FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Ook BP stopt met bouw van fabriek in Rotterdams havengebied
Kapitein_Scheurbuikdinsdag 23 september 2025 @ 12:47
Binnenkort zijn we voor alles wat enigszins met zware industrie, chemie, petrochemie te maken heeft VOLLEDIG afhankelijk van het buitenland. Dit is het resultaat van een overheid die hun bewindslieden selecteert op basis van hielenlikkerij en partijloyaliteit.

Totaal krankzinnig beleid leidt er toe dat er geen investeringen meer worden gedaan. Door alle absurde regels is er gewoon geen sluitende businesscase meer te maken. De schade van de afgelopen 20 jaar gaat nog generaties doorwerken.

quote:
BP stopt met de bouw van een fabriek voor duurzame vliegtuigbrandstof in Rotterdam. Het is de zoveelste tegenslag voor het Rotterdamse havengebied.

Maandag liet een woordvoerder weten dat de bouw in Rotterdam niet meer doorgaat. BP kondigde in februari van dit jaar al aan dat de focus meer zou gaan naar winstgevende activiteiten in olie en gas.

Begin deze maand liet Shell al weten dat de bouw van een biobrandstoffabriek in Pernis wordt afgeblazen. Volgens de gemeente Rotterdam gaat "de leegloop van investeringen en bedrijven" in de Rotterdamse haven in een "steeds zorgelijker tempo" door.

Zo ging een plan van BP voor een groene waterstoffabriek in Rotterdam eerder al niet door. Ook Mitsubishi Gas Chemical kondigde vorige week aan de bouw van een fabriek stil te leggen, terwijl ExxonMobil investeringen in een plasticrecyclingproject opschort.

Eerder dit jaar legden ook Gunvor, Tronox, LyondellBasell, Westlake en Indorama hun productie stil. De gemeente Rotterdam spreekt van een "steeds verontrustendere trend", waarbij investeringen in de Rotterdamse haven afnemen. Havenwethouder Robert Simons en gedeputeerde Arne Weverling van de provincie Zuid-Holland roepen het kabinet en de Tweede Kamer op tot versneld ingrijpen.

Volgens Weverling verliest Nederland het in Europa op het gebied van investeringsklimaat. "Hoge stroomkosten, netcongestie en complexe regelgeving maken het voor bedrijven steeds moeilijker om hier rendabel en duurzaam te investeren. Ondertussen kiezen ze massaal voor landen waar de randvoorwaarden beter zijn en de nationale overheid meer meedenkt."

https://www.nu.nl/economi(...)ams-havengebied.html

Nederland het beste jongetje van de klas, ondertussen gaan hoogwaardige bedrijven de grens over.

Een overheid die mee denkt? Die hebben we in Nederland niet. Hier hebben we Rob Jetten en Sophie Hermans als bewindspersonen op dit belangrijke dossier.

Stoethaspels die niet eens de meest basale kennis hebben over de onderwerpen waar ze minister van zijn. En nou, we merken het, het ene destructieve besluit na het andere, als er al iets besloten wordt. Het is werkelijk ongekend.
torentjedinsdag 23 september 2025 @ 12:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2025 12:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Binnenkort zijn we voor alles wat enigszins met zware industrie, chemie, petrochemie te maken heeft VOLLEDIG afhankelijk van het buitenland. Dit is het resultaat van een overheid die hun bewindslieden selecteert op basis van hielenlikkerij en partijloyaliteit.

Totaal krankzinnig beleid leidt er toe dat er geen investeringen meer worden gedaan. Door alle absurde regels is er gewoon geen sluitende businesscase meer te maken. De schade van de afgelopen 20 jaar gaat nog generaties doorwerken.
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)ams-havengebied.html

Nederland het beste jongetje van de klas, ondertussen gaan hoogwaardige bedrijven de grens over.
De bedrijven brengen toch slechts arbeid voor mensen? Arbeid waarvan slechts de vijanden van de vrede flink van profiteren.
Dat moet men als vredelievend land niet willen.
215dinsdag 23 september 2025 @ 13:36
Oh, moet je eens opletten wat er in Pernis gaat gebeuren als de EV binnenkort de ice vrijwel geheel gaat verdringen in nieuwe aanschaf. Het punt is erg dicht bij dat voor alle klassen een ev goedkoper is dan ice en dan gaat het opeens heel erg hard.

Pernis gaat dan in vijftien a twintig jaar afbouwen en zullen ze op zoek moeten naar een nieuw verdien model.
bleibleidinsdag 23 september 2025 @ 13:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:36 schreef 215 het volgende:
Oh, moet je eens opletten wat er in Pernis gaat gebeuren als de EV binnenkort de ice vrijwel geheel gaat verdringen in nieuwe aanschaf. Het punt is erg dicht bij dat voor alle klassen een ev goedkoper is dan ice en dan gaat het opeens heel erg hard.

Pernis gaat dan in vijftien a twintig jaar afbouwen en zullen ze op zoek moeten naar een nieuw verdien model.
Wat is "ice" in deze context?
xzazdinsdag 23 september 2025 @ 13:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat is "ice" in deze context?
ICE
Knipoogjedinsdag 23 september 2025 @ 13:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat is "ice" in deze context?
Internal Combustion Engine?
Straatcommando.dinsdag 23 september 2025 @ 13:47
Wanneer idealisme en realisme botsten. Een land draait niet op dozenschuivers, programmeurs en café latte's. Alsof we nog een beetje meedobberen op ons in het verleden behaalde resultaten.
Glazenmakerdinsdag 23 september 2025 @ 13:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Wanneer idealisme en realisme botsten. Een land draait niet op dozenschuivers, programmeurs en café latte's. Alsof we nog een beetje meedobberen op ons in het verleden behaalde resultaten.
De stemmer koos voor boeren ipv hoogwaardige bedrijven en woningen en krijgt geen van beide.
MisterFoxdinsdag 23 september 2025 @ 13:52
Ik geef BP en andere hoogwaardige bedrijven helemaal gelijk. Slecht vestigingsklimaat.
TheFreshPrincedinsdag 23 september 2025 @ 13:56
Groene waterstof is (zonder bakken subsidie) economisch totaal niet interessant, dat is de reden dat BP er vanaf ziet.
Idem voor de biobrandstoffabriek, wat ook nog eens akkerbouwbouwgrond vreet.

Je hebt ongeveer 2m2 akkerbouwbouwgrond nodig voor 1 liter biodiesel.

Er zijn 800.000 diesels in Nederland die ieder zo'n 25.000km afleggen.
Je hebt dan (800.000 x 25.000 x 2) / 20 = 2.000.000.000m2 nodig voor alleen dieselauto's

Je zou dan al 32% van alle akkerbouwgrond in Nederland moeten inzetten voor alleen diesel personenwagens.
En die zijn maar ~10% van het wagenpark...
myShizzledinsdag 23 september 2025 @ 14:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Groene waterstof is (zonder bakken subsidie) economisch totaal niet interessant, dat is de reden dat BP er vanaf ziet.
Idem voor de biobrandstoffabriek, wat ook nog eens akkerbouwbouwgrond vreet.

Je hebt ongeveer 2m2 akkerbouwbouwgrond nodig voor 1 liter biodiesel.

Er zijn 800.000 diesels in Nederland die ieder zo'n 25.000km afleggen.
Je hebt dan (800.000 x 25.000 x 2) / 20 = 2.000.000.000m2 nodig voor alleen dieselauto's

Je zou dan al 32% van alle akkerbouwgrond in Nederland moeten inzetten voor alleen diesel personenwagens.
En die zijn maar ~10% van het wagenpark...
confused-math.gif
koffiekoekjesdinsdag 23 september 2025 @ 14:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Wanneer idealisme en realisme botsten. Een land draait niet op dozenschuivers, programmeurs en café latte's. Alsof we nog een beetje meedobberen op ons in het verleden behaalde resultaten.
Een land kan prima draaien op dozenschuivers, programmeurs en café latte's. Moet je alleen geen ruzie maken met andere landen.
Digi2dinsdag 23 september 2025 @ 14:26
Zoals altijd, keert de wal het schip. Jammer genoeg loopt je daarbij meestal nogal wat schade op ;(
215dinsdag 23 september 2025 @ 15:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 13:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Wat is "ice" in deze context?
plofauto had ik eerst staan maar dat klonk wat negatief en de plofautosector plus de plofstof (brandstof uit olie) gaat het al zo moeilijk krijgen de komende vijf jaar en daarna zelfs rustig aan verdwijnen.