Voor het flatgebouw in de Wittgensteinlaan staat vrijdagochtend een container van Forensische Opsporing. Bij het pand staan meerdere politieauto’s, hier en daar lopen agenten rond. Al sinds woensdag is het onderzoek naar de dood van de 80-jarige bewoner bezig, zegt een buurtbewoner. Hij zag vanuit zijn raam in het aangrenzende flatgebouw steeds meer politie arriveren, en mensen in ‘witte pakken’ onderzoek doen in de woning van de overleden vrouw. „Ik heb geen idee wat er gebeurd is”, zegt hij.
Agenten gingen woensdagmiddag rond 15.00 uur naar het huis van de vrouw aan de Wittgensteinlaan, nadat ze niet op een afspraak was verschenen. Daar werd haar lichaam gevonden.
‘Omdat er aanwijzingen zijn voor een mogelijk misdrijf, wordt de woning een plaats delict en start de politie een zogenaamd Team Grootschalige Opsporing (TGO) onder leiding van een officier van justitie’, schrijft de politie.
Wat er precies is gebeurd, is nog niet duidelijk. De politie roept mensen die meer informatie hebben, of mogelijk beelden via de videodeurbel, op om zich te melden.
Drukke routeEen 60-jarige flatbewoner zegt ‘te wachten op meer informatie over wat er is gebeurd’. Hij ging woensdag rond het middaguur de deur uit. „Er was niks aan de hand. Toen ik rond vier uur terugkwam, stond er politie voor de deur.”
De flat ligt in een groenrijke straat, op de hoek van de Wittgensteinlaan. Het gebouw grenst aan het water en aan een bruggetje dat direct naar de poortjes van metrostation Heemstedestraat leidt. Volgens de man is het dan ook een route waar veel mensen langslopen. „Soms kwamen er mensen het pand in die hier niet woonden. Er werd weleens gewaarschuwd om de deur goed dicht te doen.”
Een andere 80-jarige buurtbewoner, ze wil niet bij naam genoemd worden, kende de overleden vrouw.
„Mijn man bridgede elke donderdag met haar. Hij is helemaal van de kaart.” Volgens de buurtbewoner kwam de dood van de vrouw als een schok. „Dinsdag was ze nog bij een vergadering van de vve. Er was niks aan de hand. Toen we over haar dood hoorden, dachten we natuurlijk niet aan een misdrijf. Nu denk je alsmaar: wat zou er dan zijn gebeurd?”
PolitiebusjesTwee andere flatbewoners die aan komen lopen, kijken met open mond naar de politiebusjes. „We hadden dit nog niet gezien”, zegt de vrouw van het stel. Haar ogen zijn betraand. „Ja, we kenden haar, want we wonen al lang in hetzelfde gebouw. Maar meer dan wat we in de krant hebben gelezen, weten we niet.”
Ze zegt dat veel mensen in het gebouw in het duister tasten over het mogelijke misdrijf. „Ik heb er de hele nacht niet van geslapen.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)k-met-haar~a34d2e1e/