Maar ook dan moet je nog steeds handmatig overswitchen, tenzij beiden "seamless roaming" ondersteunen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 16:30 schreef Jordy-B het volgende:
Even kijken of de router in de slaapkamer kan fungeren als accesspoint (AP) en dan de wifi-instellingen overnemen van de router van de provider.
Je bedoelt "kopieert" qua instellen? Of bedoel je "waarmee ik gewoon door het huis kan gaan zonder te hoeven verbinden"?quote:Op zondag 31 augustus 2025 18:32 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zal de router vervangen door een switch. Maar heb wifi nodig. Welke accespoint kan ik beste kopen die de wifi instellingen automatisch kopiert
Ik heb die van Ziggo, geloof voor een Euro per maand, werkt prima.quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:01 schreef Eix het volgende:
Sommige providers bieden ook accespoints aan. Dat is praktisch plug and play.
Die dingen kun je wel gebruiken, maar aangezien TS een kabeltje naar boven heeft lopen, zou ik absoluut geen mesh gebruiken... Gewoon de kabel gebruiken als bedrade backhaul.quote:Op maandag 1 september 2025 11:49 schreef jogy het volgende:
Als je iets van een budget hebt kan je het beste een mesh set kopen en de wifi van je provider uitschakelen of via je provider als ze het aanbieden voor een leuk bedrag.
https://tweakers.net/pric(...)Link+Deco+X50+2-Pack
Nee juist wel. Beneden en boven een AP bedraad (zoals het hoort) en de mesh zorgt voor een foutloze handover van het signaal naar de sterkste AP. Daar is het voor. Ik heb thuis ook mesh op elke verdieping (total overkillquote:Op maandag 1 september 2025 15:32 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Die dingen kun je wel gebruiken, maar aangezien TS een kabeltje naar boven heeft lopen, zou ik absoluut geen mesh gebruiken... Gewoon de kabel gebruiken als bedrade backhaul.
Nee, wat jij beschrijft is roaming. Mesh is niets anders dan een wireless backhaul, ook al wordt die term te pas en te onpas gebruikt voor alles wat met wifi en meerdere access points te maken heeft.quote:Op maandag 1 september 2025 16:50 schreef jogy het volgende:
[..]
Nee juist wel. Beneden en boven een AP bedraad (zoals het hoort) en de mesh zorgt voor een foutloze handover van het signaal naar de sterkste AP. Daar is het voor. Ik heb thuis ook mesh op elke verdieping (total overkill) maar is erg fijn.
Mesh is letterlijk het makkelijk mogelijk maken van roaming zonder verlies van wifi.quote:Op maandag 1 september 2025 17:03 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Nee, wat jij beschrijft is roaming. Mesh is niets anders dan een wireless backhaul, ook al wordt die term te pas en te onpas gebruikt voor alles wat met wifi en meerdere access points te maken heeft.
Cheap-ass en onstabiel: Beide WIFI's zelfde naam en wachtwoord geven.quote:Op zondag 31 augustus 2025 16:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb hier boven de situatie geschetst. Ik heb nu 2 wifi's en als ik in de slaapkamer ben moet ik connecten met het ene wifi en als ik in de woonkamer ben moet ik connecten met het andere wifi
Is dat bij de instellingen van de router wat moet ik dan veranderen
Ik heb dit recent gedaan en ben erg tevreden. Zelfs de Sonosjes doen het naar behoren.quote:Op maandag 8 september 2025 15:13 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Iets cheap en redelijk stabiel: TP-Link Deco's. Liefst Wifi van de provider uitschakelen.
Deco's (mits je ze goed updated, want TP-Link is een behoorlijk interessant doelwit!) zijn voor de meeste consumenten voldoende. Als je echt pro-consumer wordt of veel meer mogelijkheden wil, moet je ze links laten liggen.quote:Op maandag 8 september 2025 15:14 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb dit recent gedaan en ben erg tevreden. Zelfs de Sonosjes doen het naar behoren.
Onzin. Als de wifi instellingen gelijk zijn (en dan heb ik het niet enkel over de SSID en wachtwoord) dan gaat dit automatisch. Maar dat is de theorie want hoewel het verbinden wel automatisch gaat zal je in veel situaties ervaren dat de wifi verbinding geregeld voor korte tijd onbeschikbaar is (tijdens het overschakelen). Al doet dit zich vooral voor als de access points te dicht bij elkaar staan en je device niet goed kan kiezen.quote:Op zondag 31 augustus 2025 17:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar ook dan moet je nog steeds handmatig overswitchen, tenzij beiden "seamless roaming" ondersteunen.
Logisch, een duidelijk groentje op wifi gebied Ruckus gaan aanradenquote:Een "mesh" oplossing is vaak handiger.
Ik zou het zelf oplossen met een paar Ruckus R510 accesspoints in Unleashed modus, maar dat vergt wel wat handigheid met accesspoints.
In feite stel je bij Ruckus in Unleashed mode 1 accesspoint in en als dat werkt, koppel je tot 128 accesspoints aan in hetzelfde netwerk.
Die krijgen dan vanzelf de instellingen en firmware toegewezen, als je ze van tevoren maar even een reset hebt gegeven zodat er geen oude configuratie meer in staat. Het is een wat ouder zakelijk accesspoint maar wel super betrouwbaar. Ik koop ze altijd 2e hands voor rond de ¤50 per stuk. Je hebt nog wel een PoE-adapter of switch nodig om ze te voeden.
Er zijn devices die niet automatisch overschakelen naar eenzelfde SSDI met beter zendvermogen. Sommige houden ook halstarrig de oude verbinding vast. In de praktijk moet je daar dus niet automatisch van uitgaan, maar het laten regelen door je management van je access points. De goedkopere oplossingen bieden daar enkel signaalmonitoring in.quote:Op maandag 8 september 2025 15:21 schreef GereDathan het volgende:
Onzin. Als de wifi instellingen gelijk zijn (en dan heb ik het niet enkel over de SSID en wachtwoord) dan gaat dit automatisch. Maar dat is de theorie want hoewel het verbinden wel automatisch gaat zal je in veel situaties ervaren dat de wifi verbinding geregeld voor korte tijd onbeschikbaar is (tijdens het overschakelen). Al doet dit zich vooral voor als de access points te dicht bij elkaar staan en je device niet goed kan kiezen.
Aruba voor de huis tuin en keukengebruiker zonder kennisquote:Op maandag 8 september 2025 15:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Er zijn devices die niet automatisch overschakelen naar eenzelfde SSDI met beter zendvermogen. Sommige houden ook halstarrig de oude verbinding vast. In de praktijk moet je daar dus niet automatisch van uitgaan, maar het laten regelen door je management van je access points. De goedkopere oplossingen bieden daar enkel signaalmonitoring in.
Ubiquity is (nu weer) wel goed spul, maar toch zou ik dan alsnog Aruba adviseren omdat het toch net iets beter in elkaar zit.
Ik zeg juist duidelijk dat dat handigheid vergt, al valt dat voor Ruckus Unleashed ook nog best mee, als je de "setup wizard" volgt staat het voor de meeste situaties al prima ingesteld en een 2e toevoegen is een kwestie van aansluiten en wachten, gaat vanzelf (neemt instellingen over).quote:Op maandag 8 september 2025 15:21 schreef GereDathan het volgende:
[..]
[..]
Logisch, een duidelijk groentje op wifi gebied Ruckus gaan aanradenBehalve dat het absurd duur is, is het ook nog eens next-level. TS is veel meer gebaat bij ofwel een standaard oplossing van de provider of bijvoorbeeld Unifi access points. Stukken goedkoper en stukken eenvoudig in te richten en te beheren.
Nee, dat gaat niet automatisch tenzij je inderdaad grote afstand hebt tussen de accesspoints maar dat is in huis vaak niet te realiseren. En als je dat wel kan realiseren zal je vaak ook "deadspots" hebben.quote:Op maandag 8 september 2025 15:21 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Onzin. Als de wifi instellingen gelijk zijn (en dan heb ik het niet enkel over de SSID en wachtwoord) dan gaat dit automatisch. Maar dat is de theorie want hoewel het verbinden wel automatisch gaat zal je in veel situaties ervaren dat de wifi verbinding geregeld voor korte tijd onbeschikbaar is (tijdens het overschakelen). Al doet dit zich vooral voor als de access points te dicht bij elkaar staan en je device niet goed kan kiezen.
50 euro voor verouderde devices met verouderde wifi standaarden en amper nog support. Top deal.quote:Op maandag 8 september 2025 19:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zeg juist duidelijk dat dat handigheid vergt, al valt dat voor Ruckus Unleashed ook nog best mee, als je de "setup wizard" volgt staat het voor de meeste situaties al prima ingesteld en een 2e toevoegen is een kwestie van aansluiten en wachten, gaat vanzelf (neemt instellingen over).
En "absurd duur" als je het nieuw koopt. Ik plaats regelmatig R510 accesspoints die ik voor ¤50 per stuk opscharrel en die krijg je niet van hun stuk, perfect stabiel.
