Misschien wel even checken of je copy/paste AI output uberhaupt een relevant antwoord op de vraag bevat.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:01 schreef roos94 het volgende:
De afbeelding toont een mechanische keukenweegschaal van het merk Zenith.
Type weegschaal:
Dit is een mechanische weegschaal, te onderscheiden van digitale weegschalen.
Capaciteit en aflezing:
De weegschaal kan tot 5 kg wegen en heeft een schaalverdeling in grammen (tot 500 gram) en kilo's (tot 5 kg).
Gebruik:
Keukenweegschalen zoals deze worden gebruikt voor het nauwkeurig afwegen van ingrediënten voor recepten, zoals bloem, suiker of boter. Ze zijn essentieel voor bakken en recepten die nauwkeurige metingen vereisen.
Functies:
Hoewel mechanisch, heeft deze weegschaal een "Feintarierung" (fijne tarering) om de weegschaal op nul te zetten, wat handig is om het gewicht van een kom of bakje af te trekken.
Dat is het.quote:
Ik zie meestal de naam “balans weegschaal “ terugkomenquote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat is het.
Maar zou zo'n type weegschaal geen eigen naam hebben?
En dit hielp; een (mechanische) kolomweegschaal lijkt de naam te zijn.quote:
Het is geen "balans" als term voor dit soort weegschaal; een weegschaal met de naam "balans" heeft twee armen met het draaipunt in het midden (en die breng je in balans).quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:50 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik zie meestal de naam “balans weegschaal “ terugkomen
Ik moest gelijk aan deze denken bij de TTquote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:04 schreef vosss het volgende:
Het is in elk geval geen onder water weegtest.
Ik ook. Puik topic was dat.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:50 schreef Wereldgozer het volgende:
[..]
Ik moest gelijk aan deze denken bij de TT[ afbeelding ]
Ik heb er in Spanje een hele mooie grote staan om zware ladingen mee te wegen, ik weet niet meer tot welk gewicht die gaat maar die gaat met een nauwkeurigheid van een pond dacht ik.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:43 schreef AnneX het volgende:
Die werd ook als personenweegschaal gebruikt, dan kon je erop staan.
Dat herinner ik mij van medische keuringen voor een baan.
En het schiet mij te binnen, dat je bij de drogist en/of apotheek voor een dubbeltje je kon laten wegen.
Er stond ook zo’n ding in de schuur. Die is geruimd met oud ijzer mee.
#vroeguh.
Affijn, je weet het nu.
P.S. waar heb je dit gave exemplaar opgedaan?
Het is wel degelijk een balans. Er zit echt een 'scharnierpunt' waar het geheel op rust, dat zit alleen niet in het midden. Misschien heb je het idee dat je bij een balans gewichten moet toevoegen terwijl hier de gewichten verschoven worden om evenwicht te vinden. Maar daarmee is het nog steeds een balans en geen mechaniek met veren.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:52 schreef sigme het volgende:
Het is geen "balans" als term voor dit soort weegschaal; een weegschaal met de naam "balans" heeft twee armen met het draaipunt in het midden (en die breng je in balans).
Ok, dat is wel duidelijke toelichting. Thanx!quote:Op woensdag 6 augustus 2025 19:32 schreef 215 het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een balans. Er zit echt een 'scharnierpunt' waar het geheel op rust, dat zit alleen niet in het midden. Misschien heb je het idee dat je bij een balans gewichten moet toevoegen terwijl hier de gewichten verschoven worden om evenwicht te vinden. Maar daarmee is het nog steeds een balans en geen mechaniek met veren.
Blijkbaar heeft mijn weegschaal dus een naam.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:50 schreef sigme het volgende:
[..]
En dit hielp; een (mechanische) kolomweegschaal lijkt de naam te zijn.
Klassiekerquote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:04 schreef vosss het volgende:
Het is in elk geval geen onder water weegtest.
Na ja, een kolom heeft ie weer niet.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:50 schreef sigme het volgende:
[..]
En dit hielp; een (mechanische) kolomweegschaal lijkt de naam te zijn.
Correct.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 19:32 schreef 215 het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een balans. Er zit echt een 'scharnierpunt' waar het geheel op rust, dat zit alleen niet in het midden. Misschien heb je het idee dat je bij een balans gewichten moet toevoegen terwijl hier de gewichten verschoven worden om evenwicht te vinden. Maar daarmee is het nog steeds een balans en geen mechaniek met veren.
Nee? Wanneer is een kolom een kolom en heet een weegapparaat wel een kolomweegschaal?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Na ja, een kolom heeft ie weer niet.
Volgens mijn AI (Perplexity)quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee? Wanneer is een kolom een kolom en heet een weegapparaat wel een kolomweegschaal?
Ik probeer ook maar wat conclusies te verbinden uit de zee aan responses die internet mij geeft, dus ik zit er makkelijk naast
Dat het werkt met een balans is mij helder (dat zie ik natuurlijk ook bij die apparaten), maar ik ben nog steeds op zoek naar een specifiekere naam dan "weegschaal met schuifgewichten".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |