Wie heeft er een idee?
of kerrie, paprikapoeder, peper etc...
quote:Ja, ik doe nu altijd kruidenzout, maar dat begint te vervelen en alleen kerrie e.d. vind ik wat kaal denk ik..... heb het nooit echt geprobeert trouwens.
Op zondag 23 februari 2003 16:24 schreef Jordy-B het volgende:
saffraan?of kerrie, paprikapoeder, peper etc...
enfin,
thnx!
280 gr pandan rijst
300 gr kipfilet
1 boulionblokje
500 gr klein gesneden sperzieboontjes
kokos
pandan rijst 10 min laten koken in 360 ml water, kip met het boulionblokje roerbakken in de wok totdat het gaar is, sperzieboontjes toevoegen en dit +/- 10 min meebakken. Als laatst naar eigen smaak kokos toevoegen.
Ik kies altijd voor pandanrijst vanwege de lekkere geur en wat zoetere smaak.
Eet smakelijk!
Kook een ruime hoeveelheid rijst en laat het afkoelen.
Verhit vervolgens een droge koekenpan en laat daaarin een zakje kokosschaafsel heel voorzichtig goudbruin kleuren. Haal de kokos vervolgens uit de pan.
Neem nu een wok, doe er olie in waarin je de rijst voorzichtig bakt. Doe er enkele lepels Patak's curry paste (verkrijgbaar bij AH) in en meng dit door de rijst. Doe de kokos bij het pittige rijst-kerriemengsel en meng hierdoor in stukjes gebroken cashewnoten.
Het geheel nog even goed bakken.
Aangezien dit vrij machtig is serveer ik het meestal met een licht verteerbaar exotisch (meestal Indiaas) groentengerecht.
[Dit bericht is gewijzigd door Noayla_ op 23-02-2003 18:52]
quote:Als je het simpel en lichter wilt houden laat je de kokos en cashewnoten weg; de curry paste zorgt evengoed voor een heel erg lekker pittige en smeuige rijst.
Op zondag 23 februari 2003 18:42 schreef Noayla_ het volgende:
Ik maak vaak het volgende:Kook een ruime hoeveelheid rijst en laat het afkoelen.
Verhit vervolgens een droge koekenpan en laat daarin een zakje kokosschaafsel heel voorzichtig goudbruin kleuren. Haal de kokos vervolgens uit de pan.
Neem nu een wok, doe er olie in waarin je de rijst voorzichtig bakt. Doe er enkele lepels Patak's curry paste (verkrijgbaar bij AH) in en mng dit door de rijst. Doe de kokos bij het pittige rijst-kerriemengsel en meng hierdoor in stukjes gebroken cashewnoten.
Het geheel nog even goed bakken.
Aangezien dit vrij machtig is serveer ik het meestal met een licht verteerbaar exotisch (meestal Indiaas) groentengerecht.
Je kan de rijst ook koken met een heel klein scheutje olie zodat hij lossere korrels krijgt.
Wat ik zelf heel lekker vind is de gare rijst omscheppen met wat roomboter. Eventueel met verse gehakte kruiden erdoor als bvb perserselie of bieslook, peper en zout erbij natuurlijk.
Je bouillonblokje, of kruidenmengsel dat je meeekookt krijgt door de toevoeging van ui-achtigen, olie en/of paddestoelen een heel andere smaakbeleving.
quote:Oh, dus daarom kwam ik in de bak terecht. Ik kreeg op kookles de tip mee Jasmijn te koken, dus deed ik dat, werd ik aangeklaagd wegens poging to moord
Op zondag 23 februari 2003 19:03 schreef BlackOrchid het volgende:
Hmm ik heb een zak jasmin rijst van mijn oma gekregen, ruikt en smaakt geweldig! Uitleg: rijst met jasmijn er doorheen.. jasmijn niet in meid/vrouw vorm bedoeld dus geen kanibalisme oid!
- Met was Djahe (gemberwortel) en Djinten (komijn) heb je al heel snel een oosters smaakje, eventueel wat Laos (galanga) erbij voor wat subtiele pittigheid
- Met basilicum en/of tijm, klein scheutje olijfolie erdoor en je hebt een mediterraan smaakje.
- Kaneel (geen suiker erbij doen) is ook verrassend in smaak (neem eventueel 'Chinees poeder' met kaneel en o.a. anijs)
quote:Er zitten zelfs geen jasmijnbloemen in, die hebben er alleen maar naast gelegen tijdens het drogen van de rijst. Het ruikt wel erg lekker, maar de smaak vind ik persoonlijk niet heel bijzonder.
Op zondag 23 februari 2003 19:06 schreef Dissection het volgende:[..]
Oh, dus daarom kwam ik in de bak terecht. Ik kreeg op kookles de tip mee Jasmijn te koken, dus deed ik dat, werd ik aangeklaagd wegens poging to moord
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |