abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218696478
Ikzelf ben een Belg en woon in het grensgebied met NL.
Ik weet nog dat de regel in België zo'n 15 jaar geleden was dat je van banken 1 derde van je netto inkomen (samen met je partner) aan wonen mocht uitgeven. Inmiddels laten banken vanwege de inflatie toe dat je de helft van je gezamenlijke inkomen uitgeeft aan wonen. Niet ideaal, maar het kan niet anders. Veel jonge mensen hebben ongezonde hoeveelheden schulden.

Vlamingen vechten onderling voor de laatste bouwgronden die er nog zijn, maar voor velen is het niet weggelegd.
Huizen worden steeds duurder en het probleem gaat lijken op dat van Nederland.
Voor een heel aantal mensen wordt wonen onbetaalbaar.

Jonge mensen blijven daardoor langer bij hun ouders wonen.
Ook de rusthuizen zijn voor veel oude mensen compleet onbetaalbaar.

Hoe zien jullie de oplossing? Is er wanhoop of is er voor iedereen een oplossing?
Mijn ouders kochten destijds een woning met veel grond. Ik zou er een tweewoonst van kunnen maken, die de kinderen later kunnen benutten. Maar dat is voor de meeste mensen niet weggelegd.

Ik vraag me af waar het allemaal naartoe gaat.
pi_218696761
Ik denk vooral veel hoogbouw. Kan ook niet anders in dit postzegellandje met nu nog 18 miljoen inwoners.
Er moet nog ruimte over blijven voor onderwijs, bedrijven, vervoer, medische zorg, amusement, parken, winkels, landbouwgrond, natuurgebieden enz.

Weg met monumentenzorg, die parkachtige landgoederen, villa's, landhuizen moeten ook maar wieberen, want asociaal.
Allemaal verplicht in de ophokplicht. Zal jij eens zien hoeveel ruimte er vrijkomt voor autowegen, fietspaden, bossen, parken, winkels, parkeerplaatsen, kortom iedereen wat ruimte inleveren brengt alleen maar voordelen.

Of niet dan. :!
pi_218696772
Ik heb een tweede huis in Zwitserland. In 2028 verlaten wij dit kk land voorgoed
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:15:45 #4
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218696780
Genoeg ruimte op zee en verder minder importeren
Want het wetboek ken ik ook
pi_218696845
In een land als Spanje zijn er zogenaamde despoblados, ontvolkte dorpen. Daar zouden we onze ouderen die met pensioen zijn en niet meer hoeven te werken, naartoe kunnen sturen. Dan komen er in Nederland een heleboel woningen vrij.

Nu zal dit ongetwijfeld wel wat problemen opleveren die opgelost moeten worden. Zo hebben ouderen vaak wel extra zorg nodig, dus we zullen dan ook Nederlands sprekend zorgpersoneel daarheen moeten sturen, maar ik denk dat dit soort problemen allemaal wel op te lossen zijn.
pi_218696860
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 17:39 schreef StevieW0nder het volgende:
Ikzelf ben een Belg en woon in het grensgebied met NL.
Ik weet nog dat de regel in België zo'n 15 jaar geleden was dat je van banken 1 derde van je netto inkomen (samen met je partner) aan wonen mocht uitgeven. Inmiddels laten banken vanwege de inflatie toe dat je de helft van je gezamenlijke inkomen uitgeeft aan wonen. Niet ideaal, maar het kan niet anders. Veel jonge mensen hebben ongezonde hoeveelheden schulden.

Vlamingen vechten onderling voor de laatste bouwgronden die er nog zijn, maar voor velen is het niet weggelegd.
Huizen worden steeds duurder en het probleem gaat lijken op dat van Nederland.
Voor een heel aantal mensen wordt wonen onbetaalbaar.

Jonge mensen blijven daardoor langer bij hun ouders wonen.
Ook de rusthuizen zijn voor veel oude mensen compleet onbetaalbaar.

Hoe zien jullie de oplossing? Is er wanhoop of is er voor iedereen een oplossing?
Mijn ouders kochten destijds een woning met veel grond. Ik zou er een tweewoonst van kunnen maken, die de kinderen later kunnen benutten. Maar dat is voor de meeste mensen niet weggelegd.

Ik vraag me af waar het allemaal naartoe gaat.
Het idee dat je in NL een stuk bouwgrond koopt en er een huis op zet, is alleen voor de hele rijken hier.
Jaloers op jullie.

Wel jammer dat Vlaanderen ook onze kant op gaat. Wat is het probleem in Vlaanderen, ook te veel inwoners?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:28:33 #7
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218696863
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:14 schreef augurk2025 het volgende:
Ik heb een tweede huis in Zwitserland. In 2028 verlaten wij dit kk land voorgoed
*O*
pi_218696894
quote:
Waarom dan pas? Waarom niet nu? Gezakt voor je examen jodelen of wat?
pi_218696910
Ik moet nog 12 jaar tot mijn pensioen. Wat ik dan ga doen, zal ik tegen die tijd wel zien, maar misschien ga ik dan ook weg uit Nederland. Soms vraag ik me wel eens af wat een leuk land zou zijn om te emigreren.
  zaterdag 6 september 2025 @ 18:34:22 #10
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218696912
quote:
Opgerot staat netjes
pi_218696933
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Het idee dat je in NL een stuk bouwgrond koopt en er een huis op zet, is alleen voor de hele rijken hier.
Jaloers op jullie.

Wel jammer dat Vlaanderen ook onze kant op gaat. Wat is het probleem in Vlaanderen, ook te veel inwoners?
Waarom? Het zijn juist mensen als Steviewonder die het voor de rest verpesten. Omdat ze gewoon niet solidair zijn.
Want het zijn mensen als Steviewonder (overdrachtelijk gesproken dan, dit is geen persoonlijke aanval op stevie) die er geen probleem mee hebben om illegalen in te huren voor het grasmaaien, zwembad reinigen en babysitten.
Maar na gedane arbeid moeten deze illegalen weer terug naar hun eigen wijkjes, waar Jan met de pet de nadelen van mag genieten.
  zaterdag 6 september 2025 @ 20:49:30 #12
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_218698156
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:13 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik denk vooral veel hoogbouw. Kan ook niet anders in dit postzegellandje met nu nog 18 miljoen inwoners.
Er moet nog ruimte over blijven voor onderwijs, bedrijven, vervoer, medische zorg, amusement, parken, winkels, landbouwgrond, natuurgebieden enz.

Weg met monumentenzorg, die parkachtige landgoederen, villa's, landhuizen moeten ook maar wieberen, want asociaal.
Allemaal verplicht in de ophokplicht. Zal jij eens zien hoeveel ruimte er vrijkomt voor autowegen, fietspaden, bossen, parken, winkels, parkeerplaatsen, kortom iedereen wat ruimte inleveren brengt alleen maar voordelen.

Of niet dan. :!
Dat is agenda 2030. You'll own nothing and be happy.

Het hele 'shared living' concept. Geen eigen tuintje meer, geen berging, geen schuurtje, geen garagebox. Bij nieuwbouw krijg je een paar vierkante meter in de lucht met een klein balkon en dat is het. Nou zijn er gelukkig nog genoeg oudere huizen met een grote tuin, maar de nieuwbouw die we nu bouwen laat wel zien hoe onze bestuurders denken over het concept 'ownership'. Uiteindelijk is een eigen stukje grond alleen weggelegd voor de zij die het heel goed hebben, bijvoorbeeld de politici die deze waanzin doordrukken en er ook nogeens een riante vergoeding voor krijgen.
  zaterdag 6 september 2025 @ 20:54:40 #13
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218698190
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In een land als Spanje zijn er zogenaamde despoblados, ontvolkte dorpen. Daar zouden we onze ouderen die met pensioen zijn en niet meer hoeven te werken, naartoe kunnen sturen. Dan komen er in Nederland een heleboel woningen vrij.

Nu zal dit ongetwijfeld wel wat problemen opleveren die opgelost moeten worden. Zo hebben ouderen vaak wel extra zorg nodig, dus we zullen dan ook Nederlands sprekend zorgpersoneel daarheen moeten sturen, maar ik denk dat dit soort problemen allemaal wel op te lossen zijn.
gekoloniseerd!
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 6 september 2025 @ 20:55:42 #14
459912 FlippingCoin
pi_218698202
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik moet nog 12 jaar tot mijn pensioen. Wat ik dan ga doen, zal ik tegen die tijd wel zien, maar misschien ga ik dan ook weg uit Nederland. Soms vraag ik me wel eens af wat een leuk land zou zijn om te emigreren.
Bulgarije.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  zaterdag 6 september 2025 @ 20:56:47 #15
459912 FlippingCoin
pi_218698206
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:49 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Dat is agenda 2030. You'll own nothing and be happy.

Het hele 'shared living' concept. Geen eigen tuintje meer, geen berging, geen schuurtje, geen garagebox. Bij nieuwbouw krijg je een paar vierkante meter in de lucht met een klein balkon en dat is het. Nou zijn er gelukkig nog genoeg oudere huizen met een grote tuin, maar de nieuwbouw die we nu bouwen laat wel zien hoe onze bestuurders denken over het concept 'ownership'. Uiteindelijk is een eigen stukje grond alleen weggelegd voor de zij die het heel goed hebben, bijvoorbeeld de politici die deze waanzin doordrukken en er ook nogeens een riante vergoeding voor krijgen.
Onzin.
pi_218698357
quote:
16s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Bulgarije.
Hmm. Op zich lijkt Bulgarije me geen verkeerd land. Verder lijkt het me wel nuttig en wenselijk als je in een ander land gaat wonen om de taal van het land te leren, en ik zou niet weten hoe moeilijk het is om Bulgaars te leren. Wat dat betreft zou ik eerder kiezen voor Roemenië. Ik heb ooit een beetje Roemeens geleerd.
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:16:22 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218698388
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Argentinië.
  zaterdag 6 september 2025 @ 21:27:31 #18
459912 FlippingCoin
pi_218698487
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hmm. Op zich lijkt Bulgarije me geen verkeerd land. Verder lijkt het me wel nuttig en wenselijk als je in een ander land gaat wonen om de taal van het land te leren, en ik zou niet weten hoe moeilijk het is om Bulgaars te leren. Wat dat betreft zou ik eerder kiezen voor Roemenië. Ik heb ooit een beetje Roemeens geleerd.
Het is geen Hongarije qua taal. En de huizen zijn heel goedkoop daar, vergeleken met hier dan. Verder wel goed internet en relatief veilig, wel gebrekkig engels op de jeugd en Sofia na.
pi_218698637
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Jaloers op jullie.

De prijs van bouwgronden is de afgelopen 20 jaar zowat maal 10 gegaan.
Lijkt me gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Ik zie geen toekomst meer in Vlaanderen. De middelbare school waar ik 20 jaar geleden afstudeerde, besliste om naast katholieke godsdienst en zedenleer ook de Islam te introduceren. Daardoor kwamen moslims in grote getale naar de school. Gevolg: Ze nemen alle klassen (laagste niveau) over en maken problemen. Er wordt steeds minder Nederlands gesproken op de school. Meer Turks en Marokkaans. Er komen vechtpartijen. De klassen met leerlingen die moeten doorstromen naar de universiteit lopen massaal leeg. Zij verlaten de school (vluchten weg voor de moslims) en gaan naar katholieke scholen op hoger niveau. Momenteel heeft de school voor zowat 80% allochtone kinderen. De jongens nemen ook helemaal niks aan van vrouwelijke docenten.

Het is zo erg dat de gemeente niet meer investeert in de school. Leerkrachten vertrekken massaal.
Ik zie de omvolking voor mijn neus gebeuren en ik ga ervoor migreren.
pi_218698670
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 18:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Waarom? Het zijn juist mensen als Steviewonder die het voor de rest verpesten. Omdat ze gewoon niet solidair zijn.
Want het zijn mensen als Steviewonder (overdrachtelijk gesproken dan, dit is geen persoonlijke aanval op stevie) die er geen probleem mee hebben om illegalen in te huren voor het grasmaaien, zwembad reinigen en babysitten.
Maar na gedane arbeid moeten deze illegalen weer terug naar hun eigen wijkjes, waar Jan met de pet de nadelen van mag genieten.
Ik heb geen flauw idee waar je dat vandaan haalt. Ik maai mijn eigen gras en wil niks weten van een babysit. Niemand levert arbeid voor me.

Solidair zijn.. In België betalen we 50% inkomensbelasting en nog allerhande sociale bijdragen (gezondheidszorgtaks). En dan hebben we het nog niet gehad over de grootste taks van allemaal, de inflatie.
Als je verstandige keuzes maakt over je beleggingen ben je blijkbaar asociaal. Ik moet lachen met mensen die dat denken.
pi_218698732
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:39 schreef StevieW0nder het volgende:
Ik zie geen toekomst meer in Vlaanderen. De middelbare school waar ik 20 jaar geleden afstudeerde, besliste om naast katholieke godsdienst en zedenleer ook de Islam te introduceren. Daardoor kwamen moslims in grote getale naar de school. Gevolg: Ze nemen alle klassen (laagste niveau) over en maken problemen. Er wordt steeds minder Nederlands gesproken op de school. Meer Turks en Marokkaans. Er komen vechtpartijen. De klassen met leerlingen die moeten doorstromen naar de universiteit lopen massaal leeg. Zij verlaten de school (vluchten weg voor de moslims) en gaan naar katholieke scholen op hoger niveau. Momenteel heeft de school voor zowat 80% allochtone kinderen. De jongens nemen ook helemaal niks aan van vrouwelijke docenten.
En hoe zit het met de Turkse en Marokkaanse meisjes?
pi_218698748
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En hoe zit het met de Turkse en Marokkaanse meisjes?
Die gedragen zich beter maar spreken onderling ook in vreemde talen.
Je creëert er een soort van apartheid door. Niet gek dat autochtone kinderen dan vertrekken naar katholieke (lees: autochtone) scholen.
pi_218698930
Ik denk dat de Biblebelt woonplaatsen steeds groter worden, en dat het gaat polariseren met de Randstad.
Google is your friend, abuse your friends
  Moderator zaterdag 6 september 2025 @ 22:39:30 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_218699232
Subsidieer doorstroming van ouderen die relatief goedkopere woningen bezet houden.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_218699293
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:52 schreef StevieW0nder het volgende:
Je creëert er een soort van apartheid door. Niet gek dat autochtone kinderen dan vertrekken naar katholieke (lees: autochtone) scholen.
Als een autochtoon Vlaams ouderpaar hun kind aanmeldt op een katholieke school, controleert de school dan ook of ze katholiek zijn? Of doen ze dat alleen als een migranten ouderpaar hun kind op een katholieke school wil aanmelden?

In Nederland hebben we ook de situatie dat veel blanke autochtone ouders hun kind het liefst naar een zogenaamde "witte school" sturen en daarom hun kind dus aanmelden bij een katholieke of protestants-christelijke school. Sommige schoolbesturen gaan daar in die zin in mee dat ze ongezien wel alle blanke autochtone kinderen als leerling aannemen, maar als een migranten ouderpaar hun kind op die school wil aanmelden, ze wel vragen naar hun religieuze identiteit, en als die anders is dan die van de school, dan wordt de aanmelding geweigerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')