SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 07:26 |
Hi allemaal, Ik ben samen met een klein team bezig met iets nieuws en wilde graag jullie mening horen. We lopen al een tijd rond met de frustratie dat het verkopen van een liefhebbersauto in Nederland vaak óf via Marktplaats moet (veel ruis, lastig om serieuze kopers te filteren, vaak riskant), óf via een dealer/tussenpartij (snel maar meestal flink minder opbrengst). Daarom bouwen we een eigen site, een online veilingplatform speciaal voor autoliefhebbers. Idee in het kort: • Jij bepaalt de reserve • Je houdt de auto in bezit tijdens de veiling. • Kopers en verkopers krijgen maximale zichtbaarheid en zekerheid. • Gericht op liefhebbersauto’s: youngtimers, sportwagens, klassiekers, moderne specials. We gaan binnenkort live en zijn nu bezig met de eerste auto’s + de site optimaliseren. Omdat hier veel echte liefhebbers zitten: wat vinden jullie van zo’n concept? • Zou je als koper/bieder *site* gebruiken? • En als verkoper, wat zou je belangrijk vinden (foto’s, zekerheid, marketing, etc.)? • Wat mis je bij de huidige opties in NL? Alle feedback is super welkom, we willen dit echt samen met de community bouwen. Een demo versie (dit zijn geen echte veilingen, puur ter illustratie!): *site* Alvast bedankt en benieuwd naar jullie reacties! Sophia ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Armani XL op 05-09-2025 12:25:15 ] | |
vosss | vrijdag 5 september 2025 @ 07:29 |
Dit bestaat al. | |
vosss | vrijdag 5 september 2025 @ 07:30 |
https://thecollectables.nl![]() | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 07:52 |
Je hebt ook niet maar één supermarkt. ![]() Ik ken het! Zover ik weet is het niet C2C en significant hogere kosten. Hoor graag als je feedback hebt! | |
vosss | vrijdag 5 september 2025 @ 07:54 |
Ok. Ik las het en dacht dat is er al. Jullie zullen vast gedegen marktonderzoek gedaan hebben. Succes in elk geval! ![]() Ik lees het graag als jullie live gaan! ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 5 september 2025 @ 07:58 |
Je zal het agressief moeten marketen, niemand gaat een auto laten veilen op een site zonder bezoekers. Dus adverteren in autobladen, autosites, Marktploats, radio en misschien dealtjes sluiten voor een banner op de wat grotere autofora. Is daar budget voor? | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 08:08 |
Haha, je geeft ons te veel credits ![]() Maar dankjewel! Je kan eventueel al een account maken. Die worden overgezet naar live. | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 08:14 |
Dat is altijd een beetje het probleem van een tweezijdige marketplace startups. Zonder kopers, geen verkopers en andersom. Kip of het ei verhaal. En je hebt zeker gelijk qua marketing. Persoonlijk zijn we meer gefocust op kanalen waar we data kunnen krijgen en informatie kunnen tracken (social ads, organic, ugc) om zo geleidelijk te optimaliseren. Bladen e.d. zijn iets te "natte vinger werk" voor nu. Er is budget voor, vandaar dat het een aantrekkelijke propositie is voor verkopers. We zijn er zeker van bewust dat het ons geld gaat kosten in het begin. (alle ads etc.) | |
Alloch87 | vrijdag 5 september 2025 @ 09:47 |
Ja wat is het nou? Bestaat het nu al wel of niet? | |
SebbeSwensje | vrijdag 5 september 2025 @ 09:50 |
Prima concept, leuke naam en een mooie manier om de zakelijke tussenpersoon weg te nemen. Ik geef dit idee een Ateca (dat betekent 5/5). | |
vosss | vrijdag 5 september 2025 @ 09:51 |
Jawel en dat is gewoon C2C. Kosten zijn geloof ik 10% bij the collectibles. ![]() [ Bericht 55% gewijzigd door vosss op 05-09-2025 09:56:49 ] | |
vosss | vrijdag 5 september 2025 @ 09:55 |
Als *site* daar en ruim onder kan blijven en voldoende exposure en bekendheid weet te creëren en voor de rest op zijn minst the collectibles te kunnen matchen dan kan het wellicht levensvatbaar zijn denk ik. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Armani XL op 05-09-2025 12:32:30 ] | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 10:00 |
Ik zet het even op een rijtje voor je : - Het bestaat, claimde ook niet anders ![]() - Is vooral groot in de VS/Australie/UK - (Nog) niet populair in NL (of EU zelfs) | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 10:02 |
Ik zie het meer additief, zelfs handelaren kunnen auto's plaatsen. Soms staat een auto wat langer, dan is een 7 dagen veiling toch vaak aantrekkelijker dan via de handel verkopen waar je ver onder marktwaarde krijgt. Iedereen wint. ![]() | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 10:07 |
Ik zie regelmatig dat zij partijen auto's veilen + hun kenteken staan op de foto's. Volgens mij, en dit weet ik niet zeker, moet de auto bij hen staan. 3% ![]() 10% is erg hoog. Doorgaans is 10% voor "managed selling"; dus auto wordt bij veilinghuis gestald, gepoetst, gefotografeerd etc en is verzekerd. Carsandbids en bringatrailer vragen 5%, collectingcars in de UK 6-7%. [ Bericht 0% gewijzigd door Armani XL op 05-09-2025 12:32:59 ] | |
Dotteke | vrijdag 5 september 2025 @ 10:10 |
Gastslotje tot beoordeling | |
Armani XL | vrijdag 5 september 2025 @ 12:28 |
Ik heb de linkjes en naam weggehaald uit de OP. Spam is niet toegestaan en voor de vragen die gesteld worden in de OP is de naam verder ook niet nodig. Topic kan weer dus weer open. | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 12:50 |
Ik hoopte eerlijk gezegd wat UX/UI feedback te krijgen, vandaar de link. Niks is live en nog enige tijd niet, dus geen spam. (vandaar de demo.(site).nl subdomein) | |
Hyaenidae | vrijdag 5 september 2025 @ 13:40 |
Wat een t*fyssite, alles is uitgegrijsd en je kunt nergens op klikken | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 14:54 |
Probeer eens onze site, kijk eens of je de UX beter vindt. ![]() | |
Hyaenidae | vrijdag 5 september 2025 @ 15:13 |
Hoe kom ik op die site dan? Ik zie geen link. | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 15:23 |
Ze hebben het weggehaald voor spam I guess. en nu weer ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door derLudolf op 05-09-2025 21:43:55 ] | |
RM-rf | vrijdag 5 september 2025 @ 15:28 |
UX/UI feedback kun je ook vragen zonder de site te willen spammen.. Bv vragen wat de wensen en hindernissen zijn die mensen uit een mogelijke doelgroep nu ondervinden en op welke punten een nieuw initiatief zich zou kunnen onderscheiden van het al bestaande aanbod. als je wel specifieke user-testing wil hebben op een al ontwikkelde interface (zij het de al bestaande website of een prototype waarbij ik het een beetje rare omdraaiing vind om eerst iets al te ontwikkelen, en daarna de UX te gaan testen, je gaat ook geen 'test-rit' maken nadat je de auto al gekocht hebt), is het verder normaal gewoon te betalen voor testing... User-testen is net zo goed een commerciele activiteit als het ontwikkelen of designen van een website | |
Hyaenidae | vrijdag 5 september 2025 @ 15:36 |
Schitterende site, werkt veel beter dan die collectables. [ Bericht 1% gewijzigd door derLudolf op 05-09-2025 21:42:50 ] | |
SSienna | vrijdag 5 september 2025 @ 15:40 |
Definieer jij een keer linken als spammen? Blijkbaar is een algemene brainstormvraag stellen genoeg om de UX-wereld te verbeteren; zonder context, zonder product, gewoon lucht. Wat naïef van mij om te denken dat iets tastbaars delen misschien nuttig zou zijn. Maar goed, ik zal in het vervolg netjes jou betalen voor feedback voordat ik de brutaliteit heb om een community te raadplegen. ![]() | |
Accordtje | vrijdag 5 september 2025 @ 23:28 |
Bedoel je met in bezit houden dat de auto bij de verkopende partij blijft staan? Zo ja, hoe ga je dan potentiële kopers in de gelegenheid stellen om de auto te bekijken? Welke zekerheid bied je kopers en verkopers? Ga je bij een verkoop de auto in bewaring nemen totdat de betaling is geregeld en de auto is overgeschreven? | |
Lospedrosa | vrijdag 5 september 2025 @ 23:31 |
Waar is de link? En zelfs op het strenge tweakers mag je wel een site linken, wat is dit nou van ultra streng modgedrag? ![]() | |
SSienna | zaterdag 6 september 2025 @ 00:19 |
Yes, inderdaad. Verkopende partij houdt de auto Niet. Bezichtigingen organiseren tijdens een 7-daagse veiling is in de praktijk vrijwel onmogelijk (en oneerlijk voor degenen die niet aanwezig kan/kon zijn), daarom richten wij ons volledig op een zo compleet en transparant mogelijke presentatie online. Dat betekent: een uitgebreide fotorapportage, duidelijke vermelding van eventuele gebreken, en voor wie extra zekerheid wil, de optie om een onafhankelijk keuringsrapport toe te voegen aan de advertentie. In dat geval krijgt de auto een “geïnspecteerd”-badge. Daar verdienen wij niets aan, maar het geeft kopers wél meer vertrouwen. Bewaring niet, escrow wel. In geval van escrow gaat het als volgt: 1. De koper stort het volledige bedrag op een onafhankelijke derdenrekening. 2. De auto wordt op naam van de koper overgeschreven. 3. Beide partijen bevestigen in hun portaal dat de transactie is afgerond. 3. Na onze laatste checks (o.a. verificatie van de overschrijving) wordt het geld door de escrowpartij vrijgegeven aan de verkoper. Op die manier hebben zowel koper als verkoper maximale zekerheid: de auto wordt niet vrijgegeven zonder betaling, en het geld niet zonder overschrijving. Mocht er toch iets misgaan, dan is er altijd de mogelijkheid om de transactie te annuleren en bemiddelen wij verder. Hopelijk zal dat niet al te vaak moeten ![]() P.s.: Als partijen *geen* gebruik willen maken van escrow, kunnen ze het onderling afhandelen, net zoals op de meeste andere platforms gebeurt. Zelf ben ik groot voorstander van escrow vanwege de extra veiligheid, maar in gesprekken met verschillende partijen merkten we dat sommigen liever zonder bemiddeling werken en het liever zelf afhandelen. Daarom hebben we het optionele gemaakt. |