abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218466725
Ja, ik heb ook al chatgpt deze vraag gesteld, maar hier zitten ongetwijfeld wat ervaringsdeskundigen.

Ik ben op zoek naar een koksmes dat primair zal worden gebruikt voor het snijden van groentes.
Mijn huidige koksmes heeft als nadeel dat bijv plakjes courgette aan het lemmet blijven plakken. Heeft iemand hier een goede suggestie? Budget is 100 euro, maar kan worden opgerekt als een mes uit een hogere prijsklasse toegevoegde waarde heeft.
pi_218466828
https://www.amazon.nl/dp/(...)_fed_asin_title&th=1
Deze is echt geweldig, maar ze hebben nog betere, zoals die damascus versie die je kunt aanklikken.

Bij de Lidl heb ik ook 2 flink scherpe gekocht (scherper dan wat voor mes ik ook gehad heb), maar die komen echt niet in de buurt van deze!
pi_218467102
Het plakken van voedsel heeft meer te maken met techniek dan met het mes. Als je alleen een hak-beweging maakt ipv een snijbeweging, gaan zelfs kuiltjes je niet helpen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 10 augustus 2025 @ 10:45:58 #4
194233 Friday12
Originele kloon
pi_218467110
Ik heb echt een vet duur mes en dan deze aan mijn moeder gegeven van de hema. Die van 20 euro werkt ook prima _O-
pi_218467246
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 10:44 schreef Jordy-B het volgende:
Het plakken van voedsel heeft meer te maken met techniek dan met het mes. Als je alleen een hak-beweging maakt ipv een snijbeweging, gaan zelfs kuiltjes je niet helpen.
Ik heb het idee dat ik ook snij en niet alleen hak, maar zal er eens op letten.
pi_218467305
quote:
14s.gif Op zondag 10 augustus 2025 11:04 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat ik ook snij en niet alleen hak, maar zal er eens op letten.
Wat meestal vervelend is van plakkende groente, is dat de plakjes onder je mes vallen en je er dan onbedoeld nog een keer doorheen gaat.

Je kan je mes iets kantelen van de groente af. De groente plakt dan nog wel, maar valt wel netjes aan de goede kant van je mes neer.

Je kan ook je mes optillen zodat de punt de snijplank raakt en het mes zo door de groente trekken. Niet zo comfortabel, maar werkt wel prima tegen plakken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_218467552
Probleem is duur mes begint scherp en goed, wordt slecht geslepen en is dan weer een middelmatig mes
Koop gewoon scherpe carbonstaal messen voor weinig en pleur ze regelmatig weg
Vakman pur sang
  zondag 10 augustus 2025 @ 12:13:25 #8
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_218467726
Ik heb een Wusthof set.

Lekker scherp, ben er wel blij mee. Geen idee of dat een goed mes is though.
pi_218467744
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 12:13 schreef KoningWouter het volgende:
Ik heb een Wusthof set.

Lekker scherp, ben er wel blij mee. Geen idee of dat een goed mes is though.
Kofferbak verkoop setje?
Vakman pur sang
  zondag 10 augustus 2025 @ 12:19:09 #10
498210 KoningWouter
pi_218467786
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 12:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kofferbak verkoop setje?
Nope, heb ze gekregen. Gewoon uit de winkel.
pi_218467792
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 12:19 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Nope, heb ze gekregen. Gewoon uit de winkel.
Heel goed setje!
Vakman pur sang
  zondag 10 augustus 2025 @ 12:20:20 #12
498210 KoningWouter
pi_218467795
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 12:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Heel goed setje!
Ze zijn ook wel fijn.
pi_218467885
ik heb van die albert heijn messen die je kon sparen van tig jaar geleden. opzich zijn ze wel prima maar beginnen nu wel botter te worden
pi_218468407
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 11:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Probleem is duur mes begint scherp en goed, wordt slecht geslepen en is dan weer een middelmatig mes
https://www.horl.com/nl/en/sharpeners/horl3/

Wel een beetje duur, helaas.
pi_218468420
Er zijn ook allerlei Youtube filmpjes met reviews van koksmessen. Ik had een keer een bookmark gemaakt van een website van een goed merk, maar ik vond ¤100 wat te veel om aan een mes uit te geven en heb toen die van Amazon gekocht.
pi_218468679
Eden Classic ofzo?

