quote:Adrift
It’s the early 1970s, and a young British family is attempting to sail around the world when catastrophe strikes.The Robertsons have sold everything they own to embark on this trip. But their epic odyssey soon turns into a desperate fight for their lives in the middle of the Pacific Ocean. Dougal and Lyn, their teenage son Douglas, 12-year-old twins Sandy and Neil, and young hitchhiker Robin find themselves hundreds of miles from land, with few supplies, no radio contact, and surrounded by sharks. Drifting in the vast emptiness, they must rely on their instincts and harness the elements to survive. Yet even with deadly predators circling, they discover that sometimes their worst enemy is...themselves.
quote:De vergeten treinkaping
Op 2 december 1975 kapen zeven Molukse jongemannen uit Bovensmilde een trein bij het dorp Wijster. De gijzeling duurt twaalf dagen, er vallen drie doden. Nu, vijftig jaar later, kijken we met een nieuwe blik terug op de gebeurtenissen van toen.
In de 5-delige serie duiken journalisten Roy van Gool en Herma Boer in het verhaal van de kaping.
Zeker wel, heel mooi! Heb seizoen 2 ook nog niet geluisterd.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:34 schreef Blues het volgende:
De kunst van het verdwijnen. S02
[ afbeelding ]
Ik ga eerst S01 luisteren, ik kende deze pc niet, jullie?
[..]
Zeker een aanrader, en wie van binge houdt, dit is er zeker een waar je geboeid meerdere afleveringen achter elkaar kunt luisteren.quote:Op woensdag 21 januari 2026 11:18 schreef manny het volgende:
Kill list
Is wel eens genoemd inderdaad, maar wat mij betreft ook zeker een aanrader
quote:Een Nederlands meisje van 22 dat kampbewaakster wordt in Auschwitz. En ze is niet de enige. Wat hebben deze vrouwen gedaan, wat vertelden ze hun kinderen en hoe kijken de slachtoffers van nu naar de daders van toen? 25.000 Nederlanders zijn in de Tweede Wereldoorlog bij de Waffen SS. 24 worden bewaker van vernietigingskamp Auschwitz. Onder hen zijn negen vrouwen. Wie waren die vrouwen? Waarom gingen ze naar Auschwitz? En wat hebben ze daar gedaan? In de podcastserie ‘De Nederlandse bewaaksters van Auschwitz’ van AVROTROS en NPO Radio 1 gaan historisch onderzoeker Stijn Reurs en EenVandaag-verslaggever Harm van Atteveld op zoek naar het verhaal achter de namen die opduiken uit het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging in Den Haag. De vrouwen om wie het gaat blijken allemaal overleden, maar van enkele van deze vrouwen speuren de podcastmakers de kinderen op. Wat weten zij over het verleden van hun moeder? En hoe oordelen zij over het verleden van hun moeder? De gesprekken met de nazaten van de voormalige Aufseherinnen, de zoektocht van Reurs en Van Atteveld, het levensverhaal van de bewaaksters én de verhalen van de overlevenden van Auschwitz nemen de luisteraar mee naar een duister verleden dat doorwerkt tot de dag van vandaag.
quote:De vrouw die werd verdacht van psychische mishandeling in de geruchtmakende 'Marlotte-zaak' wordt niet vervolgd, meldt het OM dinsdag. De zaak maakte veel los door de populaire podcast Op zoek naar Marlotte.
De Zembla-podcast Op zoek naar Marlotte onderzoekt het verhaal van ex-vrijwilliger Annika over 'Marlotte'. Zij kwamen in 2020 met elkaar in contact via de Kindertelefoon. De dertienjarige 'Marlotte' vertelde Annika dat ze met ernstige verwondingen in het Brandwondencentrum in Beverwijk lag en door haar familie aan haar lot was overgelaten.
Annika had jarenlang contact met 'Marlotte' via WhatsApp, totdat ze het bericht kreeg dat het meisje was overleden. Ze zocht contact met journalisten van Zembla, die erachter kwamen dat 'Marlotte' nooit heeft bestaan. Een jonge vrouw, die zichzelf Roos noemt, had het hele verhaal verzonnen.
'Roos' werd eind september aangehouden op verdenking van psychische mishandeling. Het Openbaar Ministerie (OM) oordeelde dinsdag dat er "onvoldoende aanknopingspunten" zijn voor een strafbaar feit. De zaak tegen de vrouw wordt daarom geseponeerd.
Het OM benadrukt dat de lat voor een veroordeling voor psychische mishandeling hoog ligt. Wel zegt het OM zich te kunnen voorstellen dat de aangeefster zich bedrogen heeft gevoeld. Er werden twee aangiftes tegen 'Roos' gedaan.
