Het gaat hier helemaal niet om frauduleus handelen door de klant of TS, het gaat erom dat men in simpele phisingtrucs trapt. De bank (of creditcardmaatschappij) kan onmogelijk garant staan voor al die domme (veelal) boomers die geld overmaken naar een Nigeriaanse prins of het kind dat toevallig een ander nummer heeft.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 20:10 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Heel vreemd dat de bank het niet vergoedt. Hoe verliep dit proces precies? Heb je het bedrag formeel betwist?
Ik zou rechtsbijstand inschakelen en een klacht indienen anders. Volgens mij moet je dit kunnen winnen, tenzij de bank kan aantonen dat je bewust frauduleus hebt gehandeld.
Onzin. Er is wel een kans op teruggave, tenzij sprake van grove nalatigheid. Dat kan jij nog niet zo stellen op basis van de gegeven info (en ik ook niet).quote:Op dinsdag 29 juli 2025 20:13 schreef Caland het volgende:
[..]
Het gaat hier helemaal niet om frauduleus handelen door de klant of TS, het gaat erom dat men in simpele phisingtrucs trapt. De bank (of creditcardmaatschappij) kan onmogelijk garant staan voor al die domme (veelal) boomers die geld overmaken naar een Nigeriaanse prins of het kind dat toevallig een ander nummer heeft.
Dat zeg ik, banken zijn daarin behoorlijk coulant. Dan moet de fout van TS dus mokerdom zijn geweest.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 20:20 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Onzin. Er is wel een kans op teruggave, tenzij sprake van grove nalatigheid. Dat kan jij nog niet zo stellen op basis van de gegeven info (en ik ook niet).
Chatgpt:
1. Heb je echt zelf akkoord gegeven?
De bank zegt dat je zelf akkoord ging met de betaling, wat betekent dat ze de transactie als "geautoriseerd" beschouwen.
Als je echter door misleiding of oplichting akkoord hebt gegeven (bijvoorbeeld door een nepwebsite of valse identiteit), dan is het mogelijk toch onrechtmatig.
Vraag om een schriftelijke motivering van de bank waarin zij uitleggen waarom zij vinden dat de betaling rechtmatig is.
2. Was er sprake van 'grove nalatigheid'?
Banken mogen schade afwijzen als er sprake is van grove nalatigheid, maar dat moeten zij bewijzen.
De bewijslast ligt bij de bank: zij moeten aantonen dat jij extreem onvoorzichtig was.
Een vergissing maken in een goed nagemaakte phishingmail is niet automatisch grove nalatigheid.
3. Consumentenrecht & PSD2-richtlijn
Volgens de Europese richtlijn PSD2 heb je bij ongeautoriseerde betalingen recht op teruggave, tenzij:
Jij expliciet hebt ingestemd met de betaling (wat hier ter discussie staat),
Of er sprake is van grove nalatigheid.
4. Stappen die je kunt nemen
a. Dien een klacht in bij de bank
Vraag om een herbeoordeling van de situatie.
Vermeld duidelijk dat je bent opgelicht en de transactie nooit vrijwillig hebt willen doen.
b. Dien een klacht in bij Kifid
Als je er met de bank niet uitkomt, kun je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid):
Website: https://www.kifid.nl
De klacht moet binnen 1 jaar na de beslissing van de bank worden ingediend.
Kifid oordeelt onafhankelijk en heeft vaak vergelijkbare zaken behandeld in het voordeel van de consument.
c. Doe aangifte bij de politie
Ga naar https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen of bel 0900-8844.
Dit helpt ook om bewijs te verzamelen dat je slachtoffer bent van oplichting.
5. Juridisch advies overwegen
Je kunt gratis juridisch advies vragen bij:
Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl
Eventueel een rechtsbijstandverzekering inschakelen, als je die hebt.
Samenvatting
Je hebt mogelijk recht op teruggave, ook al heb je (door misleiding) zelf op akkoord geklikt.
Dien officieel bezwaar in bij de bank en overweeg daarna Kifid of juridische stappen.
Documenteer alles wat je hebt gedaan, inclusief e-mails, screenshots en aangifte.
Dat zijn aannames en geen feiten. Ben benieuwd hoe de bank dit aantoont.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 20:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat zeg ik, banken zijn daarin behoorlijk coulant. Dan moet de fout van TS dus mokerdom zijn geweest.
Die kunnen op redelijk detailniveau zien wanneer, waar en op welk device er toestemming is gegeven.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 20:40 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Dat zijn aannames en geen feiten. Ben benieuwd hoe de bank dit aantoont.
Dank voor deze tips.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 20:20 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Onzin. Er is wel een kans op teruggave, tenzij sprake van grove nalatigheid. Dat kan jij nog niet zo stellen op basis van de gegeven info (en ik ook niet).
Chatgpt:
1. Heb je echt zelf akkoord gegeven?
De bank zegt dat je zelf akkoord ging met de betaling, wat betekent dat ze de transactie als "geautoriseerd" beschouwen.
Als je echter door misleiding of oplichting akkoord hebt gegeven (bijvoorbeeld door een nepwebsite of valse identiteit), dan is het mogelijk toch onrechtmatig.
Vraag om een schriftelijke motivering van de bank waarin zij uitleggen waarom zij vinden dat de betaling rechtmatig is.
2. Was er sprake van 'grove nalatigheid'?
Banken mogen schade afwijzen als er sprake is van grove nalatigheid, maar dat moeten zij bewijzen.
De bewijslast ligt bij de bank: zij moeten aantonen dat jij extreem onvoorzichtig was.
Een vergissing maken in een goed nagemaakte phishingmail is niet automatisch grove nalatigheid.
3. Consumentenrecht & PSD2-richtlijn
Volgens de Europese richtlijn PSD2 heb je bij ongeautoriseerde betalingen recht op teruggave, tenzij:
Jij expliciet hebt ingestemd met de betaling (wat hier ter discussie staat),
Of er sprake is van grove nalatigheid.
4. Stappen die je kunt nemen
a. Dien een klacht in bij de bank
Vraag om een herbeoordeling van de situatie.
Vermeld duidelijk dat je bent opgelicht en de transactie nooit vrijwillig hebt willen doen.
b. Dien een klacht in bij Kifid
Als je er met de bank niet uitkomt, kun je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid):
Website: https://www.kifid.nl
De klacht moet binnen 1 jaar na de beslissing van de bank worden ingediend.
Kifid oordeelt onafhankelijk en heeft vaak vergelijkbare zaken behandeld in het voordeel van de consument.
c. Doe aangifte bij de politie
Ga naar https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen of bel 0900-8844.
Dit helpt ook om bewijs te verzamelen dat je slachtoffer bent van oplichting.
5. Juridisch advies overwegen
Je kunt gratis juridisch advies vragen bij:
Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl
Eventueel een rechtsbijstandverzekering inschakelen, als je die hebt.
Samenvatting
Je hebt mogelijk recht op teruggave, ook al heb je (door misleiding) zelf op akkoord geklikt.
Dien officieel bezwaar in bij de bank en overweeg daarna Kifid of juridische stappen.
Documenteer alles wat je hebt gedaan, inclusief e-mails, screenshots en aangifte.
Ik dacht ¤1,20quote:Op dinsdag 29 juli 2025 21:48 schreef Lienekien het volgende:
Verzendkosten? Om hoeveel geld gaat het?
Ik weet t echt niet joh. Dat hebben we gevraagd 10 min nadat de scam had opgetreden. We hebben meteen gebeld.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 21:56 schreef 111210 het volgende:
Waarom Heeft ing niet alles direct geblokkeerd dan?
Dat is toch wat ze direct moeten doen bij dit
Soort zaken?
Hierbij moesten toch ook wel allerlei alarmbellen afgaan?quote:Op dinsdag 29 juli 2025 22:04 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik dacht ¤1,20
Maar het bleek 1,20 (miljoen?) in een vreemde valuta te zijn (dat stond er wel maar dat heb ik zo snel niet gezien)
Er stond: 1,20 M
(Verder geen eenheid of munt erachter)
En toen werd er 1018 euro afgeschreven
Ze gingen wel af maar te laat. Meteen nadat het gebeurd was dacht ik shit. Ik deed t ff snel tussendoor tijdens mn werk en had haast met afhandelen.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 22:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hierbij moesten toch ook wel allerlei alarmbellen afgaan?
Hoezo ¤1,20 verzendkosten? Hoezo moest dat via je credit card?
Het is via de app geautoriseerd. Die reservering kwam vrij snel, tijdens of vlak na m’n gesprek met ingquote:Op dinsdag 29 juli 2025 22:23 schreef Farenji het volgende:
Hoe heb je geautoriseerd? Als ik een betaling met mijn cc doe moet ik in de regel de betaling autoriseren in de app. Maar dan is het bedrag ook meteen afgeschreven/gereserveed. Als het pas later is afgeschreven hebben ze het alleen op basis van het kaartnummer en cvc gedaan. Dat is wel relevant, want makkelijker te betwisten.
Ik heb alles verteld wat ik weet en niets achter gehouden. Ik heb 10 min na de scam om blokkade van de kaart gevraagd bij ing en gevraagd om de transactie tegen te houden.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 23:34 schreef snabbi het volgende:
Je geeft aan dat de betaling via de app is geautoriseerd. Dat zou betekenen dat er dus wel al een reservering/transactie is geautoriseerd voor je de melding bij de bank hebt kunnen doen. Ook als je de transactie nog niet ziet in de app, kan de transactie zelf wel al goedgekeurd zijn (en jij hebt blijkbaar in de app ook die goedkeuring gegeven).
Als er nog geen reservering of betaling was gedaan, op het moment dat jij de melding hebt gemaakt dat jouw betaalinstrument gecompromitteerd was - en dus de betaling/reservering pas op een later tijdstip gedaan wordt - dan zou de bank wel tot vergoeding moeten overgaan.
Ik ga alleen ook eerlijk zeggen dat ik het merkwaardig vind, dat de bank de betreffende credit card niet geblokkeerd zou hebben na je melding. Dus ik heb wel het idee dat we niet het hele verhaal horen. Ik vermoed dat er wel al een betaling/reservering was gedaan ten tijden van je kennisgeving, alleen dat de afwikkeling van de transactie/reservering op een later tijdstip heeft plaatsgevonden.
Aangezien we in WGR zitten:
https://wetten.overheid.n(...)5-07-18&g=2025-07-18
BW titel 7 artikel 525:
1. De betaaldienstverlener die een betaalinstrument uitgeeft,
c zorgt ervoor dat er te allen tijde passende middelen beschikbaar zijn om de betaaldienstgebruiker in staat te stellen een kennisgeving krachtens artikel 524, eerste lid, onder b, te doen of om opheffing van de blokkering te verzoeken op grond van artikel 523, vierde lid;
f. belet dat het betaalinstrument nog kan worden gebruikt zodra de kennisgeving overeenkomstig artikel 524, eerste lid, onder b, is gedaan.
Dus samengevat:
1) jij geeft je gegevens aan de fraudeur. Jij doet een nalatige handeling.
2) jij autoriseert die betreffende betaling in de app - dat zou grove nalatigheid kunnen zijn.
3) je doet de melding dat je credit card gegevens bij fraudeurs terecht zijn gekomen.
4) de bank zou je credit card moeten blokkeren - zodat alleen de transacties die op dat moment lopende zijn afgehandeld kunnen worden.
5) alle nieuwe transacties die daar aan toegevoegd zouden worden na je de melding hebben gedaan, dat is het probleem van de bank.
6) voor alle transacties voor je melding, doe jij de melding dat je de voor betreffende betaling betwist dat jij daarvoor de opdracht hebt gegeven. Daar kan een bank coulant mee omgaan maar dat hangt af van de omstandigheden.
Ok.quote:Op woensdag 30 juli 2025 00:42 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik heb alles verteld wat ik weet en niets achter gehouden. Ik heb 10 min na de scam om blokkade van de kaart gevraagd bij ing en gevraagd om de transactie tegen te houden.
Blokkade en kaart vervangen was geen probleem. Transactie tegenhouden kon niet volgens hen.
Blijkbaar willen ze niet coulant zijn, vandaar dit topic
Ik ga overleggen met de rechtsbijstandverzekering en een klacht bij het kifid indienen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit soort zaken draaien eigenlijk altijd op het bewijzen dat jij grof-nalatig bent omgesprongen met je credit card (betaalinstrument). Dat grof nalatig handelen zal de bank gaan bewijzen op basis van artikel 524 en dan het 2e lid daarin. De bank zal stellen dat een betaling alleen geautoriseerd wordt wanneer 2 verificatiestappen zijn doorlopen. Hierdoor zou een betaling niet kunnen plaatsvinden alleen op basis van je credit card gegevens maar ook nog een aanvullende goedkeuring (zoals akkoord klikken in de app, pincode, dat de betaling komt vanaf jouw telefoon en dat de bank weet dat dit jouw telefoon is etc etc). De bank zal aanvoeren dat doordat die 2 verificatiestappen zijn doorlopen je dus voor beide stappen nalatig bent en daardoor de grens van grove nalatigheid gehaald wordt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan is er de coulance regeling. Deze coulance regeling betekent dus dat ondanks dat de bank volgens de wet kan bewijzen dat jij grof nalatig bent geweest, zij toch in bepaalde gevallen tot compensatie over gaat. De details van deze coulanceregeling kan je hier vinden: https://www.nvb.nl/media/(...)rsie-2-juni-2021.pdf
In mijn ogen gaat de coulance-regeling hier niet op, omdat jij zogenaamd een betaling hebt verricht naar fedex en niet dat de bank jou zogenaamd gebeld heeft en je tot een transactie heeft overgehaald.
Ook kan er een vorm van coulance zijn wanneer op een vernuftige manier gegevens worden ontfrutselt, zelfs wanneer het geen bankhelpdeskfraude betreft. Een ander voorbeeld kan zijn, dat de bank heel veel transacties ziet naar die betreffende tegenpartij en dat de bank een vermoeden van fraude heeft bij die tegenpartij maar ten onrechte geen blokkade heeft ingesteld.
Maar het lijkt er op dat je bewust een betaling wilde doen, echter achteraf realiseerde dat deze betaling niet had moeten doen. Daarvoor is het heel moeilijk om de bank de schuld te geven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |