quote:Dit heb je nodig (1 persoon)
40 gr rucola slamelange
2 vijgen
2 plakjes geitenkaas
2 plakken parmaham
1 el walnoten
3 el olijfolie
1 el balsamicoazijn
peper en zout
Zo maak je het: Verdeel de sla samen met de vijgen, geitenkaas, parmaham en walnoten op een bord.
Maak een dressing van de olie en balsamicoazijn en breng dit op smaak met peper en zout.
Waterkefir, interessantquote:Op maandag 28 juli 2025 15:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
https://www.leukerecepten.nl/10-x-recepten-met-vijgen/
Van alles kan je ermee. Als ze gedroogd zijn kun je er ook waterkefir van maken.
Daar heb je vooral ook kefirkorrels voor nodig, die vijgen zijn alleen een smaakmaker, zonder vijgen lukt het ook wel.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
https://www.leukerecepten.nl/10-x-recepten-met-vijgen/
Van alles kan je ermee. Als ze gedroogd zijn kun je er ook waterkefir van maken.
Ja jam kun je ook maken zonder vijgen grapjasquote:Op maandag 28 juli 2025 15:51 schreef Farenji het volgende:
[..]
Daar heb je vooral ook kefirkorrels voor nodig, die vijgen zijn alleen een smaakmaker, zonder vijgen lukt het ook wel.
Ik zou er gewoon jam van maken.
Een heel fris koolzuurhoudend drankje krijg je dan. Het vereist wel wat oefening om het onder de knie te krijgen, en wat geduld want het moet fermenteren.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:50 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Waterkefir, interessant
Kende het niet
Ja grapjurk maar kefirkorrels zijn nou niet bepaald dingen die iedereen wel ergens in een kastje heeft liggen he. Suiker en wat citroensap wel.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja jam kun je ook maken zonder vijgen grapjasHet punt is dat je er vijgen voor kunt gebruiken, en dat dat lekker is.
Jam....tja ik ben niet zo'n zoetekauwquote:Op maandag 28 juli 2025 15:51 schreef Farenji het volgende:
[..]
Daar heb je vooral ook kefirkorrels voor nodig, die vijgen zijn alleen een smaakmaker, zonder vijgen lukt het ook wel.
Ik zou er gewoon jam van maken.
Gewoon kopen, online of bij je lokale hippiewinkel. TS woont niet op open zee neem ik aan, dus dat moet vast lukken.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja grapjurk maar kefirkorrels zijn nou niet bepaald dingen die iedereen wel ergens in een kastje heeft liggen he. Suiker en wat citroensap wel.
Oeh, met mascarpone, dat wordt machtigquote:Op maandag 28 juli 2025 16:51 schreef Horzula het volgende:
In sterren snijden (vier sneden naar bijna helemaal beneden zodat ze openklappen. Mascarpone erin, spek/bacon (dun plakje) erop en in de oven.
Weet niet hoe heet of hoe lang.
Zelf even uitproberen (je hebt vijgen zat).
Ik onderhoud ook al 3 jaar een zuurdesemcultuur, knap hèquote:Op maandag 28 juli 2025 16:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Gewoon kopen, online of bij je lokale hippiewinkel. TS woont niet op open zee neem ik aan, dus dat moet vast lukken.
Kijk, daar was ik ook al benieuwd naar; invriezenquote:Op maandag 28 juli 2025 20:01 schreef Molo het volgende:
Zou ze in de vriezer mikken, altijd prima met kwark
En vers, met manchego of parmezaanse kaas serveren. Of geitenkaas en drupje honing
Ik heb hier toevallig afgelopen weekend over gelezen:quote:Op maandag 28 juli 2025 20:34 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Kijk, daar was ik ook al benieuwd naar; invriezen
Ooit wel eens verse pruimen ingevroren, die waren na het invriezen lekkerder dan vers zelfs
Wellicht ga ik dat doen, goed wassen en invriezen gewoon?
Leuk om te lezen, goeie site!quote:Op maandag 28 juli 2025 20:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb hier toevallig afgelopen weekend over gelezen:
https://www.vijg.nl/nieuws/verse-vijgen-invriezen/
Ik heb er dit jaar enkele tientallen maar dit is pas de allereerste oogst van de boom die ineens enorm is gegroeid. De afgelopen 7 jaar deed de boom weinig. Het leek dan ook een prima idee vorig jaar om nog een boom te planten.quote:Op maandag 28 juli 2025 20:47 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Leuk om te lezen, goeie site!
Dankjewel, er komen nog zo veel vijgen aan, de boom hangt onderhand met zn takken op de grond
Mijn vijg staat er nu zo'n 20 jaar, de eerste lekkere en smaakvolle dikke vijgen heb ik ongeveer sindseen jaar of 5quote:Op maandag 28 juli 2025 20:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb er dit jaar enkele tientallen maar dit is pas de allereerste oogst van de boom die ineens enorm is gegroeid. De afgelopen 7 jaar deed de boom weinig. Het leek dan ook een prima idee vorig jaar om nog een boom te planten.
Ik begin bang te worden voor de toekomst
Ik dacht dat je tientallen vijgenbomen had, maar je bedoelde natuurlijk tientallen vijgenvruchten, silly mequote:Op maandag 28 juli 2025 20:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb er dit jaar enkele tientallen maar dit is pas de allereerste oogst van de boom die ineens enorm is gegroeid. De afgelopen 7 jaar deed de boom weinig. Het leek dan ook een prima idee vorig jaar om nog een boom te planten.
Ik begin bang te worden voor de toekomst
Zie nu pas je reactie maar inderdaad, gelukkig geen tientallen bomenquote:Op dinsdag 29 juli 2025 09:13 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ik dacht dat je tientallen vijgenbomen had, maar je bedoelde natuurlijk tientallen vijgenvruchten, silly me![]()
Oh dankjewel, dat lijkt me lekkerquote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:14 schreef Kaatje1 het volgende:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1195492/vijgenchutney
Lang te bewaren en ook lekker op kaas
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |