abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 september 2025 @ 20:29:36 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218763986
We zien een aantal grote geopolitieke ontwikkelingen dat onze kijk en houding op de ontwikkeling en houden van kernwapens zou moeten veranderen.

1. We zien dat USA soms expliciet (maar ook impliciet) terugtrekkende gebaren maakt binnen de NATO-alliantie. Bovendien zijn de belangen van Noord-Europa niet op alle terreinen hetzelfde als die van USA en in de toekomst kunnen deze verder uiteenlopen.

2. Binnen Europa hebben Frankrijk en Verenigd Koninkrijk kernwapens. Frankrijk is een nagenoeg failliet land en bovendien kun je er niet op vertrouwen dat op het moment supreme er geleverd wordt. Een keuze van de kiezer voor een andere politiek, of andere belangen kunnen er toe leiden dat de paraplu toch niet zo robuust is. Hetzelfde geldt min of meer voor het Verenigd Koninkrijk, daarbij moet opgetekend worden dat het ook geen lid meer is van de EU.

3. Naast de landen waarvan het is toegestaan dat zij kernwapens houden zijn er ook veel landen sinds 1967 bijgekomen die ze inmiddels (officieus) ook hebben: India, Pakistan, Israel, Noord-Korea. We laten in het midden in welke mate Iran, Iraq die hebben. En je hebt natuurlijk veel landen die ze snel kunnen bouwen zoals Egypte, Turkije of Saoedi-Arabie.

4. Conflict met Rusland kan escaleren. Elk conflict met Rusland dat Rusland conventioneel verliest kan ontaarden in een Russische reactie dat men (voornemens) kernwapens wil inzetten.

Zou het verstandig zijn als een aantal Noord-Europese landen zoals Nederland, Duitsland, Luxenburg, en Polen eventueel samen kernwapens ontwikkelen? Al deze landen zijn ondertekenaars van het NPV, echter zijn omstandigheden gewijzigd.

En waar ik ook benieuwd naar ben: zou de internationale gemeenschap dit toestaan of kan dit zelfs ontaarden in "pre emptive strikes" om te voorkomen dat bovengenoemde landen tot een succesvolle ontwikkeling van kernwapens komen?

Ik ben benieuwd naar jullie kijk :)

[ Bericht 0% gewijzigd door phpmystyle op 13-09-2025 20:34:55 ]
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218765605
"noord Europese" landen zoals Nederland, Duitsland, Polen en België.

Dit is CENTRAAL Europa. Hier dan ook maar gestopt met lezen.

Man man man.

Trouwens, in Nederland liggen gewoon actieve kernwapens hoor, o.a. in Volkel. Je moet dan wel ergens in Washington op de rode knop duwen, maar toch. :{w

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')