Bron: nos.nlquote:Tientallen meldingen en aangiften na optreden Bob Vylan in Amsterdam
De politie in Amsterdam heeft tientallen meldingen en aangiften ontvangen naar aanleiding van het optreden van het punkrapduo Bob Vylan gisteravond in Paradiso. Tijdens het optreden riepen de Britten leuzen als "dood aan de IDF" (het Israëlische leger). Ook noemden ze de deze week vermoorde radicaal-rechtse Amerikaan Charlie Kirk "een stuk stront" en zouden ze "fuck de fascisten, fuck de zionisten. Ga ze vinden op straat" hebben geroepen.
Rond 10.00 uur waren er dertig meldingen gedaan bij de politie Amsterdam. Daar is niet bekend hoeveel mensen online of in een andere gemeente aangifte hebben gedaan.
Het CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël, riep bezoekers aan het einde van de ochtend op om massaal aangifte te doen. De organisatie doet zelf ook aangifte en overweegt aangifte tegen Paradiso voor medeplichtigheid.
Het Centraal Joods Overleg spreekt op X van "een oproep tot opnieuw een pogrom in de straten van Amsterdam". Het zegt dat het een kort geding zal aanspannen om optredens van Bob Vylan in Nijmegen en Tilburg tegen te houden als de poppodia Doornroosje en 013 besluiten om ze te laten doorgaan.
De politie zegt de aangiften te bespreken met het Openbaar Ministerie. Het OM moet beoordelen of de uitspraken strafbaar zijn. De Amsterdamse burgemeester Halsema zegt dat ze dat onderzoek wil afwachten, maar dat "artistieke vrijheid nooit kan betekenen dat concertbezoekers of Amsterdammers zich bedreigd voelen of dat er wordt opgeroepen tot haat of geweld".
Paradiso: je stem verheffen is noodzakelijk
Poppodium Paradiso zegt in een reactie dat het zal meewerken aan een onderzoek van het OM. Paradiso wijst erop dat artiesten "soms voor taal kiezen die confronterend of gewelddadig klinkt. Dat is onderdeel van de expressie, maar niet automatisch woorden die wij als podium onderschrijven."
Paradiso deelt naar eigen zeggen "de verontwaardiging en betrokkenheid rondom het genocidaal geweld dat zich in Gaza afspeelt. Dat Bob Vylan daartegen zijn stem verheft is legitiem en noodzakelijk."
Commotie
Bob Vylan kwam eerder in het nieuws toen het duo op het Britse festival Glastonbury "dood, dood aan het Israëlische leger" en "free, free Palestine" had geroepen. Dat leidde internationaal tot commotie en verontwaardiging. Verscheidene optredens werden geschrapt of verzet.
In Paradiso stond Bob Vylan aanvankelijk geprogrammeerd als voorprogramma van een andere band, maar dat ging niet door. Vervolgens werd de show van Bob Vylan zelf verplaatst naar gisteravond.
'Compleet gestoord'
Op sociale media laten mensen weten dat ze aangifte doen tegen Bob Vylan, anderen spreken hun afkeer uit en noemen de uitlatingen een oproep tot geweld. Daarbij wordt Paradiso als "medeplichtige" genoemd.
Ook Kamerleden reageren op het optreden. Ze zeggen dat oproepen tot geweld strafbaar is, dat dit niet is hoe de vrijheid van meningsuiting werkt en dat zulke mensen geen podium verdienen in Nederland. BBB zegt Kamervragen te zullen stellen.
D66-leider Jetten zei dat hij ook geen begrip kan opbrengen voor de fans van Bob Vylan, die luid juichten om zijn uitspraken. "Daar maak ik uit op dat je echt compleet gestoord bent", zei hij bij WNL.
Dood aan Hugo862, ik hoop dat hij sterft, ga hem zoeken op straat, dat stuk stront.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:32 schreef Hugo862 het volgende:
Vervelend dat vrijheid van meningsuiting. Hopenlijk kunnen snel een ministerie van censuur oprichten zodat er alleen nog meningen geuit worden die in mijn straatje passen.
Wat ik wel grappig vind is dat de meest boze mensen nog steeds achter Israël staan. Dan heb je helemaal niks tegen agressieve taal of fysiek geweld, behalve als het bij jouw "team" gebeurd.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:32 schreef Hugo862 het volgende:
Vervelend dat vrijheid van meningsuiting. Hopenlijk kunnen snel een ministerie van censuur oprichten zodat er alleen nog meningen geuit worden die in mijn straatje passen.
Ja mensen vallen erover omdat het kritiek op Israel is. Al die boze fokkers zouden zwijgen als Bob Vylan Death to hamas zou scanderen ipv Death to the IDF.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat ik wel grappig vind is dat de meest boze mensen nog steeds achter Israël staan. Dan heb je helemaal niks tegen agressieve taal of fysiek geweld, behalve als het bij jouw "team" gebeurd.
Openlijke opruiing, haatspraak en aanzet tot geweld vallen hier niet onder.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:32 schreef Hugo862 het volgende:
Ik denk dat er juridisch prima een argument valt te maken dat dit ook niet mag omdat het aanzet tot geweld blijft.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:44 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ja mensen vallen erover omdat het kritiek op Israel is. Al die boze fokkers zouden zwijgen als Bob Vylan Death to hamas zou scanderen ipv Death to the IDF.
Om de een of andere reden schijnt dit voor sommige mensen heel ingewikkeld te zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Openlijke opruiing, haatspraak en aanzet tot geweld vallen hier niet onder.
Dat is het niet, maar in bepaalde kringen wil men maximale vrijheid van meningsuiting voor zichzelf en een minimale vrijheid van meningsuiting voor anderen. Dáár zit de crux.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:48 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Om de een of andere reden schijnt dit voor sommige mensen heel ingewikkeld te zijn.
Gelukkig is daar geen sprake van tot de rechtsspraak zich daar over buigt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dan ga je daar lekker aangifte voor doen en laat je de rechter erover oordelen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Totdat het waarschijnlijk niet in je straatje past en dan is de wereld ook terecht te klein. Dan is artistieke vrijheid opeens niet meer zo rekbaar? Zoals bijvoorbeeld domme teksten ergens op projecten, die gasten hadden dat beter ook onder het mom van een kunstproject moeten doen want dan is het wel ok? Ik vind dat als vanaf een podium gaat oproepen om de straten op te gaan en als soort van burgerwacht bepaalde groepen te gaan zoeken in de straten redelijk ver over de lijn gaan. Maar blijkbaar maakt het dan nog uit wie je dan invult voor de betreffende groepen in het geval dat je ter linker- of rechterzijde staat om er ook echt een probleem mee te hebben?quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:32 schreef Hugo862 het volgende:
Voor de goede orde: er is wel een verschil tussen terroristen en een leger…quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:44 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
Ja mensen vallen erover omdat het kritiek op Israel is. Al die boze fokkers zouden zwijgen als Bob Vylan Death to hamas zou scanderen ipv Death to the IDF.
Vrijheid van meningsuiting is niet onbeperkt en stopt bij de rechten van een ander of bij het overtreden van de wet. In dit geval riep deze klapjosti op tot geweld, wat beide bovenstaande voorwaarden schendt en het dus gewoon strafbaar maaktquote:Op dinsdag 16 september 2025 08:32 schreef Hugo862 het volgende:
Het is toch om te kotsen manquote:Op dinsdag 16 september 2025 09:34 schreef VEM2012 het volgende:
Ik begrijp overigens dat Vylan heel duidelijk te verstaan was gegeven dat wat hij in Paradiso heeft geflikt niet moest herhalen in Doornroosje.
Nou ja, prima oplossing.
Hij maakt teringherrie, maar als er mensen zijn die daar graag naar luisteren, dan is het wel sneu dat het concert wordt afgelast omdat de artiest denkt dat hij politicus is.
maar even.quote:Op dinsdag 16 september 2025 09:37 schreef Solispolar het volgende:
t Akwasie is?' dan is de wereld te klein. Dan komt het hele LHBLTQ++ leger op je af gestormd. Maar als deze pipo staat de d
Die hypocrisie vind ik ook belachelijk. Ik ben altijd vocaal tegen cancel culture geweest. Zou raar zijn als ik nu zou draaien.quote:Op dinsdag 16 september 2025 09:37 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het is toch om te kotsen manHoud op hoor.
Als Johan Derksen over een zwarte piet zegt 'weten we zeker dat het niet Akwasie is?' dan is de wereld te klein. Dan komt het hele LHBLTQ++ leger op je af gestormd. Maar als deze pipo staat de dansen op het graf van een man die door zijn hoofd is geschoten (omdat hij een andere mening heeft dan hijzelf) dan zwijgen ze in alle kleuren.
Zum kotsen.
Kijk het anders even terug. Het was landelijk nieuws, hij werd in verscheidene talkshows uitgenodigd om 'zijn versie van het verhaal te kunnen vertellen' (a.k.a.: verantwoording afleggen bij Jinek, Beau en dergelijke talkshows) en nog veel belangrijker: van links kwam er een stroming op gang die hem actief gingen cancelen. Ik kan me herinneren dat Arie Boomsma nota bene zijn sponsors heeft benaderd om ervoor te zorgen dat ze daarmee zouden stoppenquote:Op dinsdag 16 september 2025 09:42 schreef koemleit het volgende:
[..]
maar even.
Mocht Johan Derksen dat niet zeggen?
Is toen de volgende dag de show gecanceled?
Of was er alleen maar "ophef".
Net zoals nu bij dit optreden?
Dat is toch precies hoe VVMU werkt? Johan zegt dat, mensen worden boos en zeggen "dat slaat nergens op! wij zijn boos!".
Dat is toch vergelijkbaar met deze situatie? En in beide gevallen is er niemand de mond gesnoerd.
Derksen is toen wel gecanceld. Die bluestour kon niet meer omdat theaters hem niet meer wilden (gek hoe anders men er toen mee omging!) en hij raakte radioslots kwijt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 09:42 schreef koemleit het volgende:
[..]
maar even.
Mocht Johan Derksen dat niet zeggen?
Is toen de volgende dag de show gecanceled?
Of was er alleen maar "ophef".
Net zoals nu bij dit optreden?
Dat is toch precies hoe VVMU werkt? Johan zegt dat, mensen worden boos en zeggen "dat slaat nergens op! wij zijn boos!".
Dat is toch vergelijkbaar met deze situatie? En in beide gevallen is er niemand de mond gesnoerd.
Bij Derksen wilde mensen hem cancellen wat niet gebeurd is.quote:Op dinsdag 16 september 2025 09:49 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Kijk het anders even terug. Het was landelijk nieuws, hij werd in verscheidene talkshows uitgenodigd om 'zijn versie van het verhaal te kunnen vertellen' (a.k.a.: verantwoording afleggen bij Jinek, Beau en dergelijke talkshows) en nog veel belangrijker: van links kwam er een stroming op gang die hem actief gingen cancelen. Ik kan me herinneren dat Arie Boomsma nota bene zijn sponsors heeft benaderd om ervoor te zorgen dat ze daarmee zouden stoppen
Die laffe sponsoren hebben dat vervolgens ook nog gedaan en toen de storm 4 weken later is gaan liggen zijn ze snel weer terug gekomen.
Zet dat verhaal nou eens af tegen datgene wat die Bob Vylan (wie overigens?) nou heeft gezegd. Dan zeggen onze linkse vrienden ( @:Mikeytt ) ineens dat het 'vrijheid van meningsuiting' is, maar bij Johan Derksen moet hij aan de hoogste boom en moet hij door Jan en alleman gecanceld worden.
Is dat met 2 maten meten of niet? You tell me
Hij is dus wel gecanceld, alleen niet volledig. Maar zonder Derksen is SBS ten dode opgeschreven, dus daar zullen ze niet bezwijken onder de druk.quote:Op dinsdag 16 september 2025 09:55 schreef koemleit het volgende:
[..]
Bij Derksen wilde mensen hem cancellen wat niet gebeurd is.
Bij deze bob vylan idem.
Het staat poppodia en tvzenders overigens ook vrij om mensen niet te willen.
Maar goed.
Ik ben hier aan beargumenteren tegen iemand die beweert dat Johan derksen is gecanceld. Je weet wel de man die 5 dagen per week in de best bekeken talkshow van het land zit.
Kom op joh.
Ga je nou met droge ogen beweren dat we hier met 2 maten aan het meten zijn? Vind jij de ophef over de 'rel' van Akwasie (die zelf nota bene op het podium stond en hardop zei: als ik zwarte piet zie dan schop ik hem in zijn gezicht. Maar dat is weer een hele andere discussie) te vergelijken met de (kleine) ophef die nu is ontstaan?quote:Op dinsdag 16 september 2025 09:55 schreef koemleit het volgende:
[..]
Bij Derksen wilde mensen hem cancellen wat niet gebeurd is.
Bij deze bob vylan idem.
Het staat poppodia en tvzenders overigens ook vrij om mensen niet te willen.
Maar goed.
Ik ben hier aan beargumenteren tegen iemand die beweert dat Johan derksen is gecanceld. Je weet wel de man die 5 dagen per week in de best bekeken talkshow van het land zit.
Kom op joh.
Ik dacht dat dat ging omdat hij een kaars in de kut van een vrouw had gestokenquote:Op dinsdag 16 september 2025 10:01 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ga je nou met droge ogen beweren dat we hier met 2 maten aan het meten zijn? Vind jij de ophef over de 'rel' van Akwasie (die zelf nota bene op het podium stond en hardop zei: als ik zwarte piet zie dan schop ik hem in zijn gezicht. Maar dat is weer een hele andere discussie) te vergelijken met de (kleine) ophef die nu is ontstaan?
Zet ook even beide uitspraken in perspectief. 'Weten ze zeker dat het niet Akwasi was?' tegenover 'als je shit praat word je 'gebanged' (over Charly Kirk).
Kom op, wees even reëel.
Ik ga toch niet over of theaters zijn bluestour willen uitzenden nadat hij op tv vertelde een kaars ingebracht tr hebben bij een bewusteloze vrouw? Dat is toch het theater zn goed recht?quote:Op dinsdag 16 september 2025 09:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij is dus wel gecanceld, alleen niet volledig. Maar zonder Derksen is SBS ten dode opgeschreven, dus daar zullen ze niet bezwijken onder de druk.
Maar goed, een ludiek bedoeld verzonnen verhaaltje en jij vindt het normaal dat ze zijn bluestour niet meer willen programmeren. Maar vieren van moord en oproepen tot geweld, artistieke vrijheid.
Heel erg consequent komt dat niet op mij over.
Wat hij dus ook helemaal niet heeft gedaanquote:Op dinsdag 16 september 2025 10:02 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat ging omdat hij een kaars in de kut van een vrouw had gestoken
Derksen is niet gecancelled na het akwasi verhaal... Door niemand. Plus nogmaals. Het staat iedereen vrij om wel of geen zaken met iemand te doen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:01 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ga je nou met droge ogen beweren dat we hier met 2 maten aan het meten zijn? Vind jij de ophef over de 'rel' van Akwasie (die zelf nota bene op het podium stond en hardop zei: als ik zwarte piet zie dan schop ik hem in zijn gezicht. Maar dat is weer een hele andere discussie) te vergelijken met de (kleine) ophef die nu is ontstaan?
Zet ook even beide uitspraken in perspectief. 'Weten ze zeker dat het niet Akwasi was?' tegenover 'als je shit praat word je 'gebanged' (over Charly Kirk). En sowieso het bagetalisseren van de moord op een persoon?
Kom op, wees even reëel.
Derksen niet serieus nemen, zanger van band waar 90% van Nederland tot zaterdag nog nooit van gehoord had wel want die krijgt veel geld. Check.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:03 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Wat hij dus ook helemaal niet heeft gedaanSowieso moet je die Derksen niet serieus nemen, maar om hem nou te gaan vervolgen om dergelijke uitspraken.. waar zijn we in godsnaam mee bezig. En mensen die dansen op het graf van een (om politieke redenen) vermoord persoon geven we een podium en betalen we veel geld. Tsjah.
Jij bent echt af... Derksen is niet vervolgd om geen enkele uitspraak.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:03 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Wat hij dus ook helemaal niet heeft gedaanSowieso moet je die Derksen niet serieus nemen, maar om hem nou te gaan vervolgen om dergelijke uitspraken.. waar zijn we in godsnaam mee bezig. En mensen die dansen op het graf van een (om politieke redenen) vermoord persoon geven we een podium en betalen we veel geld. Tsjah.
quote:Op dinsdag 16 september 2025 09:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
een ludiek bedoeld verzonnen verhaaltje
Kijk en jij mag dit soort nergens op gestoelde dingen gewoon roepen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:14 schreef DrDentz het volgende:
De bezoekers van de show van Bob Vylan hadden zich gisteren al verheugd op een potje onvervalste jodenhaat, lekker hossen op antisemitische teksten zoals eerder in Engeland en in Paradiso, maar helaas voor hen was het wat tammetjes allemaal.
Nee vvmu is er alleen voor MIJN mening en niet voor JOUW mening. Ben je dom of zo?!?!?!quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:18 schreef koemleit het volgende:
[..]
Kijk en jij mag dit soort nergens op gestoelde dingen gewoon roepen.
Leuk hè vvmu.
Nee, maar ik constateer dat als je iets roept wat niet in de smaak valt bij het meest linksprogressieve deel van Nederland je een probleem hebt, terwijl als je iets roept wat niet in de smaak valt bij rechtsconservatief er geen consequenties zijn en zelfs burgemeesters zich ermee gaan bemoeien dat er zoiets is als artistieke vrijheid.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:03 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ik ga toch niet over of theaters zijn bluestour willen uitzenden nadat hij op tv vertelde een kaars ingebracht tr hebben bij een bewusteloze vrouw? Dat is toch het theater zn goed recht?
Net zoals het doornroosje vrij staat artiesten wel of niet een podium te geven?
Begrijp ik goed dat jij vindt dat Doornroosje ze had moeten weigeren omdat Johan Derksen niet meer welkom was in theaters?
Dat is toch geen vergelijk? Die theaters zijn niet Doornroosje? Die maken hun beide hun eigen afweging?
quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:22 schreef Isdatzo het volgende:
Eens kijken of ik nog een kaartje kan fixen.
Hij is verhoord nav de kaarsenrel. Idd niet vervolgd. Maar dat is vooral omdat er geen strafbaar feit kon worden geconstateerd. En dan is vervolgen best lastig.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:06 schreef koemleit het volgende:
[..]
Jij bent echt af... Derksen is niet vervolgd om geen enkele uitspraak.
Als jij denkt dat er prima een argument te maken valt dat dit niet mag omdat het aanzet tot geweld, dan dien je een aanklacht in en kan het via de darvoor ingerichte wegen via OM en de rechter wettelijk worden uitgezocht en eventueel officieel veroordeeld.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik denk dat er juridisch prima een argument valt te maken dat dit ook niet mag omdat het aanzet tot geweld blijft.
Johan Derksen is gehoord in de zaak. Hij vertelde op tv dat ie iemand had verkracht. Dan is het toch niet meer dan normaal dat de politie ff belt met "hoe zit dat met die verkrachting"?quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij is verhoord nav de kaarsenrel. Idd niet vervolgd. Maar dat is vooral omdat er geen strafbaar feit kon worden geconstateerd. En dan is vervolgen best lastig.
Eens kijken of Bob Vylan zich mag melden voor verhoor.
Anders koop je geen kaartje voor zo'n shitshow lijkt me.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:18 schreef koemleit het volgende:
[..]
Kijk en jij mag dit soort nergens op gestoelde dingen gewoon roepen.
Leuk hè vvmu.
Die kaartjes zijn toch al weeeeken gelden verkocht? Vermoedelijk voor de aanslag op Kirk? Maar zoals gezegd jij mag zulke aannames gewoon doen in dit land. Fijn he!quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:31 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Anders koop je geen kaartje voor zo'n shitshow lijkt me.
Je bedoelt de kringen waarin jij je begeeft? Ja, dat denk ik ook.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:51 schreef HowardRoark het volgende:
Dat is het niet, maar in bepaalde kringen wil men maximale vrijheid van meningsuiting voor zichzelf en een minimale vrijheid van meningsuiting voor anderen. Dáár zit de crux.
Nog even afgezien van dat het duidelijk kroegpraat was: het was een verhaal over een ver verleden waarmee het als het gebeurd was zou zijn verjaard.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:31 schreef koemleit het volgende:
[..]
Johan Derksen is gehoord in de zaak. Hij vertelde op tv dat ie iemand had verkracht. Dan is het toch niet meer dan normaal dat de politie ff belt met "hoe zit dat met die verkrachting"?
Wmb belt de politie ook Bob om te vragen hoe het precies zit met bedreigingen, en als er daadwerkelijk bedreigingen zijn geuit lijkt vervolging me ook niet meer dan normaal.
"Lijkt mij" "kwam op mij over" allemaal gevoel gewauwel maar het OM dat even de feiten boven tafel wil krijgen doet alles voor de bühne.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog even afgezien van dat het duidelijk kroegpraat was: het was een verhaal over een ver verleden waarmee het als het gebeurd was zou zijn verjaard.
Dus het lijkt mij verspilling van tijd. Temeer daar er genoeg zedenzaken zijn die wel aandacht verdienen en niet krijgen.
Het kwam op mij heel erg over als voor de bühne.
Hey kijk wat leuk een user met een kijk op de zaak die volledig overeenkomt met de mijne dat maak je ook niet vaak mee ben je toevallig een kloontje van mequote:Op dinsdag 16 september 2025 10:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
Tsja, podiumsubsidies liggen altijd lastig. Je wil ook ergens de ruimte hebben om lokaal talent de kans te geven en zonder subsidie is zo'n model helaas niet erg rendabel. Muziek is nu eenmaal niet erg winstgevend totdat je van de ordegrootte Kensington bent. Maar muziek is wel iets dat mensen verbindt en mensen gelukkiger en gezonder maakt, dus daarin investeren vanuit de lokale overheid is in de basis niet verkeerd.
Maar als je dan ziet dat ze dan effectief ook grote namen boeken die dat makkelijk moeten kunnen dragen ga je daar wel over twijfelen. Ik bedoel, op jaarbasis een miljoentje of 2 is niet niks.
De Bob Vylan-discussie mag daar verder buiten blijven. Er staan ook wel eens acts die ik niet leuk vind. De rechter heeft besloten dat het mag in een kort geding, dan kunnen we er verder weinig tegenin brengen. Ja, ik vond die opmerking over de zionisten op straat opzoeken ook er over. Maar ja, dat is vanuit de persoonlijke onderbuik.
Daarbij wil ik nog even stellen dat ik het prima vind dat 013 de keuze heeft gemaakt dat ze die opmerkingen wel too much vonden en zelf het optreden hebben afgeblazen ondanks dat het ze waarschijnlijk meer kost dan oplevert. Vergeet dat niet, die artiest nu zo laat nog afzeggen zal alleen maar een hoop administratiekosten en gemiste omzet opleveren terwijl veel al was geregeld en ingepland, wat waarschijnlijk gewoon (ten dele) betaald dient te worden. Ik denk dat dat ook meespeelt als reden waarom Doornroosje dit gewoon door laat gaan.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hey kijk wat leuk een user met een kijk op de zaak die volledig overeenkomt met de mijne dat maak je ook niet vaak mee ben je toevallig een kloontje van me
Als je zo'n verhaaltje verzint onder de noemer da's wel ludiek dan is er met heel wat kompassen iets mis en hoor je niet vijf dagen per week in een praatprogramma. Als je zo'n verhaaltje verdedigt want het was ludiek bedoeld is er ook wat mis met je kompassen.quote:
"Lijkt mij" "kwam op mij over" allemaal gevoel gewauwel maar het OM dat even de feiten boven tafel wil krijgen doet alles voor de bühne.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog even afgezien van dat het duidelijk kroegpraat was: het was een verhaal over een ver verleden waarmee het als het gebeurd was zou zijn verjaard.
Dus het lijkt mij verspilling van tijd. Temeer daar er genoeg zedenzaken zijn die wel aandacht verdienen en niet krijgen.
Het kwam op mij heel erg over als voor de bühne.
Je zou meer moeten kijken naar de subsidies als je een punt wil maken mbt tot "wij betalen hier aan mee".quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:39 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
5.7 miljoen aan personeelskosten, die werken daar niet voor het minimumloon, poehhh
Vooral negeren dat hij sprak over een ver(jaard) verleden en hij dus ook als hij een verkrachting had bekend niet kon worden vervolgd… en dat er duizenden zedenzaken niet vervolgd worden door tijdsgebrek.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:38 schreef koemleit het volgende:
[..]
"Lijkt mij" "kwam op mij over" allemaal gevoel gewauwel maar het OM dat even de feiten boven tafel wil krijgen doet alles voor de bühne.
Kom op als jij op tv vertelt dat je iemand hebt verkracht, dan mag ik toch hopen dat de politie wat doet.
Dat je later je verhaal veranderd en dat er geen slachtoffer zich meldt maakt ook dat er logisch geen vervolging is.
Maar dat eerste verhaal is echt wel reden voor een onderzoek. Of zou dat niet zo moeten zijn omdat het Johan Derksen was? En je die niet serieus moet nemen?.
Dat zou pas meten met 2 maten zijn.
Je kan een persoon de toegang tot Nederland weigeren, net zoals soms gedaan wordt met omstreden imams. Lijkt mij een prima oplossing.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
Tsja, podiumsubsidies liggen altijd lastig. Je wil ook ergens de ruimte hebben om lokaal talent de kans te geven en zonder subsidie is zo'n model helaas niet erg rendabel. Muziek is nu eenmaal niet erg winstgevend totdat je van de ordegrootte Kensington bent. Maar muziek is wel iets dat mensen verbindt en mensen gelukkiger en gezonder maakt, dus daarin investeren vanuit de lokale overheid is in de basis niet verkeerd.
Maar als je dan ziet dat ze dan effectief ook grote namen boeken die dat makkelijk moeten kunnen dragen ga je daar wel over twijfelen. Ik bedoel, op jaarbasis een miljoentje of 2 is niet niks.
De Bob Vylan-discussie mag daar verder buiten blijven. Er staan ook wel eens acts die ik niet leuk vind. De rechter heeft besloten dat het mag in een kort geding, dan kunnen we er verder weinig tegenin brengen. Ja, ik vond die opmerking over de zionisten op straat opzoeken ook er over. Maar ja, dat is vanuit de persoonlijke onderbuik.
Waar lees jij precies dat ik het verdedig? Ik zeg ludiek bedoeld. Nou, denk jij dat hij het niet ludiek bedoelde?quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:44 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Als je zo'n verhaaltje verzint onder de noemer da's wel ludiek dan is er met heel wat kompassen iets mis en hoor je niet vijf dagen per week in een praatprogramma. Als je zo'n verhaaltje verdedigt want het was ludiek bedoeld is er ook wat mis met je kompassen.
Dus het heeft niet met Derksen te maken, maar je gooit het wel hier op als "derksen mag niks en vylan mag alles".quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vooral negeren dat hij sprak over een ver(jaard) verleden en hij dus ook als hij een verkrachting had bekend niet kon worden vervolgd… en dat er duizenden zedenzaken niet vervolgd worden door tijdsgebrek.
Heeft niets met Derksen te maken dus. Slechte frame.
Ja, dat had de rechter inderdaad ook kunnen besluiten. Maar als de rechter zegt dat optreden is toegestaan, lijkt het me vreemd om wél de toegang tot het land te ontzeggen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:48 schreef oblo het volgende:
[..]
Je kan een persoon de toegang tot Nederland weigeren, net zoals soms gedaan wordt met omstreden imams. Lijkt mij een prima oplossing.
Volgens mij was het niet zozeer kroegpraat maar meer om Sjonnie de Mol te verdedigen, die zou iets met een vrouw gedaan hebben, en Johan wilde het zoontje van zijn baas verdedigen door te stellen dat we allemaal wel eens iets doen wat niet mag, zoals een kaars in de kut van een slapende vrouw steken. Maar waarom het hier nu over Johan gaat snap ik ff niet, is het omdat Doornroosje slaapt en de prins een kaars in haar kut stak?quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar lees jij precies dat ik het verdedig? Ik zeg ludiek bedoeld. Nou, denk jij dat hij het niet ludiek bedoelde?
Het is kroegpraat. Kennelijk zijn er zat mensen die het leuk vinden. Wie ben jij dan om te zeggen dat het niet op tv moet omdat het niet voldoet aan jouw normen en waarden? Kijk gewoon niet. Opgelost.
Nou ja ik denk dat verkrachting afkeuren niet zozeer met mijn normen en waarden te maken heeft.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar lees jij precies dat ik het verdedig? Ik zeg ludiek bedoeld. Nou, denk jij dat hij het niet ludiek bedoelde?
Het is kroegpraat. Kennelijk zijn er zat mensen die het leuk vinden. Wie ben jij dan om te zeggen dat het niet op tv moet omdat het niet voldoet aan jouw normen en waarden? Kijk gewoon niet. Opgelost.
Begrijpend lezen gaat je niet geweldig af.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:49 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dus het heeft niet met Derksen te maken, maar je gooit het wel hier op als "derksen mag niks en vylan mag alles".
Je bent nu al gedraaid naar "als het al een verkrachter is dan is het verjaard".
Blijf je verschuilen achter randzaken; het leidt alleen maar af van de kern: namelijk dat de ophef daar vele malen groter is. Kan je daar ook eens wat over zeggen in plaats van alleen maar over randzaken gaan?quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:06 schreef koemleit het volgende:
[..]
Jij bent echt af... Derksen is niet vervolgd om geen enkele uitspraak.
Zou zomaar kunnen dat hij het daarom zei.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:51 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Volgens mij was het niet zozeer kroegpraat maar meer om Sjonnie de Mol te verdedigen, die zou iets met een vrouw gedaan hebben, en Johan wilde het zoontje van zijn baas verdedigen door te stellen dat we allemaal wel eens iets doen wat niet mag, zoals een kaars in de kut van een slapende vrouw steken. Maar waarom het hier nu over Johan gaat snap ik ff niet, is het omdat Doornroosje slaapt en de prins een kaars in haar kut stak?
? De opfhef hierover is niet groot? Het AD had een liveblogquote:Op dinsdag 16 september 2025 10:59 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Blijf je verschuilen achter randzaken; het leidt alleen maar af van de kern: namelijk dat de ophef daar vele malen groter is. Kan je daar ook eens wat over zeggen in plaats van alleen maar over randzaken gaan?
Ik snap je wel, maar het gaat om hele andere toetsing. Vreemdelingen die oproepen tot haat en geweld, zou je net zoals in het verleden gedaan is, de toegang moeten weigeren. Daar hoeft een rechter geen uitspraak over te doen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:51 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, dat had de rechter inderdaad ook kunnen besluiten. Maar als de rechter zegt dat optreden is toegestaan, lijkt het me vreemd om wél de toegang tot het land te ontzeggen.
