abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220765383
Geen privileges, maar wel een welwillend gesprek. De EU is gewoon nog meer een grootmacht dan nu als het VK er weer bij komt, in elk geval in de interne markt.
  Moderator maandag 11 mei 2026 @ 17:41:39 #252
375570 crew  Cyan9
pi_220765955
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 16:50 schreef Hanca het volgende:
Starmer wil terug in de douaneunie en de interne markt van de EU:
https://www.volkskrant.nl(...)van-europa~b648c76d/
Daar staat de EU vast om te springen. Ik meen me te herinneren dat ze geen zin hadden in het jojo-en van het VK.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220766029
ja, totdat reform de verkiezingen wint en dan is het ineens allemaal weer van de baan.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  maandag 11 mei 2026 @ 18:43:43 #254
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220766560
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 17:00 schreef Hanca het volgende:
Geen privileges, maar wel een welwillend gesprek. De EU is gewoon nog meer een grootmacht dan nu als het VK er weer bij komt, in elk geval in de interne markt.
Vriendelijk doen kan altijd. Alleen is dit een goed moment om niet elk EU land zijn eigen opt-out te gunnen. Wat ik zeg: ze kunnen aansluiten bij Noorwegen/IJsland/Liechtenstein (EER) en dan aangevuld met Schengen. Of gewoon een volledig lidmaatschap en dan net als Zweden waar het inwerking stellen van toetreding Eurozone eeuwig wordt uitgesteld. Echt: hoe minder een lappendeken - met eventueel arbitrage tot gevolg - hoe beter dat is voor Europa en EU.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 mei 2026 @ 22:34:10 #255
862 Arcee
Look closer
pi_220768827
Keirxit in 3, 2, 1...
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_220769031
Hier is eindelijk een Lib Dem councillor opgestapt. Op zich staat die partij me meer aan dan de Conservatives of Labour, maar deze councillor maakte het hier wel erg bont. Hij bepaalde het verkeersbeleid.
Overal wordt 20 mph er doorgedrukt. Zogenaamd omdat ze denken dat als men langzamer mag rijden er meer mensen zullen gaan fietsen en lopen. Kosten voor nieuwe bordjes in de gemeente 7 miljoen pond. Terwijl ze vrijwel niks doen om fietsen veiliger te maken. En er wordt ook niet op gehandhaafd. Afgelopen jaar in de hele county zijn er minder dan 20 snelheidsboetes in 20 zones uitgeschreven. Ook de speedcameras die er al stonden kunnen niet van 30mph naar 20mph aangepast worden :?
En dan hier in het dorp werd er een 'verkiezing' gehouden over wat men wilde:
Optie A: Houdt het 30mph
Optie B: Overal 20mph
Optie C: Alleen 20mph rond de school

Ik weet de exacte nrs niet meer, maar het kwam hier op neer:
100 mensen kozen optie A, 70 optie B, en 50 optie C.
Besluit: Optie B, 'omdat de meeste mensen voor een reductie in snelheid hadden gekozen' :?

En dan nog een aantal dingen. Men heeft in een paar maanden tijd een charge ingevoerd om de stad in te kunnen rijden. £5 per keer, om minder autos in de stad te krijgen. Met allerlei uitzonderingen (mensen in zone A krijgen permanente vrijstelling, in zone B 100 vrije entrees, in en zone C 25 vrije entree - die laatste is heel erg ruim rond Oxford). Vrijstellingen moet je wel aanvragen. Dit alles werd er binnen een paar maanden doorgedrukt en opgezet, zogenaamd zou het tijdelijk zijn.
Er gaat natuurlijk van alles fout. Er stond een taalfout op de borden, op een route naar het centrum staan geen cameras, dus kunnen ze het daar niet enforcen, etc.

En dan is er nog de verbrede treinbrug en tunnel. Zou iets van £50 miljoen kosten en een weg de stad in zou van Oktober 23 tot Maart 24 dicht zijn. Inmiddels zijn de kosten opgelopen tot bijna £250 miljoen, en hopen ze nu in Augustus 2026 klaar te zijn. Een hele rits bedrijven is inmiddels dicht langs die weg vanwege teruggelopen inkomsten. Ook willen ze de weg niet meer openen voor regulier verkeer, alleen voor bussen en taxis. Maar, die weg is wel de korste weg naar het station (je moet de tunnel door om mensen bij het station af te zetten of te parkeren), en naar de parkeerplaats van het grootste winkelcentrum. Oftewel, elke auto die nu naar het station of winkelcentrum rijdt, moet nu meer kilometers door de stad rijden om daar te komen. Niet echt slim dus.

En ook nam het aantal potholes in de weg alleen maar toe. In de wijk hierachter hebben ze nu eindelijk een hele reeks gaten in een bocht gemaakt, na meer dan een half jaar, en meer dan 3 maanden nadat ze gemarkeerd zijn geweest om gemaakt te worden.

Die vent stond een paar weken geleden nog helemaal trots in de krant dat er weer een weg naar 20mph was gegaan (van 60mph). Is een single lane, bochtige country road die heuvelop gaat en vol met potholes zit. Daar kun je niet harder dan 20mph rijden, dat is suicidaal, en je rijdt je auto kapot. Maar he, hij kon weer met een fotootje in de krant.

Ik ben benieuwd wie de nieuwe wordt, en hoe het beleid aangepast gaat worden.

Starmer....wie gelooft die vent inmiddels nog?

En zag ook wat dirt vandaag over Zack Polanski, de leider van de Green Party. Die verkoopt zijn woonboot, waar hij, volgens de advertentie, de afgelopen 3 jaar met veel plezier heeft gewoond. Hij stond er ook ingeschreven voor verkiezingen. Alleen....hij heeft er geen gemeentebelasting betaald. En dat rijmt dus niet met elkaar. Als hij er niet regelmatig vertoefde, en het dus niet zijn primary woonadres was, dan hoefde hij er inderdaad geen belasting te betalen, maar dat strookt dus niet met de advertentie, en dan had hij er niet ingeschreven mogen staan voor verkiezingen. Ouch.

Politiek in het VK lijkt op elk niveau een zooitje, zelfs als ik het met Afrika vergelijk (heb ik jaren gewoond). En met 1500 nieuwe vertegenwoordigers van Reform op het lokale niveau, de meesten zonder ervaring in de politiek, en met maar een doel, zonder wettig routeplan om dat te bereiken en wat niet op lokaal niveau geregeld kan worden, en waarvan velen niet goed nagetrokken zullen zijn, zal het er niet beter op worden.
pi_220769057
Starmer lijkt nu wel definitief klaar. Het enige wat ik echt muil op de grond-verbazend vind is dat zo'n charlatan als Nigel Farrage gewoon weer als een verlosser wordt gezien... hardleers volk :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_220769278
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hier is eindelijk een Lib Dem councillor opgestapt. Op zich staat die partij me meer aan dan de Conservatives of Labour, maar deze councillor maakte het hier wel erg bont. Hij bepaalde het verkeersbeleid.
Overal wordt 20 mph er doorgedrukt. Zogenaamd omdat ze denken dat als men langzamer mag rijden er meer mensen zullen gaan fietsen en lopen. Kosten voor nieuwe bordjes in de gemeente 7 miljoen pond. Terwijl ze vrijwel niks doen om fietsen veiliger te maken. En er wordt ook niet op gehandhaafd. Afgelopen jaar in de hele county zijn er minder dan 20 snelheidsboetes in 20 zones uitgeschreven. Ook de speedcameras die er al stonden kunnen niet van 30mph naar 20mph aangepast worden :?
En dan hier in het dorp werd er een 'verkiezing' gehouden over wat men wilde:
Optie A: Houdt het 30mph
Optie B: Overal 20mph
Optie C: Alleen 20mph rond de school

Ik weet de exacte nrs niet meer, maar het kwam hier op neer:
100 mensen kozen optie A, 70 optie B, en 50 optie C.
Besluit: Optie B, 'omdat de meeste mensen voor een reductie in snelheid hadden gekozen' :?

En dan nog een aantal dingen. Men heeft in een paar maanden tijd een charge ingevoerd om de stad in te kunnen rijden. £5 per keer, om minder autos in de stad te krijgen. Met allerlei uitzonderingen (mensen in zone A krijgen permanente vrijstelling, in zone B 100 vrije entrees, in en zone C 25 vrije entree - die laatste is heel erg ruim rond Oxford). Vrijstellingen moet je wel aanvragen. Dit alles werd er binnen een paar maanden doorgedrukt en opgezet, zogenaamd zou het tijdelijk zijn.
Er gaat natuurlijk van alles fout. Er stond een taalfout op de borden, op een route naar het centrum staan geen cameras, dus kunnen ze het daar niet enforcen, etc.

En dan is er nog de verbrede treinbrug en tunnel. Zou iets van £50 miljoen kosten en een weg de stad in zou van Oktober 23 tot Maart 24 dicht zijn. Inmiddels zijn de kosten opgelopen tot bijna £250 miljoen, en hopen ze nu in Augustus 2026 klaar te zijn. Een hele rits bedrijven is inmiddels dicht langs die weg vanwege teruggelopen inkomsten. Ook willen ze de weg niet meer openen voor regulier verkeer, alleen voor bussen en taxis. Maar, die weg is wel de korste weg naar het station (je moet de tunnel door om mensen bij het station af te zetten of te parkeren), en naar de parkeerplaats van het grootste winkelcentrum. Oftewel, elke auto die nu naar het station of winkelcentrum rijdt, moet nu meer kilometers door de stad rijden om daar te komen. Niet echt slim dus.

En ook nam het aantal potholes in de weg alleen maar toe. In de wijk hierachter hebben ze nu eindelijk een hele reeks gaten in een bocht gemaakt, na meer dan een half jaar, en meer dan 3 maanden nadat ze gemarkeerd zijn geweest om gemaakt te worden.

Die vent stond een paar weken geleden nog helemaal trots in de krant dat er weer een weg naar 20mph was gegaan (van 60mph). Is een single lane, bochtige country road die heuvelop gaat en vol met potholes zit. Daar kun je niet harder dan 20mph rijden, dat is suicidaal, en je rijdt je auto kapot. Maar he, hij kon weer met een fotootje in de krant.

Ik ben benieuwd wie de nieuwe wordt, en hoe het beleid aangepast gaat worden.

Grappig om te zien hoe het er uit ziet als de bizarre anti-auto ideologie van reddit in de echte wereld losgelaten wordt.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 06:58:08 #259
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220769673
Wat een kansloze pestbende is de Britse politiek. (en de Duitse, Franse, etc..)

Juist in tijden dat er sturing en leiderschap nodig is en vele crises het hoofd geboden moeten worden, vervallen Westerse landen in politieke chaos en onbestuurbaarheid. Hopeloos, als kippen zonder kop.

twitter


twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220769965
Restore heeft overal waar ze meededen gewonnen.

Bekijk deze YouTube-video
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 12 mei 2026 @ 08:58:27 #261
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220770083
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 08:49 schreef Lyrebird het volgende:
Restore heeft overal waar ze meededen gewonnen.
Van de regen in de drup.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 12 mei 2026 @ 09:26:44 #262
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220770294
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 08:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Van de regen in de drup.
Starmer is wat te rechts en conservatief voor mij (hij is echt rechtervleugel Labour; type Ronald Plasterk) maar zo desastreus is hij tot nu toe niet. Integendeel. Is goed bezig mbt Oekraïne en ook normaliseert hij de verhoudingen met Europa. De Tories waren alleen maar bezig met afbreken en alles dat ruikt naar samenwerken en coöperatie verdacht maken.

Hopelijk wordt Wes Streeting niet de opvolger. Dat is een naar rechts homohatend en transhatend mannetje.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220770496
Als Starmer weg moet (nogmaals: ik zie niet zo goed waarom, volgens mij is dat partijbelang boven landsbelang stellen), hoop ik in elk geval dat zijn opvolger ook de pro-EU tour op gaat. En er niet 'om kiezers van Farage terug te winnen' één of andere brexit-hardliner op het schild wordt gezet. Alleen al omdat een kopie de mensen zelden laat weerhouden om op het origineel te stemmen.
pi_220770500
Streeting ken ik dan verder niet goed genoeg, maar dit is wat EU beleid wel hoopgevend: https://www.independent.c(...)-union-b2844451.html
pi_220771148
twitter


Starmer is dus binnen een paar dagen weg :P
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 14:20:31 #266
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220772683
Ee komt een afzettingsprocedure
https://www.rtl.nl/nieuws(...)pstappen-vk-minister

Hou toch de eer aan jezelf man.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:12:37 #267
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220772958
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 14:20 schreef Hexagon het volgende:
Ee komt een afzettingsprocedure
https://www.rtl.nl/nieuws(...)pstappen-vk-minister

Hou toch de eer aan jezelf man.
Voorkomen moet worden dat Farage aan de macht komt.

Zijn wetenschappelijk instituut, van Reform UK, werd dus voor 90% [sic!] gefinancierd vanuit Hongarije en Orban.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 12 mei 2026 @ 15:37:32 #268
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220773132
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Voorkomen moet worden dat Farage aan de macht komt.

Zijn wetenschappelijk instituut, van Reform UK, werd dus voor 90% [sic!] gefinancierd vanuit Hongarije en Orban.
Je voorkomt dat populisten aan de macht komen door als niet-populisten een land behoorlijk te besturen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 15:47:55 #269
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220773199
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 23:07 schreef TheVulture het volgende:
Starmer lijkt nu wel definitief klaar. Het enige wat ik echt muil op de grond-verbazend vind is dat zo'n charlatan als Nigel Farrage gewoon weer als een verlosser wordt gezien... hardleers volk :')
Gewoon niet bijster intelligent. Dat is niet voorbehouden aan Britten trouwens, populisme is niet voor niets een van de oudste vormen van politiek. Hier hebben we achtereenvolgens FvD en BBB groot gemaakt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:23:20 #270
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220773471
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Gewoon niet bijster intelligent. Dat is niet voorbehouden aan Britten trouwens, populisme is niet voor niets een van de oudste vormen van politiek. Hier hebben we achtereenvolgens FvD en BBB groot gemaakt.
Mensen trappen er keer op keer in. En de problemen worden alleen maar groter daardoor.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:24:59 #271
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220773497
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je voorkomt dat populisten aan de macht komen door als niet-populisten een land behoorlijk te besturen.
Ja, die stemmers zijn hulpeloos en zielig en kunnen niks aan hun gedrag doen.

Dat hele idee dat ze zelf nergens verantwoordelijkheid voor dragen, en het normaal is om je als een idioot te gedragen als het even moeilijk is, moet ook eens flink aan de kaak gesteld.
  dinsdag 12 mei 2026 @ 16:35:30 #272
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220773690
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:37 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je voorkomt dat populisten aan de macht komen door als niet-populisten een land behoorlijk te besturen.
Ja alleen kun je binnen twee jaar geen wonderen verwachten en mijn indruk is dat Starmer het niet zo heel slecht doet. Sowieso de beste PM sinds David Cameron (zijn eerste termijn), misschien wel sinds Tony Blair.

Voor de verkiezingen van 2024 vonden Britten de 'kosten van levensonderhoud' en 'gezondheidszorg' het meest belangrijk.

https://yougov.com/en-gb/(...)nt-issues-for-voters

Het eerste punt wordt met de Tories en Reform niet perse beter: zij stonden vierkant achter de acties van Trump en Netanyahu.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat elke regering in het Westen met de kosten van levensonderhoud worstelt - dan is er ook nog het geldsysteem waar je niet zoveel over hebt te zeggen (leestip: Thomas Bollen met de titel 'er is geld genoeg').

Het geldsysteem waar radicaal-rechts doortrapte plannen voor heeft overigens (ik snap nu waarom zij tegen digitaal geld zijn maar vóór crypto en bitcoins).

Voor wat betreft het tweede punt, de gezondheidszorg - de wachtlijsten zijn naar beneden gegaan. Concreet betekent dit dat meer mensen daadwerkelijk (noodzakelijke!) zorg kunnen ontvangen.
https://www.bbc.com/news/articles/c3dzez1g451o
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220773757
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 15:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Gewoon niet bijster intelligent. Dat is niet voorbehouden aan Britten trouwens, populisme is niet voor niets een van de oudste vormen van politiek. Hier hebben we achtereenvolgens FvD en BBB groot gemaakt.
Mja, want alle slimme mensen hebben het bij het juiste eind. /s

Dat neerkijken op het klootjesvolk heb ik ondertussen wel gehad. De elites draaien wanhopig aan alle knoppen, verplaatsen banen naar het buitenland vanwege een zeer kleine toename in CO2 forcing en “stikstof”, importeren hordes analfabeten (waarom eigenlijk, niemand heeft daarom gevraagd) en maken het onmogelijk voor jonge mensen om een huis te kopen en een familie te beginnen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Forum Admin dinsdag 12 mei 2026 @ 16:44:28 #274
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220773786
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:41 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Mja, want alle slimme mensen hebben het bij het juiste eind. /s

Dat neerkijken op het klootjesvolk heb ik ondertussen wel gehad. De elites draaien wanhopig aan alle knoppen, verplaatsen banen naar het buitenland vanwege een zeer kleine toename in CO2 forcing en “stikstof”, importeren hordes analfabeten (waarom eigenlijk, niemand heeft daarom gevraagd) en maken het onmogelijk voor jonge mensen om een huis te kopen en een familie te beginnen.
Je maakt er zelf een karikatuur van. Bovendien wil ik FvD stemmers niet per definitie klootjesvolk noemen. Daar stemmen mensen uit alle lagen van de samenleving op. Ook (al dan niet zelfbenoemde) intellectuelen.

BBB kun je prima afrekenen op hun gestuntel. En dat het net als fvd populisten zijn is ook lastig te ontkennen. Sterker nog, BBB staat en stond in dienst van de grote agro lobby. Niet voor de boer zelf.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220773824
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 16:44 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je maakt er zelf een karikatuur van. Bovendien wil ik FvD stemmers niet per definitie klootjesvolk noemen. Daar stemmen mensen uit alle lagen van de samenleving op. Ook (al dan niet zelfbenoemde) intellectuelen.

BBB kun je prima afrekenen op hun gestuntel. En dat het net als fvd populisten zijn is ook lastig te ontkennen. Sterker nog, BBB staat en stond in dienst van de grote agro lobby. Niet voor de boer zelf.
Je constatering dat die partijen er ook een puinhoop van maken, deel ik. Ligt dat aan de partijen of aan ons systeem, waar je door op rechtse partijen te stemmen wordt geconfronteerd met een linksig kabinet dat vlees noch vis is?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')