abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218502220
Ik heb er in het verleden al vaker wat over laten vallen. Bijvoorbeeld in de topics over zware aardbevingen in de wereld of tijdens de Boxing Day Tsunami uit 2004 en de zware aardbeving bij Sendai, Japan in 2011.
Daarnaast werden we vorige week nog geconfronteerd met een joekel van een aardbeving voor de kust van Oost-Rusland en hebben we natuurlijk nog de zwaarste aardbevingen allertijden in Chili, 1960, kracht 9.5 en Alaska, 1964, kracht 9.2 gehad.

Echter ligt er elders nog een monster op de loer... en dan zullen de meesten meteen denken: JAAAA San Francisco , maar nee die bedoel ik niet, ook al wordt verwacht dat die een keer zal gebeuren (The Big One). En ik bedoelde ook niet de beving waar de Japanners zo bang voor zijn. Maar de echte Big One ligt misschien wel elders, meer onbekender, namelijk voor de kust van Noord-West-Amerika.

Ik heb het dan over de 'zware aardbeving' in de zogenaamde 'Cascadian Subduction Zone die misschien wel binnen nu en vijftig jaar zal plaatsvinden.

quote:
US may get hit by a 1,000-foot ‘Mega-Tsunami’ within 50 years, wiping out these cities off the map

A catastrophic 1,000-foot “mega-tsunami” could strike the U.S. within the next 50 years if a powerful earthquake hits a major fault line, scientists have warned.

According to a new study from Virginia Tech, published in the Proceedings of the National Academy of Sciences, there is a 15% chance that a magnitude 8.0 or greater earthquake could occur along the Cascadia Subduction Zone — a massive fault stretching from Northern Vancouver Island to Cape Mendocino, California.

If triggered, such an earthquake could unleash a tsunami so powerful that it could devastate the U.S. West Coast, including parts of Alaska and Hawaii. Cities like Seattle and Portland, Oregon, would be especially vulnerable, with coastal land potentially sinking by up to 6.5 feet, the study found.

Tina Dura, lead author and assistant professor in Virginia Tech’s Department of Geosciences, warned that the destruction would be swift and severe:

“Unlike gradual, climate-driven events, this could happen within minutes — leaving no time for adaptation or mitigation,” she said.

Mega-tsunamis differ significantly from ordinary tsunamis, which typically produce waves just a few feet tall. Mega-tsunamis, on the other hand, can reach heights of hundreds — or even thousands — of feet. In this scenario, waves could tower up to 1,000 feet, endangering millions of lives.

The study highlights that the most severe impacts would likely hit southern Washington, northern Oregon, and northern California. While Alaska and Hawaii are further from the fault line, they remain at high risk due to their own seismic and volcanic activity.

Notably, the Cascadia Subduction Zone has not experienced a major quake since 1700 — over 300 years ago — making another event statistically overdue.

Researchers also noted that a disaster of this scale would dramatically expand coastal floodplains, delay recovery timelines, and have long-term effects on land use and infrastructure.
Een recente studie heeft opnieuw uitgewezen dat dit scenario zeker tot de mogelijkheden behoort. En het gebied is sinds 1700 niet meer onderhevig geweest aan zeer zware bevingen. Mensen die daar wonen zijn zich veelal niet bewust van het gevaar wat iets verderop in zee op de loer ligt. Er zijn weinig tot geen ooggetuigen verslagen van de beving in 1700 die het gebied daar veranderd heeft. Onderzoek wees uit dat de beving van 1700 een wereldwijde tsunami teweeg bracht die tot in Hawaii en Japan reikte. De aardbeving uit 1700 wordt geschat op een kracht van 8.8 tot 9.2. Grondsamples uit de zee- en landbodem wijzen erop dat het in dat gebied vaker is gebeurd, pakweg gemiddeld elke 200-500 jaar.

quote:
Recent findings conclude that the Cascadia subduction zone is more complex and volatile than previously believed.[19] In 2010, geologists predicted a 37% chance of a magnitude 8.2+ event within 50 years, and a 10% to 15% chance that the entire Cascadia subduction zone will rupture with a magnitude 9+ event within the same time frame
Dit keer liggen echter de miljoenensteden Vancouver, Portland en Seattle in de vuurlinie met mogelijk catastrofale gevolgen. In 1700 zorgde de aardbeving voor de kust voor een op/neerwaartse verplaatsing van de grond met 20m over een lengte van 1000 kilometer.

quote:
While it may sound like a myth, there is scientific precedent for such extreme wave heights under rare but plausible conditions.

The 1958 Lituya Bay mega-tsunami was triggered by a massive landslide into a narrow Alaskan fjord, which instantly displaced enough water to send a wave 1,720 feet up the opposite shore.

Researchers caution that if a similar volume of rock or sediment slid into the ocean basin after a Cascadia rupture (especially in confined coastal inlets) it could produce waves on a comparable scale.

These events are difficult to model, but under the right conditions, a 1,000-foot surge is not outside the realm of physical possibility.
Gezien het reliëf en de diepte van de oceaan in dit gebied kan dit een volgende keer weer gebeuren of als er voldoende kracht is voor een verplaatsing van 50 tot 100 meter wat een veel grotere tsunami kan veroorzaken. 1000 ft (300m) lijkt episch en onmogelijk maar volgens geologen niet uit te sluiten

quote:
Historic subduction-zone quakes have offered glimpses into what might happen along the Cascadia coast.

The 2011 Tōhoku earthquake in Japan caused land to drop by up to 3 feet in some areas, triggering a tsunami that killed over 15,000 people and caused extensive damage to nuclear infrastructure and transportation networks.
We gaan het zien en meemaken (of misschien toch niet)...
Vind je dit interessant - kijk dan eens deze documentaires

Bekijk deze YouTube-video

Meer weten over aardbevingen en/of tsunami's? Kijk ook eens hier -->
WKN / Aardbevingen #22
pi_218502292
Nee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_218502311
quote:
4s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 13:52 schreef Frutsel het volgende:
Notably, the Cascadia Subduction Zone has not experienced a major quake since 1700 — over 300 years ago — making another event statistically overdue.
Lol. Zo werkt statistiek niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_218502633
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 14:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lol. Zo werkt statistiek niet.
Want? Snap dat je graag commentaar wil geven maar vertel waarom je dat vindt?

quote:
Traces of 41 quakes, half of them huge

That was Cascadia's most recent major shake. Now, the geologic timeline has been pushed all the way back to the last ice age, and the known number of big quakes has increased substantially.

Drilling into the ocean floor provided marine geologist Chris Goldfinger and researchers from Oregon State University with core samples containing evidence of 41 such earthquakes over the past 10,000 years. Almost half of them were "full margin ruptures" that broke the fault from end to end at magnitude 9 or higher.

Radiocarbon dating has established that 800 years separated some of these quakes, but others were only 200 years apart. The last one, as we now know, took place 311 years ago, so is the next one overdue?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 14 augustus 2025 @ 14:45:18 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218502712
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 14:36 schreef Frutsel het volgende:

[..]
[..]

Klein beetje als kop/munt: ook al gooi je 10 keer op rij kop, de kans dat je daarna weer kop (of munt) gooit blijft gewoon gelijk bij elke individuele keer :P

Met iets als dit lijkt het me dat je alleen een inschatting kunt maken als je weet hoe ver het opgebouwd is of iets dergelijks, niet zo zeer "het is X jaar geleden, dus de kans is nu groter dan tien jaar terug".
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_218503380
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 14:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Klein beetje als kop/munt: ook al gooi je 10 keer op rij kop, de kans dat je daarna weer kop (of munt) gooit blijft gewoon gelijk bij elke individuele keer :P

Met iets als dit lijkt het me dat je alleen een inschatting kunt maken als je weet hoe ver het opgebouwd is of iets dergelijks, niet zo zeer "het is X jaar geleden, dus de kans is nu groter dan tien jaar terug".
Als er in 10000 jaar 41x zon beving gebeurd zoals hierboven staat, zou je kunnen zeggen dat het volgens jouw beredenering in de komende 10000 jaar 0 keer voor komt of 82x.

Gemiddeld gezien 41x per 10000 jaar. Daar zitten periodes van 200 jaar tussen en periodes van 800. Nu is het 325 jaar geleden dus het kan morgen of over 300 jaar. Het gevaar is er.

Maar ik heb liever dat iemand wat onderbouwt dan een ludopipo die alleen wat roept en smileys post. ONZ is een deur verderop.
pi_218503645
Het schijnt dat de indigenous people in die regio er ook allerlei folklore over hebben. En ik heb ooit iets gezien over een bos met dode bomen die precies terug te traceren is naar de laatste mega tsunami. Ff zoeken.
Resistance is futile.
pi_218503689
Waarom zo ver weg zoeken, een van de zwaarste aardbevingen ooit was voor de kust van Lissabon in 1755, 9 op de schaal van Richter.
pi_218503713
https://en.m.wikipedia.org/wiki/1700_Cascadia_earthquake

De kans dat we dit nog meemaken is best aanwezig.
Resistance is futile.
pi_218504048
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 14:36 schreef Frutsel het volgende:
Waarom ik wat vind?
Als iets AT RANDOM gebeurt eens per X jaar, dan is die kans niet afhankelijk van verstreken tijd.
Zoals jij niet vaker 6 gooit, als je dat al na 100 worpen niet gegooid hebt.

Als er wel een correlatie bestaat tussen verstreken tijd en kans op... Wil ik an sich wel geloven, maar dat noem je dan nog niet "statistically due" dat klinkt in journalisten taal wel leuk natuurlijk.

Bovenstaande zou je kunnen aantonen door een "bell curve" te maken van de observaties, die zou dan meer observaties moeten hebben aan de rechterkant "left skewed"

Relatief veel extremen, dan een dikke staart ipv een abrupte afloop.

[ Bericht 12% gewijzigd door ludovico op 14-08-2025 17:58:29 ]
pi_218504072
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Als er in 10000 jaar 41x zon beving gebeurd zoals hierboven staat, zou je kunnen zeggen dat het volgens jouw beredenering in de komende 10000 jaar 0 keer voor komt of 82x.

Gemiddeld gezien 41x per 10000 jaar. Daar zitten periodes van 200 jaar tussen en periodes van 800. Nu is het 325 jaar geleden dus het kan morgen of over 300 jaar. Het gevaar is er.

Maar ik heb liever dat iemand wat onderbouwt dan een ludopipo die alleen wat roept en smileys post. ONZ is een deur verderop.
Top, heb je net voor me gedaan. Was het toch niet nodig dat ik dat deed.
pi_218504257
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:10 schreef Managarm het volgende:
Waarom zo ver weg zoeken, een van de zwaarste aardbevingen ooit was voor de kust van Lissabon in 1755, 9 op de schaal van Richter.
True al is de magnitude onderwerp van discussie. Breeduit vanuit gegaan tussen de 7.7 en 9
pi_218504264
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:03 schreef Seven. het volgende:
Het schijnt dat de indigenous people in die regio er ook allerlei folklore over hebben. En ik heb ooit iets gezien over een bos met dode bomen die precies terug te traceren is naar de laatste mega tsunami. Ff zoeken.
Klopt. Dat is een docu op National Geo geweest denk ik. Dat kan ik me herinneren. Daar leggen ze ook de link met schade en doden in Japan en jaarringen in bomen
pi_218504434
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom ik wat vind?
Als iets AT RANDOM gebeurt eens per X jaar, dan is die kans niet afhankelijk van verstreken tijd.
Zoals jij niet vaker 6 gooit, als je dat al na 100 worpen niet gegooid hebt.

Als er wel een correlatie bestaat tussen verstreken tijd en kans op... Wil ik an sich wel geloven, maar dat noem je dan nog niet "statistically due" dat klinkt in journalisten taal wel leuk natuurlijk.

Bovenstaande zou je kunnen aantonen door een "bell curve" te maken van de observaties, die zou dan meer observaties moeten hebben aan de rechterkant "left skewed"

[ afbeelding ]

Relatief veel extremen, dan een dikke staart ipv een abrupte afloop.

[ afbeelding ]
Hoe kom je erbij dat een aardbeving at random plaatsvindt? Lijkt me een kwestie van opbouwende spanningen door plaattektoniek.

Niet alles is een dobbelsteen.
pi_218507861
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 18:39 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat een aardbeving at random plaatsvindt? Lijkt me een kwestie van opbouwende spanningen door plaattektoniek.

Niet alles is een dobbelsteen.
Eens. Maar nog niet statistically due en nog steeds kansen.
pi_218507895
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 07:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Eens. Maar nog niet statistically due en nog steeds kansen.
Ik heb me er net wat meer op ingelezen en de kans is toch wel aanwezig dat hij eraan zit te komen.

Seaside OR wordt als een van de plaatsen gezien waar de schade het grootst kan worden. Interessant om te lezen wat ze er nu al aan doen.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')