Dat was voor 77,50 fte in 2024.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:39 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]
5.7 miljoen aan personeelskosten, die werken daar niet voor het minimumloon, poehhh
Wat is er mis met subsidies voor cultuur? Waarom moet het minder?quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:18 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind het een flinke huishouding, zonder subsidies is dit totaal niet rendabel, dat kan wel wat minder allemaal.
Goede cultuur bedruipt zichzelf, anders worden kunstenaars lui (of gaan ze rare teksten uitslaan op een podium)quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat is er mis met subsidies voor cultuur? Waarom moet het minder?
Je bedoelt dat je de lokale poppodia dicht wil smijten? Dus als beginnend bandje moet je maar hopen dat je de Ziggo Dome in mag? Waar je dan een godsvermogen voor moet betalen?quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:18 schreef DrDentz het volgende:
Ik vind het een flinke huishouding, zonder subsidies is dit totaal niet rendabel, dat kan wel wat minder allemaal.
Dit lijkt me vrij kort door de bocht.quote:
Muziek, linkse hobby. Bah.quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat is er mis met subsidies voor cultuur? Waarom moet het minder?
"Goed" zijn en commercieel interessant zijn zijn twee totaal verschillende dingen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:30 schreef DrDentz het volgende:
Ja maar in deze tijd van bezuinigingen is er eigenlijk geen geld meer voor dat soort linkse hobby's. Er is ook nooit iets moois uitgekomen op die manier. Toen de Beatles ooit begonnen stonden ze ook voor 2 man en een paardenkop te spelen maar als je goed genoeg bent dan ga je door en dan kom je er vanzelf.
Als bijna niemand geïnteresseerd is in je muziek ben je blijkbaar niet "goed" genoeg om ervan te leven..quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
"Goed" zijn en commercieel interessant zijn zijn twee totaal verschillende dingen.
quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:53 schreef ejtleeditnA het volgende:
Een terreurstaat die aan genocide doet en 67.000 burgers heeft afgeslacht moet gewoon met ESF kunnen meedoen, maar een zanger die slechts de dood van de genocideplegers wenst moet je boycotten en de mond snoeren.
Je bent nu Hamas en Israël door elkaar aan het halen. Het is Hamas die genocide willen plegen en omdat Israël dat een beetje beu is inmiddels na 80 jaar ellende is Israël nu bezig om Hamas uit te roeien. En ja, daar sterven ook burgers bij, zoals in iedere oorlog, met name omdat Hamas hen als schild gebruikt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:53 schreef ejtleeditnA het volgende:
Een terreurstaat die aan genocide doet en 67.000 burgers heeft afgeslacht moet gewoon met ESF kunnen meedoen, maar een zanger die slechts de dood van de genocideplegers wenst moet je boycotten en de mond snoeren.
Sterker nog; wat commercieel vaak succesvol is, is voor de fijnproever soms niet te harden.quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
"Goed" zijn en commercieel interessant zijn zijn twee totaal verschillende dingen.
Wat burgerslachtoffers, horen erbij toch, hullie gebruiken ze zelf als schild.quote:Op dinsdag 16 september 2025 12:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent nu Hamas en Israël door elkaar aan het halen. Het is Hamas die genocide willen plegen en omdat Israël dat een beetje beu is inmiddels na 80 jaar ellende is Israël nu bezig om Hamas uit te roeien. En ja, daar sterven ook burgers bij, zoals in iedere oorlog, met name omdat Hamas hen als schild gebruikt.
Bovendien: wapens neer, gijzelaars vrij en Israël stopt direct.
Die klootzak op het podium is pro terroristen die verantwoordelijk zijn voor alle doden die daar zijn gevallen.
quote:De commissie van experts van de VN-mensenrechtenraad zegt in Gaza vier van de vijf misdaden te zien die als genocide gekwalificeerd kunnen worden: moorden, het aanbrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel, het moedwillig verslechteren van overlevingskansen en het tegengaan van geboortes. Alleen voor het vijfde genocidemisdrijf, het gedwongen overplaatsen van kinderen, is geen bewijs genoemd.
Te simpel gezegd.quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:46 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Als bijna niemand geïnteresseerd is in je muziek ben je blijkbaar niet "goed" genoeg om ervan te leven..
Nee, het is verschrikkelijk dat het gebeurt. Maar waarom zijn burgerslachtoffer nu genocide en anders niet? Die mag je even uitleggen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 12:47 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Wat burgerslachtoffers, horen erbij toch, hullie gebruiken ze zelf als schild.
[..]
Het staat vrij duidelijk in de quote waarom het nu genocide is, maar ik zie het al, ook het oordeel van een onafhankelijke VN-commissie schuiven we gewoon opzij.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het is verschrikkelijk dat het gebeurt. Maar waarom zijn burgerslachtoffer nu genocide en anders niet? Die mag je even uitleggen.
En wat de VN vindt interesseert mij niet. Dat clubje heeft last van het feit dat de invloed van Islam inmiddels enorm groot is. Daarom vinden ze islamofobie ook een veel groter probleem dan de oorzaak daarvan: moslimterrorisme.
https://speld.nl/2025/09/(...)0kJy2jwrB8SwvCvJZGGgquote:VN-commissie oordeelt dat Israël genocide pleegt, maar wij hoorden in de talkshows hele andere verhalen
Een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties oordeelt in een nieuw rapport dat Israël genocide pleegt in Gaza. Volgens de commissie maakt Israël zich schuldig aan vier van de vijf daden die volgens internationaal recht genocidaal zijn. Dit is opvallend te noemen, omdat wij van de week nog in de talkshows hele andere verhalen hoorden.
Zowel van Nieuws van de Dag als van Vandaag Inside begrepen we dat er juist helemaal geen genocide wordt gepleegd. Het is voor ons daardoor juist heel ingewikkeld om er een conclusie over te trekken. Aan de ene kant heb je natuurlijk allerlei wetenschappers, en de onafhankelijke onderzoekscommissie van de VN, maar aan de andere kant heb je opiniemakers als Wierd Duk, Frits Barend en Victor Vlam en de users van het Fok! Forum.
Of misschien leggen die dekselse linkse stagiairs gewoon de vinger op het bij jou gevoelige plekje.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:14 schreef DrDentz het volgende:
Eerder was de Speld nog wel eens grappig maar volgens mij laten linkse stagiairs die teksten nu door ChatGPT schrijven..
