abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218559154
Dit jaar zijn wij als gezin naar Bosnië geweest en wat een prachtige vakantie hebben wij daar gehad. Ik dacht dat er een topic was en die was er ook maar is gesloten en kon daar niet meer in reageren dus vandaar dit nieuwe topic.

Bosnië is een prachtig land, nog steeds stevig in opbouw na de oorlog die daar plaats vond. De dingen die ons opvielen waren als volgt.

- Veel huizen die half in elkaar storten
- Veel niet afgemaakte huizen waar mensen gewoon in wonen (pleister werk aan de buitenkant is er bv niet)
- Veel straat dieren (Honden, katten).
- Prachtige natuur, heel veel watervallen en zijn de kosten voor bezoek van parken erg laag (vaak minder dan 2 euro per persoon, dat is een groot verschil met Kroatië)
- Zeer aardige en behulpzame mensen
- Meeste mensen spreken geen Engels, beperkt Duits. Behalve de jongere generatie < 20 jaar, die spreken bijna allemaal redelijk tot goed Engels.
- Eten en drinken is goedkoop (Drinken: 1 euro, maaltijd per persoon: 15 euro)
- Ze hebben liever euro's dan BAM (Bosnische Marken)
- Op heel veel plekken kun je alleen maar CASH betalen, waarschijnlijk omdat internet niet overal beschikbaar is.
- Helaas buiten de EU dus is bellen/smsen/internetten met je eigen bundel of extreem duur of onmogelijk
TIP: Koop een simkaart daar van Hello Yellow voor 4 BAM (2 euro) en activeer deze, je hebt dan voor 1 week 50GB aan data (hoeveel je kunt bellen en SMSen weet ik niet maar dat boeit ook niet, ging mij om de data).
- Wegen zijn op sommige plekken echt slecht.
- Snelheden op wegen kunnen soms heel snel achter elkaar veranderen (50 - 60 - 70 - 40 - 30 - etc)
- Snelheden staan niet op Google maps... (wat soms best onhandig is, ik probeerde vaak de meute te volgen als ik het niet zeker wist :+ )
- Het kan op wegen voorkomen dat het asfalt opeens stopt en je een paar honderd meter over gravel moet rijden en dan weer op een stuk asfalt rijd... plus overal en nergens zitten gaten in de weg, dus goed opletten!!
- Overal en nergens staan bordjes met PRIVAT maar in veel gevallen is het NIET privat... :@ (niet dat ik overal binnen stapte maar dat vertelde onze host ons).
- Zeer goedkope benzine voor onze standaard (1.15 per liter in euro, is echter wel duur voor de mensen daar, want die verdienen vaak minder dan 750 euro pm).
- Weinig toeristen (zeker waar wij waren, omgeving van Bihac) al kwamen we wel geregeld Nederlanders tegen maar zagen weinig andere kentekens.
- Het leven gaat daar relaxt, dus het kan zijn dat als je ergens gaat eten je erg lang op bediening moet wachten... erg lang....
- Sigaretten zijn ook tering goedkoop, pakje Marlboro/Camel was 3 euro..... wtf...
- Eigenlijk is alles daar erg goedkoop.. (volgens keer nemen we een aanhanger mee :+ grapje)
- Veel mensen denken dat het land gevaarlijk is, dat is absoluut niet het geval... misschien in de hoofdstad (waar we niet zijn geweest) maar in de kleinere steden is het echt niet gevaarlijk en kan je rustig even weglopen van je tafel en je mobiel laten liggen.. :@
- In gebieden waar er mogelijk nog landmijnen liggen wordt dit luid en duidelijk aangegeven.

Dit waren even de dingen die ons opgevallen waren... misschien heb je er nog wat... en tevens wat tips er tussen geplaatst.

Het was onze eerste vakantie in dit land en we zaten aan de rivier de UNA in een prachtig huisje direct aan het water zelf (nou huisje niet maar wel de tuin waar het huisje op stond) in de omgeving van Bihac, een uurtje rijden vanaf de grens van Kroatië. Het weer was zeer prettig deze vakantie, toen het 35 graden in Nederland was was het daar zo'n 30 en aan de rivier was de gevoelstemperatuur zo'n 25 graden (rivier was wel erg koud: tussen de 10-15 graden) al kon het 's nachts wel afkoelen tot een graadje of 8... brrr... maar tja... vuurtje er bij en het is zo weer wat warmer.

We hebben de laatste jaren aardig wat landen van Europa gezien maar dit land staat toch momenteel wel op plekje nummer 1. Niet omdat het goedkoop is (telt wel mee) maar ook omdat het land gewoon mooi is, de mensen vriendelijk en behulpzaam en er heel veel moois te zien is..

Dus een aanrader voor wie een mooie vakantie wil maar niet naar de standaard landen om ons heen willen!: Y

Vragen?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:52:56 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_218560244
Een heel gemiddeld Balkanland dus
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_218563784
Belachelijk dat roken nog zo goedkoop is daar.
Al zijn die arme tokkie landen natuurlijk grote rokers.

15 euro voor een maaltijd p.p. vind ik overigens niet goedkoop.
In Nederland eet je daar zelfs nog voor.

Klinkt als een arm en bouwvallig land. Trekt mij niet echt.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:35:26 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218563799
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 16:32 schreef bianconeri het volgende:
Belachelijk dat roken nog zo goedkoop is daar.
Al zijn die arme tokkie landen natuurlijk grote rokers.

15 euro voor een maaltijd p.p. vind ik overigens niet goedkoop.
In Nederland eet je daar zelfs nog voor.

Klinkt als een arm en bouwvallig land. Trekt mij niet echt.
15 euro pp? in een ballentent misschien. Een tosti en een drankje ben je dat al gauw kwijt tegenwoordig.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')