Dat wordt helemaal niet door de AP’s gedaan, dat is een client device actie. Een controller toevoegen kan wel helpen, maar voornamelijk om drukte op 1 AP te voorkomen én vooraf al een stukje aanmelding te doen te voor een ander AP (fast roaming)quote:Voor TS geen oplossing maar er zijn meer mensen met WiFi problemen.
[..]
Nee, dat gaat niet automatisch tenzij je inderdaad grote afstand hebt tussen de accesspoints maar dat is in huis vaak niet te realiseren. En als je dat wel kan realiseren zal je vaak ook "deadspots" hebben.
De handover wordt door de accesspoints gedaan, normaal gesproken als het signaal onder een ingestelde signaalsterkte zakt ga je (seamless) over naar een ander accesspoint. Maar dan moet je accesspoint dat wel kunnen.
Niet dus.quote:Met 2 random accesspoints / routers met hetzelfde SSID zal dat niet gebeuren, tenzij je telefoon verbinding verliest en opnieuw aankoppelt met het sterkere signaal.
Het werkt feilloos, bugs zijn er al uit en het is goedkoop.quote:Op maandag 8 september 2025 21:22 schreef GereDathan het volgende:
[..]
50 euro voor verouderde devices met verouderde wifi standaarden en amper nog support. Top deal.
[..]
In de praktijk werkt dat bagger.quote:Dat wordt helemaal niet door de AP’s gedaan, dat is een client device actie.
Ik kijk naar de praktijk, op papier mooi die oplossingen maar in de praktijk werkt het voor geen meter als je merken en modellen gaat mixen.quote:Een controller toevoegen kan wel helpen, maar voornamelijk om drukte op 1 AP te voorkomen én vooraf al een stukje aanmelding te doen te voor een ander AP (fast roaming)
[..]
Niet dus.
Ga je eens inlezen, bijvoorbeeld op https://www.wifiweb.nl/wifi-roaming/
Voor een paar tientjes meer had je een moderne oplossing kunnen uitrollen met nieuwe apparatuur met garantie en moderne standaarden. Wat veel logischer is als je voor meerdere jaren vooruit wil kunnen.quote:Op maandag 8 september 2025 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het werkt feilloos, bugs zijn er al uit en het is goedkoop.
Ik weet best dat het "end of life" is maar het werkt wel en stabiel.
Heb onlangs nog een boerderij voorzien van Ruckus R510 accesspoints, dekking is nooit beter geweest.
Je kan als een plaat een paar verzinsels gaan afspelen omdat je niet wil toegeven dat je het mis had…. Of laat even zien waar ik zeg dat 2 verschillende AP’s een goede oplossing is. Ik heb enkel gezegd dat het kán werken.quote:Als je met een klein budget de boel stabiel wil hebben en met "seamless roaming" dan is het perfect.
[..]
In de praktijk werkt dat bagger.
Fast roaming veel beter maar met random apparatuur krijg je dat echt niet lekker aan de gang.
[..]
Ik kijk naar de praktijk, op papier mooi die oplossingen maar in de praktijk werkt het voor geen meter als je merken en modellen gaat mixen.
En ja, je kan Unify aanraden maar ook dat moet je goed configureren.
Dat is leuk, maar toen je op mij reageerde, reageerde ik op Jordy-B die met 2 verschillende apparaten aan de gang wilde gaan.quote:Op maandag 8 september 2025 21:42 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je kan als een plaat een paar verzinsels gaan afspelen omdat je niet wil toegeven dat je het mis had…. Of laat even zien waar ik zeg dat 2 verschillende AP’s een goede oplossing is. Ik heb enkel gezegd dat het kán werken.
quote:Op zondag 31 augustus 2025 16:30 schreef Jordy-B het volgende:
Even kijken of de router in de slaapkamer kan fungeren als accesspoint (AP) en dan de wifi-instellingen overnemen van de router van de provider.
De R510 heeft 802.11n en 802.11ac en dat is in praktijk voor vrijwel al het huis- tuin- en keukengebruik genoeg. Ik heb zelf ook Wifi6 maar de voordelen daarvan tov Wifi5 zijn in mijn ervaring vooral theoretisch. Als je dicht op je AP zit prima, maar iets verder weg met muren ertussen merk ik vrij weinig van de beloofde betere efficientie tov Wifi5.quote:Op maandag 8 september 2025 21:22 schreef GereDathan het volgende:
[..]
50 euro voor verouderde devices met verouderde wifi standaarden en amper nog support. Top deal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |