Gelijkwaardig of beter zijn nogal betrekkelijke en vooral persoonlijk te bepalen begrippen...
Hoewel hang je er een fysieke hoeveelheid aan dan is meer dan genoeg niet gelijkwaardig aan genoeg immers het is meer. Maar is meer dan genoeg wel beter dan genoeg? Met meer dan genoeg hoef je in ieder geval geen zorgen te maken dat je ooit tekort komt. Maar zolang er genoeg is is meer eigenlijk geen meerwaarde want de weggenomen ongegronde zorg is slechts een fictieve gemakkelijke gemoedstoestand immers er is genoeg.
Is het beste beter dan goed genoeg? Is goed minder goed dan het beste omdat het beste beter is? En welke meerwaarde heeft de overvloedigheid van het beste wanneer je er niet aan toe komt om het ooit te gebruiken.
Afdoende is genoeg en goed, beter is overdadig en het beste een fictie waar je nooit aan toe komt. De waarde wordt bepaald door het gemak dus een emotie die je in deze toestand ondervind.
Ik ben van een andere generatie dan jij en ruimschoots volwassen geworden met een wetenschappelijke
Casio en of Texas Instruments calculator als enige bits voorhanden. En dat was ook al afdoende en meer dan genoeg, daar alles mee gedaan. Tekeningen werden met potlood op papier gemaakt op de tekentafel en van CAD was nog lang geen sprake. Opgeleid als gereedschapsmaker (fijnemetaalnijverheid) dat begon handvaardig met zagen, vijlen en boren met een micrometer op een <0.1 nauwkeurigheid en wanneer we dat dan voldoende onder de knie hadden ging het over naar analoge apparatuur uitgerust met een nonius om de juiste snede te kunnen bepalen. Dus het werkstuk eerst zelf uitrekenen, met potlood op papier tekenen in alle aanzichten plus isometrische projectie en dan zelf maken van metaal. Deze opleiding bestaat niet meer als dusdanig in de huidige tijd. Nu is het CAD en berekeningen worden op commando gemaakt met AI en het werkstuk gemaakt met een druk op de enterknop van de CNC aansturing.
Wat je nooit gehad hebt kun je ook niet missen... Voor mij was het een mooie tijd alles wat ik had en goed genoeg en zie eigenlijk alleen maar dat het over het totaalplaatje niet echt beter geworden is alleen maar sneller en gemakkelijker. Handvaardigheid is met de digitalisatie niet langer nodig en teloor gegaan en economisch gezien hebben we met sneller en gemakkelijk meer dan genoeg en producten in overvloed en een schrijnend tekort aan handvaardige technische arbeidskrachten. Voor zover over de gelijkwaardigheid van generaties.

Correctie 1 generatie, misschien 2...
Waarde is een persoonlijke bepaling, daar doe ik dan geen uitspraak over. Mijn mening over waarde is irrelevant...
[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 20-08-2025 11:40:51 ]