abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218642342
Heb een oude van mijn vader gister in de garage weten te starten. Staat al 1,5 jaar in de schuur stil. Hij is uit 1976 en de motor lekt volgens mij olie. Lag een grote plas onder en er stond niks op de peilstok. Weer wat ingegooid en met startkabels op een werkende accu aangesloten. Na 2x startte hij. Daarna maar weer uitgezet, anders vergas ik mezelf nog in de garage :)

Maar nu vroeg ik me met terugwerkende kracht af of dat wel een handige actie was ivm oude benzine bijv. Ik heb er verder echt totaal geen verstand van, dus ga maar eens een garage bellen dezer dagen. Maar heeft er iemand objectief advies wat te doen? Las op internet rem en koelvloeistof nakijken en banden ?

Accu nu op de druppellader aangesloten die hij had hangen, maar ik kan me voorstellen dat ie misschien stuk is.

APK is ook verlopen. Maar zal ik toch gewoon een poging wagen om hem ergens heen te rijden of misschien beter op laten halen om motorschade oid te voorkomen?
pi_218643311
Je zult alle rubbers moeten vervangen. incl oude benzineleidingen. Die zijn waarschijnlijk niet bestand tegen E10 benzine. Tenzij je super98 pakt.

Alle pakkingen vervangen, zodat niets lekt. Tenzij er een scheur in de blok zijn.
Verder is een grote beurt wel op plaats.

Bij de apk wordt ook naar rem en diverse rubbers gekeken. Als die nog goed is, niets doen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218644433
Wellicht wat @Captain_Ghost zegt maar allereerst: waar hebben we het over? Een auto, is veel te algemeen. Is deze auto netjes onderhouden geweest, welk merk etc, in de garage, zeg je? Dus al die tijd netjes onderdak of wat?
pi_218644461
Wat de motor betreft hoef je niet te repareren wat niet kapot is... Probeer in dit geval te achterhalen waar de lekkage zich bevind. Dit zou bv. de krukasafdichting kunnen zijn die mogelijk redelijk simpel van buitenaf is te vervangen.

Andere aandachtspunten voordat je gaat rijden na 1.5 jaar stilstand is de remcilinders, die kunnen vast gaan zitten en dus niet meer remmen of blokkeren wanneer je remt en niet meer loskomen. Wat de banden betreft, laat daar een keurmeester naar kijken, op de band staat sowieso een datum en de band heeft een staat. Een goede band die + 1.5 jaar stil staat is niet per definitie slecht.

Wanneer de auto 1.5 jaar geleden ongeacht de leeftijd in goede staat is gestald zal het nu niet erg veel slechter zijn.
Aangezien je dat allemaal niet weet is en blijft het koffiedik kijken...
pi_218644687
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 15:57 schreef Nugion het volgende:
APK is ook verlopen. Maar zal ik toch gewoon een poging wagen om hem ergens heen te rijden of misschien beter op laten halen om motorschade oid te voorkomen?
Met verlopen APK mag je niet rijden, behalve naar een APK-keuringsstation om hem te laten keuren. Je moet dan ook kunnen aantonen dat je een afspraak hebt gemaakt voor de keuring. Verder moet de auto op die dag WA verzekerd zijn.

Maar ik lees dat die auto uit 1976 is. Dan hoef je nog maar een jaartje te wachten en dan is hij 50 jaar oud en hoeft hij niet meer APK gekeurd te worden.
pi_218644806
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 19:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Met verlopen APK mag je niet rijden, behalve naar een APK-keuringsstation om hem te laten keuren. Je moet dan ook kunnen aantonen dat je een afspraak hebt gemaakt voor de keuring. Verder moet de auto op die dag WA verzekerd zijn.

Maar ik lees dat die auto uit 1976 is. Dan hoef je nog maar een jaartje te wachten en dan is hij 50 jaar oud en hoeft hij niet meer APK gekeurd te worden.
Klopt, hij hoeft niet gekeurd te zijn.
Maar evengoed moet het wel veilig zijn natuurlijk, anders halen ze je alsnog van de weg (of van een boom).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')