abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218384160
https://www.gelderlander.(...)-overleden~ae2cc1e0/

quote:
Jan Agterberg (1947–2025), de laatste voorzitter van FC Wageningen, overleden
Jan Agterberg, voormalig voorzitter van FC Wageningen en jarenlang betrokken bij het stadion van de club, is afgelopen week overleden. Hij werd 78 jaar.

Jan Agterberg op archiefbeeld

Jan Agterberg, voormalig voorzitter van FC Wageningen en jarenlang betrokken bij het stadion van de club, is afgelopen week overleden. Hij werd 78 jaar.

Bart Eulen 25-07-25, 18:04
Laatste update: 26-07-25, 07:45
FBTO

Agterberg schreef ongewild geschiedenis toen hij in 1992 als voorzitter van het bestuur het faillissement van de profclub moest meemaken. Daarmee werd hij de laatste voorzitter van het roemrijke FC Wageningen.

Zakelijke reddingspoging in crisistijd
Begin jaren 90 kwam de club financieel zwaar in de problemen. Om het tij te keren, werd een nieuw bestuur gevormd. Daarin namen Jan Agterberg en onder anderen René de Vroomen (van sponsor Schoenenreus) en Arnold van Swaaij plaats.

Ook Rien Bor trad toe, die zich de hectiek van die periode nog goed herinnert. „Jan was eerst al lang actief binnen de businessclub van FC Wageningen”, vertelt Bor.

„Toen de situatie kritiek werd, zijn we in het bestuur gestapt. Jan lag goed bij veel sponsoren, had een groot netwerk en wist dat ook echt te benutten voor de club. Hij was een gedreven man, met FC Wageningen diep in zijn hart.”

Spil in stadion en businesshome
Ook na het faillissement bleef Agterberg op de achtergrond betrokken. Hij zette zich in voor het behoud van stadion De Wageningse Berg en was actief binnen het bestuur van stichting Vrienden van Stadion de Wageningse Berg.

Nog voor het faillissement speelde hij als projectontwikkelaar een belangrijke rol bij de totstandkoming van het huidige businesshome op het stadionterrein.

Dat is tot op de dag van vandaag een ontmoetingsplek voor de oud-spelers en supporters van FC Wageningen, die er iedere dinsdag samen koffie drinken. „Zijn nalatenschap leeft daar op een mooie manier voort”, zegt vrijwilliger Harold van Kooten. „Daar mogen we dankbaar voor zijn.”

Volgens de overlevering is er voor dat businesshome nooit een vergunning aangevraagd. Arno Boon, die vanaf 2003 met Agterberg samenwerkte in de Stichting Behoud Stadion De Wageningse Berg, moet daar om glimlachen.

„Jan was van de generatie bouwers die zei: ‘Beter achteraf je excuses aanbieden dan vooraf om toestemming vragen’. En wat je daar ook van vindt: hij kreeg wél dingen voor elkaar.”

Denker in kansen
Boon, die ook buurman was van Agterberg, herinnert zich vooral diens aanstekelijke optimisme. „Altijd blijmoedig, altijd bereid om iemand te helpen. Een lijfspreuk van hem was: ‘Moeilijkheden zijn er om op te lossen’. Hij bleef kansen zien, ook na zijn pensionering. Als het aan Jan had gelegen, hadden we het stadion opgeknapt met 5.000 vierkante meter kantoorruimte onder de hoofdtribune. Dat was ook Jan: iemand die groot durfde te denken.”

stadion wordt nog steeds bijgehouden door de gemeente. Het gras netjes gemaaid.

Dank je wel Jan. O+
6-1 van PSV gewonnen.
Make my day!
pi_218384198
Menno Pot heeft over De Berg nog een hele mooie column geschreven. Spookstadion.

Iedere voetballiefhebber krijgt daar meters dik kippenvel van.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218384200
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 01:40 schreef Red_85 het volgende:
Menno Pot heeft over De Berg nog een hele mooie column geschreven. Spookstadion.

Iedere voetballiefhebber krijgt daar meters dik kippenvel van.
Heb je toevallig een linkje?
Ik geniet daar zo van.
Make my day!
pi_218384201
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 01:42 schreef agter het volgende:

[..]
Heb je toevallig een linkje?
Ik geniet daar zo van.
Nee. Nergens te vinden op het inet. Gelukkig ergens op mn laptop bewaard maar kan daar niet bij op het moment.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218384222
Een keer in mijn leven in het FC Wageningen stadion geweest, ik denk dat ik 14-15 jaar was in die tijd. Het enige dat ik me nog kan herinneren is dat FC Den Bosch won.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_218437756
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 02:30 schreef Hathor het volgende:
Een keer in mijn leven in het FC Wageningen stadion geweest, ik denk dat ik 14-15 jaar was in die tijd. Het enige dat ik me nog kan herinneren is dat FC Den Bosch won.
En ik heb daar mijn eerste profvoetbal wedstrijd ooit gezien, FC Wageningen - AZ zo rond 1980. Uitslag 1-2, Hugo Hovenkamp maakte de winnende en vierde dat door aan de lat te gaan hangen.
pi_218438955
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2025 22:10 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]
En ik heb daar mijn eerste profvoetbal wedstrijd ooit gezien, FC Wageningen - AZ zo rond 1980. Uitslag 1-2, Hugo Hovenkamp maakte de winnende en vierde dat door aan de lat te gaan hangen.
Mooi dat je dat nog allemaal weet. ^O^
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')