quote:
Het was niet naar jou persoonlijk bedoeld.
Ik bedoel dat behandelaars die hun clienten onvoldoende serieus nemen, vaak dit soort uitspraken erbij slepen om de verantwoordelijkheid buiten zichzelf te houden. En dat gebeurt helaas héél vaak.
True, gedachten kunnen een loopje met jou nemen, zeker als je emotioneel instabiel bent en al helemaal als je bijvoorbeeld lijdt aan een psychotische of bipolaire aandoening. Ik heb zelf ook meerdere malen meegemaakt dat ik mij teveel liet leiden door emoties en op die betreffende momenten erg overtuigd was van mijn gedachten en mij pas achteraf kon realiseren dat ik destructief handelde, vaak naar mezelf maar ook anderen had ik daarmee benadeeld.
Als ik voor mezelf spreek, is dat toch anders dan aanvoelen dat je geen match hebt met een behandelaar en beter iemand anders kan zoeken. Ik denk ook dat heel veel mensen hier of wellicht iedereen het herkent dat je iemand het voordeel van de twijfel gunt ondanks vermoedens dat er iets niet klopt aan die persoon, echter je kan jouw vinger er niet op leggen wat hij/zij niet goed doet ... en achteraf krijg je gelazer en problemen met die persoon en denk je "Had ik nou maar niet aan mezelf getwijfeld!"
Ik denk dat mensen met bijvoorbeeld een psychotische of bipolaire aandoening vooraf hele goede afspraken moeten maken met hun behandelaar voor als het gebeurt dat ze niet in staat zijn voldoende grip op zichzelf te kunnen behouden.
Ik heb zelf geen psychose ervaren. Het is aan mensen die daar helaas wel last van hebben gehad om te zeggen wat ze in zo'n toestand nodig hebben. Ik ken meerdere mensen persoonlijk die schizofrenie hebben. Wat ik wel durf te zeggen n.a.v. wat ik van hen gehoord heb, is hoe schadelijk het is als ze merken dat de ander hen niet serieus neemt. Ik heb wel een van hen meerdere keren in psychotische toestand meegemaakt: dan weet ik niet wat ik moet zeggen om die persoon te helpen en dan reageer ik uiteindelijk op de manier zoals ik dat zelf niet had gewild.
Ik vind het wel ontzettend schandalig als ik verneem dat iemand in een angstige psychotische toestand in een isoleercel wordt gestopt en verder wordt er helemaal niks gedaan om die persoon gerust te stellen. Nog niet zolang geleden zag ik op YouTube een reactie op een filmpje over varkens in de bio-industrie van iemand die blijkbaar werkt op een gesloten afdeling van de psychiatrie die leuk probeerde te zijn door te zeggen dat de gillende varkens hem doen denken aan "die gekkies op de gesloten afdeling". Dan denk ik:
"Als je dat soort minachting hebt naar die mensen toe, waarom kies je er dan godverdomme voor om te werken in de psychische zorg?! En dan zeker achteraf klagen dat de werkdruk zo hoog is? Nee eikel, je bent gewoon niet competent genoeg voor zo'n beroep!" En dan krijgt zo'n gast ook nog veel likes voor zo'n asociale reactie