abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218709833
Dus ik ben in de markt voor een nieuwe tool om mee te schrijven. Nu heb ik gehoord dat LaTeX echt héél erg mooi opgemaakte documenten oplevert, maar ik vraag mij af of het misschien overkill is voor mijn doeleinden.

Ik probeer al een tijdje een Fantasy verhaal te schrijven en het begint aardig te lukken, maar ik merk dat ik tegen de begrenzingen van de software die ik gebruik (novelWriter) aan loop.

De verhalen die ik schrijf zouden dan op mijn website geplaatst worden als pdf en/of epub om te downloaden.

Dus: ik ging op zoek naar iets wat mij misschien kan helpen.

Is LaTeX (icm een leuke tekst-editor) een optie, of is dat overkill? Zou ik misschien naar iets anders moeten kijken?

MODS: ik weet niet 100% zeker of dit wel in het juiste forum geplaatst is. Als dat niet het geval is, sorry, dat was niet de bedoeling.
  zondag 7 september 2025 @ 21:19:32 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218709861
Latex is heel nuttig voor wetenschappelijke documenten met veel formules enzo. En niet alleen nuttig, ook zo ongeveer de enige geschikte.

Voor reguliere tekst heb ik het in het verleden ook wel gebruikt, maar levert het meer gedoe dan voordelen op in mijn optiek. Je moet best wel wat code uit je hoofd weten wil je er een beetje soepel mee kunnen werken. Ik zou zelf toch kiezen voor iets meer wysiwyg denk ik.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218709881
Nee, met latex kun je alleen non-fictie schrijven.
pi_218710288
Voor het schrijven van verhalen met fictieve werelden kan ik ObsidianMD aanraden.
Je tekst schrijf je in de Markdown formatie die ook veel op wikipedia websites gebruikt wordt.

Het mooie van ObsidianMD is dat je hele boekwerken kan schrijven, je kan heel diep gaan omdat het werkt zoals bij een Wikpedia pagina, je kan dan pagina's maken over bepaalde onderwerpen en hiernaar linken in andere pagina's dit kan echt heel diep gaan en hierdoor kan je heel veel details schrijven over jouw fantasy wereld en dat toepassen in jouw verhalen. Je kan plaatjes toevoegen, tabellen en er zijn heel veel addons beschikbaar voor Obsidian.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')