie met een medemens : het is gebaseerd op wederzijds respect.

Doe je het goed met een kat, dan krijg je wel een echte relatie :
• Als ik thuiskom na een paar uur weggeweest te zijn, dan is binnen een minuut of twee de hele groep buiten om mij te begroeten; de enige die tegenwoordig wat echterblijft is Hummeltje, maar die is doof, dus moet mijn thuiskomst afleiden uit het gedrag van de rest. Ze kennen het geluid van mijn auto, en van de remmen van de twee fietsen waarop ik het meeste rijd.
• Soms loop ik met de groep naar de singel aan de andere kant van het huizenblok, en dan komen ze allemaal mee met het "familie-uitje".

Ik zie katten als intelligenter dan honden : ze kunnen allerlei soorten samenlevings-vormen met mensen hebben, honden moeten in een roedel leven waar alle onderlinge verhoudingen ins een strakke hierarchi zijn vastgelegd.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 6 oktober 2025 @ 00:56:16 #15
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218948867
Het schijnt dat intelligente honden qua intelligentie op het niveau van een 7 jarige zitten.

Ik heb nu een boerenfoxje, die sowieso als intelligent te boek staan.

Elke hond kun je natuurlijk dingen en commando's leren, maar verbanden leggen is een ander verhaal.

Mijn hond heeft een stuk of 10 speeltjes, elk met een eigen naam (botje, touw, schaap, eend, kip etcetera).
En met sommige speeltjes speelt ze dagelijks, met andere soms maanden niet.
En als ik dan zeg, zoek *insert speeltje, dan zie je haar de kamer rondkijken, even denken, en dan komt ze met het juiste speeltje aanlopen.
Ook al heeft ze die maanden niet meer aangeraakt _O_

Recent voorbeeld: mijn hond vind het fantastisch om in de auto met haar kop uit het raam te hangen.

Maar nu het herfst is, heb ik de ramen dicht in de auto.

En regelmatig gaat ze nu klaar staan voor het dichte raam, en kijkt vervolgens rechtstreeks naar de plek in mijn deur, waar de knoppen zitten om de ramen te openen.

Dus ze heeft het verband gelegd tussen die exacte plek, en het open gaan van het raam _O_ _O_ _O_

Geweldig :D
A murky, forgotten land.
pi_219004835
Uiteindelijk doe je met een hond wel veel meer samen tijd besteden. Dat is een wandel maatje.
Die draait echt mee met het gezin en is een onderdeel van je routines.

We hebben 2 katten die niet buiten komen.
Shadow is ook praktisch een hond qua betrokkenheid. Die begroet je bij de deur, zit echt klaar als hij hoort dat je eraan komt.
Zelfs als je de auto voor de deur parkeert. :Y
Hij is altijd in de buurt, boven of beneden. ‘Brengt’ de kinderen naar bed, zit op een Krabton aan tafel, kijkt mee als je gaat douchen of wandelt mee naar zolder wanneer je was ophangt.
Echt een schaduw dus! O+

Oscar is wat afstandelijker. Die zegt wel gedag wanneer je ‘s morgens beneden komt maar tegelijk blijft hij gerust een halve dag ergens in de krabpaal liggen. :')
Veel meer op zichzelf.

Overigens maakt een binnen - of een buitenkat wel verschil natuurlijk.
pi_219004847
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 10:26 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Met mijn ragdoll kan ik telepathisch communiceren. Wat nou afstandelijk?
Ragdolls zijn net als Maine Coons halve kinderen. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')