abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 augustus 2025 @ 18:23:39 #1
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218614985
Hi,

Inb4: ik heb backup, alleen niet recent.

Ik heb een oude interne hdd van circa 1 tb. Daar staat alleen maar foto data op. De schijf is niet van de laatste 5 jaar...
Elke foto die ik aanklik krijg ik een foutmelding, als ik de hardeschijf verken op problemen dan krijg ik daarover ook een melding. Alle foto's (thumbnails) zijn zichtbaar, en ook de volumes in GB. Alleen ik kan ze niet meer openen, en ook niet wegschrijven naar een andere gegevensdrager.

Wie o wie?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218615214
Ligt er net aan wat de oorzaak is.

Is het een interne of externe schijf? Welk merk / type (misschien zijn er bepaalde problemen bekend van een bepaald model schijf).

Maakt de schijf een vreemd geluid? (schurend / piepend / tikkend)

Eerste wat ik zou proberen:
- werkt de schijf wel in / aan een andere PC?
- werkt de schijf wel als je hem benadert met een Ubuntu Live USB-stick? (of andere Linux distro)

Als er echt koppen stuk zijn of andere hardware defecten, dan gaat software het niet oplossen, daar is professionele recovery voor nodig. Die plaatsen een setje koppen uit een andere gelijke schijf in een stofvrije omgeving en/of plaatsen custom firmware waarmee ze iets meer controle krijgen over de schijf en/of sturen de schijf met een extra kabel direct aan.

Ligt de oorzaak wel in software (beschadigd bestandssysteem bijvoorbeeld) dan kan het nuttig zijn om de schijf in Linux met dd_rescue te klonen naar een exacte 1 op 1 image. Dat heb ik al diverse keren gedaan. Het mooie van dd_rescue is dat het met een log kan werken dus als een recovery faalt kan je gewoon de PC opnieuw starten en werkt hij verder vanaf waar hij was. Ik gebruik het meestal onder Ubuntu vanaf een USB-stick. Je moet wel een doelschijf hebben die groot genoeg is om die image neer te zetten (1 TB minimaal dus, in dit geval).

Die image kan je dan vervolgens met diverse recoverysoftware (bijvoorbeeld GetDataBack) benaderen om te zien of je er nog wat af kan halen.

Het is in ieder geval gunstig te noemen dat de schijf draait, dat de koppen nog zoeken en dat je überhaupt een bestandsoverzicht ziet.

En dan het advies dat meestal niet uit kan blijven omdat iemand het ergens op internet heeft zien staan 25 jaar geleden:
Stop de schijf in geen geval in de vriezer. Er is een kans dat het werkt (1 op XX) maar ook een grote kans dat je condens op de platters krijgt en dan ben je verder van huis. Condens druppels zijn bij 7.200rpm "hamers" die je koppen kunnen slopen.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-08-2025 19:06:12 ]
  donderdag 28 augustus 2025 @ 19:07:27 #3
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218615502
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ligt er net aan wat de oorzaak is.

Is het een interne of externe schijf? Welk merk / type (misschien zijn er bepaalde problemen bekend van een bepaald model schijf).

Maakt de schijf een vreemd geluid? (schurend / piepend / tikkend)

Eerste wat ik zou proberen:
- werkt de schijf wel in / aan een andere PC?
- werkt de schijf wel als je hem benadert met een Ubuntu Live USB-stick? (of andere Linux distro)

Als er echt koppen stuk zijn of andere hardware defecten, dan gaat software het niet oplossen, daar is professionele recovery voor nodig (en die plaatsen een setje koppen uit een andere gelijke schijf in een stofvrije omgeving) en/of plaatsen custom firmware waarmee ze iets meer controle krijgen over de schijf en/of sturen de schijf met een extra kabel direct aan.

Ligt de oorzaak wel in software (beschadigd bestandssysteem bijvoorbeeld) dan kan het nuttig zijn om de schijf in Linux met dd_rescue te klonen naar een exacte 1 op 1 image. Dat heb ik al diverse keren gedaan. Het mooie van dd_rescue is dat het met een log kan werken dus als een recovery faalt kan je gewoon de PC opnieuw starten en werkt hij verder vanaf waar hij was. Ik gebruik het meestal onder Ubuntu vanaf een USB-stick. Je moet wel een doelschijf hebben die groot genoeg is om die image neer te zetten (1 TB minimaal dus, in dit geval).

Die image kan je dan vervolgens met diverse recoverysoftware (bijvoorbeeld GetDataBack) benaderen om te zien of je er nog wat af kan halen.

Het is in ieder geval gunstig te noemen dat de schijf draait, dat de koppen nog zoeken en dat je überhaupt een bestandsoverzicht ziet.

En dan het advies dat meestal niet uit kan blijven omdat iemand het ergens op internet heeft zien staan 25 jaar geleden:
Stop de schijf in geen geval in de vriezer. Er is een kans dat het werkt (1 op XX) maar ook een grote kans dat je condens op de platters krijgt en dan ben je verder van huis. Condens druppels zijn bij 7.200rpm "hamers" die je koppen kunnen slopen.
Betreft een 1 tb NTFS interne HDD.
Hij kraakt niet. Wat wel opvalt is dat de pc enorm traag is nadat ik de schijf even heb afgekoppeld door de voeding en sata kabel te verwijderen. Hij interacteert ook met de C waar de OS op staat.
Ik ga zo even kijken of ik de schijf via die link die jij post kan benaderen. Maar zijn er ook nog eenvoudige manieren? ;(
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 28 augustus 2025 @ 19:11:12 #4
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218615554
Ik kan sommige foto's weer openen zie ik, alles wat ik aanklik is héél traag.
Ik ben opnieuw begonnen om alle data te kopieren naar een andere hdd. Pray..
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218615581
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 19:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Betreft een 1 tb NTFS interne HDD.
Hij kraakt niet. Wat wel opvalt is dat de pc enorm traag is nadat ik de schijf even heb afgekoppeld door de voeding en sata kabel te verwijderen. Hij interacteert ook met de C waar de OS op staat.
Ik ga zo even kijken of ik de schijf via die link die jij post kan benaderen.

Maar zijn er ook nog eenvoudige manieren? ;(
De eenvoudige manier is in Windows uitlezen maar dat is nu net wat niet helemaal lekker gaat.

Met een Linux opstart stick kan je in ieder geval uitsluiten of Windows een oorzaak is.
Windows is daarnaast altijd bezig om je schijf te lezen/schrijven/indexeren en dat is bij een defecte schijf niet zo fijn.
Je wil niet meer acties dan strict nodig zijn op die schijf loslaten: het uitlezen van de schijf.

Het is verder ook niet zo'n schande om professionele hulp in te schakelen, als het belangrijke data is zou ik dat zeker doen. Maar ik weet niet hoe handig je zelf bent, daarom geef toch ook een alternatief.
pi_218615642
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 19:11 schreef phpmystyle het volgende:
Ik kan sommige foto's weer openen zie ik, alles wat ik aanklik is héél traag.
Ik ben opnieuw begonnen om alle data te kopieren naar een andere hdd. Pray..
Pray idd :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')