abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218683131
Hi allemaal,

Ik ben samen met een klein team bezig met iets nieuws en wilde graag jullie mening horen. We lopen al een tijd rond met de frustratie dat het verkopen van een liefhebbersauto in Nederland vaak óf via Marktplaats moet (veel ruis, lastig om serieuze kopers te filteren, vaak riskant), óf via een dealer/tussenpartij (snel maar meestal flink minder opbrengst).

Daarom bouwen we een eigen site, een online veilingplatform speciaal voor autoliefhebbers. Idee in het kort:
• Jij bepaalt de reserve
• Je houdt de auto in bezit tijdens de veiling.
• Kopers en verkopers krijgen maximale zichtbaarheid en zekerheid.
• Gericht op liefhebbersauto’s: youngtimers, sportwagens, klassiekers, moderne specials.

We gaan binnenkort live en zijn nu bezig met de eerste auto’s + de site optimaliseren.

Omdat hier veel echte liefhebbers zitten: wat vinden jullie van zo’n concept?
• Zou je als koper/bieder *site* gebruiken?
• En als verkoper, wat zou je belangrijk vinden (foto’s, zekerheid, marketing, etc.)?
• Wat mis je bij de huidige opties in NL?

Alle feedback is super welkom, we willen dit echt samen met de community bouwen.

Een demo versie (dit zijn geen echte veilingen, puur ter illustratie!): *site*

Alvast bedankt en benieuwd naar jullie reacties!

Sophia O+

[ Bericht 4% gewijzigd door Armani XL op 05-09-2025 12:25:15 ]
pi_218683145
Dit bestaat al.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218683150
vosss is de naam,
pi_218683255
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:29 schreef vosss het volgende:
Dit bestaat al.
Je hebt ook niet maar één supermarkt. ;) Auction sites, zoals bringatrailer.com/carsandbids.com zijn vrij populair in het buitenland, maar er is niets (C2C) gericht op de Nederlandse markt. We hebben het e.e.a. toegevoegd qua features specifiek voor ons landje (en de benelux) en UX/UI meer NL-gericht.

quote:
Ik ken het! Zover ik weet is het niet C2C en significant hogere kosten.

Hoor graag als je feedback hebt!
pi_218683278
Ok. Ik las het en dacht dat is er al. Jullie zullen vast gedegen marktonderzoek gedaan hebben.

Succes in elk geval! :)

Ik lees het graag als jullie live gaan! :Y
vosss is de naam,
pi_218683317
Je zal het agressief moeten marketen, niemand gaat een auto laten veilen op een site zonder bezoekers.
Dus adverteren in autobladen, autosites, Marktploats, radio en misschien dealtjes sluiten voor een banner op de wat grotere autofora.

Is daar budget voor?
pi_218683432
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:54 schreef vosss het volgende:
Ok. Ik las het en dacht dat is er al. Jullie zullen vast gedegen marktonderzoek gedaan hebben.

Succes in elk geval! :)

Ik lees het graag als jullie live gaan! :Y
Haha, je geeft ons te veel credits O+

Maar dankjewel! Je kan eventueel al een account maken. Die worden overgezet naar live.
pi_218683482
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je zal het agressief moeten marketen, niemand gaat een auto laten veilen op een site zonder bezoekers.
Dus adverteren in autobladen, autosites, Marktploats, radio en misschien dealtjes sluiten voor een banner op de wat grotere autofora.

Is daar budget voor?
Dat is altijd een beetje het probleem van een tweezijdige marketplace startups. Zonder kopers, geen verkopers en andersom. Kip of het ei verhaal.

En je hebt zeker gelijk qua marketing. Persoonlijk zijn we meer gefocust op kanalen waar we data kunnen krijgen en informatie kunnen tracken (social ads, organic, ugc) om zo geleidelijk te optimaliseren. Bladen e.d. zijn iets te "natte vinger werk" voor nu.

Er is budget voor, vandaar dat het een aantrekkelijke propositie is voor verkopers. We zijn er zeker van bewust dat het ons geld gaat kosten in het begin. (alle ads etc.)
pi_218684323
quote:
17s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:26 schreef SSienna het volgende:
óf via Marktplaats moet (veel ruis, lastig om serieuze kopers te filteren, vaak riskant), óf via een dealer/tussenpartij (snel maar meestal flink minder opbrengst).
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:29 schreef vosss het volgende:
Dit bestaat al.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 07:52 schreef SSienna het volgende:
Je hebt ook niet maar één supermarkt.
Ja wat is het nou? Bestaat het nu al wel of niet?
  vrijdag 5 september 2025 @ 09:50:37 #10
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218684352
Prima concept, leuke naam en een mooie manier om de zakelijke tussenpersoon weg te nemen.

Ik geef dit idee een Ateca (dat betekent 5/5).
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218684362
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 09:47 schreef Alloch87 het volgende:
Bestaat het nu al wel of niet?
Jawel en dat is gewoon C2C. Kosten zijn geloof ik 10% bij the collectibles. :)

[ Bericht 55% gewijzigd door vosss op 05-09-2025 09:56:49 ]
vosss is de naam,
pi_218684409
quote:
De commissie bedraagt voor auto's die vanaf 1-1-2024 worden geadverteerd 10% van het winnende bod met een minimum van 300 EUR inclusief BTW.
Als *site* daar en ruim onder kan blijven en voldoende exposure en bekendheid weet te creëren en voor de rest op zijn minst the collectibles te kunnen matchen dan kan het wellicht levensvatbaar zijn denk ik. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Armani XL op 05-09-2025 12:32:30 ]
vosss is de naam,
pi_218684440
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 09:47 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ja wat is het nou? Bestaat het nu al wel of niet?
Ik zet het even op een rijtje voor je :
- Het bestaat, claimde ook niet anders :P
- Is vooral groot in de VS/Australie/UK
- (Nog) niet populair in NL (of EU zelfs)
pi_218684451
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 09:50 schreef SebbeSwensje het volgende:
Prima concept, leuke naam en een mooie manier om de zakelijke tussenpersoon weg te nemen.

Ik geef dit idee een Ateca (dat betekent 5/5).
Ik zie het meer additief, zelfs handelaren kunnen auto's plaatsen. Soms staat een auto wat langer, dan is een 7 dagen veiling toch vaak aantrekkelijker dan via de handel verkopen waar je ver onder marktwaarde krijgt. Iedereen wint. O+
pi_218684493
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 september 2025 09:51 schreef vosss het volgende:

[..]
Jawel en dat is gewoon C2C. Kosten zijn geloof ik 10% bij the collectibles. :)
Ik zie regelmatig dat zij partijen auto's veilen + hun kenteken staan op de foto's. Volgens mij, en dit weet ik niet zeker, moet de auto bij hen staan.

quote:
7s.gif Op vrijdag 5 september 2025 09:55 schreef vosss het volgende:

[..]
Als *site* daar en ruim onder kan blijven en voldoende exposure en bekendheid weet te creëren en voor de rest op zijn minst the collectibles te kunnen matchen dan kan het wellicht levensvatbaar zijn denk ik. :)
3% ^O^
10% is erg hoog. Doorgaans is 10% voor "managed selling"; dus auto wordt bij veilinghuis gestald, gepoetst, gefotografeerd etc en is verzekerd.

Carsandbids en bringatrailer vragen 5%, collectingcars in de UK 6-7%.

[ Bericht 0% gewijzigd door Armani XL op 05-09-2025 12:32:59 ]
  Moderator vrijdag 5 september 2025 @ 10:10:07 #16
388664 crew  Dotteke
pi_218684529
Gastslotje tot beoordeling
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
  Forum Admin vrijdag 5 september 2025 @ 12:28:47 #17
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_218685867
Ik heb de linkjes en naam weggehaald uit de OP. Spam is niet toegestaan en voor de vragen die gesteld worden in de OP is de naam verder ook niet nodig.

Topic kan weer dus weer open.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_218686073
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:28 schreef Armani XL het volgende:
Ik heb de linkjes en naam weggehaald uit de OP. Spam is niet toegestaan en voor de vragen die gesteld worden in de OP is de naam verder ook niet nodig.

Topic kan weer dus weer open.
Ik hoopte eerlijk gezegd wat UX/UI feedback te krijgen, vandaar de link. Niks is live en nog enige tijd niet, dus geen spam. (vandaar de demo.(site).nl subdomein)
pi_218686526
quote:
Wat een t*fyssite, alles is uitgegrijsd en je kunt nergens op klikken
pindazakje
pi_218687109
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 13:40 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Wat een t*fyssite, alles is uitgegrijsd en je kunt nergens op klikken
Probeer eens onze site, kijk eens of je de UX beter vindt. O+
pi_218687211
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:54 schreef SSienna het volgende:

[..]
Probeer eens onze site, kijk eens of je de UX beter vindt. O+
Hoe kom ik op die site dan? Ik zie geen link.
pindazakje
pi_218687270
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:13 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Hoe kom ik op die site dan? Ik zie geen link.
Ze hebben het weggehaald voor spam I guess.

en nu weer :Y

[ Bericht 3% gewijzigd door derLudolf op 05-09-2025 21:43:55 ]
pi_218687321
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 12:50 schreef SSienna het volgende:
Ik hoopte eerlijk gezegd wat UX/UI feedback te krijgen
UX/UI feedback kun je ook vragen zonder de site te willen spammen..
Bv vragen wat de wensen en hindernissen zijn die mensen uit een mogelijke doelgroep nu ondervinden en op welke punten een nieuw initiatief zich zou kunnen onderscheiden van het al bestaande aanbod.

als je wel specifieke user-testing wil hebben op een al ontwikkelde interface (zij het de al bestaande website of een prototype waarbij ik het een beetje rare omdraaiing vind om eerst iets al te ontwikkelen, en daarna de UX te gaan testen, je gaat ook geen 'test-rit' maken nadat je de auto al gekocht hebt), is het verder normaal gewoon te betalen voor testing... User-testen is net zo goed een commerciele activiteit als het ontwikkelen of designen van een website
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_218687368
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:23 schreef SSienna het volgende:

[..]
Ze hebben het weggehaald voor spam I guess.
Schitterende site, werkt veel beter dan die collectables.

[ Bericht 1% gewijzigd door derLudolf op 05-09-2025 21:42:50 ]
pindazakje
pi_218687402
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 15:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]
UX/UI feedback kun je ook vragen zonder de site te willen spammen..
Bv vragen wat de wensen en hindernissen zijn die mensen uit een mogelijke doelgroep nu ondervinden en op welke punten een nieuw initiatief zich zou kunnen onderscheiden van het al bestaande aanbod.

als je wel specifieke user-testing wil hebben op een al ontwikkelde interface (zij het de al bestaande website of een prototype waarbij ik het een beetje rare omdraaiing vind om eerst iets al te ontwikkelen, en daarna de UX te gaan testen, je gaat ook geen 'test-rit' maken nadat je de auto al gekocht hebt), is het verder normaal gewoon te betalen voor testing... User-testen is net zo goed een commerciele activiteit als het ontwikkelen of designen van een website
Definieer jij een keer linken als spammen?

Blijkbaar is een algemene brainstormvraag stellen genoeg om de UX-wereld te verbeteren; zonder context, zonder product, gewoon lucht. Wat naïef van mij om te denken dat iets tastbaars delen misschien nuttig zou zijn.

Maar goed, ik zal in het vervolg netjes jou betalen voor feedback voordat ik de brutaliteit heb om een community te raadplegen. O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')