abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218748816
te bedienen

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn ouders zodat ze TV, Ziggo Next, soundbar, airco, radio en streamingdiensten zoals Viaplay en Spotify allemaal met één afstandsbediening kunnen bedienen.

Zelf heb ik al gekeken naar de BroadLink RM4 Pro in combinatie met een fysieke universele afstandsbediening. Dat lijkt goed te werken met scènes en apparaten, maar ik ben benieuwd of iemand andere oplossingen of alternatieven kent die goed werken en nog worden ondersteund.

Ik had ook naar de Logitech Harmony Companion gekeken, maar die wordt helaas niet meer ondersteund, dus dat kan ik niet gebruiken.

Belangrijk is dat mijn ouders een fysieke afstandsbediening willen blijven gebruiken en niet alleen via een app willen bedienen. Daarnaast zou ik graag scènes willen maken, zoals "Spotify aan → soundbar op muziek" en "TV aan → soundbar op TV-geluid".

Zijn er hier mensen met ervaring of tips wat de beste en meest betrouwbare oplossing is?

Alvast bedankt!
Groot fan van User Wotte
pi_218779811
Google Chromecast (Of een Smart TV met ingebouwde Chromecast en afstandsbediening met Chromecast microfoon.) in samenwerking met Google Home op een smartphone.

Je maakt wat scripts voor ze in Google Home en ze kunnen die scripts tegen de afstandsbediening van de Google Chromevast vertellen. ZIj hoeven daarna nooit meer Google Home op de smartphone te gebruiken en kunnen alles met die afstandsbediening doen.

Wel even uitzoeken of de airco compatible kan worden gemaakt met Google Home.
Voor radio zou ik dan een Sonosje aanraden. Bij de Ikea bijvoorbeeld.

[ Bericht 53% gewijzigd door Mr_Belvedere op 15-09-2025 15:59:33 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218784130
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 15:54 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Google Chromecast (Of een Smart TV met ingebouwde Chromecast en afstandsbediening met Chromecast microfoon.) in samenwerking met Google Home op een smartphone.

Je maakt wat scripts voor ze in Google Home en ze kunnen die scripts tegen de afstandsbediening van de Google Chromevast vertellen. ZIj hoeven daarna nooit meer Google Home op de smartphone te gebruiken en kunnen alles met die afstandsbediening doen.

Wel even uitzoeken of de airco compatible kan worden gemaakt met Google Home.
Voor radio zou ik dan een Sonosje aanraden. Bij de Ikea bijvoorbeeld.
Bedankt voor je suggestie! Voor mijn ouders lijkt de Chromecast/Google Home-oplossing toch wat omslachtig. Ze hebben al een smart-tv en een Denon-radio, en het idee van scripts instellen en opdrachten tegen een microfoon geven voelt voor hen te ingewikkeld. Ze willen vooral iets waarmee ze direct apparaten kunnen bedienen, zonder telkens een telefoon te hoeven pakken of ingewikkelde commando’s te onthouden.

Ik kijk daarom meer naar iets als de BroadLink RM4 Pro, waarmee je meerdere apparaten tegelijk kunt bedienen via één afstandsbediening of een simpele app. Daarmee kunnen ze alles overzichtelijk regelen, inclusief de tv, radio en eventueel de airco.

Weet iemand of de meeste smart-tv’s gewoon IR gebruiken, of kan het ook iets anders zijn? En waarom zou een Ziggo-afstandsbediening niet compatibel zijn met zo’n universele afstandsbediening? Heeft iemand hier ervaring mee in een soortgelijke setup?
Groot fan van User Wotte
pi_218784618
quote:
19s.gif Op dinsdag 16 september 2025 08:19 schreef Tjacka het volgende:

Bedankt voor je suggestie! Voor mijn ouders lijkt de Chromecast/Google Home-oplossing toch wat omslachtig. Ze hebben al een smart-tv en een Denon-radio, en het idee van scripts instellen en opdrachten tegen een microfoon geven voelt voor hen te ingewikkeld.
Als ze al een smart-tv met google hebben, is het instellen van google home relatief eenvoudig. Je kunt dat wellicht testen en later opheffen als het toch niets is wat men wilde.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218784669
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 09:43 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Als ze al een smart-tv met google hebben, is het instellen van google home relatief eenvoudig. Je kunt dat wellicht testen en later opheffen als het toch niets is wat men wilde.
Maar dan moeten ze toch nog steeds twee afstandsbedieningen gebruiken?
Groot fan van User Wotte
pi_218784866
quote:
19s.gif Op dinsdag 16 september 2025 09:53 schreef Tjacka het volgende:

Maar dan moeten ze toch nog steeds twee afstandsbedieningen gebruiken?
In principe niet. Als de smartv al google is, heeft de afstandsbediening al meestal die mogelijkheid.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218784878
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:29 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
In principe niet. Als de smartv al google is, heeft de afstandsbediening al meestal die mogelijkheid.
Nouja, als ik naar ziggo next ga dan werkt hun afstandsbediening niet. Via de app zijn ze niet gewend en ze hebben dus liever via een kastje.
Groot fan van User Wotte
pi_218786599
quote:
19s.gif Op dinsdag 16 september 2025 10:31 schreef Tjacka het volgende:

[..]
Nouja, als ik naar ziggo next ga dan werkt hun afstandsbediening niet. Via de app zijn ze niet gewend en ze hebben dus liever via een kastje.
Ah zo, ja dan houdt het daar wel een beetje op. In principe is het vrij eenvoudig om het Google Chromecast te werken en als je een SmartTV hebt waar dat al ingebouwd is, is het een kwestie van de juiste app downloaden en éénmalig in te stellen en dan doe je de rest met die afstandsbediening.

Naja, was maar een idee :)
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_218786636
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2025 14:26 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ah zo, ja dan houdt het daar wel een beetje op. In principe is het vrij eenvoudig om het Google Chromecast te werken en als je een SmartTV hebt waar dat al ingebouwd is, is het een kwestie van de juiste app downloaden en éénmalig in te stellen en dan doe je de rest met die afstandsbediening.

Naja, was maar een idee :)
Ik weet dat je het goed bedoeld hoor no worries. Maar ja boomers hé.
Groot fan van User Wotte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')