abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218754411
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-als-israel-deelnee/

quote:
Ook Nederland zal wegblijven van Songfestival als Isral deelneemt: "Menselijk leed staat haaks op onze waarden"

Na Ierland, Spanje, Sloveni en IJsland laat nu ook Nederland weten dat het niet deelneemt aan het Songfestival in 2026 als Isral meedoet. De VRT laat in een persmededeling weten "het standpunt van de landen die afhaken van deelname aan het Eurovisiesongfestival te delen en te ondersteunen". Maar het is aan de Franstalige openbare omroep RTBF, die de Belgische inzending voor volgend jaar selecteert, om te beslissen of Belgi al dan niet deelneemt.

"Menselijk leed, onderdrukking van persvrijheid en politieke inmenging staan haaks op de waarden van de publieke omroep", staat bovenaan het statement van het Nederlandse Avrotros.

Als Isral niet uitgesloten wordt, zal Nederland niet deelnemen aan het Songfestival in Wenen volgend jaar. "De publieke omroep kan de deelname van Isral in de huidige situatie niet langer verantwoorden gezien het voortdurende en ernstige menselijke leed in Gaza."

Bovendien is de openbare omroep bezorgd over "de ernstige aantasting van de persvrijheid: het doelbewust uitsluiten van internationale onafhankelijke verslaggeving en de vele slachtoffers onder journalisten", klinkt het.

"Inmenging Isral"
De omroep wijst er verder op dat er sprake is "van bewezen inmenging van de Isralische regering tijdens de afgelopen editie van het Songfestival".

Toen bij de laatste editie Isral met zangeres Yuval Raphael op de 2e plaats eindigde, dankzij het hoge aantal publieksstemmen, eisten veel landen een onderzoek naar valsspelen bij het televoten. Isral zou heel actief online campagne hebben gevoerd om stemmen te werven.

Volgens de omroep is het daarmee door Isral gepolitiseerd. "Dat druist in tegen het apolitieke karakter van het Songfestival."

De NPO, de koepelorganisatie van de openbare omroepen in Nederland, heeft laten weten dat er geen andere publieke zender gezocht wordt om het Songfestival alsnog uit te zenden, mocht Avrotros zich daadwerkelijk terugtrekken.

Domino-effect?
Nederland is al het 5e land dat zijn deelname op de helling zet. Gisteren liet de Ierse openbare omroep RT weten dat Ierland niet deelneemt aan het Songfestival in Wenen volgend jaar als Isral niet uitgesloten wordt.

De Spaanse minister van Cultuur en de openbare omroepen van IJsland en Sloveni brachten de afgelopen dagen gelijkaardige boodschappen.

Landen die niet deelnemen worden niet gestraft
Organisator European Broadcasting Union (EBU) besprak de Isralische kwestie een eerste keer in juli, maar tot een beslissing kwam het nog niet.

Landen mogen tot december beslissen om niet deel te nemen, zonder dat ze daarvoor gestraft worden, zei de Ierse omroep RT gisteren.

Wat met Belgi?
In Belgi mag de Franstalige openbare omroep RTBF een kandidaat afvaardigen voor de komende editie van het Songfestival.

De omroep heeft laten weten dat de selectie van de kandidaat verdergaat. In december beslist de RTBF of Belgi al dan niet deelneemt.

De VRT laat in een persmededeling weten "het standpunt van de landen die afhaken van deelname aan het Eurovisiesongfestival te delen en te ondersteunen".

"Het is RTBF dat in 2026 Belgi vertegenwoordigt, het is dus niet aan VRT om zich over deelname uit te spreken. VRT herhaalt dat ze van organisator EBU een krachtig signaal verwacht. Als dat signaal niet krachtig genoeg is, behoudt VRT zich het recht om het Songfestival niet langer uit te zenden."
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 12 september 2025 @ 21:48:45 #2
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_218754508
Zou mooi zijn als dankzij IsraelGODEN dat hele woke feestje eindelijk een keer opgedoekt wordt.
pi_218754535
Slovenieeeeee

Mooi man :)
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_218754545
Ik boycot esf al sinds de woke en gay staatsgreep daar
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_218754840
Wat als Europa eens n blok vormt. Dit is vis noch vlees. -O-
  VIVA vrijdag 12 september 2025 @ 22:22:44 #6
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_218754863
Echt Fuck het ESF, en dan zeggen dat ze geen politiek bedrijven, het ESF en de optredens zitten vol met politieke indoctrinaties....Al jaren lang wint de beste song niet meer, maar de lbtq met een baard
What lies behind makes no sense in my mind
pi_218754944
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 21:52 schreef Viesdik het volgende:
Dit moet een mokerslag voor ze geweest zijn
  vrijdag 12 september 2025 @ 22:38:55 #8
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218754986
Het Eurovisiesongfestival was oorspronkelijk bedoeld om de sociale cohesie in Europa te bevorderen en het continent na de Tweede Wereldoorlog te verenigen via een gezamenlijk, licht amusementsprogramma. Dit als verbroedering van Europa en het promoten van pan-Europese samenwerking via muziek en televisie, als antwoord op verdeeldheid en nationale grenzen na de oorlog.
Jammer dat het nu misbruikt wordt door een omroep die meent het te moeten gebruiken om politiek te bedrijven maar in hun statement niets zegt over de actie die het conflict starte, de slachtoffers en de gegijzelden
  vrijdag 12 september 2025 @ 22:44:43 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218755018
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 22:22 schreef cosmosis het volgende:
Echt Fuck het ESF, en dan zeggen dat ze geen politiek bedrijven, het ESF en de optredens zitten vol met politieke indoctrinaties....Al jaren lang wint de beste song niet meer, maar de lbtq met een baard
Die bijdrage van Oostenrijk was een keigoed nummer dat zo bij een bondfilm gepast had en inmiddels elf jaar geleden. Zit wel diep h Waylon?
  vrijdag 12 september 2025 @ 22:45:37 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218755020
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 21:52 schreef Viesdik het volgende:
Dan heb je het of nooit gezien of je bent traag van begrip
pi_218755028
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 22:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dan heb je het of nooit gezien of je bent traag van begrip
nee hoor dat was tot aan de jaren 80 meer kitch dan gay. Uiteraard keek men niet op van wat meer exotische acts. Maar het was niet wat het nu is.
  vrijdag 12 september 2025 @ 22:49:06 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218755035
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 22:46 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
nee hoor dat was tot aan de jaren 80 meer kitch dan gay. Uiteraard keek men niet op van wat meer exotische acts. Maar het was niet wat het nu is.
Kan je vast wel onderbouwen met feiten en cijfers
pi_218755039
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 21:48 schreef Cruzinats het volgende:
Zou mooi zijn als dankzij IsraelGODEN dat hele woke feestje eindelijk een keer opgedoekt wordt.
Er is weinig goddelijks aan aan een volkje van kind-en vrouwen moordenaars
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_218755042
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 22:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Kan je vast wel onderbouwen met feiten en cijfers
ik ben 46 ik heb er genoeg gezien makker.
pi_218755195
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 22:50 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Inderdaad lijkt wel dat wij de 40+ meer kijk hebben over de veranderingen van de afgelopen 20 jaar dan anderen.

De wereld is aan het veranderen maar helaas niet beter .
Het lijkt er op of het beter word .
Maar dat is alleen maar schijn.
  vrijdag 12 september 2025 @ 23:52:13 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218755271
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 22:50 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Ach gus, ik ben 60. Heb ik toch meer gezien
  vrijdag 12 september 2025 @ 23:54:03 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218755276
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 23:29 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Inderdaad lijkt wel dat wij de 40+ meer kijk hebben over de veranderingen van de afgelopen 20 jaar dan anderen.

