abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218611621
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 10:55 schreef michaelmoore het volgende:
klopt de enige brieven die ik nog krijg komen van de overheid

Rouwpost wil je toch wel redelijk vlot ontvangen. Soms betreft het mensen die niet in je dagelijkse contacten zitten maar waar je wel heen wilt.
Verder kan je aangetekende post niet door email vervangen. Soms moet iets persoonlijk overhandigd worden.
Tot slot de fysieke zaken zoals pasjes en andere kleinere dingen die door de brievenbus passen.

Rouwpost is eigenlijk het enige wat niet kan wachten, de rest zou met twee maal per week best wel toe kunnen lijkt mij.

Als het aanbod nog verder zakt dan kan de brievenpost met de pakjes post mee, omgekeerd dus van hoe het tot vorige eeuw ging toen een pakje versturen nog een uitzondering was. Nu zie ik dagelijks diverse pakketbezorgers langsrijden in de straat.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218611700
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 11:03 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En binnenkort natuurlijk weer stempassen. Dat gaat ook moeilijk digitaal. Theoretisch zal het ongetwijfeld kunnen, maar er spelen veel veiligheidsissues. Zeker bij vertrouwelijke stukken is papieren post toch het veiligste. Dat heeft het OM inmiddels ook door schade en schande ondervonden.
Voor stemmen zal het eerder hangen op toegankelijkheid dan op veiligheid. De overheid heeft DigiD voor dat soort zaken, maar stemmen wil je voor je gehele bevolking zo laagdrempelig mogelijk houden en dan is een digitale variant voor een klein deel van de bevolking nog een flinke barrière.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218611729
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 11:13 schreef 215 het volgende:

[..]
Rouwpost wil je toch wel redelijk vlot ontvangen. Soms betreft het mensen die niet in je dagelijkse contacten zitten maar waar je wel heen wilt.
Verder kan je aangetekende post niet door email vervangen. Soms moet iets persoonlijk overhandigd worden.
Tot slot de fysieke zaken zoals pasjes en andere kleinere dingen die door de brievenbus passen.

Rouwpost is eigenlijk het enige wat niet kan wachten, de rest zou met twee maal per week best wel toe kunnen lijkt mij.

Als het aanbod nog verder zakt dan kan de brievenpost met de pakjes post mee, omgekeerd dus van hoe het tot vorige eeuw ging toen een pakje versturen nog een uitzondering was. Nu zie ik dagelijks diverse pakketbezorgers langsrijden in de straat.
Uiteindelijk zal het daar wel op uitdraaien, maar voorlopig zijn de volumes briefpost daar nog te hoog voor. Momenteel bezorgt PostNL 6,3 miljoen brieven (en tijdschriften) per dag tegenover 1,2 miljoen pakketten. Dat is veel te veel briefpost om aan de chauffeurs mee te geven, temeer omdat de onderbezetting daar al enorm is. Een gemiddelde pakketchauffeur bezorgt ongeveer 200/250 pakketten op een dag. Die zou er dan dus nog even dagelijks 1300 brieven bij moeten pakken om de postbezorgers overbodig te maken.

Het zou me juist beter lijken als PostNL op termijn pakketten van de pakketservice naar de postbezorgers overhevelt. Niet de hele grote en zware pakketten (en ook geen aangetekende stukken, anders moeten ze weer handhelds aanschaffen voor alle bezorgers), maar zeg tot het formaat van een schoenendoos en zonder aanvullende dienst. In de meeste (grote) steden rijden postbezorgers al op elektrische bakfietsen (of e-bikes met aanhanger), dus die kunnen dan best wat extra pakjes meenemen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_218611739
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 11:28 schreef Monolith het volgende:

[..]
Voor stemmen zal het eerder hangen op toegankelijkheid dan op veiligheid. De overheid heeft DigiD voor dat soort zaken, maar stemmen wil je voor je gehele bevolking zo laagdrempelig mogelijk houden en dan is een digitale variant voor een klein deel van de bevolking nog een flinke barrière.
Ik denk dat het een combinatie van beide is. Veiligheid/fraudegevoeligheid speelt ook een grote rol. Niet voor niets zijn we na 1 jaar stemmen met stemcomputers weer teruggekeerd naar het rode potlood.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_218611779
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 11:35 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik denk dat het een combinatie van beide is. Veiligheid/fraudegevoeligheid speelt ook een grote rol. Niet voor niets zijn we na 1 jaar stemmen met stemcomputers weer teruggekeerd naar het rode potlood.
Dat is vooral voor het papieren spoor van de stemmen zelf. Die stemmen zijn uiteraard sowieso al niet te herleiden naar de stempas, omdat je anoniem stemt. Hooguit kunnen aantallen vergeleken worden en die kun je ook prima registreren o.b.v. DigiD. Combinatie van DigId + legitimatie moet voldoende zijn.
pi_218611976
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 11:42 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat is vooral voor het papieren spoor van de stemmen zelf. Die stemmen zijn uiteraard sowieso al niet te herleiden naar de stempas, omdat je anoniem stemt. Hooguit kunnen aantallen vergeleken worden en die kun je ook prima registreren o.b.v. DigiD. Combinatie van DigId + legitimatie moet voldoende zijn.
Dan krijg je enorme opstoppingen bij de controle. DigiD is veel te traag voor toepassingen waar je in de rij voor moet staan. Ook worden machtigen dan veel ingewikkelder. Nee, een fysiek ID of een kopie daarvan is zeer vlot te controleren en aangezien vrijwel niemand die papieren laat slingeren is het in combinatie met de oproepkaart veilig genoeg voor verkiezingen.
pi_218611978
quote:
7s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 10:23 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Ja, dus?
Allemaal bedrijven met een essentiële functie (voor de economie) waar de staat (deels) eigenaar van is en een lepel in de pap heeft.

Nogmaals; PostNL (of haar rechtsvoorganger) is geprivatiseerd met een duidelijke propositie. Er is geen aandeelhouder belazerd. Markt omstandigheden waren gunstig ten tijde van propositie, nu minder. Als je als aandeelhouder teleurgesteld bent in tegenvallende markt omstandigheden, moet je niet gaan beleggen.

Rechter maakt gehakt van aanklacht aandeelhouders.
Ik stel ook nergens dat de aandeelhouders belazerd zouden zijn. Het verzoek om subsidie is ook niet afkomstig van de aandeelhouders. Die aandeelhouders interesseren mij niet. Ik maak mij geen zorgen om de aandeelhouders, maar om de continuïteit van de werkgelegenheid (PostNL dreigt nu met massa-ontslagen) en de dienstverlening. Ongetwijfeld zijn er inschattingsfouten gemaakt door managers en politici in het verleden, maar moeten nu de werknemers van PostNL EN de klanten daar de dupe van gaan worden?
  donderdag 28 augustus 2025 @ 12:07:42 #108
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218611989
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 12:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik stel ook nergens dat de aandeelhouders belazerd zouden zijn. Het verzoek om subsidie is ook niet afkomstig van de aandeelhouders. Die aandeelhouders interesseren mij niet. Ik maak mij geen zorgen om de aandeelhouders, maar om de continuïteit van de werkgelegenheid (PostNL dreigt nu met massa-ontslagen) en de dienstverlening. Ongetwijfeld zijn er inschattingsfouten gemaakt door managers en politici in het verleden, maar moeten nu de werknemers van PostNL EN de klanten daar de dupe van gaan worden?
kunnen die werknemers niet mantelzorger gaan worden op ZZP basis?
en dan met de leaseauto bij bejaarden langs ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218612042
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 12:04 schreef 215 het volgende:

[..]
Dan krijg je enorme opstoppingen bij de controle. DigiD is veel te traag voor toepassingen waar je in de rij voor moet staan. Ook worden machtigen dan veel ingewikkelder. Nee, een fysiek ID of een kopie daarvan is zeer vlot te controleren en aangezien vrijwel niemand die papieren laat slingeren is het in combinatie met de oproepkaart veilig genoeg voor verkiezingen.
Digid is niet het alternatief voor de legitimatie, maar voor de stempas.
pi_218612191
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 12:17 schreef Monolith het volgende:

[..]
Digid is niet het alternatief voor de legitimatie, maar voor de stempas.
Maar dan moet nog steeds iedereen met telefoonapps in de weer. Hoe zie je dat met machtigen? En mensen die geen telefoon hebben?

Nee, een kaartje innemen is veel simpeler en waarschijnlijk zelfs minder fraude gevoelig omdat het een duidelijk en open proces is. Bovendien kan je kaartjes naderhand nog tellen en vergelijken met het aantal uitgebrachte stemmen.

DigiD is ontworpen als legitimatie dus hoezo zou het geen legitimatie zijn?

En ook de bezorging van stempassen kan prima in een twee keer per week schema. Ze moeten alleen iets eerder aangemaakt worden wat zal inhouden dat het ROS (de lijst van o.a. overleden mensen) iets langer wordt.
pi_218612240
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 12:29 schreef 215 het volgende:

[..]
Maar dan moet nog steeds iedereen met telefoonapps in de weer. Hoe zie je dat met machtigen? En mensen die geen telefoon hebben?

Nee, een kaartje innemen is veel simpeler en waarschijnlijk zelfs minder fraude gevoelig omdat het een duidelijk en open proces is. Bovendien kan je kaartjes naderhand nog tellen en vergelijken met het aantal uitgebrachte stemmen.

DigiD is ontworpen als legitimatie dus hoezo zou het geen legitimatie zijn?

En ook de bezorging van stempassen kan prima in een twee keer per week schema. Ze moeten alleen iets eerder aangemaakt worden wat zal inhouden dat het ROS (de lijst van o.a. overleden mensen) iets langer wordt.
Je voert de verkeerde discussie. Ik gaf aan dat het stemmen met DigiD en legitimatie niet onveiliger zou zijn dan met een stempas + legitimatie, maar vooral minder breed toegankelijk.
pi_218625051
Tot enkele jaren geleden kon je bij PostNL nog kleine voorwerpen in een enveloppe versturen als brievenbuspost, dat was lekker goedkoop en voor veel webshops en hobbyisten die kleine dingen verstuurden (sierraden, stickers, muntjes, postzegels, CD's, etc) een prima manier om het betaalbaar te houden.

Dat is nu het "brievenbuspakket" geworden, wat ongetwijfeld kleinere aantallen betekent maar meer winst per pakket oplevert.

Dat hakt (denk ik) wel in de gewone postbezorging, waar de aantallen toch al van terugliepen.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:03:28 #113
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218625351
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 20:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tot enkele jaren geleden kon je bij PostNL nog kleine voorwerpen in een enveloppe versturen als brievenbuspost,
Dat kan nog steeds, mits het maar onder de 350 gram blijft. Een brievenbuspakje mag tot 2 kg.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_218625485
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat kan nog steeds, mits het maar onder de 350 gram blijft. Een brievenbuspakje mag tot 2 kg.
Ging blijkbaar om internationale brieven.
Heb ik het al die tijd verkeerd begrepen.

https://www.ad.nl/economie/strop-webshops-buitenlandse-brief-mag-van-postnl-alleen-nog-papier-bevatten~a314e199/
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:30:25 #115
323876 michaelmoore
pi_218625941
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ging blijkbaar om internationale brieven.
Heb ik het al die tijd verkeerd begrepen.

https://www.ad.nl/economie/strop-webshops-buitenlandse-brief-mag-van-postnl-alleen-nog-papier-bevatten~a314e199/
er wordt te vaak cocaine mee verstuurd al dan niet in lapjes of pakjes
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 5 september 2025 @ 10:15:16 #116
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218684568
PostNL krijgt deksel op de neus na miljoenenaanvraag: ‘Financiële situatie is niet zó nijpend’

De overheid hoeft PostNL geen voorschot van 15 miljoen euro te geven op een door het postbedrijf aangevraagde subsidie. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) vrijdag geoordeeld. PostNL noemt de huidige situatie onhoudbaar en wil nu van de wettelijke verplichtingen rond postbezorging af.

Volgens de voorzieningenrechter van het CBb is niet gebleken ‘dat de financiële situatie van PostNL zo nijpend is’, dat het kabinet moet overgaan tot financiële steun. Zo kan er ook worden gekozen voor andere maatregelen. „Financiële compensatie is één van de opties, maar de minister kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om in te zetten op versobering van de UPD”, aldus de rechter.

https://www.ad.nl/economie/postnl-krijgt-deksel-op-de-neus-na-miljoenenaanvraag-financiele-situatie-is-niet-zo-nijpend~a1db8b7e/

Hierna Verhagen heeft dus een puinhoop achtergelaten en het opvolgende management is zeer zwak en incompetent
En durft zelf de waarheid niet onder ogen te zien, dus maar bedelen en tegelijkertijd dividend betalen :|W
Anders stort de koers in elkaar
Wat een puinhoop is dit zeg :(
  vrijdag 5 september 2025 @ 10:40:05 #117
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218684807
PostNL wil van wettelijke verplichtingen rond bezorging af na nieuwe domper: ‘Onhoudbaar’

PostNL wil af van de wettelijke verplichtingen rond postbezorging, die vallen onder de universele postdienst (UPD). Daarvoor heeft het postbedrijf een verzoek neergelegd bij de minister van Economische Zaken.

PostNL had om een financiële bijdrage van de overheid gevraagd om de verlieslatende postbezorging te blijven uitvoeren. Maar daar zette het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) vrijdag een streep door.

De postbezorging is verlieslatend geworden doordat steeds minder mensen post versturen. PostNL diende daarom in februari officieel een aanvraag in voor een financiële bijdrage van de overheid. Voor dit jaar en volgend jaar vroeg het bedrijf in totaal 68 miljoen euro.

‘Dit is onhoudbaar’
Het kabinet legde dat verzoek echter naast zich neer, waarna PostNL naar het CBb stapte om een voorschot van 15 miljoen euro te krijgen. De rechter stelde echter dat de minister ook andere maatregelen kan nemen dan het verlenen van financiële steun.

Volgens PostNL is er nu een ‘onhoudbare situatie’ ontstaan, waarbij ‘de continuïteit van de Nederlandse postdienstverlening in gevaar’ komt. „Dat is onverantwoord voor de mensen die afhankelijk zijn van post, de duizenden mensen die werken in de postsector en mag niet van een commercieel bedrijf verwacht worden bij de uitvoering van een verplichte publieke taak”, aldus PostNL in een verklaring.

De stap van PostNL verandert voorlopig niets aan de postbezorging. Brieven blijven gewoon bezorgd, zegt een woordvoerder. Het postbedrijf vraagt het kabinet om binnen twee maanden te reageren op het verzoek om de toewijzing van de UPD in te trekken.

https://www.ad.nl/economi(...)onhoudbaar~a1db8b7e/

Gelukkig kijken ze ook naar zichzelf :|W
Van 1 miljoen salaris kan je natuurlijk niks afhalen :')
  vrijdag 5 september 2025 @ 10:44:43 #118
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218684833
Top van PostNL kan straks hogere bonus krijgen, ondanks meerdere winstwaarschuwingen

Top van PostNL kan in de toekomst meer bonus verdienen, aandeelhouders stemmen over nieuw beloningsbeleid dat vanaf volgend jaar van kracht zal zijn. Aanpassing van het beloningsbeleid nodig omdat het niet in lijn zou zijn met vergelijkbare bedrijven in Nederland.

Jaarbonus stijgt naar maximaal 60%, meerjarenbonus naar maximaal 75% van het basisloon. Invoering pas vanaf 2025 vanwege maatschappelijke functie en bedrijfsresultaten. Topvrouw Verhagen verdiende in 2023 ¤1,3 miljoen, 23% hoger dan in 2022 door winstwaarschuwingen.

Aandeelhouders ontevreden sinds bod van Bpost in 2016. Ondernemingsraad positief over nieuw bonusbeleid, minder 'alles of niets' en mogelijkheid tot kiezen van prestatie-indicatoren. Beloningen bij PostNL vergeleken met andere beursgenoteerde bedrijven, discussie over peer-group en maatschappelijke functie van het bedrijf.

https://www.headliner.nl/(...)7617#google_vignette

:') _O- _O-
pi_218684944
Ik ben postnl voorbij gegroeid als aandeelhouder. Die miljoenen zijn te weinig. Ik richt me tegenwoordig op amerikaanse wapen industrie, 1 stealth bomber kost al 10x waarde van postnl.
pi_218685146
Ik ben totaal niet van de deprivatisering maar de postbezorging is een dusdanig doodlopende zaak om rendabel te maken dat je het postgedeelte misschien wel weer gewoon in handen van de overheid moet brengen.
  vrijdag 5 september 2025 @ 14:42:05 #121
323876 michaelmoore
pi_218687046
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik ben totaal niet van de deprivatisering maar de postbezorging is een dusdanig doodlopende zaak om rendabel te maken dat je het postgedeelte misschien wel weer gewoon in handen van de overheid moet brengen.
gewoon uitbesteden aan een DHL , die kunnen die paar brieven ook wel rondbrengen , dan kan de overheid gelijk stoppen met al die zinloze brieven via de post te doen

dat kan allemaal digitaal via de digi brieven box
pi_218687160
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2025 10:51 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
PostNL heeft ook een essentiële functie. Als PostNL (bijv in navolging van PostNord in Denemarken) zou stoppen met briefpostbezorging, dan heeft de staat toch wel een groot probleem. Want ondanks gedaalde volumes bezorgt PostNL toch nog steeds 6,3 miljoen brieven per dag. Een zeer groot deel daarvan is nota bene afkomstig van de overheid zelf. Wie gaat dat dan bezorgen? Concurrenten die in het verleden belangstelling hadden om PostNL over te temen (BPost, maar bijv ook Deutsche Post) waren voornamelijk geïnteresseerd in onze pakkettentak. Op die briefpost zit geen bedrijf te wachten, dat is niet rendabel.
Ik was begin 2024 bij de Webwinkel Vakdagen en daar gaf toenmalig CEO van Postnl Herna Verhagen zelf al aan dat het bedrijf zich de komende jaren vooral gaat richten op de pakketpost én het installeren van zoveel mogelijk pakketmuren zoals we die nu overal op zien poppen in winkelcentra. Ik denk dat Postnl in die zin ook de strijd aan het verliezen is van prijsvechters als DHL, die pakketpost min of meer net zo goed afhandelen tegen een voordeliger tarief.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_218687183
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 14:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
gewoon uitbesteden aan een DHL , die kunnen die paar brieven ook wel rondbrengen , dan kan de overheid gelijk stoppen met al die zinloze brieven via de post te doen

dat kan allemaal digitaal via de digi brieven box
Waar slaat dat nou weer op, het is uitbesteed op dit moment, DHL kan er echt niet opeens wel een winstgevend onderdeel van maken. En als je de regels dan maar groot wil veranderen qua verplichtingen voor postbezorging dan kan je het net zo goed bij PostNL laten want dat is nu net het punt.

En belastingbriefbrieven enkel digitaal kan niet, daarvoor is simpelweg een te groot deel niet digibeet genoeg.
  vrijdag 5 september 2025 @ 15:54:12 #124
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_218687510
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 20:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tot enkele jaren geleden kon je bij PostNL nog kleine voorwerpen in een enveloppe versturen als brievenbuspost, dat was lekker goedkoop en voor veel webshops en hobbyisten die kleine dingen verstuurden (sierraden, stickers, muntjes, postzegels, CD's, etc) een prima manier om het betaalbaar te houden.

Dat is nu het "brievenbuspakket" geworden, wat ongetwijfeld kleinere aantallen betekent maar meer winst per pakket oplevert.

Dat hakt (denk ik) wel in de gewone postbezorging, waar de aantallen toch al van terugliepen.
Dat ook. verder hebben ze onlangs ook iets gedaan dat alles vanaf 50 gram al 4,10 kost.

quote:
3s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 21:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Die staffels waren eerst een stuk vriendelijker als je eens een game ofzo wilde versturen. Voor dat bedrag kan je al bijna een pakket versturen (bij concullega's)
Where law ends, tyrrany begins.
  vrijdag 5 september 2025 @ 16:46:25 #125
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_218687921
Chaos’ rond PostNL en kabinet: ‘Ik wil Nederlanders niet dupe laten worden van juridisch spelletje’

PostNL wil af van de wettelijke verplichtingen rond postbezorging, die vallen onder de universele postdienst (UPD). Daarvoor legde het postbedrijf een verzoek neer bij de minister van Economische Zaken. De UPD verplicht PostNL vijf dagen per week post op te halen, te sorteren en te bezorgen. Minimaal 95 procent van deze post moet de volgende dag worden bezorgd.

https://www.ad.nl/economi(...)-spelletje~a1db8b7e/

Lekker bezig :|W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')