Volgens te vinden bij Knivesandtools.
pi_218468739
Ik heb zon whetstone die ik dan in water moet leggen en dan het mes aan beide kanten slijp op een erg gekantelde manier.
Werkt heel goed, af en toe doe ik dat en mijn messen zijn weer super scherp.
Twiddel
pi_218468748
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 13:33 schreef ToT het volgende:

[..]

Deze heb ik, met extra slijpstenen. En dan voor het dagelijks onderhoud een aanzetstaal. Nog nooit zo'n scherp mes gehad, wat overigens al 15 jaar een Zwillingmes is.

Bij Meesterslijpers vertelden ze me: ieder mes is goed als het maar scherp is. Een goedkoop mes zal sneller minder scherp zijn en bij het slijpen sneller slijten. Mijn Blokker Le Chef mes heb ik met de Horl slijpstenen vlijmscherp gekregen, maar er kwam veel meer slijpsel van af dan van mijn Zwilling en was weer sneller bot.

Vooral leren je mes te onderhouden is het allerbelangrijkste. Slijpen en aanzetten. Dan is een Zwilling of Wusthof oid al echt prima voor de hobbykok.
pi_218468823
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 14:27 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Deze heb ik, met extra slijpstenen. En dan voor het dagelijks onderhoud een aanzetstaal. Nog nooit zo'n scherp mes gehad, wat overigens al 15 jaar een Zwillingmes is.

Bij Meesterslijpers vertelden ze me: ieder mes is goed als het maar scherp is. Een goedkoop mes zal sneller minder scherp zijn en bij het slijpen sneller slijten. Mijn Blokker Le Chef mes heb ik met de Horl slijpstenen vlijmscherp gekregen, maar er kwam veel meer slijpsel van af dan van mijn Zwilling en was weer sneller bot.

Vooral leren je mes te onderhouden is het allerbelangrijkste. Slijpen en aanzetten. Dan is een Zwilling of Wusthof oid al echt prima voor de hobbykok.
Tof! ^O^ Mochten de klussen en verbouwingen in mijn huis een keer klaar zijn in de verre toekomst, wil ik ook zo'n setje kopen.
Ik heb al gezien dat al die namaakdingen van rond de 100 euro ronduit knudde zijn.
pi_218468922
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 14:33 schreef ToT het volgende:

[..]
Tof! ^O^ Mochten de klussen en verbouwingen in mijn huis een keer klaar zijn in de verre toekomst, wil ik ook zo'n setje kopen.
Ik heb al gezien dat al die namaakdingen van rond de 100 euro ronduit knudde zijn.
Ik vermoed dat het geen kwaad kan om eens in de zoveel tijd je mes wel professioneel te laten slijpen, maar ik doe dat gewoon niet met regelmaat. Dus dan is de Horl echt een goede oplossing. Is inderdaad wel duur ja.

Ik leerde ook pas recentelijk hoe op goede wijze een aanzetstaal te gebruiken. Dacht altijd dat je daarmee kunt slijpen, maar dat werkt dus niet. Nu gebruik ik een keramische staaf dagelijks en blijft mijn mes echt goed.

Ik heb alleen mijn puntje verkloot bij het snijden, dus moet het toch binnenkort weer naar Meesterslijpers brengen. 🙈
pi_218468944
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 14:41 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het geen kwaad kan om eens in de zoveel tijd je mes wel professioneel te laten slijpen, maar ik doe dat gewoon niet met regelmaat. Dus dan is de Horl echt een goede oplossing. Is inderdaad wel duur ja.

Ik leerde ook pas recentelijk hoe op goede wijze een aanzetstaal te gebruiken. Dacht altijd dat je daarmee kunt slijpen, maar dat werkt dus niet. Nu gebruik ik een keramische staaf dagelijks en blijft mijn mes echt goed.

Ik heb alleen mijn puntje verkloot bij het snijden, dus moet het toch binnenkort weer naar Meesterslijpers brengen. 🙈
_O- Mijn Aziatische ex opende altijd blikken door er met de punt van een koksmes in te rammen!!! :o
Toch maar even laten zien hoe een blikopener werkt! :')
  zondag 10 augustus 2025 @ 18:57:20 #22
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218470812
Wil je een zwaar mes -> Duits. Wusthof, JA Henckels, Zwilling, Böker, Güde, WMF en Robert Herder bijvoorbeeld
Wil je een licht mes, Japans -> Global, KOTAI
Japanse messen zijn erg duur in Europa, zoals Duitse messen in Japan erg duur zijn.
  zondag 10 augustus 2025 @ 19:00:13 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218470830
Een mesje wat ik sowieso zou kopen (en ik iedereen kan aanraden) zijn de molenmesjes

Zijn van Carbonstaal, dus ze roesten, maar ken geen mes wat gemakkelijker vlijm en vlijmscherp te houden is.
pi_218471006
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 19:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een mesje wat ik sowieso zou kopen (en ik iedereen kan aanraden) zijn de molenmesjes
[ afbeelding ]

Zijn van Carbonstaal, dus ze roesten, maar ken geen mes wat gemakkelijker vlijm en vlijmscherp te houden is.
Zeker! Ik heb er een roestgummetje bij voor als ik te lui ben geweest ze meteen af te wassen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 10 augustus 2025 @ 19:47:25 #25
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_218471049
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 13:33 schreef ToT het volgende:

[..]

Maar werkt als een trein. Heb er eentje en ben zeer tevreden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_218471082
quote:
[ afbeelding ]

Ik heb ook een lullig mesje van de Action, die neigt ook te gaan roesten maar die is ook zeer scherp.
Heb voorlopig een goedkope messenslijper gekocht waar ik hem af en toe doorheen haal maar echt nodig is het nog niet.

https://www.herdermessen.(...)lenmessen-set-groot/

:o !!! Die grote hadden wij volgens mij vroeger thuis!
pi_218471150
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 19:53 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik heb ook een lullig mesje van de Action, die neigt ook te gaan roesten maar die is ook zeer scherp.
Heb voorlopig een goedkope messenslijper gekocht waar ik hem af en toe doorheen haal maar echt nodig is het nog niet.

https://www.herdermessen.(...)lenmessen-set-groot/

:o !!! Die grote hadden wij volgens mij vroeger thuis!
Verschrikkelijk mes. Je kan niet normaal snijden, omdat het lemmet net zo breed is als de handgreep, waardoor je steeds met je knokkels op de snijplank klapt.
pi_218471158
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 20:09 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Verschrikkelijk mes. Je kan niet normaal snijden, omdat het lemmet net zo breed is als de handgreep, waardoor je steeds met je knokkels op de snijplank klapt.
Ow! _O-
Ik heb hem nooit gebruikt; was van mijn moeder toen. ;)
  zondag 10 augustus 2025 @ 20:51:36 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218471516
Herder maakt geweldige messen, maar raad ze niet iedereen aan, het vergt onderhoud
pi_218472535
quote:
[ afbeelding ]

Ik heb die gierige variant die je per 5 voor een paar euro koopt. Volgens mij zitten er inmiddels exemplaren tussen die aan beide kanten van het lemmet even 'scherp' zijn :')

Maar mijn ouders hebben zo’n soort mesje van wusthof dacht ik. Dat was inderdaad een vlijmscherp mes.

Bedankt iedereen tot zo ver voor de reacties trouwens ^O^
pi_218473411
Overigens heb ik onlangs eindelijk een mandoline aangeschaft, voor hele dunne courgetteplakjes. Ik was altijd doodsbang voor die dingen aangezien ik heel onhandig ben. Maar man, dat had ik echt jaren eerder moeten doen! Ik heb er wel een snijhandschoen bijgekocht.
  maandag 11 augustus 2025 @ 08:10:14 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218473703
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 06:47 schreef bloempje-moi het volgende:
Overigens heb ik onlangs eindelijk een mandoline aangeschaft, voor hele dunne courgetteplakjes. Ik was altijd doodsbang voor die dingen aangezien ik heel onhandig ben. Maar man, dat had ik echt jaren eerder moeten doen! Ik heb er wel een snijhandschoen bijgekocht.
Ideale apparaten, ook voor aardappel, komkommer, etc.
pi_218476953
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 20:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Herder maakt geweldige messen, maar raad ze niet iedereen aan, het vergt onderhoud
Ene piet had hier in 2011 een tip gegeven op eenzelfde vraag van iemand anders. Toevallig was ik ook aan het onderzoeken wat voor goed mes ik zou willen en het topic aan het volgen. Had toen het 1922 koksmes aangeschaft RH.
Doet bijna iedere dag zn werk. 1x in de maand een beetje aanzetten met een slijpsteentje en af en toe een beetje olie of het handvat. Glijdt nog steeds zonder extra kracht met een halve lengte door een tomaat heen.

Na samenwonen met mijn vriendin hebben we nu 2 keukenmessen, die en een rvs van Zwilling. Ook niet slecht en kan scherper zijn dan de RH 1922. Maar dat is altijd tijdelijk. Na een half jaar van de slijperij (1x in de 2-3 jaar) is die RH 1922 weer scherper.

Gaat nergens over. Zo lekker werken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218476968
quote:
6s.gif Op zondag 10 augustus 2025 10:45 schreef Friday12 het volgende:
Ik heb echt een vet duur mes en dan deze aan mijn moeder gegeven van de hema. Die van 20 euro werkt ook prima _O-
Ingmar Schneider uit Lutjewinkel in de aflevering 'Scherp' van Wouter Klootwijk:
'Ieder mes is scherp te slijpen, het gaat er alleen om hoe lang een mes scherp blijft.'
1947-2016
pi_218476974
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2025 11:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Met een beetje onderhoud en liefde gaan ze jaren mee.
1947-2016
  maandag 11 augustus 2025 @ 15:53:13 #36
194233 Friday12
Originele kloon
pi_218477217
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 15:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ingmar Schneider uit Lutjewinkel in de aflevering 'Scherp' van Wouter Klootwijk:
'Ieder mes is scherp te slijpen, het gaat er alleen om hoe lang een mes scherp blijft.'
Ook waar maar ik slijp ze af en toe bij en dan is het weer prima
pi_218515074
Idee voor de die-hard messenliefhebber. Ik heb een aantal zaken die ik -zonder noodzaak- graag zou willen hebben in een word-document heb staan, en maandelijks struin ik even Marktplaats af. Ik wilde een goed messenset, en ben gewoon gaan afwachten. Tot zich op Marktplaats iemand meldde die gestopt was met zijn koks-opleiding, en een Sabatier messenset plus foedraal voor 50 euro aanbood. Deze zijn nieuw 225 EUR. De set bestond uit 8 Sabatier messen, waaronder een koksmes, een vleesmes, fileermes, en zo'n klein chef-mesje, plus aanzetstaal en wetstenen.

Maar of dit voor jou iets is: groenten plakken wel. De oplossing zou een koksmes met oneffen zijkanten zijn (van die holletjes of bolletjes), maar daar heb ik er ook één van: dat werkt maar beperkt. Het is denk ik beter om je snij techniek iets te veranderen, zodat je er geen last van hebt.
_-L'avenir est déja là
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:24:21 #38
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218515171
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 23:58 schreef Paddo het volgende:
Idee voor de die-hard messenliefhebber. Ik heb een aantal zaken die ik -zonder noodzaak- graag zou willen hebben in een word-document heb staan, en maandelijks struin ik even Marktplaats af. Ik wilde een goed messenset, en ben gewoon gaan afwachten. Tot zich op Marktplaats iemand meldde die gestopt was met zijn koks-opleiding, en een Sabatier messenset plus foedraal voor 50 euro aanbood. Deze zijn nieuw 225 EUR. De set bestond uit 8 Sabatier messen, waaronder een koksmes, een vleesmes, fileermes, en zo'n klein chef-mesje, plus aanzetstaal en wetstenen.
Maar of dit voor jou iets is: groenten plakken wel. De oplossing zou een koksmes met oneffen zijkanten zijn (van die holletjes of bolletjes), maar daar heb ik er ook één van: dat werkt maar beperkt. Het is denk ik beter om je snij techniek iets te veranderen, zodat je er geen last van hebt.
De naam Sabatier komt vaak voor bij keukenmessen, maar er bestaat veel verwarring over deze merknaam. De naam is namelijk niet beschermd en wordt door verschillende fabrikanten gebruikt—dat geldt ook voor veel merken en series van messen, waaronder Diamant Sabatier, Lion Sabatier, Sabatier Trompette, enzovoort.
Iedere Chinees kan zijn messen Sabatier noemen.
Hierdoor zijn er inderdaad veel messen van matige tot slechte kwaliteit te vinden onder de Sabatier-naam. Goedkopere Sabatier-messen worden meestal gestanst in plaats van gesmeed, hebben vaak zachter staal, slijten sneller en kunnen slecht afgewerkt zijn. Zulke messen blijven maar kort scherp en gaan vaak niet lang mee: na een paar jaar kunnen handvatten los laten, breken of scheuren. Sabatier-messen die minder dan ¤25 kosten of minder dan 2 jaar garantie hebben, zijn vaak van deze lagere kwaliteit.

Er zijn veel Sabatier-messen van slechte tot zeer slechte kwaliteit, vooral buiten de klassieke merken uit Thiers.
Wil je zekerheid van kwaliteit, kies dan voor merken als K-Sabatier, Lion Sabatier of Thiers-Issard Elephant, gemaakt in Thiers, en let op een levenslange garantie. Er zijn onder de naam Sabatier heel wat messen van (zeer) slechte kwaliteit in omloop. Let bij aankoop goed op de herkomst en reputatie van de fabrikant.
pi_218522347
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 00:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De naam Sabatier komt vaak voor bij keukenmessen, maar er bestaat veel verwarring over deze merknaam. De naam is namelijk niet beschermd en wordt door verschillende fabrikanten gebruikt—dat geldt ook voor veel merken en series van messen, waaronder Diamant Sabatier, Lion Sabatier, Sabatier Trompette, enzovoort.
Iedere Chinees kan zijn messen Sabatier noemen.
Hierdoor zijn er inderdaad veel messen van matige tot slechte kwaliteit te vinden onder de Sabatier-naam. Goedkopere Sabatier-messen worden meestal gestanst in plaats van gesmeed, hebben vaak zachter staal, slijten sneller en kunnen slecht afgewerkt zijn. Zulke messen blijven maar kort scherp en gaan vaak niet lang mee: na een paar jaar kunnen handvatten los laten, breken of scheuren. Sabatier-messen die minder dan ¤25 kosten of minder dan 2 jaar garantie hebben, zijn vaak van deze lagere kwaliteit.

Er zijn veel Sabatier-messen van slechte tot zeer slechte kwaliteit, vooral buiten de klassieke merken uit Thiers.
Wil je zekerheid van kwaliteit, kies dan voor merken als K-Sabatier, Lion Sabatier of Thiers-Issard Elephant, gemaakt in Thiers, en let op een levenslange garantie. Er zijn onder de naam Sabatier heel wat messen van (zeer) slechte kwaliteit in omloop. Let bij aankoop goed op de herkomst en reputatie van de fabrikant.
Of koop een set van iemand die de koksopleiding deed. Deze set was samengesteld door zijn school. Dit zijn Lions.
_-L'avenir est déja là
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')