Dat blijkt wel uit de non onderwerpen waar jij je over opwindt. Flikkers op tv en jij hebt nog nooit geneukt
pi_218755333
Het zou wel wat wezen als het helemaal niet zou doorgaan door een land buiten Europa :D :')
pi_218755334
quote:
Ook Nederland zal wegblijven van Songfestival als Isral deelneemt:
Bekijk deze YouTube-video
pi_218755392
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 00:17 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Het zou wel wat wezen als het helemaal niet zou doorgaan door een land buiten Europa :D :')
pi_218755399
Geef die pro-Pallie hobby'isten alsjeblieft hun zin..

Zo klaar met die selectief verontwaardigde meute...

Echt: doe het. Sluit Isral uit. Alsjeblieft. Nu.

Hef dat hele land op. Hang overal die vlaggen op.

Maar echt, zijn we dan ook eindelijk van die gendoctrineerde deugneuzen af?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218755400
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 00:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Geef die pro-Pallie hobby'isten alsjeblieft hun zin..

Zo klaar met die selectief verontwaardigde meute...

Echt: doe het. Sluit Isral uit. Alsjeblieft. Nu.
huh?
pi_218755401
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 00:48 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
huh?
Ja, gewoon klaar mee...

Geef ze gewoon hun zin.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218755414
Zou gemakkelijk opgelost kunnen worden door de regels wat te veranderen.

Voortaan landen die lid zijn van de Europese unie (fatsoenlijke landen dus) mogen meedoen aan de liedjeswedstrijd

Voordelen: geen conflict landen zoals Israel of Oekrane die door sympathie hoog eindigen
Slechte inzendingen van de UK hebben we niet meer.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 13 september 2025 @ 02:10:34 #25
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_218755562
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 00:58 schreef capuchon_jongen het volgende:

Voortaan landen die lid zijn van de Europese unie (fatsoenlijke landen dus) mogen meedoen aan de liedjeswedstrijd

Voordelen: geen conflict landen zoals Israel of Oekrane die door sympathie hoog eindigen
Jij bent gewoon tegen Zwitserland.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_218755630
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 00:58 schreef capuchon_jongen het volgende:

Orban is het met je eens.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218755852
Nu krijg je overal te horen NEDERLAND DOET NIET MEE. Nee, AvroTros doet niet mee. Zie hier

quote:
Isralirs boos en teleurgesteld over Songfestival-boycot Nederland

Volgens Sonnenschein komt de Nederlandse boycot harder aan dan die van andere landen. "Spanje en Ierland zijn traditiegetrouw vaker 'tegen' Isral. Maar Nederlanders werden hier gezien als vriend. Juist daarom voelt dit extra teleurstellend."
Die Israeliers (oke blijkbaar niet de meest snuggere) denken dat Nederlanders dit samen via een referendum hebben besloten ofzo.
pi_218755854
Ik hoop dat Isral mee doet en dat Nederland woord houdt zodat we niks van dat gestoorde halvegarenfestival mee krijgen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_218755856
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 05:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik hoop dat Isral mee doet en dat Nederland woord houdt zodat we niks van dat gestoorde halvegarenfestival mee krijgen.
:')
wat denk je zelf.. dan gaan ze nog steeds commentaar leveren
pi_218755891
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 05:36 schreef mschol het volgende:

[..]
:')
wat denk je zelf.. dan gaan ze nog steeds commentaar leveren
Natuurlijk. Maar zonder Nederlandse deelname minder hype verwacht ik.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_218756167
Beetje raar dat Australi niet in het kaartje staat.
Antifascist
pi_218756179
Mag toch hopen dat AvroTros dan ook consequent is, en het ESF compleet gaat negeren wanneer Isral wel meedoet. Dus geen liedjes laten horen op de radio, geen tv uitzending, geen aandacht, helemaal niks. Maar dat zal wel weer niet.

Sterker nog, ik zie er nog voor aan deze keutel in zijn geheel weer in te trekken. Ze hadden ook al zo'n grote bek over boycotten na dat gedoe met die Joost Klein. En daar kwam uiteindelijk ook niks van terecht.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_218756200
quote:

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik denk dat je als organisatie er voor zou moeten kiezen om landen die in oorlog zijn (om welke reden dan ook) uit te sluiten van deelname.

Dus geen Isral, geen Oekrane, geen Rusland als deelnemers.
pi_218756253
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 07:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

Dat voelt in het geval van Oekrane wel wat cru, aangezien ze zichzelf niet kunnen onttrekken eraan, waar Rusland en Isral dat wel kunnen. Althans, Isral tot op zekere hoogte, want die verkeren in zekere zin praktisch altijd wel in een conflictsituatie waar ze ook zelf niet per se altijd wat aan kunnen doen natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 13-09-2025 08:12:16 ]
Antifascist
pi_218756349
quote:
15s.gif Op zaterdag 13 september 2025 07:52 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Mag toch hopen dat AvroTros dan ook consequent is, en het ESF compleet gaat negeren wanneer Isral wel meedoet. Dus geen liedjes laten horen op de radio, geen tv uitzending, geen aandacht, helemaal niks. Maar dat zal wel weer niet.

Sterker nog, ik zie er nog voor aan deze keutel in zijn geheel weer in te trekken. Ze hadden ook al zo'n grote bek over boycotten na dat gedoe met die Joost Klein. En daar kwam uiteindelijk ook niks van terecht.
Dat kan nu niet, denk ik hoor. Die pro-Gaza activisten zijn anders dan Joost Klein.

Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_218756457
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2025 08:05 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dat voelt in het geval van Oekrane wel wat cru, aangezien ze zichzelf niet kunnen onttrekken eraan, waar Rusland en Isral dat wel kunnen. Althans, Isral tot op zekere hoogte, want die verkeren in zekere zin praktisch altijd wel in een conflictsituatie waar ze ook zelf niet per se altijd wat aan kunnen doen natuurlijk.
Als je de politieke angel uit het ESF wil halen, lijkt het me wel een oplossing.
Het is verder geen oordeel. "In oorlog, dan geen deelname".
pi_218756472
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 08:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je de politieke angel uit het ESF wil halen, lijkt het me wel een oplossing.
Het is verder geen oordeel. "In oorlog, dan geen deelname".
Ja, nee, dat klopt. Het is vrij duidelijk en naar verhouding oordeelloos, al zou je vast ooit gezeur krijgen over wat dan precies wel of niet oorlog is in situaties die niet zo duidelijk zijn.
Antifascist
pi_218756516
Ieder land dat zich tegen Isral keert zal God tegen zich krijgen. Kijk maar naar Frankrijk die de Palestijnse staat willen en zie land is in chaos en Nederland zal volgen....
  zaterdag 13 september 2025 @ 08:55:07 #39
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218756541
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 23:29 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

https://infovandaag.nl/ma(...)-in-de-jaren-90-was/
pi_218756572
EBU moet 1 duidelijke regel hebben voor deelname : schiet je kindjes op een dagelijkse basis overhoop mag je niet meer meedoen :Y o|O
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_218756604
quote:
Als je als 49-jarige de warmte van de spice girls muziek mist dan mag je jezelf ook wel eens aankijken in de spiegel en je afvragen bij welke afslag het allemaal zo mis is gegaan.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_218756657
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 08:24 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Dat kan nu niet, denk ik hoor. Die pro-Gaza activisten zijn anders dan Joost Klein.

[ afbeelding ]
twitter
pi_218759708
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 september 2025 09:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
[ x ]
Alleen de betekenis cultural appropriation moet hij nog opzoeken.
  zaterdag 13 september 2025 @ 13:49:29 #44
28033 Pek
je moet wat
pi_218759799
Wat vreselijk, ik denk dat Isral nu meteen de wapens neerlegt.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_218760744
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 08:24 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Het zijn gewoon een stel wappies met een theedoek op hun hoofd.
En daar laten ze hun oren naar hangen _O-
pi_218761298
quote:
15s.gif Op zaterdag 13 september 2025 07:52 schreef Lucifer_Doosje het volgende:

Waarschijnlijk komen ze met een Palestijn aanzetten die namens Nederland mag deelnemen. Statement!
pi_218761317
Oh nee...!

En door.
^ To je nesmysl ^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')