boegschroef | vrijdag 26 september 2025 @ 08:36 |
Mijn nieuwe huis heeft een verwarmings systeem die ik niet helemaal begrijp, navragen bij de vorige eigenaar heeft neit veel zin omdat ik denk dat hij het ook niet helemaal begreep (vandaar ook de enorm hoge stookkosten die hij altijd had) De situatie: Mijn nieuwe huis (uit 1984) heeft van origine lucht verwarming. Later in 2008 is hier vloerverwarming bij aangesloten (en de ketel is daarbij ook vervangen (itho daaldrerop 32/80)) De ketel heeft 2 zones maar enkel 1 (kamer) thermostaat de luchtverwarming zit op zone 1 de vloerverwarming op zone 2. Deze week was het zo ver en de verwarming ging voor de eerste keer aan maar we merkte al snel dat de vloerverwarming het niet deed, eenmaal bij de ketel zag ik dat de stekker van de pomp eruit was.eenmaal de stekker erin en de vloerverwarming begon op te warmen. Echter wordt deze niet geregeld door de kamer thermostaat en staat deze nu dus 24/7 te draaien waarbij gedurende de nacht de temperatuur bleef stijgen en het huis in de ochtend ineens 23+ graden is. (De luchtverwarming op zone 1 wordt wel geregeld door the kamer thermostaat) Nu heb ik de stekker er maar weer uitgehaald. Nu ben ik de documentatie van de ketel aan het doorlezen en de aansluiting die is gekozen is: "2 zones zonder 2e kamerthermostaat" waarbij volgens het plaatje ook de luchtverwarming op zone 1 en de vloerverwarming op zone 2 zit. Dus het is juist aangesloten volgens deze beschrijving. Naast het hoge gasgebruik lijkt me dit toch een rare instelling/installatie of gebruiken we het systeem verkeerd? | |
embedguy | vrijdag 26 september 2025 @ 09:39 |
Voor die genen die ook benieuwd zijn: Op blz 28 van deze handleiding van de ketel staat de opzet van ts uitgetekend: https://ithodaalderop.com(...)tie%20Combifort2.pdf Edit: oh wacht, dit is volgens mij de nieuwere versie van die van ts. Excuus. @TS kan jij een linkje delen? [ Bericht 19% gewijzigd door embedguy op 26-09-2025 10:00:37 ] | |
embedguy | vrijdag 26 september 2025 @ 09:55 |
Edit: oh wacht, de handleiding die ik bekeek is volgens mij de nieuwere versie van die van ts. Excuus. Wellicht slaat onderstaande dus nergens op (behalve de laatste zin, die blijft geldig ![]() Disclaimer: ik heb er eigenlijk niet genoeg verstand van om er iets over te zeggen, maar daar is het fok! Voor. Voldoet je systeem wel aan deze eis uit de handleiding? Het verbaast me dat er schijnbaar een aparte stekker bij de cv is voor de vloerverwarmingspomp. Je bedoelt dus ook dat er een externe pomp is? Die is niet ingetekent in het schema van de handleiding en dat zou niet voldoen aan de eisen op pagina 27 van de eerder gelinkte handleiding. Dat gezegd hebbende: dit systeem kan sowieso nooit heel goed werken zonder een tweede thermostaat toe te voegen. Dat laatste zou ik overwegen. [ Bericht 9% gewijzigd door embedguy op 26-09-2025 10:01:49 ] | |
boegschroef | vrijdag 26 september 2025 @ 10:26 |
Klopt, dit is het nieuwe model, maar volgensmij is dit deel gelijk. Dat moet ik thuis even in de installatie handleiding bekijken, maar het ziet er aardig hetzelfde uit. Ik zie dus ook niet hoe dit eigenlijk zou moeten werken. Maar wat ik ook zie is dat er in de loop der jaren wel dingen zijn aangepast (origineel zat er een optimizer op de vloerverwarming (jk opti-control), deze is weg, bekabeling zit er nog wel. Dus ik ga er vanuit dat de unit ooit is stuk gegaan) nu lees ik dat die ook met kamerthermostaat geleverd zijn, dus misschien was het vroeger ooit goed, toen is de thermostaat kappot gegaan en is die niet vervangen maar weggehaald? Ik zal zo nog wat plaatjes posten met de temperatuur, gasgebruik met en zonder vloerverwarming om een beter beeld te schetsen | |
Moonversion | vrijdag 26 september 2025 @ 10:38 |
De vloerverwarming kan een aparte pomp hebben, sommige pompen hebben een sensor die je op de aanvoerbuis plakt zodat de pomp alleen draait als de buizen warm zijn. Zijn de aanvoerbuizen naar je pomp ook daadwerkelijk de hele tijd warm? Staat je ketel ook te draaien als de thermometer in je huiskamer aangeeft dat het warm genoeg is? | |
boegschroef | vrijdag 26 september 2025 @ 11:42 |
Ja de aanvoerbuizen is daadwerkelijk 24/7 warm tot de pomp van de vloerverwarming. Daar zit wel een thermostaat op die voorkomt dat de vloerverwarming te warm wordt, maar dat is niet om te voorkomen dat de ketel uit gaat. Kortom als de pomp gaat draaien dan gaat de vloerverwarming 24/7 op max verwarmd worden. Dus ja op circuit 2 wel, circuit 1 gaat wel uit. zoals ook het design is van de ketel, het is niet dat de ketel niet reageerd op de huiskamer thermostaat, circuit 2 is zo aangesloten dat deze bewust die huiskamer thermostaat negeert | |
boegschroef | vrijdag 26 september 2025 @ 12:03 |
de beloofde plaatjes van de situatie: Legenda: rood is gas verbruik, oranje de kamertemperatuur. De verwarming staat tussen 6-8 en 18-22 ingesteld op 22 graden. Een normale dag zonder dat de vloerverwarmingspomp is aangesloten: ![]() (Werkt op zich netjes alleen blijven de tegels nu erg koud.) Zelfde schema alleen hier heb ik om ~19.00 de vloerverwarming aangesloten: ![]() Vervolgens, ondanks dat de vraag temperatuur 18 graden is en de echte temperatuur 22+ is, gaat de vloerverwaming vrolijk door de hele nacht: ![]() Waarbij ik de stekker er rond 10.30 er maar weer uitgetrokken heb aangezien hij maar blijft verwarmen (het dipje om 7 was een experiment door de thermostaat van de ketel lager te zetten, dit werkte heel even maar daarna ging die gewoon weer verder met verwarmen) | |
Watuntrik | vrijdag 26 september 2025 @ 13:05 |
Vloerverwarming staat meestal continue aan op comforttemperatuur omdat het veel energie kost een vloer van koud naar warm te verwarmen. Heeft ook lang nodig voordat je daar iets van merkt en effect heeft op de omgevingstemperatuur. Dan is het qua gasverbruik doorgaans voordeliger om de vloer continue op de ingestelde temperatuur te houden dan dagelijks opnieuw van koud op gewenste temperatuur te stoken. Dan zit er waarschijnlijk een thermostaat op de verdeler die de ketel schakelt op watertemperatuur van de vloerverwarming en is dan dus niet aangesloten op de kamerthermostaat voor omgevingstemperatuur. De invloed die de vloerverwarming op de omgevingstemperatuur heeft schakelt dan wel op de kamerthermostaat en zal door de dag wanneer dit systeem in gebruik is een besparing optreden die het enigermate weer gelijk trekt in vergelijk met het stoken zonder vloerverwarming. Wat met de huidige gasprijzen uiteindelijk voordeliger is moet je dan uitproberen. Maar elke dag de vloer van koud naar warm opstoken is doorgaans niet voordeliger. In comfort leven met ook nog eens warme voetjes zal zeker zijn prijs hebben en iets meer kosten dan de vloerverwarming geheel uit te schakelen. Hoe dit prijstechnisch zal werken moet je even uitproberen. | |
hilliebillie | vrijdag 26 september 2025 @ 13:33 |
In ons vorige huis hadden we iets dergelijks ook gehad. Waar de radiatoren stopten met verwarmen als de temperatuur bereikt was (op de boven verdieping) bleef de vloerverwarming (beneden) doorloeien. Ook echt knetter heet. De continu ingestelde temperatuur was 20 (of 21 weet het niet meer precies) graden. Maar toen ik een keer terug kwam van het werk was het gewoon bijna 28 graden binnen. Hier hadden we destijds het evo-home systeem. Met in elke ruimte een aparte voeler en een apart in te stellen temperatuur. We hebben daar toen (weer terug) iets ingebouwd voor de vloerverwarming. En toen werkte het redelijk. Dan ging de vloerverwarming alleen nog door als er in een andere ruimte wel warmtevraag was. Maar dat was niet zo vaak, dus was oké voor ons. En we hadden de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming wat omlaag gezet. Zodat áls hij toch door ging met verwarmen het niet meteen kneitertje heet werd. Dus wellicht dat dat nog een oplossing kan zijn? Aanvoertemp omlaag en een (ander soort?) vloerverwarmingverdeler er tussen? | |
TheFreshPrince | vrijdag 26 september 2025 @ 13:52 |
Als de vloerverwarming in de ruimte is waar de hoofdthermostaat hangt (woonkamer), zou ik daar op regelen (1 thermostaat) en de rest van de ruimte op flow inregelen. Bij een woning waar de isolatie boven en beneden redelijk in balans is moet dat wel lukken. |