Te stompzinnig om grappig te zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:10 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
https://speld.nl/2025/09/(...)0kJy2jwrB8SwvCvJZGGg
Het kan ook natuurlijk zo zijn dat je muziek geen van noot tot noot op hitpotentie gecontroleerde hapklare brok is, die geschikt is voor de SkyRadio luisterende massa.quote:Op dinsdag 16 september 2025 11:46 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Als bijna niemand geïnteresseerd is in je muziek ben je blijkbaar niet "goed" genoeg om ervan te leven..
Kun je het wel als hobby aanhouden, ik zie op straat ook muzikanten staan die een zakcentje bijverdienen.
Tegenwoordig met Spotify, Soundcloud, YouTube etc moet het toch geen enkel probleem zijn om zulke muziek aan de man te brengen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het kan ook natuurlijk zo zijn dat je muziek geen van noot tot noot op hitpotentie gecontroleerde hapklare brok is, die geschikt is voor de SkyRadio luisterende massa.
Dat verkoopt ook minder.
Dat niet, maar als de massa, die enkel hapklare, veilige, ongecompliceerde deuntjes wil, dat allemaal maar moeilijk en raar vind, dan zal het nog een beperkt publiek hebben.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:47 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Tegenwoordig met Spotify, Soundcloud, YouTube etc moet het toch geen enkel probleem zijn om zulke muziek aan de man te brengen.
Muziek wordt via Spotify en YouTube nog steeds door de 'majors' gepusht, en met succes.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:47 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Tegenwoordig met Spotify, Soundcloud, YouTube etc moet het toch geen enkel probleem zijn om zulke muziek aan de man te brengen.
Verrassende take.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Te stompzinnig om grappig te zijn.
Tsja.. blijkbaar wordt de behoefte van de meeste mensen in muziek voorzien door hapklare, veilige, ongecompliceerde deuntjes. Dat een paar fijnproevers behoefte hebben aan moeilijke muziek lijkt me niet iets dat door de overheid gefinancierd moet worden. Je kunt toch ook niet zeggen dat je geen McDonald's lust en alleen bij de Librije wil eten, en dat Jan Modaal dat voor jou moet financieren.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat niet, maar als de massa, die enkel hapklare, veilige, ongecompliceerde deuntjes wil, dat allemaal maar moeilijk en raar vind, dan zal het nog een beperkt publiek hebben.
Gaan we net doen alsof doodsverwensingen en oproepen tot geweld normaal zij, omdat het in je straatje past? Gadver.quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:32 schreef Hugo862 het volgende:
Genocide draait om intent. In die quote staat niets over intent. Want die moet zien op het systematisch uitroeien van bevolkingsgroepen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 13:05 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het staat vrij duidelijk in de quote waarom het nu genocide is, maar ik zie het al, ook het oordeel van een onafhankelijke VN-commissie schuiven we gewoon opzij.
Als Israël zelf toegeeft dat het genocide pleegt, zelfs dan zullen er nog ontkenners zijn.
Tja dat is tamelijk armoedig denken.quote:Op dinsdag 16 september 2025 14:01 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Tsja.. blijkbaar wordt de behoefte van de meeste mensen in muziek voorzien door hapklare, veilige, ongecompliceerde deuntjes. Dat een paar fijnproevers behoefte hebben aan moeilijke muziek lijkt me niet iets dat door de overheid gefinancierd moet worden. Je kunt toch ook niet zeggen dat je geen McDonald's lust en alleen bij de Librije wil eten, en dat Jan Modaal dat voor jou moet financieren.
Het is een autoriteitsargument en nog vals ook, aangezien de wetenschappers helemaal geen wetenschappers waren en onafhankelijkheid en VN niet samengaan.quote:
Niet zo antisemitisch doen...quote:Op dinsdag 16 september 2025 08:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat ik wel grappig vind is dat de meest boze mensen nog steeds achter Israël staan. Dan heb je helemaal niks tegen agressieve taal of fysiek geweld, behalve als het bij jouw "team" gebeurd.
Het is bovenal gewoon satire.quote:Op dinsdag 16 september 2025 14:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is een autoriteitsargument en nog vals ook, aangezien de wetenschappers helemaal geen wetenschappers waren en onafhankelijkheid en VN niet samengaan.
Dat is de NPO, ik kijk tegenwoordig liever naar Nieuws van de Dag, dan krijg je een wat genuanceerder beeld.quote:Op dinsdag 16 september 2025 15:26 schreef 3rr0r het volgende:
Gister zaten ze bij Pauw te 'discussieren' over het zinnetje meet them in the streets. Of hij er geweld mee bedoelde. Dat hij even ervoor "death to the idf' riep wordt dan vakkundig weggelaten. Wat opzichzelf al oproepen tot geweld is, maar de andere zin ook in een context plaatst.
Er zit bij die praatprogramma's nooit iemand die even een kritische noot plaatst. Slechts een linkse circle jerk. Ook weer zo'n activistische rechter, geen goed teken voor Nederland. Hoe duidelijk moet je een oproep tot geweld en haatzaaien hebben?
Nee, satire prikt juist naar autoriteit ipv die te verheerlijken.quote:Op dinsdag 16 september 2025 15:24 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is bovenal gewoon satire.
Onzin. Satire is maatschappijkritiek.quote:Op dinsdag 16 september 2025 15:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, satire prikt juist naar autoriteit ipv die te verheerlijken.
Nieuws van de dag kijken om een circle jerk te vermijdenquote:Op dinsdag 16 september 2025 15:38 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Dat is de NPO, ik kijk tegenwoordig liever naar Nieuws van de Dag, dan krijg je een wat genuanceerder beeld.
Hahaquote:Op dinsdag 16 september 2025 15:38 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Dat is de NPO, ik kijk tegenwoordig liever naar Nieuws van de Dag, dan krijg je een wat genuanceerder beeld.
NPO is dan ook volstrekt voorspelbaar geworden. Alsof je naar een aflevering van The A-team kijkt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 15:38 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Je bent serieus?quote:Op dinsdag 16 september 2025 15:38 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ik denk wel dat je dommer en agressiever wordt van het NOS Journaal. Die manipuleren bijvoorbeeld beelden van Charlie Kirk waardoor het lijkt alsof hij zegt dat alle zwarte vrouwen dom zijn. Bij Nieuws van de Dag laten ze het hele fragment zien en geven ze er wat meer context bij.quote:
Persoonlijk kijk ik naar Ongehoord Nederland voor een genuanceerd beeldquote:
SBS-Shownieuws hier. Meer heeft een man niet nodig.quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:46 schreef Caland het volgende:
[..]
