https://www.bnr.nl/nieuws(...)ote-steden-verbindenquote:Ambitieus Europees hogesnelheidsnetwerk moet alle grote steden verbinden
Auteur: BNR Webredactie | 3-10-2025
Als het aan de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) en de Europese Commissie ligt, moet over twintig jaar een ambitieus Europees hogesnelheidsspoorwegnetwerk alle grote steden verbinden. Het project, met een geraamde kostenpost van 546 miljard euro, omvat meer dan 49.400 kilometer spoor.
Het Comité voor duurzaam vervoer en toerisme van de Europese Commissie ziet treinreizen als een topprioriteit voor groener en veerkrachtiger vervoer. Volgens Alberto Mazzola, uitvoerend directeur van de CER, zal de Europese Commissie op 21 oktober een masterplan presenteren voor hogesnelheidsverbindingen tussen alle hoofdsteden en grote steden. 'Wij denken dat dat haalbaar is', aldus Mazzola aan Euronews.
Ook stedelijke agglomeraties van ongeveer 250.000 inwoners moeten bij het project worden betrokken. Daarnaast moeten kleinere steden langs de spoorlijnen, waar treinen met snelheden van 250 tot 350 km per uur zullen rijden, eveneens van het netwerk profiteren.
Ruggengraat van het Europese reizen
Mazzola verwacht dat bij langeafstandsreizen in Europa in de toekomst de helft van de reizigers de hogesnelheidstrein zal nemen, terwijl twintig procent kiest voor de conventionele trein. Het spoor zou daarmee de ruggengraat van het Europese reizen worden. Het verschil is groot: een reiziger legt in zes uur met een gewone snelheid van 50 km/u ongeveer 300 kilometer af, terwijl dat met een hogesnelheidstrein van 250 km/u kan oplopen tot 1.500 kilometer. China laat volgens de uitvoerend directeur zien hoe effectief zo'n netwerk kan zijn, en ook in Spanje, Frankrijk en Italië functioneren hogesnelheidstreinen zeer goed.
Investeringen worden belemmert
Volgens Mazzola belemmert het huidige tekort aan spoorweginfrastructuur in Europa de noodzakelijke investeringen van zowel de publieke als de private sector. Hij wijst erop dat Europa vandaag de dag minder spoorlijnen heeft dan direct na de Tweede Wereldoorlog, gemiddeld 15 tot 20 procent per land. Ter vergelijking: de aanleg van waterwegen is in die periode juist met zo'n 80 procent toegenomen.
Europa telt momenteel ongeveer 200.000 kilometer spoor, waarvan 5 tot 10 procent verzadigd is. Dat betekent dat er weinig ruimte is om extra treinen in te zetten zonder bestaande verbindingen te schrappen.
Kosten
Het plan voor het Europese hogesnelheidsspoorwegnetwerk kost naar schatting 546 miljard euro. Volgens de CER kunnen de middelen komen uit Europese en nationale programma's, maar ook uit defensie-uitgaven die aan infrastructuur zijn gereserveerd.
De oorlog in Oekraïne laat zien hoe cruciaal het spoor kan zijn, benadrukt Mazzola. 'Tijdens het conflict werd het spoor zelfs het 'tweede leger' genoemd: zonder rails kwam er niets in beweging.' In de eerste weken zijn zo'n 6 miljoen Oekraïners per trein vervoerd, waarbij het netwerk een sleutelrol speelde bij zowel de evacuatie van vluchtelingen als hun terugkeer naar Europa.
quote:Volgens de CER kunnen de middelen komen uit Europese en nationale programma's, maar ook uit defensie-uitgaven die aan infrastructuur zijn gereserveerd
https://www.nu.nl/economi(...)fensie-uitgaven.htmlquote:Het Comité voor duurzaam vervoer en toerisme van de Europese Commissie ziet treinreizen als een topprioriteit voor groener en veerkrachtiger vervoer
quote:Europa moet zich snel herbewapenen om zijn eigen veiligheid te garanderen en Oekraïne te steunen, vindt de Europese Commissie. Daarom kwam Brussel dinsdag met plannen waarmee lidstaten hun defensie-uitgaven flink kunnen opschroeven. De Commissie noemt een bedrag van 800 miljard euro
Dat Amerika een praktisch niet bestaand treinnetwerk heeft maakt Europa niet het beste netwerk ter wereld. China is bijvoorbeeld dik aan het investeren. Stilstand is achteruitgang. Vliegtuigen vervangen door treinen zie ik ook als positief.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 07:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zwaar gestoord
Europa heeft al de beste trein netwerk te wereld .
Bekijk deze YouTube-video
Green deal waar Timmermans mee te maken heeft .
Daarom ben ik voor de nexit.
De liegen , bedriegen en oplichten van de bevolking.
Volgens mij doet de NS het toch niet zo slecht gezien het complexe netwerk in Nederland?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:25 schreef Red_85 het volgende:
Lijkt mij dat je ook de bestaande netwerken kan benutten.
Verder top idee. Met dit soort projecten is welvaart ontstaan.
Maar 1 ding wel: laat ns thuis. Please. Nodig Zwitsers en Japanners uit, maar niet ns.
Japanse bullet trainsquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:25 schreef Red_85 het volgende:
Lijkt mij dat je ook de bestaande netwerken kan benutten.
Verder top idee. Met dit soort projecten is welvaart ontstaan.
Maar 1 ding wel: laat ns thuis. Please. Nodig Zwitsers en Japanners uit, maar niet ns.
Nou, als ze er een compleet nieuw spoornet voor aan moeten leggen kan het wel eens zo lang gaan duren vrees ik...quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:47 schreef theunderdog het volgende:
Prima idee, maar: over 20 jaar.......
Begrijp dat het flink tijd kost, alleen het mag toch wel een beetje snelheid achter zitten?
We praten in Nederland al decennia over de Lelylijn en haar voorgangersquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:47 schreef theunderdog het volgende:
Prima idee, maar: over 20 jaar.......
Begrijp dat het flink tijd kost, alleen het mag toch wel een beetje snelheid achter zitten?
Kan sneller, op de "China" manier..quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We praten in Nederland al decennia over de Lelylijn en haar voorgangers
Als dit in twintig jaar lukt zou het echt een grootse wereldprestatie zijn.
Ik ben voor
Jij denkt dat ze vanaf vandaag er 20 jaar lang elke dag mee bezig zijn? ahaha welnee joh.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:52 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Nou, als ze er een compleet nieuw spoornet voor aan moeten leggen kan het wel eens zo lang gaan duren vrees ik...
Nou.. jippiequote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We praten in Nederland al decennia over de Lelylijn en haar voorgangers
Als dit in twintig jaar lukt zou het echt een grootse wereldprestatie zijn.
Ik ben voor
Tja, die sla ik liever even over…quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:53 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Kan sneller, op de "China" manier..
Een video waarin de verteller stelt dat het Europese netwerk zeer goed is… hihaho, geweldige bron hoor. Om te lachen bedoel ik dan, als je ooit internationaal hebt gereisd in Europa dan weet je dat het internationale netwerk belachelijk slecht is. Alleen al in west Europa, in Oost Europa is het daarbovenop ook nationaal gezien ruk.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 07:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zwaar gestoord
Maar het meeste is geen HSL. Verbinding Amsterdam-Arnhem-Frankfurt is bijvoorbeeld vanaf Keulen pas HSL-spoor.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 07:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zwaar gestoord
Nee, dat denk ik niet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze vanaf vandaag er 20 jaar lang elke dag mee bezig zijn? ahaha welnee joh.
Ze willen dat de hoge snelheids treinen een volwaardig alternatief word voor vliegen in Europa. Iets wat een goed plan is. Vliegen levert veel vervuiling op, veel overlast en veel ruimte neemt het in.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 07:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zwaar gestoord
Dus een EU netwerk met 1 standaard. En stoppen met belastingvrijstelling op Kerosine.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:21 schreef hunterrnl het volgende:
Het is allemaal leuk op papier, maar nadelen blijven gewoon aan de trein. Het is duur, inflexibel en dan heb je alle losse treinorganisaties nog die zelfs het huidige netwerk al niet volop benutten, geld gebrek of ego. Vooral de Fransen zijn aardig moeilijk op dat vlak.
Altijd diezelfde smoes.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 10:43 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Volgens mij doet de NS het toch niet zo slecht gezien het complexe netwerk in Nederland?
Ego. Vooral.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:21 schreef hunterrnl het volgende:
Het is allemaal leuk op papier, maar nadelen blijven gewoon aan de trein. Het is duur, inflexibel en dan heb je alle losse treinorganisaties nog die zelfs het huidige netwerk al niet volop benutten, geld gebrek of ego. Vooral de Fransen zijn aardig moeilijk op dat vlak.
AMS FRA missen we nog. 2 grote financiele centra. Directe hoge snelheids verbindingen hebben wel een roi. Kan je ook doortrekken naar ZRH. Ook handig voor de wintersporters.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:16 schreef Aether het volgende:
Half jaar geleden:
The European tube: Inside the project to launch a continent-wide rail system
21st Europe’s Starline network plans to connect 39 destinations in European countries - with lines reaching the UK, Turkey and Ukraine too.
https://www.euronews.com/(...)-rail-system-by-2040
[ afbeelding ]
No shit Sherlock!quote:Het verschil is groot: een reiziger legt in zes uur met een gewone snelheid van 50 km/u ongeveer 300 kilometer af, terwijl dat met een hogesnelheidstrein van 250 km/u kan oplopen tot 1.500 kilometer.
Nog even los van het feit dat de grond in een groot deel van Nederland niet geschikt is voor hoge snelheidstreinen zonder enorme investeringen om de boel te verstevigen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 15:45 schreef ACT-F het volgende:
Totdat iedereen die de spoorlijn in de achtertuin krijgt de hakken in het zand zet, dan begint het gepolder met als eindresultaat peperdure tunnels en een budgetoverschrijding die het viervoudige is van het begrootte bedrag. Begin eerst maar eens draagvlak voor belastingverhogingen te krijgen. Succes!
Dit geldt vooral voor de veen- en kleigronden in het westen en noorden van Nederland. Op de zandgronden in het zuiden en het oosten speelt dit probleem nauwelijks.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 19:23 schreef AchJa het volgende:
Nog even los van het feit dat de grond in een groot deel van Nederland niet geschikt is voor hoge snelheidstreinen zonder enorme investeringen om de boel te verstevigen.
Dat maakte de HSL ook zo prijzig omdat het volledig gefundeerd is met beton, maar we kunnen nu wel maar liefst 1,5 minuut 300 km/u rijdenquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 19:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nog even los van het feit dat de grond in een groot deel van Nederland niet geschikt is voor hoge snelheidstreinen zonder enorme investeringen om de boel te verstevigen.
Niemand zit dan ook op die fucking Lelylijn te wachten hier, opflikkeren met die zooi!quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 19:42 schreef Cockwhale het volgende:
Hoelang horen we dit soort bullshit nou al? Ze kunnen niet eens een HSL aanleggen in Nederland van Groningen naar Den Haag, terwijl dat ook al sinds de jaren 90 geblèrd wordt
Ik heb de bouw van de HSL tussen Schiphol en Rotterdam dan ook altijd waanzin gevonden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 20:04 schreef ACT-F het volgende:
Dat maakte de HSL ook zo prijzig omdat het volledig gefundeerd is met beton, maar we kunnen nu wel maar liefst 1,5 minuut 300 km/u rijden
Bepaalde mensen hebben nu wel iets moois op hun cv staan. Anderen hadden het nakijken:quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 20:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb de bouw van de HSL tussen Schiphol en Rotterdam dan ook altijd waanzin gevonden.
Voor de afspraken met België en Frankrijk over de te behalen reistijden was dat ook totaal niet nodig. Die afspraken gingen over reistijden, vanaf België en Frankrijk gerekend, tot Rotterdam, en niet verder.
Het geld dat besteed is aan de HSL tussen Schiphol en Rotterdam had beter besteed kunnen worden aan verbetering van het bestaande spoor. Daar hadden we veel meer aan gehad.
De Duitsers kunnen er ook wat van hoor. Weliswaar vracht, maar hoe lang zijn ze niet al bezig om de betuwelijn goed te ontsluiten in Duitslandquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:21 schreef hunterrnl het volgende:
In Europa scheelt het echt per land: Nederland vrij goed. Belgie vrij slecht. Frankrijk: behoorlijk goed. Duitsland: was goed, maar na 20+ jaar geen investeringen is dat redelijk in elkaar gevallen, dus nu slecht.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:00 schreef embedguy het volgende:
[..]
Een video waarin de verteller stelt dat het Europese netwerk zeer goed is… hihaho, geweldige bron hoor. Om te lachen bedoel ik dan, als je ooit internationaal hebt gereisd in Europa dan weet je dat het internationale netwerk belachelijk slecht is. Alleen al in west Europa, in Oost Europa is het daarbovenop ook nationaal gezien ruk.
Edit: ik heb nog even wat verder gezocht naar hoe het in de us is. Daar is het inderdaad al helemaal ruk. Grappig om te zien dat verschil, tnx voor het inzicht.
On topic: Prima idee, om hier een deeltje van het defensie budget aan te besteden.
Niet mee eens. Een hsl netwerk tussen de Europese hoofdsteden zou veel vlieg kilometers besparen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 20:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik heb de bouw van de HSL tussen Schiphol en Rotterdam dan ook altijd waanzin gevonden.
Voor de afspraken met België en Frankrijk over de te behalen reistijden was dat ook totaal niet nodig. Die afspraken gingen over reistijden, vanaf België en Frankrijk gerekend, tot Rotterdam, en niet verder.
Het geld dat besteed is aan de HSL tussen Schiphol en Rotterdam had beter besteed kunnen worden aan verbetering van het bestaande spoor. Daar hadden we veel meer aan gehad.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben ook een groot voorstander van de bouw van een Europees netwerk van hogesnelheidslijnen. Maar we moeten geen onzinnige projecten gaan uitvoeren.quote:Op zondag 5 oktober 2025 00:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Niet mee eens. Een hsl netwerk tussen de Europese hoofdsteden zou veel vlieg kilometers besparen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |