Dit zegt chat gpt erover:
quote:
Er zijn een aantal heel goede AI-tools om oude zwart-wit foto’s (jaren 20 etc.) in te kleuren, elk met hun eigen voor- & nadelen. Ik geef je een overzicht + wat tips zodat je de beste keuze kunt maken voor jouw foto.
Goede AI-tools voor foto’s inkleuren
Minpunten / dingen om op te letten
Naam
Pluspunten
DeOldify
Zeer bekend, produceert vaak natuurlijke kleuren; open source; veel schaars of beschadigd materiaal kan redelijk goed hersteld worden.
Soms kleuren iets te fantasievol (niet historisch accuraat); vereis enige technische instelling / ervaring om het beste eruit te halen.
MyHeritage Photo Enhancer + Colorizer
Zeer gebruiksvriendelijk, goede resultaten met gezichten; kan ook beschadigingen corrigeren (restauratie).
Kan kosten hebben; afhankelijk van de kwaliteit van de scan/foto kan detail verloren gaan.
Pixbim Color Surprise AI
Automatisch; geen registratie/sommige offline opties; werkt goed voor foto’s met schade. �
pixbim.com
Media.io Photo Colorizer
Eenvoudig te gebruiken; “in één klik”; upload → inkleuren → downloaden. �
Media.io
Imgkits Photo Colorizer
Snel, realistisch, geen complexe instellingen nodig. �
imgkits.com
PhotoCut.ai
Goede resultaten, ideaal voor wie snel wil inkleuren zonder veel te sleutelen. �
PhotoCut
insMind Restore + Colorize
Biedt ook restauratie van beschadiging én kleurcorrectie; kunt ook dingen aanpassen met prompt-tekst. �
insMind
Wat maakt een tool “de beste” voor foto’s uit de jaren 20?
Om echt goede resultaten te krijgen, moet je letten op:
Resolutie & kwaliteit van de scan
Hoe hoger de resolutie, hoe beter de details (textuur van kleding, gezicht, omgeving) bewaard blijven. Fotos uit de jaren 20 zijn vaak beschadigd of onscherp: een goede scan is essentieel.
Restauratiecapaciteit
Bruine vlekken, scheuren, vervaging, ruis – hoe beter de tool deze kan herstellen vóór of tijdens het inkleuren, hoe beter het eindresultaat.
Historische accuraatheid
kleuren kunnen raden zijn: kleding, haar, achtergrond, materialen uit die tijd hadden vaak specifieke kleuren/fabricaten. Soms wil je kleuren kiezen die passen bij de periode (sepia, pastel, bepaalde stoffen). Tools met referentie-kleur of handmatige bijsturing helpen hierbij.
Gebruiksgemak vs controle
– Automatische tools zijn snel & makkelijk.
– Tools met mogelijkheid om handmatig kleurhint, referentie-afbeelding of tekstprompt te gebruiken geven meer controle (waarbij scènes realistischer kunnen worden).
– Offline tools geven privacy en controle; online tools zijn vaak eenvoudiger maar soms minder nauwkeurig of met abonnementen.
Kosten
Sommige tools zijn gratis of met gratis proefversies; anderen hebben abonnementskosten.
Mijn suggestie
Als ik één aanbeveling moet doen voor foto’s uit de jaren 20, dan zou ik DeOldify of Pixbim Color Surprise AI aanraden, afhankelijk van hoe comfortabel je bent met wat nabewerking:
DeOldify als je bereid bent om wat tijd te besteden aan het optimaliseren (bijv. restaureren, contrast verbeteren, kleine handmatige aanpassingen).
Pixbim als je iets wilt dat snel en redelijk betrouwbaar is, met goede resultaten voor beschadigde oude foto’s.
Succes!