abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218784161
quote:
Tientallen meldingen en aangiften na optreden Bob Vylan in Amsterdam

De politie in Amsterdam heeft tientallen meldingen en aangiften ontvangen naar aanleiding van het optreden van het punkrapduo Bob Vylan gisteravond in Paradiso. Tijdens het optreden riepen de Britten leuzen als "dood aan de IDF" (het Israëlische leger). Ook noemden ze de deze week vermoorde radicaal-rechtse Amerikaan Charlie Kirk "een stuk stront" en zouden ze "fuck de fascisten, fuck de zionisten. Ga ze vinden op straat" hebben geroepen.

Rond 10.00 uur waren er dertig meldingen gedaan bij de politie Amsterdam. Daar is niet bekend hoeveel mensen online of in een andere gemeente aangifte hebben gedaan.

Het CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël, riep bezoekers aan het einde van de ochtend op om massaal aangifte te doen. De organisatie doet zelf ook aangifte en overweegt aangifte tegen Paradiso voor medeplichtigheid.

Het Centraal Joods Overleg spreekt op X van "een oproep tot opnieuw een pogrom in de straten van Amsterdam". Het zegt dat het een kort geding zal aanspannen om optredens van Bob Vylan in Nijmegen en Tilburg tegen te houden als de poppodia Doornroosje en 013 besluiten om ze te laten doorgaan.

De politie zegt de aangiften te bespreken met het Openbaar Ministerie. Het OM moet beoordelen of de uitspraken strafbaar zijn. De Amsterdamse burgemeester Halsema zegt dat ze dat onderzoek wil afwachten, maar dat "artistieke vrijheid nooit kan betekenen dat concertbezoekers of Amsterdammers zich bedreigd voelen of dat er wordt opgeroepen tot haat of geweld".

Paradiso: je stem verheffen is noodzakelijk
Poppodium Paradiso zegt in een reactie dat het zal meewerken aan een onderzoek van het OM. Paradiso wijst erop dat artiesten "soms voor taal kiezen die confronterend of gewelddadig klinkt. Dat is onderdeel van de expressie, maar niet automatisch woorden die wij als podium onderschrijven."

Paradiso deelt naar eigen zeggen "de verontwaardiging en betrokkenheid rondom het genocidaal geweld dat zich in Gaza afspeelt. Dat Bob Vylan daartegen zijn stem verheft is legitiem en noodzakelijk."

Commotie
Bob Vylan kwam eerder in het nieuws toen het duo op het Britse festival Glastonbury "dood, dood aan het Israëlische leger" en "free, free Palestine" had geroepen. Dat leidde internationaal tot commotie en verontwaardiging. Verscheidene optredens werden geschrapt of verzet.

In Paradiso stond Bob Vylan aanvankelijk geprogrammeerd als voorprogramma van een andere band, maar dat ging niet door. Vervolgens werd de show van Bob Vylan zelf verplaatst naar gisteravond.

'Compleet gestoord'
Op sociale media laten mensen weten dat ze aangifte doen tegen Bob Vylan, anderen spreken hun afkeer uit en noemen de uitlatingen een oproep tot geweld. Daarbij wordt Paradiso als "medeplichtige" genoemd.

Ook Kamerleden reageren op het optreden. Ze zeggen dat oproepen tot geweld strafbaar is, dat dit niet is hoe de vrijheid van meningsuiting werkt en dat zulke mensen geen podium verdienen in Nederland. BBB zegt Kamervragen te zullen stellen.

D66-leider Jetten zei dat hij ook geen begrip kan opbrengen voor de fans van Bob Vylan, die luid juichten om zijn uitspraken. "Daar maak ik uit op dat je echt compleet gestoord bent", zei hij bij WNL.

Bron: nos.nl

Vandaag krijgt #Doornroosje weer ¤146.830,- overgemaakt. En volgende maand weer. Etc, etc.

Mooi hè die artistieke vrijheid. Kost een paar duiten maar dan heb je ook wat.

pi_218784169
Nijmegen is een rare stad :')
pi_218784175
Vervelend dat vrijheid van meningsuiting. Hopenlijk kunnen snel een ministerie van censuur oprichten zodat er alleen nog meningen geuit worden die in mijn straatje passen.
pi_218784184
Had je anders verwacht dan in Havana aan de Waal?
pi_218784186
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:32 schreef Hugo862 het volgende:
Vervelend dat vrijheid van meningsuiting. Hopenlijk kunnen snel een ministerie van censuur oprichten zodat er alleen nog meningen geuit worden die in mijn straatje passen.
Dood aan Hugo862, ik hoop dat hij sterft, ga hem zoeken op straat, dat stuk stront.

Ja sorry dat is gewoon mijn mening.
pi_218784187
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Nijmegen is een rare stad :')
Valt best mee, het is prima wonen hier
pi_218784195
quote:
Wat ik wel grappig vind is dat de meest boze mensen nog steeds achter Israël staan. Dan heb je helemaal niks tegen agressieve taal of fysiek geweld, behalve als het bij jouw "team" gebeurd.
pi_218784228
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wat ik wel grappig vind is dat de meest boze mensen nog steeds achter Israël staan. Dan heb je helemaal niks tegen agressieve taal of fysiek geweld, behalve als het bij jouw "team" gebeurd.
Ja mensen vallen erover omdat het kritiek op Israel is. Al die boze fokkers zouden zwijgen als Bob Vylan Death to hamas zou scanderen ipv Death to the IDF.
pi_218784229
quote:
Openlijke opruiing, haatspraak en aanzet tot geweld vallen hier niet onder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218784246
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:44 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Ja mensen vallen erover omdat het kritiek op Israel is. Al die boze fokkers zouden zwijgen als Bob Vylan Death to hamas zou scanderen ipv Death to the IDF.
Ik denk dat er juridisch prima een argument valt te maken dat dit ook niet mag omdat het aanzet tot geweld blijft.

Daarnaast hebben we het natuurlijk aan de ene kant over een nationaal leger van het enige Joodse land ter wereld waar mensen verplicht in moeten om het Joodse volk in Israël te verdedigen, en aan de andere kant een groep hele barbaarse moslimterroristen die openlijk verkondigen Israël (en zelfs Joden wereldwijd) te willen vernietigen.

Als jij het verschil tussen die twee niet meer ziet, dan ligt het probleem toch echt bij jou.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 16 september 2025 @ 08:48:13 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218784247
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Om de een of andere reden schijnt dit voor sommige mensen heel ingewikkeld te zijn.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218784271
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:48 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Om de een of andere reden schijnt dit voor sommige mensen heel ingewikkeld te zijn.
Dat is het niet, maar in bepaalde kringen wil men maximale vrijheid van meningsuiting voor zichzelf en een minimale vrijheid van meningsuiting voor anderen. Dáár zit de crux.

Dit zijn mensen die gaan schuimbekken als iemand de oververtegenwoordiging van niet-Westerse migranten in de criminaliteit benoemd aan de hand van statistieken van het CBS, want 'racisme' en 'Islamofobie'. En het 'misgenderen' van iemand zou men het liefst morgen nog strafbaar maken. Maar het oproepen tot geweld jegens bijvoorbeeld 'zionisten' vindt men prima en het vieren van een aanslag op een conservatieve influencer ook.
  dinsdag 16 september 2025 @ 08:52:35 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218784278
Niet meer dan normaal dat die keuze is gemaakt door Doornroosje.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  dinsdag 16 september 2025 @ 08:54:16 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218784284
quote:

[..]
Gelukkig is daar geen sprake van tot de rechtsspraak zich daar over buigt.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218784299
quote:

[..]
Dan ga je daar lekker aangifte voor doen en laat je de rechter erover oordelen.
  dinsdag 16 september 2025 @ 09:18:19 #16
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_218784417
quote:
Totdat het waarschijnlijk niet in je straatje past en dan is de wereld ook terecht te klein. Dan is artistieke vrijheid opeens niet meer zo rekbaar? Zoals bijvoorbeeld domme teksten ergens op projecten, die gasten hadden dat beter ook onder het mom van een kunstproject moeten doen want dan is het wel ok? Ik vind dat als vanaf een podium gaat oproepen om de straten op te gaan en als soort van burgerwacht bepaalde groepen te gaan zoeken in de straten redelijk ver over de lijn gaan. Maar blijkbaar maakt het dan nog uit wie je dan invult voor de betreffende groepen in het geval dat je ter linker- of rechterzijde staat om er ook echt een probleem mee te hebben?
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_218784477
Zeg maar eens tegen de mensen die vrijheid van meningsuiting in de cultuursector nu zo belangrijk vinden, dat een man een man is en een vrouw een vrouw. Dan willen ze een Charlie Kirkje met je doen.
  dinsdag 16 september 2025 @ 09:25:59 #18
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218784491
Waarom staat er ‘antisemitisme’ in de topic titel? Ik zie geen antisimitische uitspraken. Anti-zionisme en anti idf is nogal wat anders dan antisemitisme.

Lijkt me niet handig om Bobs woorden te gaan liggen verbuigen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218784513
:O
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218784559
Ik begrijp overigens dat Vylan heel duidelijk te verstaan was gegeven dat wat hij in Paradiso heeft geflikt niet moest herhalen in Doornroosje.

Nou ja, prima oplossing.

Hij maakt teringherrie, maar als er mensen zijn die daar graag naar luisteren, dan is het wel sneu dat het concert wordt afgelast omdat de artiest denkt dat hij politicus is.
pi_218784570
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:44 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Voor de goede orde: er is wel een verschil tussen terroristen en een leger…
pi_218784574
quote:
Vrijheid van meningsuiting is niet onbeperkt en stopt bij de rechten van een ander of bij het overtreden van de wet. In dit geval riep deze klapjosti op tot geweld, wat beide bovenstaande voorwaarden schendt en het dus gewoon strafbaar maakt :W

En dat gaat nog even voorbij aan de discussie of je dit soort activisme moet willen in de cultuursector.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_218784581
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 09:34 schreef VEM2012 het volgende:
Ik begrijp overigens dat Vylan heel duidelijk te verstaan was gegeven dat wat hij in Paradiso heeft geflikt niet moest herhalen in Doornroosje.

Nou ja, prima oplossing.

Hij maakt teringherrie, maar als er mensen zijn die daar graag naar luisteren, dan is het wel sneu dat het concert wordt afgelast omdat de artiest denkt dat hij politicus is.
Het is toch om te kotsen man :') Houd op hoor.

Als Johan Derksen over een zwarte piet zegt 'weten we zeker dat het niet Akwasie is?' dan is de wereld te klein. Dan komt het hele LHBLTQ++ leger op je af gestormd. Maar als deze pipo staat de dansen op het graf van een man die door zijn hoofd is geschoten (omdat hij een andere mening heeft dan hijzelf) dan zwijgen ze in alle kleuren.

Zum kotsen.
pi_218784611
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 09:37 schreef Solispolar het volgende:
t Akwasie is?' dan is de wereld te klein. Dan komt het hele LHBLTQ++ leger op je af gestormd. Maar als deze pipo staat de d
maar even.
Mocht Johan Derksen dat niet zeggen?
Is toen de volgende dag de show gecanceled?
Of was er alleen maar "ophef".
Net zoals nu bij dit optreden?

Dat is toch precies hoe VVMU werkt? Johan zegt dat, mensen worden boos en zeggen "dat slaat nergens op! wij zijn boos!".

Dat is toch vergelijkbaar met deze situatie? En in beide gevallen is er niemand de mond gesnoerd.
pi_218784639
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 09:37 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Het is toch om te kotsen man :') Houd op hoor.

Als Johan Derksen over een zwarte piet zegt 'weten we zeker dat het niet Akwasie is?' dan is de wereld te klein. Dan komt het hele LHBLTQ++ leger op je af gestormd. Maar als deze pipo staat de dansen op het graf van een man die door zijn hoofd is geschoten (omdat hij een andere mening heeft dan hijzelf) dan zwijgen ze in alle kleuren.

Zum kotsen.
Die hypocrisie vind ik ook belachelijk. Ik ben altijd vocaal tegen cancel culture geweest. Zou raar zijn als ik nu zou draaien.

Kijk als hij weer zichzelf belachelijk had gemaakt op het podium met die idiote teksten, dan was ik daar op tegen geweest. Oproepen tot geweld is immers niet ok. Zo vind ik ook dat haatimams niet de vrijheid mogen hebben om hun gif te spuiten in de samenleving.

Maar binnen de grenzen van de wet mag je zeggen wat je wil van mij. Je mag zelfs pro Hamas zijn van mij. Ik vind je dan wel een enorme grafmongool. Maar je mag die mening hebben en uiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')