abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218551597
Wat wordt er gedaan bij een kleine / grote beurt én wat is ook essentieël?
Zo lees ik bijv. uitlezen van foutcode's, maar is dit zinvol?
En wat zijn zo'n beetje de kosten?
pi_218551690
Kleine beurt: Olie+filter wielophanging + verlichting controle vloeistoffen bijvullen uitlezen

Grote beurt: kleine beurt + remmen reinigen/nakijken div filters vervangen bougies vervangen deurrubbers + sloten smeren

Maar veel merken hebben trouwens geen grote beurt meer. Die hebben alleen normale beurt en dan worden op tellerstand bijvoorbeeld filters of bougies vervangen. Of ze hebben een A B en C beurt.
.
  Spellchecker woensdag 20 augustus 2025 @ 21:46:16 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218551816
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 21:27 schreef bananen-plukker het volgende:
Zo lees ik bijv. uitlezen van foutcode's, maar is dit zinvol?

Nee, want als er echt iets kapot is merk je dat zelf ook wel. Als het een iets belangrijkere 'fout' is dan gaat het motorstoringslampje branden. Uitlezen kun je prima zelf met een OBD2 scanner van 2 tientjes en een app.
pindazakje
pi_218551821
Ik liet een klein onderhoud uitvoeren bij BMW

- Olie
- Vervangen filters
- Aanvullen ruitenwisservloeistof

Alles samen was het 426 euro.

Groot onderhoud moet je rekenen tussen 750 en 900 euro.
Cindy De Vuyst
pi_218551953
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 21:49 schreef einzeinz het volgende:
Ik liet een klein onderhoud uitvoeren bij BMW

- Olie
- Vervangen filters
- Aanvullen ruitenwisservloeistof

Alles samen was het 426 euro.

Groot onderhoud moet je rekenen tussen 750 en 900 euro.
Vind ik duur, voor 50 euro heb je de beste kwaliteit olie 5 liter. Filter 15 euro. Ruitenwisservloeistof 5 euro.
Je spreekt over filters, maar normaal is kleine beurt alleen oliefilter. Laten we luchtfilter er dan ook bijrekenen, nogmaals 20 euro. Ben je voor 90 euro klaar aan materiaal. En een uur werk. Garage zal het sneller kunnen.
Maar al zouden er een uur over doen dan vind ik 340 euro aan arbeid gewoon heel erg fors.

Dat is trouwens ook de reden dat ik al die simpele klusjes zelf doe tegenwoordig, garages moeten het vooral hebben van mensen die geen fuck van auto's weten of die mensen die zwemmen in het geld en het geen reet boeit _O-
pindazakje
pi_218551959
quote:
10s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 22:05 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Vind ik duur, voor 50 euro heb je de beste kwaliteit olie 5 liter. Filter 15 euro. Ruitenwisservloeistof 5 euro.
Je spreekt over filters, maar normaal is kleine beurt alleen oliefilter. Laten we luchtfilter er dan ook bijrekenen, nogmaals 20 euro. Ben je voor 90 euro klaar aan materiaal. En een uur werk. Garage zal het sneller kunnen.
Maar al zouden er een uur over doen dan vind ik 340 euro aan arbeid gewoon heel erg fors.

Dat is trouwens ook de reden dat ik al die simpele klusjes zelf doe tegenwoordig, garages moeten het vooral hebben van mensen die geen fuck van auto's weten of die mensen die zwemmen in het geld en het geen reet boeit _O-
Hoe krijg je die meldingen weg van je infotainment scherm?
En wat moet je onderhoudshistoriek?
Cindy De Vuyst
pi_218552037
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 22:06 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Hoe krijg je die meldingen weg van je infotainment scherm?
En wat moet je onderhoudshistoriek?
Die meldingen kun je eenvoudig resetten om alles weer op groen/ok te krijgen. Door de knop van de km-stand reset paar keer lang in te drukken bij die melding, moet je maar even zoeken op youtube. Onderhoudshistorie inprogrammeren kun je wel niet via de officiele weg, maar dat kan sowieso alleen een dealer een bovag garage doet dit ook niet. Vind ik zelf niet zo'n probleem ik hou al het onderhoud zelf in detail bij in excel. Dat is gedetailleerder dan die paar algemene opmerkingen op het schermpje.
pindazakje
pi_218552100
quote:

[..]

Excuseer, heb geen 426 betaald maar een stuk minder. In het verleden was het eens 430 maar dan moesten de bougies vervangen worden.

Laatste factuur:

Olie (oW20 LS-FE) --> 122,50
Oliefilter --> 25,90
Carterring --> 5,00
Koelvloeistof --> 1,50
Screenwash --> 4,50
Petrol Injector Cleaner --> 26,60
Kleine benodigdheden --> 7,10
Werk mechaniek --> 98,40
Milieubijdrage --> 10,50
Service Interval --> 9,50

311,50 euro (excl. BTW)
BTW: 65,42 euro

Totaal 376,92 euro
Cindy De Vuyst
pi_218552212
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 22:20 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Excuseer, heb geen 426 betaald maar een stuk minder. In het verleden was het eens 430 maar dan moesten de bougies vervangen worden.

Laatste factuur:

Olie (oW20 LS-FE) --> 122,50
Oliefilter --> 25,90
Carterring --> 5,00
Koelvloeistof --> 1,50
Screenwash --> 4,50
Petrol Injector Cleaner --> 26,60
Kleine benodigdheden --> 7,10
Werk mechaniek --> 98,40
Milieubijdrage --> 10,50
Service Interval --> 9,50

311,50 euro (excl. BTW)
BTW: 65,42 euro

Totaal 376,92 euro
Grappig dat ze zelfs 5 euro voor een carterring rekenen, terwijl die altijd gewoon al bij het filter geleverd wordt.
Klinkt als een hele lijst maar is in feite gewoon olie + filter en een injector cleaner om in de tank te gooien, en dat alles gerekend aan de hoofdprijs. Mijn mening uit mijn vorige post blijft nog steeds geldig.
pindazakje
pi_218552564
quote:

[..]

Sorry, maar met enkel materiaal en Personeelskosten ben je er toch niet? Een garage, verzekeringen, onderhoud en aanschaf gereedschap, belasting en wat al nog niet meer?

Oja, misschien wel men ook nog wat winst maken?
pi_218553041
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 23:15 schreef YoopY het volgende:

[..]
Sorry, maar met enkel materiaal en Personeelskosten ben je er toch niet? Een garage, verzekeringen, onderhoud en aanschaf gereedschap, belasting en wat al nog niet meer?

Oja, misschien wel men ook nog wat winst maken?
Ja hoor en dat allemaal rechtvaardigt wel een uurprijs van 300+ euro? :')
Geldt dat ook niet allemaal voor bv een kapsalon? Die toch een stuk minder vraagt per uur.
Maar goed iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij het waard vindt of niet.
pindazakje
pi_218553368
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 22:14 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Die meldingen kun je eenvoudig resetten om alles weer op groen/ok te krijgen. Door de knop van de km-stand reset paar keer lang in te drukken bij die melding, moet je maar even zoeken op youtube. Onderhoudshistorie inprogrammeren kun je wel niet via de officiele weg, maar dat kan sowieso alleen een dealer een bovag garage doet dit ook niet. Vind ik zelf niet zo'n probleem ik hou al het onderhoud zelf in detail bij in excel. Dat is gedetailleerder dan die paar algemene opmerkingen op het schermpje.
Totdat je de auto weer wil verkopen of inruilen, dan krijg je vaak (bij de nieuwere auto's) ineens een stuk minder terug of willen ze hem niet eens. Zeker bij bmw omdat je bij de nieuwere bmw's dan een groot rood scherm krijgt als je de onderhoudshistorie opvraagt in de auto. Als ik naar auto's aan het kijken ben sla ik ze over als ze geen aansluitende dealer historie hebben.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_218557745
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 08:32 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Totdat je de auto weer wil verkopen of inruilen, dan krijg je vaak (bij de nieuwere auto's) ineens een stuk minder terug of willen ze hem niet eens. Zeker bij bmw omdat je bij de nieuwere bmw's dan een groot rood scherm krijgt als je de onderhoudshistorie opvraagt in de auto. Als ik naar auto's aan het kijken ben sla ik ze over als ze geen aansluitende dealer historie hebben.
Ja klopt, doe ik zelf ook :')
Maar ik wissel niet zo snel van auto, doe er minimaal 5 jaar mee en deze waarschijnlijk minimaal 10. Dus de waarde is dan sowieso onder 10k als ik hem verkoop. Die besparing aan officiele dealerregistraties heeft me in al die jaren veel meer opgeleverd dan wat het dan eventueel bij verkoop extra op zou leveren.
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')