Persoonlijk kijk ik naar Ongehoord Nederland voor een genuanceerd beeld
Mag ik Pim zeggen?
Wat is er mis mee om nazi's, ISIS leden, genocideplegers dood te wensen? Is daar een wet tegen? Is genocide plegen wel normaal?quote:Op dinsdag 16 september 2025 14:04 schreef havanagila het volgende:
[..]
Gaan we net doen alsof doodsverwensingen en oproepen tot geweld normaal zij, omdat het in je straatje past? Gadver.
Het gemak waarmee je door sommige lieden als zodanig wordt weggezet.quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:50 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om nazi's, ISIS leden, genocideplegers dood te wensen? Is daar een wet tegen? Is genocide plegen wel normaal?
Het ging over mensen die vinden dat Israel bestaansrecht heeft, niet over de lieden die jij noemt.quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:50 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om nazi's, ISIS leden, genocideplegers dood te wensen? Is daar een wet tegen? Is genocide plegen wel normaal?
Die waarschijnlijk non stop losgaan over de haat, geweld, racisme en intolerantie van rechts.quote:
Het hele fragment? Ook het laatste stuk waarin hij zegt:quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:19 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Ik denk wel dat je dommer en agressiever wordt van het NOS Journaal. Die manipuleren bijvoorbeeld beelden van Charlie Kirk waardoor het lijkt alsof hij zegt dat alle zwarte vrouwen dom zijn. Bij Nieuws van de Dag laten ze het hele fragment zien en geven ze er wat meer context bij.
Het probleem hierbij is dat jij iemand een nazi of whatever noemt en daarmee je meent dat geweld dus ok is.quote:Op dinsdag 16 september 2025 16:50 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Nouja gezien artiesten het tegenwoordig van optredens moeten hebben is dit zakelijk niet heel handig.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:33 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Gaat lachen worden wanneer links ontdekt dat hij dit alleen voor aandacht doet.
En iedereen met een beetje moreel kompas heeft niks op met nazi's en ander uitschot.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het probleem hierbij is dat jij iemand een nazi of whatever noemt en daarmee je meent dat geweld dus ok is.
Bijzonder staaltje projectie wel.quote:Op dinsdag 16 september 2025 10:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je bedoelt de kringen waarin jij je begeeft? Ja, dat denk ik ook.
In dit geval zit het gemak in het ontkennen dat er een genocide gaande is, omdat 1) "bondgenoot", 2) "joden", 3) "het zijn maar moslims die gedood worden", terwijl veel internationale organisaties, experts, ngo's, civiele organisaties, regeringen van landen, etc., inclusief joden (seculiere als religieuze) binnen en buiten Israël, het als een genocide aanmerken. Zelfs Netanyahu en andere Israëlische functionarissen hebben gewezen op etnische zuivering. Het gemak zit in de ontkenning, bagatellisering en soms zelfs vergoelijking. Als Rusland het was geweest die deze gruweldaden bedreef, dan was het al veel eerder als genocide aangemerkt en was het land voor 100% aan sancties onderworpen.quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het gemak waarmee je door sommige lieden als zodanig wordt weggezet.
quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:15 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
In dit geval zit het gemak in het ontkennen dat er een genocide gaande is, omdat 1) "bondgenoot", 2) "joden", 3) "het zijn maar moslims die gedood worden", terwijl veel internationale organisaties, experts, ngo's, civiele organisaties, regeringen van landen, etc., inclusief joden (seculiere als religieuze) binnen en buiten Israël, het als een genocide aanmerken. Zelfs Netanyahu en andere Israëlische functionarissen hebben gewezen op etnische zuivering. Het gemak zit in de ontkenning, bagatellisering en soms zelfs vergoelijking. Als Rusland het was geweest die deze gruweldaden bedreef, dan was het al veel eerder als genocide aangemerkt en was het land voor 100% aan sancties onderworpen.
Waarom roept niemand die zegt de palestijnen te steunen Hamas serieus op tot een onvoorwaardelijke overgave, ontwapening en vrijlating van alle gijzelaars. Dan zal Israël de vijandigheden staken en kunnen de palestijnen beginnen met bezinning en heropbouw.quote:Op dinsdag 16 september 2025 19:15 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
In dit geval zit het gemak in het ontkennen dat er een genocide gaande is, omdat 1) "bondgenoot", 2) "joden", 3) "het zijn maar moslims die gedood worden", terwijl veel internationale organisaties, experts, ngo's, civiele organisaties, regeringen van landen, etc., inclusief joden (seculiere als religieuze) binnen en buiten Israël, het als een genocide aanmerken. Zelfs Netanyahu en andere Israëlische functionarissen hebben gewezen op etnische zuivering. Het gemak zit in de ontkenning, bagatellisering en soms zelfs vergoelijking. Als Rusland het was geweest die deze gruweldaden bedreef, dan was het al veel eerder als genocide aangemerkt en was het land voor 100% aan sancties onderworpen.
Omdat ze van het standpunt zijn "from the river to the sea", oftewel Israël van de kaart en alle Joden de zee in.quote:Op woensdag 17 september 2025 13:10 schreef nixxx het volgende:
[..]
Waarom roept niemand die zegt de palestijnen te steunen Hamas serieus op tot een onvoorwaardelijke overgave, ontwapening en vrijlating van alle gijzelaars. Dan zal Israël de vijandigheden staken en kunnen de palestijnen beginnen met bezinning en heropbouw.
Dat sowieso. Maar als iedereen en zijn moeder die het niet met je eens is een nazi genoemd wordt, dan verliest het een beetje de betekenis…quote:Op dinsdag 16 september 2025 17:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En iedereen met een beetje moreel kompas heeft niks op met nazi's en ander uitschot.
Je roept zelf op tot geweld.quote:Op woensdag 17 september 2025 15:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De historie leert ons dat het beter is dit soort oproepers tot geweld preventief te ruimen in plaats van te wachten tot ze verder radicaliseren. Nu roept men op tot geweld tegen joden (pogrom), de volgende stap is industriële vernietiging (holocaust).
Nee, ik zeg dat het vanuit historisch perspectief beter is.quote:Op woensdag 17 september 2025 15:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je roept zelf op tot geweld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |