quote:
Op donderdag 7 augustus 2025 10:40 schreef Netsplitter het volgende:[..]
Die 1.6 cropfactor is wel fijn inderdaad. Maar met zaalsporten zal een fullframe met een 200mm voldoende zijn.
Ik heb het idee dat die mirrorloze camera's kleiner zijn dan de dslr versies. Vind het zelf wel fijn om iets stevigs vast te hebben. Heb geen kleine handen.

Ik schiet vrijwel alle zaalsporten met een
Nikon D5 (dus full-frame) en een 70-200 f/2.8.
Dat gaat prima voor een normaal formaat sportzaal en TL-licht. Extra licht is een bonus.
Dan kan je prima rond de 1/800e schieten, ISO op automatisch (vaak ruim hoger dan 3.200 en met de D5 vind ik het tot 12.800 nog wel acceptabel).
Ruis kan je achteraf nog wel verwijderen, bewegingsonscherpte is een stuk lastiger.
Dus ik ga altijd voor sluitertijd.
Heb ook een
Sony A1 met vergelijkbare lenzen, werkt heel goed maar heb er nog niet het gevoel bij om hetzelfde resultaat te krijgen. En je moet een stuk meer batterijen meenemen (ook met de grip die ik heb).
De
Nikon schiet je 2 dagen zonder bijladen en zonder hem tussendoor uit te schakelen, de
Sony ongeveer 1 tot 2 setjes accu's per dag.
Als je in een situatie bent waar je vrijwel geen geluid wil / mag maken met je camera dan is zo'n A1 natuurlijk wel super.
quote:
Ik heb het idee dat die mirrorloze camera's kleiner zijn dan de dslr versies. Vind het zelf wel fijn om iets stevigs vast te hebben. Heb geen kleine handen.

Ja, hier hetzelfde. Vrij grote handen. De
Nikon kan ik blindelings bedienen, de
Sony is toch wat meer gepriegel vind ik.
[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-08-2025 19:45:25 ]