abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8667371
i.p.v. aardappels-groente-vlees maak ik regelmatig rijst-groente-vlees. Nou gebruik ik altijd zilvervliesrijst en eigenlijk ben ik op zoek om die wat lekkerder te maken, met kruiden bijvoorbeeld. Geen sauzen enzo, ook niet waar ik allerlei groentes in moet doen, gewoon iets van kruiden dus.
Nou zie ik in de winkel wel allerlei pakken staan als notenrijst, gele rijst en weet-ik-het-wat allemaal, maar ik koop altijd zakken zilvervliesrijst en wil het daar ook bij houden.

Wie heeft er een idee?

zondag 23 februari 2003 @ 16:16:40 #2
38752 leviathanfd
Mijn twee dames
pi_8667423
Als je naar een Perzisch/Turkse winkel gaat zie je daar pakken kruiden voor bij de rijst. Er staat ook een recept op. Ik kan je verzekeren dat dat erg lekker is!
Merk en designkleding als nieuw! zie de link
http://shop.kapaza.nl/artemisonlineshop/page1/
pi_8667482
ah, die hebben we hier in het dorp niet. hmmmmm.... zijn er ook kruidenmengels te koop voor rijst bij de AH ofzo...?
  zondag 23 februari 2003 @ 16:22:17 #4
29429 Dissection
King of all kings
pi_8667508
Lassie notenrijst is wel enorm lekker
Noten&vruchtjes...normaal at ik altijd gewone zilvervlies rijst, maar die notenrijst is echt superlekker.
En ja, bij de oosterse speciaalzaken hebben ze vaak hele goede kruiden. (maar ook in de supermarkt heb je van die kant en klaar mixen en die smaken ook wel)
pi_8667546
saffraan?

of kerrie, paprikapoeder, peper etc...

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_8667590
zo`n rood spul ( moe je wel uit kijken met je handen )
046
Dank aan Yeahinho
pi_8667629
quote:
Op zondag 23 februari 2003 16:24 schreef Jordy-B het volgende:
saffraan?

of kerrie, paprikapoeder, peper etc...

Ja, ik doe nu altijd kruidenzout, maar dat begint te vervelen en alleen kerrie e.d. vind ik wat kaal denk ik..... heb het nooit echt geprobeert trouwens.
Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar de kant-en-klare kruidenmengsels, had geen idee van dat ze bestonden. althans, voor rijst.

enfin,
thnx!

pi_8668282
Een beetje notenrijst door de gewone rijst heen is ook erg lekker, die notenrijst vind ik namelijk best machtig en ook nog es prijzig.
Zolang er was is, is er leven.
pi_8668304
Ik maak regelmatig rijst met groenten, mijn recept voor 2 personen:

280 gr pandan rijst
300 gr kipfilet
1 boulionblokje
500 gr klein gesneden sperzieboontjes
kokos

pandan rijst 10 min laten koken in 360 ml water, kip met het boulionblokje roerbakken in de wok totdat het gaar is, sperzieboontjes toevoegen en dit +/- 10 min meebakken. Als laatst naar eigen smaak kokos toevoegen.

Ik kies altijd voor pandanrijst vanwege de lekkere geur en wat zoetere smaak.

Eet smakelijk!

zondag 23 februari 2003 @ 18:09:33 #10
29429 Dissection
King of all kings
pi_8669621
Ey das nog eens een goed recept, heb je nog meer van die lekkere dingen?
Ik flikker ook altijd (groente)bouillon bij de spaghetti, dan smaakt het wat beter
  zondag 23 februari 2003 @ 18:42:01 #11
19105 Noayla_
Love me tender
pi_8670154
Ik maak vaak het volgende:

Kook een ruime hoeveelheid rijst en laat het afkoelen.

Verhit vervolgens een droge koekenpan en laat daaarin een zakje kokosschaafsel heel voorzichtig goudbruin kleuren. Haal de kokos vervolgens uit de pan.

Neem nu een wok, doe er olie in waarin je de rijst voorzichtig bakt. Doe er enkele lepels Patak's curry paste (verkrijgbaar bij AH) in en meng dit door de rijst. Doe de kokos bij het pittige rijst-kerriemengsel en meng hierdoor in stukjes gebroken cashewnoten.

Het geheel nog even goed bakken.

Aangezien dit vrij machtig is serveer ik het meestal met een licht verteerbaar exotisch (meestal Indiaas) groentengerecht.

[Dit bericht is gewijzigd door Noayla_ op 23-02-2003 18:52]

For every graveyard in the moonlight, there's a junkyard in the sun...
  zondag 23 februari 2003 @ 18:43:49 #12
19105 Noayla_
Love me tender
pi_8670183
quote:
Op zondag 23 februari 2003 18:42 schreef Noayla_ het volgende:
Ik maak vaak het volgende:

Kook een ruime hoeveelheid rijst en laat het afkoelen.

Verhit vervolgens een droge koekenpan en laat daarin een zakje kokosschaafsel heel voorzichtig goudbruin kleuren. Haal de kokos vervolgens uit de pan.

Neem nu een wok, doe er olie in waarin je de rijst voorzichtig bakt. Doe er enkele lepels Patak's curry paste (verkrijgbaar bij AH) in en mng dit door de rijst. Doe de kokos bij het pittige rijst-kerriemengsel en meng hierdoor in stukjes gebroken cashewnoten.

Het geheel nog even goed bakken.

Aangezien dit vrij machtig is serveer ik het meestal met een licht verteerbaar exotisch (meestal Indiaas) groentengerecht.

Als je het simpel en lichter wilt houden laat je de kokos en cashewnoten weg; de curry paste zorgt evengoed voor een heel erg lekker pittige en smeuige rijst.
For every graveyard in the moonlight, there's a junkyard in the sun...
  zondag 23 februari 2003 @ 18:50:23 #13
39841 japeke
Jag taler inte Svenska...
pi_8670320
kook je rijst eens met een bouillonblokje
pi_8670397
Sommige mensen gooien in de rijst tijdens het kookproces, als het water er nog op staat, een paar champignons. Je kan idd ook (cashew)noten meekoken. Of sesamzaad.

Je kan de rijst ook koken met een heel klein scheutje olie zodat hij lossere korrels krijgt.

Wat ik zelf heel lekker vind is de gare rijst omscheppen met wat roomboter. Eventueel met verse gehakte kruiden erdoor als bvb perserselie of bieslook, peper en zout erbij natuurlijk.

Je bouillonblokje, of kruidenmengsel dat je meeekookt krijgt door de toevoeging van ui-achtigen, olie en/of paddestoelen een heel andere smaakbeleving.

zondag 23 februari 2003 @ 19:03:23 #15
47614 BlackOrchid
I'm replaceable
pi_8670587
Hmm ik heb een zak jasmin rijst van mijn oma gekregen, ruikt en smaakt geweldig! Uitleg: rijst met jasmijn er doorheen.. jasmijn niet in meid/vrouw vorm bedoeld dus geen kanibalisme oid!
BlaBla mettul
BlaBla heersch
Blablablabla
Gay!
  zondag 23 februari 2003 @ 19:06:08 #16
29429 Dissection
King of all kings
pi_8670654
quote:
Op zondag 23 februari 2003 19:03 schreef BlackOrchid het volgende:
Hmm ik heb een zak jasmin rijst van mijn oma gekregen, ruikt en smaakt geweldig! Uitleg: rijst met jasmijn er doorheen.. jasmijn niet in meid/vrouw vorm bedoeld dus geen kanibalisme oid!
Oh, dus daarom kwam ik in de bak terecht. Ik kreeg op kookles de tip mee Jasmijn te koken, dus deed ik dat, werd ik aangeklaagd wegens poging to moord
  zondag 23 februari 2003 @ 19:06:17 #17
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_8670657
je kant oa safraanrijst ook in de winkel kopen, is goedkoper dan zelf maken
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
  zondag 23 februari 2003 @ 19:07:40 #18
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_8670679
Wat voor een soort smaak wil je bereiken?

- Met was Djahe (gemberwortel) en Djinten (komijn) heb je al heel snel een oosters smaakje, eventueel wat Laos (galanga) erbij voor wat subtiele pittigheid

- Met basilicum en/of tijm, klein scheutje olijfolie erdoor en je hebt een mediterraan smaakje.

- Kaneel (geen suiker erbij doen) is ook verrassend in smaak (neem eventueel 'Chinees poeder' met kaneel en o.a. anijs)

zondag 23 februari 2003 @ 19:10:09 #19
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_8670727
quote:
Op zondag 23 februari 2003 19:06 schreef Dissection het volgende:

[..]

Oh, dus daarom kwam ik in de bak terecht. Ik kreeg op kookles de tip mee Jasmijn te koken, dus deed ik dat, werd ik aangeklaagd wegens poging to moord

Er zitten zelfs geen jasmijnbloemen in, die hebben er alleen maar naast gelegen tijdens het drogen van de rijst. Het ruikt wel erg lekker, maar de smaak vind ik persoonlijk niet heel bijzonder.
pi_8682007
Geweldig, hier kan ik wel wat mee!

dank jullie wel.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')