abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218476311
Even een topic hier over aan gemaakt, misschien dat hier meerdere ouders zijn die dit ervaren en er over willen praten.

Dit is hier eigenlijk al jaren aan de gang (eigenlijk vanaf dat mijn oudste geboren werd en dat mijn ouders oma en opa werden) en ik vind het een frustrerende en moeilijke situatie.

Ik heb geen warme band met beide ouders, dus het is bijna vanzelfsprekend dat er ook geen warme band is met mijn kinderen en ik heb het daar best moeilijk mee. Voor mezelf maakt het me niet uit, maar ik gun mijn kinderen leuke grootouders. Ouders van partner zijn beide overleden, dus mijn ouders zijn de enige grootouders die ze hebben.

Ik heb twee kinderen. Eentje van 11 en eentje van bijna 5. De dag dat één van mijn ouders belt om de kinderen een dag of dagdeel ergens mee naartoe te nemen moet nog steeds komen en ik denk niet dat dat ooit gaat gebeuren. Ik krijg van mijn vader altijd geld gestort met de zomervakantie om aan de kinderen te geven en ik raak daar met het jaar meer en meer gefrustreerd over. Ik kan zelf ook wel 50 euro aan mijn kinderen geven en ik denk erover om het volgend jaar gewoon terug te storten. Nog nooit aangeboden om op te passen, in de 11 jaar dat we kinderen hebben hebben partner en ik alles alleen gedaan. Bij een crematie wilde mijn moeder op één kind passen omdat ze twee te druk vond, om maar een voorbeeld te geven (wat ik nooit zal vergeten). Haar jaren geleden overstuur aan de telefoon gehad op een dag dat ik het moeder zijn even niet meer trok. Ik moest me maar niet aanstellen en ze deed net alsof ik heel raar was in plaats van even te vragen of ze me ergens mee kon helpen. Mijn moeder kan ook heel lief zijn, maar behulpzaam... nee.

Mijn vader komt soms bij ons langs als hij in de buurt is. Hij neemt wel snoepjes mee voor de kids, maar het contact verloopt zo oppervlakkig, er is weinig interesse. Ja, ik denk dat dat alles wel omvangt. Er is geen interesse. Appjes met foto's van de kinderen werden beantwoord met 'wat leuk'. En als ik er wat meer informatie bij geef is het 'nou, leuk hoor!' en that's it. Dus ik ben gestopt met foto's sturen, het voelt redelijk nutteloos :')

Dus ja, dit is een beetje mijn verhaal. Mocht je dit hetzelfde ervaren met je ouders/schoonouders, praat mee!
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:24:59 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218476499
quote:
Bij een crematie wilde mijn moeder op één kind passen omdat ze twee te druk vond, om maar een voorbeeld te geven (wat ik nooit zal vergeten).
Nou ja, heel eerlijk.. als iemand aangeeft twee kinderen te druk te vinden dan vind ik het eigenlijk alleen maar goed dat die persoon z'n grenzen daarin aangeeft. In plaats van er gefrusteerd over te zijn, kun je misschien ook gewoon dankbaar zijn dat ze in ieder geval wat geholpen heeft. Het zijn haar kinderen niet.

quote:
Er is geen interesse. Appjes met foto's van de kinderen werden beantwoord met 'wat leuk'. En als ik er wat meer informatie bij geef is het 'nou, leuk hoor!' en that's it.
Je kunt interesse niet forceren. Denk dat je jezelf en de kinderen er meer een plezier mee doet om het los te laten en nemen zoals het is. Mijn vader heeft ook geen interesse in z'n kleinkinderen en lost dat ook op met geld overmaken. Nou ja, kun je inderdaad aan de kinderen geven of terugstorten. Gewoon doen waar jij je beter bij voelt. Proberen een band te forceren wordt niemand beter van.
pi_218476768
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:24 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Nou ja, heel eerlijk.. als iemand aangeeft twee kinderen te druk te vinden dan vind ik het eigenlijk alleen maar goed dat die persoon z'n grenzen daarin aangeeft. In plaats van er gefrusteerd over te zijn, kun je misschien ook gewoon dankbaar zijn dat ze in ieder geval wat geholpen heeft. Het zijn haar kinderen niet.
[..]
Je kunt interesse niet forceren. Denk dat je jezelf en de kinderen er meer een plezier mee doet om het los te laten en nemen zoals het is. Mijn vader heeft ook geen interesse in z'n kleinkinderen en lost dat ook op met geld overmaken. Nou ja, kun je inderdaad aan de kinderen geven of terugstorten. Gewoon doen waar jij je beter bij voelt. Proberen een band te forceren wordt niemand beter van.
Dankbaar, dat ze heeft gezegd dat ze er op eentje wilde passen, tsja. Zo kan je het ook bekijken. Mijn oudste was toen 8 en dat was letterlijk de eerste keer dat ik om oppas heb gevraagd. Ik heb overigens beide kinderen voor de twee uurtjes elders gebracht. De één bij oma en de ander bij iemand anders voelde zo omslachtig. Plus dat ik geen zin had in de vraag 'waar mag ik niet naar oma?'.
pi_218477775
Herkenbaar, mijn vader is inmiddels 15 jaar overleden. Mijn moeder, tja, geen interesse in mij en de kinderen. Ooit 1x gevraagd op te passen, want wij kregen beide geen vrij, schoonouders waren met vakantie en opvang was gesloten vanwege de vrijdag na hemelvaart. Ken je rekenen? Reken er maar niet op.

Sinds een jaar of 10 geen contact meer. Heerlijk rustig en je weet waar je aan toe bent.

Schoonouders zijn gelukkig wel leuke grootouders.
Kinderen zijn inmiddels 14 en 17.

[ Bericht 0% gewijzigd door LoaLoa1 op 12-08-2025 17:54:20 (Kinderen zijn 14 en 17, niet mijn schoonouders) ]
pi_218477910
Je kunt ze niet forceren, hea. Hun leven, zij bepalen hoe ze dat willen leven.

Kun je beter hier ff sparren of je frustratie uiten!
  maandag 11 augustus 2025 @ 17:33:29 #6
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218477927
Nog altijd meer aandacht dan de kinderen van mij krijgen van hun opa.
Die stuur ik niet eens meer foto’s want hij gaf me blauwe vinkjes, geld stuurt hij ook niet en verder laat hij zich ook niet zien.
Hij weet volgens mij niet eens hoe oud ze nu zijn.
Ik ga dus ook niet meer aan hem trekken, we zien elkaar twee keer per jaar op verjaardagen en dan zegt hij toch weinig tot niks, hij vindt ze te druk en vraagt hoe het gaat op school en dat was het dan.
Hij is geen oude, zieke man maar een gezonde man van 70 jaar.

Het is verdrietig, maar je kunt mensen niet veranderen. Het waren voor jou geen warme ouders dus dat worden ook geen warme geootouders.
Kan het zijn dat je er zelf meer moeite mee hebt dan je kinderen?
Ik denk dat ik er meer last van heb dan mijn kinderen, ze vragen ook nooit naar hem eigenlijk.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218478052
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:33 schreef MissButterflyy het volgende:
Die stuur ik niet eens meer foto’s want hij gaf me blauwe vinkjes, geld stuurt hij ook niet en verder laat hij zich ook niet zien.
Ik ga dus ook niet meer aan hem trekken, we zien elkaar twee keer per jaar op verjaardagen en dan zegt hij toch weinig tot niks, hij vindt ze te druk en vraagt hoe het gaat op school en dat was het dan.

Het is verdrietig, maar je kunt mensen niet veranderen. Het waren voor jou geen warme ouders dus dat worden ook geen warme geootouders.
Ik denk dat ik er meer last van heb dan mijn kinderen, ze vragen ook nooit naar hem eigenlijk.
:')
pi_218478075
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
Even een topic hier over aan gemaakt, misschien dat hier meerdere ouders zijn die dit ervaren en er over willen praten.

Dit is hier eigenlijk al jaren aan de gang (eigenlijk vanaf dat mijn oudste geboren werd en dat mijn ouders oma en opa werden) en ik vind het een frustrerende en moeilijke situatie.

Ik heb geen warme band met beide ouders, dus het is bijna vanzelfsprekend dat er ook geen warme band is met mijn kinderen en ik heb het daar best moeilijk mee. Voor mezelf maakt het me niet uit, maar ik gun mijn kinderen leuke grootouders. Ouders van partner zijn beide overleden, dus mijn ouders zijn de enige grootouders die ze hebben.

Ik heb twee kinderen. Eentje van 11 en eentje van bijna 5. De dag dat één van mijn ouders belt om de kinderen een dag of dagdeel ergens mee naartoe te nemen moet nog steeds komen en ik denk niet dat dat ooit gaat gebeuren. Ik krijg van mijn vader altijd geld gestort met de zomervakantie om aan de kinderen te geven en ik raak daar met het jaar meer en meer gefrustreerd over. Ik kan zelf ook wel 50 euro aan mijn kinderen geven en ik denk erover om het volgend jaar gewoon terug te storten. Nog nooit aangeboden om op te passen, in de 11 jaar dat we kinderen hebben hebben partner en ik alles alleen gedaan. Bij een crematie wilde mijn moeder op één kind passen omdat ze twee te druk vond, om maar een voorbeeld te geven (wat ik nooit zal vergeten). Haar jaren geleden overstuur aan de telefoon gehad op een dag dat ik het moeder zijn even niet meer trok. Ik moest me maar niet aanstellen en ze deed net alsof ik heel raar was in plaats van even te vragen of ze me ergens mee kon helpen. Mijn moeder kan ook heel lief zijn, maar behulpzaam... nee.

Mijn vader komt soms bij ons langs als hij in de buurt is. Hij neemt wel snoepjes mee voor de kids, maar het contact verloopt zo oppervlakkig, er is weinig interesse. Ja, ik denk dat dat alles wel omvangt. Er is geen interesse. Appjes met foto's van de kinderen werden beantwoord met 'wat leuk'. En als ik er wat meer informatie bij geef is het 'nou, leuk hoor!' en that's it. Dus ik ben gestopt met foto's sturen, het voelt redelijk nutteloos :')

Dus ja, dit is een beetje mijn verhaal. Mocht je dit hetzelfde ervaren met je ouders/schoonouders, praat mee!
Ik kan je uit soortgelijke ervaringen vertellen dat je het beter los kunt laten want wat er nooit in gezeten heeft komt er nu ook niet in. Dat is het eigenlijk wel een beetje.

Je trekt aan een dood paard.
Niet leuk om te horen maar je hebt er wel meer aan dan goedbedoelde adviezen die in dit soort gevallen toch nutteloos zijn.
pi_218478090
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:33 schreef MissButterflyy het volgende:

Ja, ik weet dat ik er meer last van heb dan zij en normaal gezien kan ik het ook soort los laten, alleen in vakanties komt vaak wat frustratie naar boven. Zo van hoe moeilijk is het om eens de kleinkinderen mee te nemen. Al is het maar naar de bios ofzo. Of wanneer ik opa's en oma's met hun kleinkinderen zie dan doet het altijd wel een beetje pijn. Maar zoals @DjVero eerder zei, het is hun leven en als ze niet willen willen ze niet.
  maandag 11 augustus 2025 @ 17:53:58 #10
438527 MissButterflyy
pi_218478097
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:47 schreef fespo het volgende:

[..]
:')
?
  maandag 11 augustus 2025 @ 17:55:08 #11
438527 MissButterflyy
pi_218478110
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:52 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ja, ik weet dat ik er meer last van heb dan zij en normaal gezien kan ik het ook soort los laten, alleen in vakanties komt vaak wat frustratie naar boven. Zo van hoe moeilijk is het om eens de kleinkinderen mee te nemen. Al is het maar naar de bios ofzo. Of wanneer ik opa's en oma's met hun kleinkinderen zie dan doet het altijd wel een beetje pijn. Maar zoals @:DJVero eerder zei, het is hun leven en als ze niet willen willen ze niet.
Als zij straks hulp nodig hebben, hoeven ze ook niet op jou te rekenen.
Zo denk ik wel in ieder geval.
  maandag 11 augustus 2025 @ 17:55:30 #12
445528 DerRabbit
Zijne Konijnlijkheid
pi_218478115
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Ik kan je uit soortgelijke ervaringen vertellen dat je het beter los kunt laten want wat er nooit in gezeten heeft komt er nu ook niet in. Dat is het eigenlijk wel een beetje.
Kort samengevat komt het hier wel op neer eigenlijk.

Ouderschap is al zwaar genoeg, zelf als je je niet om jouw ouders/hun groot ouders druk moet gaan maken.

Deal with it en laat nooit enige haat en wrok gevoelens tov je ouders op je kinderen afstralen. Ik weet dat het makkelijker is gezegd dan gedaan, maar uiteindelijk is het gewoon loslaten en het beste geven wat je kunt geven aan je kinderen het belangrijkste!
Once you’ve raced, you never forget it…and you never get over it.
  maandag 11 augustus 2025 @ 17:56:26 #13
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_218478119
Goed je te beseffen dat je hier zelf iets mee moet. Accepteren of een andere bejaarde adopteren. Zij gaan niet veranderen en dat moet je ook helemaal niet willen.
Ik ga naar huis.
  maandag 11 augustus 2025 @ 18:20:03 #14
438527 MissButterflyy
pi_218478287
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:56 schreef nietzman het volgende:
Goed je te beseffen dat je hier zelf iets mee moet. Accepteren of een andere bejaarde adopteren. Zij gaan niet veranderen en dat moet je ook helemaal niet willen.
Dit is wel een goede tip! Ik heb een hele lieve, oudere buurvrouw die wel aandacht aan de kinderen geeft, en ook wil oppassen als het nodig is.
pi_218478401
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:56 schreef nietzman het volgende:
Daar heb ik een tijd geleden serieus aan gedacht. Heb daar zelfs nog een topic over geopend hier volgens mij. Maar niks mee gedaan, want dan zou ik oudere mensen moeten ontmoeten en dan voelt het toch niet spontaan ofzo. Ik heb geen buurvrouw of buurman die op leeftijd is.
  maandag 11 augustus 2025 @ 18:44:19 #16
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_218478461
Min of meer vergelijkbaar gevoel hier.
Altijd al een moeizame relatie met mn ouders gehad. Na de geboorte van de eerste (nu bijna 4) heb ik nog heel erg mijn best gedaan maar het bleef niet goed genoeg. Dus het contact is nu verbroken. De jongste (nu 2) hebben ze nooit gezien. Ik vind het jammer en het steekt me soms hoe makkelijk het bij anderen lijkt te gaan/gaat.

Mijn schoonvader heeft NAH en zit gesloten. Mijn schoonmoeder was onze rots in de branding.. maar sinds ze een nieuwe relatie heeft horen we maar weinig van haar.

Ik begrijp je gevoel volledig, vooral wanneer je andere opa's en/of oma's ziet of als anderen erover praten hoe fijn het is dat ze zo op hun (schoon)ouders kunnen leunen.

Ik probeer me er niet druk over te maken, maar jammer vind ik het wel. En dat gevoel mag er gewoon zijn. Mijn kinderen zijn gelukkig nog niet in een leeftijd dat ze actief dingen erover gaan vragen. Komt wel, hopelijk heb ik dan mijn eigen trauma's (een beetje) verwerkt.
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
  maandag 11 augustus 2025 @ 18:52:59 #17
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_218478519
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:17 schreef LoaLoa1 het volgende:

Schoonouders zijn gelukkig wel leuke grootouders. Ze zijn inmiddels 14 en 17.
Wel erg jong voor een stel schoonouders. ;)
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_218478802
Deze situatie zie ik tussen mijn broer en zijn gezin. Mijn moeder en zijn gezin hebben helemaal geen contact, al sinds de jongste geboren is (die is denk ik een jaar of acht geloof ik)

Alleen tussen broer+moeders snap ik het wel. Contact is altijd erg problematisch geweest en tja... twee kinderen lost dat niet op. Hoe jammer het ook is; soms klikt het niet in families en daar kun je niks aan doen... of je verbijten en over je grenzen heengaan.

(Maar goed... ik ben close met mijn moeder en het is duidelijk dat mocht ik kinderen krijgen ze ook geen oma zou zijn)
  Vis een optie? maandag 11 augustus 2025 @ 20:06:44 #19
70532 loveli
N
pi_218479024
Kunnen ze wel leuke grootouders zijn? Niet iedereen heeft het in zich.

Wat hebben ze wel te bieden? Hebben ze een talent dat ze kunnen delen, of een liefhebberij?
crap in = crap out
pi_218479594
Mijn vader heeft ook schijt aan mijn kinderen (en aan mij). Ben daar heel boos om geweest maar heb daar uiteindelijk 0 voor gekocht, dus heb er nu maar vrede mee. Scheelt weer een verplichte verjaardag.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218479844
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:52 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Wel erg jong voor een stel schoonouders. ;)
Je kan er niet vroeg genoeg bij zijn 😂
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:17:49 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218479862
Je kunt alleen jezelf veranderen in deze. De vraag is in welke vorm je eigenlijk contact wil met ouders die gewoon geen interesse tonen. Zowel voor jezelf, als voor de kinderen.

Je hoeft niet hier te antwoorden maar wel goed om te reflecteren op deze vragen:

Wie houdt het contact in stand? Komt dat altijd van jou uit? Voor wie hou jij de relatie in leven, is dat puur voor je kinderen of ook nog voor jezelf? Wat mis je en wat vind je wel fijn aan het contact?

Als je voor jezelf helder hebt wat je er mee wil, dan heb je ook nog wel een weg te gaan in het neerzetten van het nieuwe normaal, en daar ook weer je draai in vinden.
Resistance is futile.
pi_218479931
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:36 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Daar heb ik een tijd geleden serieus aan gedacht. Heb daar zelfs nog een topic over geopend hier volgens mij. Maar niks mee gedaan, want dan zou ik oudere mensen moeten ontmoeten en dan voelt het toch niet spontaan ofzo. Ik heb geen buurvrouw of buurman die op leeftijd is.
1 oma was ruk, beide opa's vroeg overleden (voor mijn geboorte) en toen was ik 8 en overleed mijn lieve oma.

Toen zijn mijn ouders op zoek gegaan naar een "bejaarde" haha, geen vervanging voor oma, maar iemand die de dynamiek wel uitstraalde.

Tante Els noemde ik haar, en ik ging op den duur daar ook logeren.
Heb zelfs de EK Finale van 88 daar gekeken, met mijn ouders erbij.

Dat was prima voor mij en dan word je ouder, en net als met normale kinderen, het contact verwaterd.

In mijn gang hangt nog wel een mooi borduur werk van de kaart van Nederland.

Voor mij was het een aangename toevoeging in mijn jeugd.

Volgens mij hadden ze een advertentie geplaatst in "de particulier", soort berichtjes krant uit de jaren 80.
Hell To The Liars
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:33:42 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218479973
@Sunshine1982

Hebben je ouders nog andere (klein)kinderen? Hoe zijn ze daar mee?
The love you take is equal to the love you make.
pi_218479983
Het is de keuze van je ouders om wel of niet veel aandacht te willen geven aan je kinderen. Vergeet niet dat het niet verplicht is, maar dat ze jou wel hoog hebben zitten.
Waarom niet? Kan vanalles zijn, zelf nooit hulp gehad vroeger, helemaal klaar met kinderen zijn.
Het is jammer alles maar overboord te gooien.
Als ze niet willen dan doen ze het toch niet (en ook geen zin aan) dus ellenlang praten heeft geen zin.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')