Ik heb deze inmiddels afgerond. Het onderwerp is interessant genoeg, maar de podcast leverde weinig nieuwe informatie op. Niet bijzonder.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 12:43 schreef Jester65 het volgende:
Twee nieuwe podcasts die ik op m'n lijstje heb gezet:
[ afbeelding ]
[De Vergeten Treinkaping]
Of geritsel van papier.quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:43 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Ik heb deze inmiddels afgerond. Het onderwerp is interessant genoeg, maar de podcast leverde weinig nieuwe informatie op. Niet bijzonder.
En voor de zoveelste keer: ik hoef niet te horen hoe een mail getypt wordt. Sowieso ben ik geen fan van achtergrondgeluiden. Ook dat iemand ergens aanbelt en binnen wordt gelaten, voor mij heeft het alleen zin om dat te laten horen als het meerwaarde heeft voor de podcast. En dat is zelden het geval.
Ik heb hem niet beluisterd, maar die treinkapingen bij de punt en Bijlen zijn toch totaal niet vergeten?quote:Op dinsdag 27 januari 2026 13:43 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Ik heb deze inmiddels afgerond. Het onderwerp is interessant genoeg, maar de podcast leverde weinig nieuwe informatie op. Niet bijzonder.
quote:Wist je dat keizer Napoleon altijd een kip liet roosteren, voor het geval dat hij honger kreeg? Of dat Vikingen hun god Odin wel 200 verschillende namen gaven? In 'De Geschiedenis in 11 Fijne Feitjes' krijg je van Roelof de Vries en Michiel Eijsbouts de fijnste feitjes uit de geschiedenis. Elke week maken zij voor jou en elkaar een quiz over een nieuw historisch onderwerp waarover je misschien wel iets weet, maar nog niet het fijne! Aan de hand van die 11 fijne feitjes ben jij straks een heuse kenner. Ideeën, suggesties of aanvullingen? Mail naar 11FF@bnnvara.nl
Of fout gespeld zie ikquote:Op woensdag 28 januari 2026 13:06 schreef Jester65 het volgende:
Deze podcast gaat over de eerste kaping, die bij Wijster (tussen Beilen en Hoogeveen). Die wordt vaak verward met de kaping bij de Punt, 2 jaar later, die bloedig eindigde. Maar de conclusie was inderdaad ook dat deze kaping niet zozeer vergeten is, maar meer verward wordt.
Ik luisterde en hoorde ineens mn opa aan het woord.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:40 schreef TweedeKlum het volgende:
Aanrader.
https://podcastluisteren.(...)ksters-van-Auschwitz
De Nederlandse bewaaksters van Auschwitz.
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij is dood. Daarvoor had ik nog contact.quote:
Wat moet dat een gekke gewaarwording zijn geweestquote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:48 schreef -Spring het volgende:
[..]
Hij is dood. Daarvoor had ik nog contact.
Ik wist wel dat ie ooit een interview had gegeven, maar dacht dat dat destijds enkel live op de radio werd uitgezonden. Maar blijkbaar hebben ze er een stuk uit geknipt en voor de podcast gebruikt.
Ja, was alsof ie ineens onaangekondigd naast me stond. Heel intens.quote:Op zondag 1 februari 2026 12:54 schreef Meke het volgende:
[..]
Wat moet dat een gekke gewaarwording zijn geweest
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Iedere jonge voetbalfan droomt ervan prof te worden — volle stadions, juichende fans, roem en rijkdom. Maar achter die droom schuilt een harde werkelijkheid, vooral voor jonge voetbaltalenten. Zodra kinderen opvallen, belanden ze in een wereld van grote belangen, waarin clubs, trainers, zaakwaarnemers en zelfs ouders allemaal hun eigen agenda hebben. Een voetballend kind is een potentiële goudmijn in het voetbal van vandaag. Is dat het wel waard? In de AD-podcast De jacht op de jeugd duiken journalisten Fabian van der Poll, Hannah van der Wurff en Sjoerd Mossou in deze wereld. Ze onderzoeken hoe jonge spelers veranderen van fanatieke voetballertjes in potentiële profs, en wat de impact is van een systeem waarin kinderen behalve voetballer ook een investering zijn. Als vader van een voetballend kind, én voetbalfan, wat zou jij doen?
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 19:22 schreef -Spring het volgende:
[..]
Ik luisterde en hoorde ineens mn opa aan het woord.
Jeetje, dat lijkt me ook bizar. Hoorde je meteen dat hij 't was?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.in de haak.
Ja, dat kon niet missen.quote:Op maandag 2 februari 2026 14:54 schreef trui het volgende:
[..]
Jeetje, dat lijkt me ook bizar. Hoorde je meteen dat hij 't was?
https://pointer.kro-ncrv.nl/dreiging-op-de-egelshoekquote:Een dreigbrief waarin staat dat het genoeg is met het getreiter van bewoners. Het lijkt volledig uit de hand te lopen op bungalowpark De Egelshoek. De nieuwe eigenaar van het park accepteert niet dat mensen het hele jaar door in recreatiewoningen verblijven. Maar wat gebeurt er als mensen het dak boven hun hoofd dreigen te verliezen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |