abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218369722
Hoe krijg je natuurlijke rubber latex van kozijnen af. Zonder dat je ook de verf daaronder meeneemt?

De latex is deels hard en deels gommig en zeer moeilijk te vwerwijderen. Afsteken of met de vingers wegwrijven gaat erg moeilijk. Volgens google kan een verf-afbijmiddel helpen. Maar dat neemt gelijk de verf eronder mee denk ik? Heeft iemand een andere idee?

Oplosmiddel Aceton werkt alvast voor geen meter.
pi_218370723
Stopverf? Je moet dan wel alles weer opnieuw schilderen.
pi_218565094
Latex op kozijnen kan je vaak beter mechanisch aanpakken i.p.v. met agressieve middelen. Een föhn of verfstripper op lage stand kan de latex zacht maken, waarna je het met een kunststof plamuurmes voorzichtig weg kunt steken zonder de verf eronder te beschadigen. Eventueel kun je ook een sopje met warm water en een scheutje ammoniak gebruiken; dat weekt de latex wat los zodat het makkelijker loskomt. Kost iets meer tijd, maar je houdt de onderliggende verflaag veel beter intact.
pi_218565157
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 19:05 schreef Tigo1987 het volgende:
Eventueel kun je ook een sopje met warm water en een scheutje ammoniak gebruiken; dat weekt de latex wat los zodat het makkelijker loskomt.
Lijkt me een AI antwoord? Een sopje is natuurlijk pure flauwekul. Bovendien is water met ammoniak helemaal geen "sopje". Dat is met een zeepachtig middel wat een beetje schuimt.

Zoals hij schrijft werkt Aceton ook al niet (waar ik me afvraag hoe je nou bedenkt dat je Aceton nodig hebt...) en dan werkt verdunde ammoniak al zeker niet.

Het is best verontrustend dat het orakel met onzin komt maar dat de bulk der mensheid dat gewoon gelooft wegens te weinig verstand van het metier. Dat maakt dat men allerhande volstrekt zinloze rituelen gaat uitvoeren waar je niks aan hebt. Echt niet goed.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 22-08-2025 19:21:43 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218565182
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 13:32 schreef InzolVC het volgende:
Hoe krijg je natuurlijke rubber latex van kozijnen af. Zonder dat je ook de verf daaronder meeneemt?
Je bedoelt "latex" als zijnde verf? En waarom denk je dat daaronder ook nog verf zit zijnde geen latex?

Gewoon kaal halen en opnieuw doen. En AI antwoorden nooit geloven. Zij verkondigen schadelijke onzin. :)

Als het er losjes opzit dan mogelijk een plamuurmes. Maar dan is de latex er mogelijk af maar is het nog steeds lelijk toch?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218570357
Probeer het eens koud te maken
https://www.klium.nl/nl/s(...)-400ml-158034-105305

Dan wordt het rubber hard(er) en breekt het mogelijk gemakkelijker los dan in warme flexibele toestand. Vergelijkbaar met kauwgum van/uit textiel te halen, gooi het in de diepvries, dan wordt de kauwgum hard en trek je zo eraf... Dat gaat niet met een kozijn, maar koelspray zou kunnen werken.
pi_218665328
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 19:19 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Je bedoelt "latex" als zijnde verf? En waarom denk je dat daaronder ook nog verf zit zijnde geen latex?

Gewoon kaal halen en opnieuw doen. En AI antwoorden nooit geloven. Zij verkondigen schadelijke onzin. :)

Als het er losjes opzit dan mogelijk een plamuurmes. Maar dan is de latex er mogelijk af maar is het nog steeds lelijk toch?
Nee, ik denk echte rubber latex. Het zit zelfs tussen de kieren. De vorige bewoner heeft dit gebruikt tegen tocht vermoed ik.
pi_218674206
Bedoel je echt latex, of siliconen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')