abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218508993
https://15augustus1945.nl/nationale-herdenking-15-augustus/
Vrijdag 15 augustus 2025
Live uitzending NPO 1 van 18.45 tot 20.00 uur.
Livestream volgen, te zien op deze pagina.
Open het programmaboekje

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 15-08-2025 10:44:45 ]
pi_218514352
Niemand reageerde vandaag voor 22.00 op dit topic.
Geen interesse in? Einde van WO II is niks an ? Bevrijding van een paar honderdduizend Nederlanders en miljoenen aziaten... is niet te overdenken waard voor fokusers ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 16-08-2025 12:51:02 ]
pi_218514469
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 22:15 schreef Bluesdude het volgende:
Niemand reageerde vandaag op dit topic.
Geen interesse in? Einde van WO II is niks an ? Bevrijding van een paar honderdduizend Nederlanders en miljoenen aziaten... is niet te overdenken waard voor fokusers ?
Waarom opende jij dit topic?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218514472
Zeer goed om dit respectvol te herdenken en hier de nodige aandacht aan te schenken. Zoals al aangegeven in de OP heeft dit diepe en blijvende sporen nagelaten.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:44:02 #5
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_218514532
Ben vanavond nog wel bij de lokale Indië-herdenking geweest. Spreekt misschien wat minder mensen aan omdat het toch wat verder van de meest mensen af staat dan 4 mei. Je ziet dan ook voornamelijk familie en andere betrokkenen bij deze herdenking. Blijft wel indrukwekkend om die verhalen te horen van overlevenden.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_218517456
Ik had veel familieleden te Indië. Buiten de kampen, in de kampen, waar een oom en 2 grootvaders stierven.
NOS-verslag: http://npo.nl/start/serie(...)stus-1945_4/afspelen
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:46:03 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218517487
Absoluut belangrijk. Ook ruime aandacht geweest op tv. Maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hieraan zou moeten toevoegen.

Bij 4 mei ga ik ook geen item hierover posten. Dat wil nog niet zeggen dat ik het niet belangrijk vind.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218517539
Soms hoor je of lees je de opvatting 'alle Nederlanders werden geinterneerd'
Dat is niet zo. Een meerderheid van de Nederlanders ( en andere Europeanen) was niet geínterneerd.
Vooral mensen van gemengde afkomst .
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:32:52 #9
64746 SethGecko
You Would Know...
pi_218519092
Mijn pa zat in een interneringskamp, hij overleed vorige maand op 86-jarige leeftijd.
Opinions are like assholes: everyone has one and they all stink
pi_218520524
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 18:32 schreef SethGecko het volgende:
Mijn pa zat in een interneringskamp, hij overleed vorige maand op 86-jarige leeftijd.
Sterkte !!
pi_218520651
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 22:15 schreef Bluesdude het volgende:
Niemand reageerde vandaag voor 22.00 op dit topic.
Jawel, maar tegenwoordig moet er altijd een preek bij dus dan hoeft het van mij niet meer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:46:30 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218520674
Is bijna 100 jaar geleden wie interesseert zich daar nog voor :')
fuck indie
pi_218520744
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 20:46 schreef Twiitch het volgende:
fuck indie
Mensen die WOII daar hebben meegemaakt, hun nazaten... die interesseert het nog.
Dat jij dat niet aanvoelt.... tjaa
pi_218520757
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 20:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Jawel, maar tegenwoordig moet er altijd een preek bij dus dan hoeft het van mij niet meer.
Die preken zijn er altijd geweest bij dit soort herdenkingen. Dat is niet veranderd
pi_218520768
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 20:46 schreef Twiitch het volgende:
fuck indie
Respectloos dit, ga je schamen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_218521325
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 12:55 schreef Bluesdude het volgende:
Dat is niet zo. Een meerderheid van de Nederlanders ( en andere Europeanen) was niet geínterneerd.
Europeanen uit landen van de Asmogendheden of uit neutrale landen werden uiteraard niet geïnterneerd.

Nederland had echter op 8 december 1941, een dag na de Japanse aanval op Pearl Harbor nog voordat de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk dat deden, de oorlog verklaard aan Japan, ondanks dat er van enige vijandelijkheden van Japan tegen Nederland geen enkele sprake was. Het gouvernement in het toenmalige Batavia besloot toen ook om alle Japanners die op dat moment in Nederlands-Indië verbleven, te interneren. Nederland heeft vervolgens ook samen met de Verenigde Staten meegedaan aan oorlogshandelingen tegen Japan. Nederland was dus in de Japanse visie een vijandige staat waar Japan mee in oorlog was.

We zullen natuurlijk nooit meer weten wat Japan gedaan zou hebben als Nederland geen oorlog had verklaard. Waarschijnlijk zou Japan dan net zo goed Nederlands-Indië bezet hebben, maar dat zou dan een heel andere bezetting zijn geweest waarbij de Nederlanders met rust zouden zijn gelaten, net als de Portugezen op Oost-Timor en de Fransen in Indo-China.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:54:59 #17
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_218521549
Zeer belangrijk stukje vaderlandse geschiedenis om te blijven herdenken.
pi_218521725
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 12:55 schreef Bluesdude het volgende:
Tja, dit klopt blijkbaar niet. In de door jouw gedeelde link naar een website van de NPO (zie post #6) kun je onder de video klikken op 'meer weten' en dan kom je bij een link van NPO Kennis uit waar het volgende staat:
quote:
Welke Nederlanders moeten naar het kamp?

De Japanners sluiten vrijwel alle Nederlanders op, in totaal gaat het om ongeveer 80.000 mannen, vrouwen en kinderen. De 280.000 'Indische Nederlanders', mensen van een gemengde Indische en Europese afkomst, blijven grotendeels buiten schot.

Het Japanse militaire regime dat van 1942 de dienst uitmaakt in Indonesië heeft namelijk als motto: "Azië voor de Aziaten". De Japanners zien alle Europeanen als vijanden vanwege de eeuwenlange onderdrukking van de oorspronkelijke bevolking. Onmiddellijk na de capitulatie van Nederlands-Indië schuiven ze de oude koloniale heersers aan de kant en verplichten ze alle Nederlanders en Vreemde Oosterlingen boven de 17 jaar om zich te registreren en een persoonsbewijs aan te schaffen. Op deze zogenaamde pendafteran staat hoeveel 'Europees bloed' de eigenaar heeft.

Bron
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218521746
Indie verloren, rampspoed geboren
Groot fan van User Wotte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')