abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218546303
Politie haalt toeslagenschandaal uit document over complottheorieën na kritiek Pieter Omtzigt

quote:
De politie past een intern document aan na kritiek op sociale media van onder anderen Pieter Omtzigt. Het gaat om een ‘interne handreiking’ over complotdenken, waarin het toeslagenschandaal als thema wordt genoemd. Omtzigt deelde op X inhoud van het document.

De handreiking is bedoeld voor politiemensen die in hun werk te maken krijgen met ‘radicalisering en extremisme dat uit complottheorieën kan voortkomen’, aldus de politie.

Het document is geen werkinstructie, benadrukt de politie, maar een ‘hulpmiddel om gesprekken te voeren’. In het document worden onder meer Covid-19 en het toeslagenschandaal genoemd omdat daarover volgens de politie desinformatie of complotverhalen rondgaan.

Omtzigt twitterde dat het toeslagenschandaal niet thuishoort in dit rijtje. ‘Het was en is voor veel mensen bittere realiteit’, schreef hij. De politie stelt dat het opnemen van het onderwerp niet wil zeggen dat de politie het schandaal zelf afdoet als complot. ‘We trekken het leed van de gedupeerden niet in twijfel.’

‘Verwarrend’
Toch erkent de politie dat een en ander ‘zonder de juiste context’ verwarrend kan zijn. Daarom gaat de politie het document aanpassen. Wat er wordt aangepast, weet een woordvoerster nog niet.

Omtzigt deelde dinsdagavond een brief die hij naar korpschef Janny Knol gestuurd zou hebben. Hij schrijft dat de benadering van de politie ertoe kan leiden dat mensen die geraakt zijn door overheidshandelen meteen als complotdenker worden weggezet ‘en dat eventuele fouten in overheidshandelen weer niet gezien worden’.

https://www.ad.nl/politie(...)er-omtzigt~ab5b7d07/

https://www.politie.nl/ni(...)-kan-voortkomen.html

Mensen met een moestuin blijven echter wel gevaarlijke complotdenkers.
pi_218546337
Het is ook wel een hele rare keus om dat woord met een complottheorie te linken. Net zoals stikstofbeleid en militarisering. Hoezo zouden dit complottheorieën zijn?

Men mag pro-Palestijnse troep er trouwens wel eens in opnemen, dat is waarschijnlijk de gevaarlijkste groep op dit moment. Een aanzienlijk deel hiervan omarmd complotmeuk en hebben ook het idee 'ontwaakt' te zijn en steeds radicalere middelen te moeten gebruiken voor hun activisme.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 20 augustus 2025 @ 09:59:47 #3
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_218546421
De elite is ook de vijand van het volk

ACAB (all cats are beautiful)
pi_218546432
oke dus volgens deze lijst moet ik intensief contact onderhouden met mijn buren :r
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 20 augustus 2025 @ 10:04:40 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218546453
jaja die toeslagenouders zijn allemaal heilig en de overheid het kwaad we snappen het inmiddels wel
pi_218563055
Marianne Zwagerman: het begint met een aardbei en eindigt met een bomgordel

quote:
Je mag in Nederland nog steeds alles geloven en denken wat je wilt. Ik heb voor de zekerheid de grondwet er nog maar eens op nageslagen, want je gaat aan jezelf twijfelen tegenwoordig. Voor je het weet prijkt je naam op een complotdenkerslijst en staat er een agent voor je deur om te vragen waar we nu eigenlijk helemaal mee bezig zijn.

Nou agent, ik ben mijn pompoenen aan het oogsten. En dat valt niet mee. De hete droge zomer hakt erin en de oogst is mager. De bonen zijn aangevreten door luizen en vorig jaar, toen het zo nat was, door slakken. Voedselmaken is niet eenvoudig. En dan ben je als moestuinier ook nog eens verdacht.

Het is een van de signalen waar agenten op aan moeten slaan, volgens de terreurafdeling van de Nationale Politie in de handreiking ‘Herkennen, duiden, handelen: complottheorieën en anti-institutioneel gedachtegoed’. Een document dat politiemensen helpt om complotdenken en radicalisering te herkennen.

Het hebben van een moestuin past in de drietrapsraket die de terrorismebestrijders van de politie ontwaren: complotdenken => radicalisering => terreur. Wat begint met een aardbeienplantje kan zomaar eindigen in een bomgordel onder je zomerjurk.

Anti-institutioneel gedachtegoed
Nou had ik al een moestuin lang voordat het verdacht was, maar ik kan niet ontkennen dat ik anti-institutioneel gedachtegoed heb. Sterker nog, ik schrijf er columns over en schreeuw YouTube en Spotify ermee vol.

Volgens de terreurpolitie komt dit voort uit ’een wereldbeeld waarin de overheid, gezagsdragers en instanties worden gezien als onderdeel van een kwaadaardige elite die de levens van het volk moedwillig verstoort’. Ik ga liever terug naar de definitie van anti-institutioneel gedachtegoed: wantrouwen of afwijzing van instituties zoals de overheid, wetenschap, media of instellingen zoals het RIVM.

Nou, die wantrouw ik niet alleen, ik heb er een dagtaak aan om bloot te leggen hoe ze ons bestoken met desinformatie. Ze bouwden een manipulatiemaatschappij met gedragsbeïnvloeding als gereedschap. Daar heb je geen alu-hoedje voor nodig, de bewijzen liggen op straat.

Nauwelijks hittegolven?
Zoals de door het KNMI gemanipuleerde data, die ons moeten doen geloven dat er voor 1950 amper hittegolven waren. Dat het KNMI oude hittegolven uit de statistieken verwijderde, werd jaren geleden al peer-reviewed aangetoond door Marcel Crok en zijn team. Toch lepelt het NOS-journaal de leugens nog altijd op.

Het ijs op de Noordpool smelt niet, maar groeit juist aan. Klimaatalarmisten voorspelden vijftien jaar geleden dat de Noordpool voor 2020 ijsvrij zou zijn. Nu is er juist meer ijs dan toen. Maar wie dat zegt, belandt op de complotdenkerslijst van de terreurbestrijders. Wie de leugens over smeltend poolijs blijft verspreiden krijgt subsidie en een kop soep van de politie tijdens snelwegblokkades.

Geradicaliseerde complotwappies zijn best eng, door de politie afgedwongen vertrouwen in de overheid is pas echt huiveringwekkend.

https://www.telegraaf.nl/(...)gordel/85035315.html
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:50:31 #7
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_218563099
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 10:04 schreef Twiitch het volgende:
jaja die toeslagenouders zijn allemaal heilig en de overheid het kwaad we snappen het inmiddels wel
Die zijn niet allemaal heilig, maar de overheid heeft er inderdaad best een zooitje van gemaakt.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')