Ik ben in 2005 geopereerd aan scoliose (ontdekt toen ik 13 jaar was, op 15e geopereerd), in het Wilhelmina in Utrecht. Daar ben ik zeer goed geholpen

Wel dus inmiddels 20 jaar geleden.
Zover ik me kan herinneren stond Maastricht ook bekend als een goede plek voor dit soort aandoeningen, maar als het niet goed voelt dan zou ik zeker een doorverwijzing naar Utrecht vragen.
(Ik kwam eerst in een perifeer ziekenhuis en daar trof ik een lulhannes van een orthopeed. )
Jouw dochter zit qua graden een beetje op/net over de grens voor behandeling met een brace of operatie. Ik heb zelf nooit een brace gehad, maar weet wel dat dit een behoorlijke belasting kan zijn (zeker in de pubertijd). De operatie zelf is natuurlijk ook zeer pittig, maar ik heb er eigenlijk enkel goede ervaring mee.
Dat ze kleiner is gebleven, komt ook door de bocht van de scoliose. Mijn bocht was wel wat erger, maar ik ben door de operatie bijna 7cm ‘gegroeid’. Dat was wel bizar.
Vanavond kan ik wat uitgebreider antwoorden/reageren. Ik zal eens zoeken, want ik heb ooit een heel verslag geschreven met mijn ervaring. En er bestond ook een lotgenoten vereniging/forum, dat hielp mij wel want zo’n kromme rug is gewoon kut, zeker voor een puber.
EDIT: ik zie dat de scoliose vereniging nog bestaat, hetzij wat gedigitaliseerd. Maar zeer veel informatie en ook ervaringsverhalen (jong en oud) te vinden:
https://scoliose.nl/jeugd/#ervaringsverhalen[ Bericht 10% gewijzigd door Candaasje op 08-08-2025 06:51:58 ]